Vanhat paukkuraudat - kellä ekat?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
T for Texas

Vanhat paukkuraudat - kellä ekat?

Viesti Kirjoittaja T for Texas »

Moron,

- P-le näitä f...g muovilootia ja metsurin nakkeja, kirjoitin pitkä viestin ja se :evil: hävis johonkin bittien helevettiin... :evil: :evil:

No. Kysymys kuuluu, koska sotien jälkeen alkoi HD:t rantautua Suomeen. Mitä vehkeitä ja kenelle? Missä piilee Suomen vanhimmat HD-MC:t eli klubit eli kerhot eli tallit? Brittitalleja oli jo 60-luvulla, onko vanhempia?

Taustaksi, ekat amerikanfillarithan tuli meille jo 10-luvulla, näitä on sittemmin koitettu ynnätä kasaan muutaman harvan toimesta, mm. hra Syrjälä. 20-luvulla HD oli yleisin prätkämerkki Suomessa, kiitos kovan noususuhdanteen ja jenkkien teknisen etumatkan. Kolmekytäluku meni sitten Wall Streetiä sulatellessa, lopussa alkoi kelit kirkastua. 40-luvulla oltiin vissiin eri sakissa kun jenkit, kun pikkulätyskää hinattiin Venäjälle eikä meille, vaikka me olis tarvittu niitäkin paljon ennemmin kuin suuri punainen naapurimme. -52 tuli sitten ekat HD:t lahjoituksena Helsingin Olympialaisiin poliisin käyttöön, on siinä ollu jaavat tiukilla kun yrittää karkuun :D Nämä neljä lienevät vieläkin tallessa, niiden historiaa on puitu alan lehdissä.

Mutta mitä sen jälkeen? Tuliko Suomeen muuttopyörinä tai merimiespyörinä Harrikoita jo säännöstelykaudella 50-luvulla? Moni vanha jenkkiauto tuli juuri muuttoautona, kiitos autoverotuksen. Mites prätkät

Toiko kukaan paluumuuttaja -60 -luvun lopulla Ruotsista mukanaan yhtään Harrikkaa? Lähtikö joku partaradikaali Kekkoslovakiaan kyllästynyt hakeen varta vasten kunnon fillaria? Lautalla kulki kait muutakin kun kukkaiskeltaisia italialaisia potkulautoja.

Entäs 70-luku. Ketkä toi ja mitä malleja?
Sotien jälkeisiä HDtä laskettaessa kai riittää vielä sormet ja varpaat, tai ainakin parin oluen jälkeen, kun kaikki näkyy kolmena. Itse virittelin eppujen säestyksellä (Ylöjärven räime silloin aivan toista kuin nykylässytys) -79 EasyRiderin julistetta kämpänseinään, joulupukki oli kunnostaunut kerrankin.

Virallinen maahantuonti alkoi muistaakseni hissukseen 80-luvun lopulla, nuoremmat jutut onkin kaikkien tiedossa.

Vanhemmat parrat, joita ei kansakoulu päässy tasapäistään eikä koretekstiilimuoti raavituttanut, lukee tuskin paljoa tätä palstaa ja jos lukee, ei välttämättä kirjoita. Heput tietää kuitenkin asioita joista meillä nuoremmilla sälleillä ei ole hajuakaan. Paljo hyvää tietoa menee maanrakoon, jos asioita ei laiteta ylös. Ketkä tunnette vanhoja alan guruja, pistäkääs haastatellen ja jutut tänne jakoon.

Eilen haudattiin mannerheimristin ritari E.Seppänen. 10 jäljellä.

- Give me a T -
- Back to the roots of Vintage American mc-racing -
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Hyvällä asialla olet... Sillä miten voi elää tätä harrastusta jos ei tunne sen kotimaisia juuria.

Itse olen sitä ikäluokkaa etten ollut edes pilkkeenä faijan silmäkulmassa kun Manu partioi Helsingin katuja olympiapannulla.

Sen verran on kuitenkin tullut pidettyä silmiä auki että muistan harrastukseni alkuvaiheilta varhaiselta 90-luvulta erään kiiltävän mustan (-50?) pannun jossa huomiota kiinnitti musta rekisterikilpi. Pyörä oli suht orkkis kuosissa lukuunottamatta korkeaa hoijakkaa ja täysin mustaa yleisilmettä. Myyjäliikkeen mukaan pyörä olisi tullut muuttopyöränä 50-luvun alussa. Saman pyörän olen nähnyt myöhemminkin pääkaupunkiseudulla, mitähän laitteelle kuuluu tänä päivänä.

Ystäväni ajaa -37 isolla lättäpäällä joka on myös aito suomipyörä, se oli hänelle saapuessaan kokenut lievää chopperointia mutta nykyään saanut enempi alkuperäisiä mittojaan vastaavia osia.

Valitettava tosiasia on kuitenkin se, että 70-luvulla vanhalla moottoripyörällä, jolla ei ollut edes maahantuojaa saati sitten toimivaa varaosahuoltoa, ei ollut minkäänlaista arvoa ja niinpä niitä sitten sotkettiin suohon ja tehtiin moottoreista mitä kummallisempia maatalouskoneita. Olipa joku näistä moottoreista jopa asennettu lentokoneeseen, tätähän metsästettiin joku vuosi takaperin ainakin Kopteri-lehdessä - liekö koskaan löytynyt?
Masa

Viesti Kirjoittaja Masa »

Kyllähän kultaisella 70-luvulla oli Suomessa uusiakin härräköitä. Kuva vuoden -72 Imatran ajoista, Kaken kuvastosta, puhuu harrasta kieltään http://www.dlc.fi/~kakeh/imatra/images/leiri722.jpg
Kaksi uutta sovelia kaikkien britti- ja japsipyörien keskellä.

