Evo kannet

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Softail
Viesti:

Evo kannet

Viesti Kirjoittaja Softail »

Tervehdys

Kukahan mahtaisi tehdä muutoksia Evo BT kansiin?

Lähinnä seetien muotoilu, uudet ohjurit ja venttiilit.

Kädet kyynärpäitä myöten pa....sa
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Ainakin A-Moottori Tattarisuolla, http://www.a-moottori.com.
Snurra

kansi

Viesti Kirjoittaja Snurra »

Veikkaus -Moottorikoneistamot :!:
hemuli
Viesti:

Ainoastaan asiasta täysin tietämätön tai muuten vain välinpitämätön vie kantensa sokeasti suoraan koneistamoon tehtäväksi. Siellä ne vain pahimmassa tapauksessa ryssitään ja ne tulee kahta kauheampina takaisin.

Ainakin jos on tarkoitus myös hiukan muotoilla kanavia niin tämä on juuri niitä hommia mistä kannattaa kysellä muitten mielipiteitä sillä asiansa osaavat äijät on harvassa. Itse asiassa niin harvassa että omanikin katsoin parhaaksi tehdä itse - ainoastaan seetien hionnan jätin A-Moottorin Arin tehtäväksi.

Koneistamojen tasosta kertonee omakohtainen kokemukseni kun soittelin ympäri uudenmaan koneistamoja evon pyttyjen porauttamiseksi. Ehdoton vähimmäisvaatimukseni oli, että käytetään edes stressilevyjä. Eräänkin valtakunnallisen koneistamoketjun Helsingin konttorin päällikkö mm. totesi: "Ei niissä mitään levyjä tarvita, ei ne elä niin paljoa - oletko muka mitannut?" Huh-huh, ohuet sylinteriputket alumiinivalussa - eikö muka elä... No, GT-Motor hoiti homman asianmukaisella ammattiylpeydellä.
Softail
Viesti:

Olen kyllä samoilla linjoilla kuin Hemuli, monta äijää väittää hallitsevansa homman mutta harva tekee sen oikein. Mankkaalla lienee olevan Virtauskansi niminen yritys joka ainakin väittää osaavansa tehdä kansitöitä 20v kokemuksella.....mene ja tiedä. Yhtä hyvin voi tilata uudet valmiiksi rakennetut kannet kun että vie ne tuhottavaksi jonkun tumpelon pajalle.

Kädet kyynärpäitä myöten pa....sa
Sepixlh
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Ennen kuin kannet vie portattavaski on hyvä kysellä pajalta miten he homman tekevät. Sekin kertoo jotain jos pajalta ei kysellä nokkaakselista eikä puristussuhteesta mitään.
Evon kannet saa helposti pilalle = kanavat liian suuriksi katsos tätä:
http://www.cycledoctor.com/JohnsonArticles/JET.html
Kansien virtaus täytyy "tehdä" niin että tiedetään millainen nokkaakseli koneeseen tulee eli maksimi nosto ja aukiolo aika täytyy tietää.
En kehoita lähettämään kansia jenkkeihin mutta selvittämään että "virityspaja" tietää mitä tekee. Auton kansien hinkkaaminen on vähän eri juttu, joitain poikkeuksiakin aina on.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
hemuli
Viesti:

Sepi on oikeilla jäljillä, evon kansien imukanava on jo valmiiksi niin suuri että se vaatisi itse asiassa täyttöhitsausta alapintaansa ja sen jälkeen vasta uudelleen muotoilua. Jos itse rupeaa hinkkaamaan kanavia niin en suosittele kuin ohjurin muotoilua ja seetirenkaan kanavanpuoleisen kulman pyöristämistä kanavan muodon mukaiseksi. Korkeintaan voi ottaa vähän materiaalia imukanavan katosta jotta saadaan mutkakohdassa molemmat kaarien säteet edes lähes samalla keskipisteellä oleviksi.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Stressi levyjen käyttö ei kyllä ole vältämätöntä, koska yksi putki ei muuta muotoaan jos sitä kiristetään. Eri asia on esim auton moottorin lohkot jossa vedetään runkolaari pukit ja kannen pultit momentiin (stressilevyt korvaat sylinterin kannen) ja tämän jälkeen porataan sylinterit niin sylintereistä tulee suorat. Kansia on itse turha jyrsiä muuten kuin "blueprintata" eli sovittaa imu ja pakosarjat ja tarkistaa kaikki välykset ohje arvoihin. Vanha sääntö on että kotiviritys on onistunut jos teho ei laske yli 10% alkuperäisestä :lol:
Softail
Viesti:

No niin

Sain tarjouksen A-Motorsin Arilta, kyseli nokkaa ja puristussuhdetta. Onkos mielipiteitä että osaako äijä hoitaa homman kotiin tyylillä, eli tehdä asioita oikein.'

Kädet kyynärpäitä myöten pa...sa
hemuli
Viesti:

Anonymous kirjoitti:Stressi levyjen käyttö ei kyllä ole vältämätöntä, koska yksi putki ei muuta muotoaan jos sitä kiristetään...
Bullshit...

Varsinkin evokoneessa jossa sylinteri itsessään ei ole kiinni missään vaan puristetaan pinnapulteilla lohkon ja kannen väliin. Kyllä elää.
hemuli
Viesti:

Otetaas vähän takaisin...

Kyllähän se moottori toimii vaikka sitä ei porattaisi stressilevyjä käyttäen. Eli ei se välttämätöntä ole. Itse vain olen niin perfektionisti että jos joku homma voidaan tehdä paremmin niin se myös tehdään.

Kaveri kertoi nähneensä kuvasarjan sylinteristä joka oli ensin porattu/hoonattu ilman stressilevyjä, sen jälkeen sylinterin seinät oli tummenettu merkkausvärillä. Sitten sylinteriin oli pultattu stressilevyt kiinni ja suoritettu kevyt uusintahoonaus. Viimeisen hoonauksen jälkeen sylinterin seinillä näkyi selkeästi tummia läiskiä, joihin hooni ei ollut ottanut. Eli sylinteri elää varsin paljon levyjen pulttaamisen - joka vastaa normaali asennusta - yhteydessä.
Vastaa Viestiin