Kopterin ajo-ominaisuudet?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
Frozenash
Viestit: 66
Liittynyt: 09:31 15.05.2011.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Frozenash »

Havaittavissa pyöränvaihtokuumetta ja yhtenä vaihtoehtona olisi kopteriksi luokiteltava menopeli. Ammattilaisen rakentama, joten sitä myöden speksien pitäisi olla kunnossa. En ole vaan ikinä aikaisemmin kopterilla ajellut, joten hiukan askarruttaa nuo ajo-ominaisuudet, että kuinka sen kanssa pärjää kylillä ja maantiellä?! Kokemukset puolesta ja vastaan ovat tervetulleita 8)
XL 1200N -08, Stage 1,
76HP 112NM.
Harley Davidson: The most efficient way to turn gasoline into noise without the side effect of creating horsepower :D
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Oikein tehdyllä kopterilla on ihan ok ajaa, lähinnä ohjausgeometria pitää olla oikein.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Jos jättö on kohdallaan ja vehje on riittävän vankka rakenteiltaan(ettei hetku) ni on yllättävänki hyvä ajettava, tosin osa on ihan päin svittua kummaltakin ominaisuudeltaan.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Muutama hajatelma kopteriasiaan:
-Kopterilla ajetaan kopterin tavalla, ja silloin ajo-ominaisuudet ovat aina mainiot.
-Jos kopterilla ajamista alkaa vertaamaan esim. aloittajan allekirjoituksessa olevaan perushelppoon sporttiin, kopteri on ajo-ominaisuuksiltaan ihan paska.
-Jostakin joutuu yleensä tinkimään, kun halutaan jotakin erikoista.
-Jotkut tinkivät kopterissa mukavuudesta, jarruista, käsiteltävyydestä, käynnistyksen helppoudesta jne.
-Kopterin kuuluukin tuoda haasteita ajamisen helppouteen kyllästyneelle paikkerille.
moderattori

Romu rauhoittaa!
jarkke
Viestit: 55
Liittynyt: 15:37 09.02.2009.
Paikkakunta: Valko, Loviisa
Viesti:

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja jarkke »

Kopterilla ajelu vaatii tietynlaista asennetta ja halua ajella vähän "erilaisella" pyörällä. Jos ne geometriat ovat kohdallaan, niin valtateillä menee kuin juna ja sitten vaan "kiertoliittymiin" tultaessa otettava sellaiset "rekkalinjat" ja soviteltava nopeus kohdilleen. Kyllä sillä pärjää, kun ei mutkapätkillä yritä tehdä mitään "reittiennätyksiä"....
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja jman »

Koeajamatta en välttämättä rungon ja ohjausgeometrian osalta muutettua pyörää ostaisi - ellei polte olisi ihan tolkuton. Jos polte kuitenkin on tolkuton, taitaa olla yksi hailee mitä tähän kukakin kirjoittaa. 8)
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

jarkke kirjoitti:Kopterilla ajelu vaatii tietynlaista asennetta ja halua ajella vähän "erilaisella" pyörällä. Jos ne geometriat ovat kohdallaan, niin valtateillä menee kuin juna ja sitten vaan "kiertoliittymiin" tultaessa otettava sellaiset "rekkalinjat" ja soviteltava nopeus kohdilleen. Kyllä sillä pärjää, kun ei mutkapätkillä yritä tehdä mitään "reittiennätyksiä"....
Jos käyttäytyy noin, niin geometria ei ole kohdallaan vaan jättöä on liikaa. Ihan oikeasti, kulmiltaan kohdallaan olevalla 240cm akselivälisellä kopterilla voi ajaa mutkatietä kanttaillen romut maassa, pysäköintitilanteissa etc huomaa akselivälin ja pituuden tuoman haittavaikutuksen ketteryyden puuttuessa. Ei se kopteri siellä mutkatielläkään toki raaseri ole, mutta kyllä hyvin tehdyllä kopterilla 99% homosoffa ukoista mutkasella kantatiellä jättää... en siltikään itse omaa pitkää kopteria, en nyt enkä tulevaisuudessa koska ne on(mun silmään) ihan svitun rumia ja mittasuhdevammasen näköisiä. Olen kuitenkin ajanut hyvää ~2m/2,2m/2,4m akselivälistä kopteria ja aivan karseita paskoja kaikissa pituusluokissa. Jos mokoman joutuu ostaan ilman koeajoa, ni mittaa edes jättö, kopteris noin 10cm o hyvä...
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
Choppers_forever
Viestit: 1727
Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Choppers_forever »

