Eli vasen puoli laahaa käytännössä eturenkaan reunaa ja oikealla on tilaa vaikka lehmät söis. En ymmärrä. Lisäksi eikö nuo koiranluut pitäisi vetää lokari keskelle , mutta ei.
Myöskin, mikä tankolukko tämä on, ottaa kiinni oikeanpuoleiseen tangon ulkojouseen käännettäessä
oikealle. Tekis mieli sahata pois.
Viimeksi muokannut Marshal, 20:55 18.01.2014.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ootko mitannu,onko se etupyörä keskellä?Shimmilevyillä kait tuo on hoidettavissa,tosin en mä mitään springereistä ymmärrä.Sahaa vaan se lukko pois jos se johonkin kiinni ottaa,sehän on vaarallinen,eikä sitä tarvita muualla,kuin katsastuksessa,varkaita se ei haittaa kyllä kolmea sekuntia kauempaa.Ei noita varmaan ees vaadita muualla kun täällä h:vetin sarvikuonomaassa.
Moro!
Jos lokari asettuu muuten asiallisesti, niin antaisin sen olla ja rihtaisin vannekehän lokarin mukaan keskelle. Vaihdoin joskus omaan kulkineeseen pidemmät keulapuket, sekä alaputket jossa on piilotettu akselin kiinnitys. Uuden keulan spaceriholkit oli erilaiset kuin vanhassa, joten rengas siirtyi sivuun siten että toisella puolen oli 10mm enemmän tilaa renkaan ja alaputken välissä. Vannekehä oli myös menossa vaihtoon, joten pinnasin uuden kehän keulassa paikoillaan keskelle keulaa. Loksua mulla ei ole.
Jos alat shimmeillä yrittämään, joudut shimmaamaan jarrulevyn kohdalleen ja tekemään uudet spaceriholkit akselille. Oma valinta.
Itse hioisin tuohon lukkopesän kulmaan sopivan pyöristyksen, jottei jousi enää ota kiinni. Pienempi homma ja siihen jää kuitenkin se lukkopesä, ellei sitten häiritse silmää.
Itsellä ei springeripyörää oo koskaan ollu joten en tiedä asiasta sinällään mitään muuta kuin että sprinkkusoftailis etuvanne on alunperinkin linjattu sivuun.
On tehtaan aivoituksia, mutta omassa vanne pinnattu keskelle...ei ongelmia.
Huomio. Shimmaa etuaxeli holkeilla oikeeseen mittaan, niin laakerit ei kuormitu.
Komppan evoperkelettä ja niin se vaan on.
Alkuperäisessä springersoftailissa pyörä on toisessa laidassa.
Jotakin painopistejuttuja varmaan.
Ne alkuiperäiset lokasuojan linkut ovat siksi toispuoleiset.
Aikaisempiin ketjuihin olen omastani tuota joskus ihmetellyt ja mittaillut.
Tuli mitattua luotilangalla takarenkaan molemmilta sivuilta eturenkaan sivuihin. Takarenkaan kumipinnan (ei siis puhuta 'pinnoista' jotka lähtevät akselilta vanteelle) ollessa nollakohtana, mittaustulokset ovat seuraavat :
Oikea puoli : takarenkaan oikean puolen kumipinnasta eturenkaan vanteen oikeaan sivuun : 40mm
Vasen puoli : takarenkaan vasemman puolen kumipinnasta eturenkaan vanteen vasempaan sivuun : 30mm
Eli ei ole keskellä. Nämä tulokset myöskin tukevat sitä seikkaa että eturengas olisi "liikaa vasemmalla" kuten kuvista näkyy : vasemman puolen pultinkärki laahaa eturenkaan pintaa.
Lopputulema : eturengasta pitäs saada sentti oikealle.
Korjaussuunnitelma : Ajattelin kokeilla säätämällä pinnojen kireyttä eturenkaan vanteessa siten että vasemman puolen pinnoja yksi kierros auki ja oikean puolen pinnoja kiristetään yksi kierros, katotaan paljonko koko setti siirtyy.
Kiinnitin myös huomiota siihen että rengasta ylhäältäpäin katsoessa renkaan jarrunpuoleinen akseli on osittain renkaan peitossa, mutta ei-jarrunpuoleinen akseli näkyy melkein kokonaan - rengas on ikään kuin valmiiksi akseloitu enempi jarrun puolelle. Omalla tulevalla korjauksella rengas siirtyy yhä enemmän jarrunpuolelle.
Joo, tää on fiksattu nyt. Ongelma ainakin katos jossa lokarin pultit oli liian lähellä renkaanpintaa.
Jos tästä on apua kellekkään niin tässä korjaustoimenpiteet :
- Alunperin eturengas oli 10mm ajolinjasta vasemmalla, tällöin hinkkasi lokaria
- Vanteen pinnoja rihdatiin jonka tuloksena eturengas liikkui oikealle 6mm, rihdattiin näin :
* Vasemman puolen pinnojen löysäys, yhdellä kierroksella (siirsi rengasta 2mm oikealle)
* Oikean puolen pinnojen kiristys yhdellä kierroksella (siirsi rengasta vielä 4mm oikealle)
Lopputulos on minusta ainakin teoriassa hyvä : eturengas enää 5mm ajolinjasta liikaa vasemmalla, mutta etulokasuojan pultit ovat molemmin puolin yhtä kaukana eturenkaan reunoista. Katsoin mittakellolla ja hieman kiristelin vielä pinnoja jostain kohdista, vaikka aika hyvä tuo oli muutenkin, pyörii alle 0.5mm sisällä vanne.
ps. Tämän seurauksena muuten huomasin että rungon ollessa tuettuna ja pyörät ilmassa, kääntyy tanko 0-kulmasta automaattisesti täydet oikealle, oikealla on selvästi enempi massaa. Mielestäni ennen tätä rihtausta tanko pysyi 0-kulmassa (suoraan eteenpäin).
kaveri ajeli viikottain lahesta hesaan, enskalla, ihmetteli kun kauhea ajettava ei menny suoraan millään, tekivät perustsekkauksen, jääkö vaan yks jälki märistä pyöristä, oli pyörälinjat melk. 10mm, sivussa, shimmas ja alko meneen suoraan,,
Bronson Eye kirjoitti:kaveri ajeli viikottain lahesta hesaan, enskalla, ihmetteli kun kauhea ajettava ei menny suoraan millään, tekivät perustsekkauksen, jääkö vaan yks jälki märistä pyöristä, oli pyörälinjat melk. 10mm, sivussa, shimmas ja alko meneen suoraan,,
Springersoftailissa se on tehtaan toteuttama, se etupyörän sijoittuminen sen 10mm sivuun.
Ja kulkee suoraan, jotakin painopisteasioita sillä on kompensoitu.
Onkos muuten evosoftail customissa pyörä keskellä, meinaan kun on ainakin päällisin puolin sama pyörä, mutta pumppukeulalla?
Ei sillä mittään kompensoitu ole. Ei noitten mopojen rungotkaan suoria ole. Vuorotellen vinksottaa keula milloin vasemmalle milloin oikealle. Suuri maa ja suuret toleranssit. Simmit paikoilleen, rengas keskelle ja lokari sitten lopuksi keskelle paikoilleen.
Röpöttäjä kirjoitti:Ei sillä mittään kompensoitu ole. Ei noitten mopojen rungotkaan suoria ole. Vuorotellen vinksottaa keula milloin vasemmalle milloin oikealle. Suuri maa ja suuret toleranssit. Simmit paikoilleen, rengas keskelle ja lokari sitten lopuksi keskelle paikoilleen.
Miksi sitten FXSTS lokasuojan linkkujen kiinnityksissä on kiinteästi se sentin mittaero aina samalle puolelle, jos kerran jo tehtaalla vinksottaa mihin sattuu.
Keskittäminen on siis epäonnistunut jo suunnittelupöydällä. Tuotantovaiheessakaan ei laadunvalvonta ole huomannut epäkeskeisyyttä ja niin koko mallisarja meni vituiksi.
Mutta, on se silti makea ajettava.
jk. tässä ei sitten tarkoiteta paksupyöräistä springeriä.
Mexicon Joe, aliurakoitsija teki jigin jossa virhe. Urakka kpl määränä iso ja ennen kuin huomattiin oli aliurakitsijalle maksettu virheellisestä loksusta rahnat pois. Todettiin että vain nää käytetään ja simmit viritellään.... Kukkaan ei kommentoi kun tehas on pistännä paikalleen. Kuuluu asijaan.......
suma kirjoitti:Sahaa vaan se lukko pois jos se johonkin kiinni ottaa,sehän on vaarallinen,eikä sitä tarvita muualla,kuin katsastuksessa,varkaita se ei haittaa kyllä kolmea sekuntia kauempaa.Ei noita varmaan ees vaadita muualla kun täällä h:vetin sarvikuonomaassa.
Osaatko sanoa miksi se on tuossa? Luulisi ettei tehtaalta ole tuollaista lukkoa tullut pyörään joka estää pyörän kääntösäteen oikealle? Onkohan pyörässä ollut ennen joku muu keula vai mistä moinen johtuu!?