Ensiksikin kiitokset tähän saakka vastanneille, kaikki ajatukset ja tiedonjyväset ovat tässä projektissa tarpeellisia!!!
Koetan ohjata vähän keskustelua. Minäkin (!)

tiedän, että Suomen säädöksiä radikaalimmilla vehkeillä voi ajaa. Esimerkiksi Ruåtsissa näin tehdään. Samoin minä tiedän, että koptereiden liikenneturvallisuudesta on aika vähän tutkimustietoa. Toistaiseksi olen saanut käsiini neljä tutkimusta: amerikkalaisten "The Hurt Report", eurooppalaisten mp-valmistajien koalition laatima "MAIDS", yksi norjalainen tutkimus ja yksi ruåtsalaisen vakuutusyhtiön selvitys todennäköisyydestä joutua prätkällä onnettomuuteen.
Hurtissa todettiin, että modifioidut pyörät ovat yliedustettuina onnettomuustilastoissa. Kun asiaa myöhemmin tutkittiin tarkemmin, havaittiin joitain syitä tähän. Yleisin syy oli rakentajan tietämättömyys ohjausgeometriasta.
Sen sijaan kaikissa muissa mainituista tutkimuksista chopperit olivat aliedustettuja onnettomuustilastoissa. MAIDS on tutkimuksena laajin, siinä chopperit oli oma tutkimusryhmänsä tupperwarevehkeiden ym. ohella. Tulosten mukaan choppereilla ajetaan suhteessa hieman vähemmän onnettomuuksia kuin mikä on choppereiden suhteellinen osuus koko pyöräkannasta.
Norjalaisessa tutkimuksessa todettiin, että choppereiden turvallisuudesta on vaikeaa vetää mitään johtopäätöksiä, koska niitä on osallisina onnettomuuksissa niin vähän. Ruåtsalaisessa selvityksessä taasen todettiin, että riski joutua chopperilla onnettomuuteen on noin puolta pienempi kuin moottoripyörällä keskimäärin.
Tilastollista näyttöä siis löytyy Suomen säädösten väljentämiseksi. Mutta entä teknistä? Jos (kun?) pitää paikkansa, että Hemulin 47 asteen keula ei itse asiassa toimi kuten teleskooppikeulan pitäisi, niin miten voidaan perustellusti esittää, että loivempiakin kulmia voisi oikeastaan käyttää?
Entäpä pituus? Jos chopper on neljä metriä pitkä, sanoisin perstuntumalta, että sillä on kaupungissa vaikeuksissa...
Entäpä jäykkärunkoisuus? Miten voidaan perustellusti väittää, että jäykkärunkoinen kopteri on fyysisiltä ominaisuuksiltaan yhtä "hyvä" kuin jousitettu kopteri?