Jeh,

Kopterit on parhautta. Ittellä on tosin ollut vain maltillisia 185 - 201 akselivälillä ( jotkut eivät luokittele alle 2m koptereiksi ). Mä pidän matalista vanhan liiton vempaimista, joten se antaa haasteita kanttailulle. Mitä matalampi, sen makeempi :D. Mutta jättö on se kaiken a ja o. Se kun on kohdillaan, niin nopeesti siihen pituuteen tottuu. Niillä voi ajella ihan miten haluaa. Ja vielä kun hommaat Shovelin tahi Pannun, niin elämänlaatu paranee satakertaisesti. Tärinä, pärinä ja kähinä tuo hymyn suulle. Ja oikein säädettynä vanhan liiton kopterit lähtevät aina ykkösellä käyntiin.

Tere tulemast Kopperimiäheksi...
Shovel Kopteri ja Buell S1
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Joo, kyllä semmonen 70-luvun tyyliin tehty kopteri on hieno peli. Tyyli vaatii taakse auton renkaan ja se tietty huonontaa ajettavuutta mutta yllättävän pian siihen tottuu. Goldmainers (ei Goldminers) Mc:n sivulla on kuva tällaisesta lajin edustajasta. Keijo on ajanut sillä ainakin satatuhatta kilomeetriä, joten ajettavuus lienee kohdallaan.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Avatar
Choppers_forever
Viestit: 1727
Liittynyt: 10:28 05.05.2004.
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Choppers_forever »

Kuva

Upee on
Shovel Kopteri ja Buell S1
Bronson Eye
Viestit: 1635
Liittynyt: 18:33 04.09.2009.
Paikkakunta: heinola
Viesti:

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Bronson Eye »

Hienoja laitteita ala easyrider, mienhä ton saa ympäri 4m leveessä tallissa ku dynaakin saa ottaa 5kertaa eestaas, no 10 kertaa, :cry:
ezmo
Viestit: 562
Liittynyt: 08:19 11.08.2009.
Paikkakunta: Espoo

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja ezmo »

Bronson Eye kirjoitti:Hienoja laitteita ala easyrider, mienhä ton saa ympäri 4m leveessä tallissa ku dynaakin saa ottaa 5kertaa eestaas, no 10 kertaa, :cry:
peruuttaen sisään, keulien ulos....
Kickstart, deserve the ride!

Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
1001601
Viestit: 1
Liittynyt: 13:14 23.01.2014.

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja 1001601 »

Kyllä tuossa kuvan mustassa kopterissa on kaunis moottori. Pannu hivelee silmää. Noin komeen täytyy olla hyvä ajaa.
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Olen kokeillut kyseistä laitetta. Ohjausgeometria on ok, joten ajettavuus ihan jees. Auton takarenkaalla pitää hieman opetella mutta kun sen oppii niin hyvähän se on.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Avatar
Frozenash
Viestit: 66
Liittynyt: 09:31 15.05.2011.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Kopterin ajo-ominaisuudet?

Viesti Kirjoittaja Frozenash »

Taitaa jäädä kopterin hankinta hamaan tulevaisuuteen, nuoruuden unelma ei palvelu nykyisiä käyttötarkoituksia :lol: Kiitokset kommenteista 8)
XL 1200N -08, Stage 1,
76HP 112NM.
Harley Davidson: The most efficient way to turn gasoline into noise without the side effect of creating horsepower :D
Vastaa Viestiin