Itsekin olin noissa kinkereissa vuosina -71 ja -72. Mieletön happeninki ja kyllä oli hienoa nähdä ja kuulla Agostinin nelikko-MV Agustan laulu: sykähdyttävää :P Ja huippu oli se, kun Jarno Saaarinen kepitti Agoa mennen tullen - mutta Jarnohan oli paras kaikista.

Siellä olivat kaikki maailman huiput, koska se oli MM-osakilpailu. Siellä näin myös ekan kerran Suomi HD-choppereita, kaksi lättäpäätä, ja mieletön rinki ihmisiä ihmettelemässä, kun jätkät polki niitä tulille. Ja kun ne jyrähti käyntiin, myös mulla kilahti tää juttu lopullisesti. Vaikutteet olin saanu jo etukäteen, kun frendien kanssa käytiin -70 Orionissa pälyilemässä Easy Rider-leffa 8) Mä oon kai sitten aika vanha 8O
JiiVee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Itse ihastelin seuraavassa linkissä näkyvää chopperia päättäjäisissä pitkän tovin, http://personal.inet.fi/clan/jerusalem/htm/jubakuva.htm pyörä oli muutoskatsastettu samana vuonna kun minä itse olen syntynyt........
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Masa

Kylläpä on Jiiveen linkissä rokettirollia. Silloin 70-luvullahan prätkissä piti olla tietyn pituinen takalokkari. No näiden Imatran ajoissa näkemieni lättäkoptereiden kuskit olivat hoitaneet homman niin, että pätkäistyn takalokkarin jatkeena oli läpinäkyvä pleksiläppä, joka toteutti lain kirjaimen, mutta ei rikkonut pahasti pyörän linjoja - se luovuus :twisted:
T for Texas

Jeees. Komeita kuvia, hauskoja tietoja, kiitos lähettäjille. :D
Jotakin tämän suuntaista odottelinkin, en useiden vastauksien ryöppyä, vaan tihkutietoja tallien takaa.

Tietääkö joku, miten HD:n maahantuonti Ruotsiin jatkui II maailmansodan jälkeen? Ruåtsi pääsi vähän sodasta melko vähällä, mitä nyt saksalaiset hiukan tyhjensi maata metalleista, mutta se tais olla svenssoneille hyvä bisnes.

Pidetään HD-taustan selvitystä vireillä!

-T
UL-41

Viesti Kirjoittaja UL-41 »

Mun pyörä on (-45) on ensirekisteröity Ruotsissa 1946 ja eka omistaja oli maanviljelijä ! Ei oikein osaa kuvitella suomalaista maanviljelijää ostamassa uutta Daavidsonia vuonna 1946...Eipä niitä saanu kyllä ostaakaan. :twisted:
Masa

20-luvulla Harrikka oli Suomen yleisin moottoripyörämerkki, mihin seikkaan on osaltaan vaikuttanut se, että maahantuoja oli tuolloin SOK. Melkein joka kirkonkylässä oli Osuuskauppa, ja siten myös HD:n ostokanava. Hyvin suuri osa nyt hengissä olevista sekaventtiilimalleista on heinälato- ja tallilöytöjä. Näin muodoin HD:lla on myös Suomessa varsin vahva, lannanhajuinen varhaislapsuus :lol:
akrapu

Viesti Kirjoittaja akrapu »

Menee vähän oikealta topicin ohi, mutta länsinaapurissa nämäkin asiat on dokumentoitu kirjaksi. Suosittelen, jos hallitsette ruåttin kielen.
Bengt Aronsson: "Historien om Harley-Davidson i Sverige"
Voipi tilailla vaikka mcm:n web shopista hintaan 225 skr.

Kukahan tekisi vastaavan Suomessa ?
T for Texas

- Hyvä syy opetella ruotsia! Olispa ollu yläasteella oppikirjana joskus 25 vuotta sitte, olis numerot toista.. 8) Terveiset vaan opetusministeriöön!
Kiitos kirjavinkistä, täytyy hankkia. HD- ja kopterikirjoja ei ole koskaan liikaa, pitäähän nappuloillekin olla monipuolista luettavaa.

-T
akrapu

Viesti Kirjoittaja akrapu »

T for Texas kirjoitti:- Hyvä syy opetella ruotsia! Olispa ollu yläasteella oppikirjana joskus 25 vuotta sitte, olis numerot toista.. 8) Terveiset vaan opetusministeriöön!
Kiitos kirjavinkistä, täytyy hankkia. HD- ja kopterikirjoja ei ole koskaan liikaa, pitäähän nappuloillekin olla monipuolista luettavaa.

-T
Lukioruotsilla tässä mennään. Vinkki: MCM:ää lukemalla pysyy toinen kotimainen vetreässä kunnossa (ja vaimon ruotsinkielisillä sisustuslehdillä, mutta sitähän ei julkisesti kerrota 8) ).
JiiVee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

hemuli kirjoitti:........Olipa joku näistä moottoreista jopa asennettu lentokoneeseen, tätähän metsästettiin joku........
http://www.virtualpilots.fi/hist/WW2His ... notto.html
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin