Vallu kirjoitti:Voi herranen aika Sun kanssasi! Lopeta nyt toi höpötys ja osta uusi startti. Jos et raaski orkkista ostaa, niin osta sitten Toyotan startti. Vanhan kun korjaat, niin kohta taas jostakin laukeaa, näinhän se aina menee. Heität sen vanha suoraan roskikseen (siis metallin kierrätykseen.) Sen jälkeen ei ole starttihuolia kahteenkymmeneen vuoteen.
Ja mitä tulee siihen pakoputken kannatinrautaan, niin onhan se uusittava. Ei se siellä turhan takia ole!
Mitä tulee H-D:n kestävyyteen, niin kuinkas vanha se Sun Kingi olikaan? Odotan mielenkiinnolla kun se Sun Dominator, vaimikäsenytsittenolikaan, alkaapi poikia.
Tosta mainoksesta sen verran, etten tiedä saako sillä lööppejä, mutta vangilaan ainakin pistävät!

Elähän nyt Vaari; eikös se vika pidä ensin ettiä

? On niitä ajelijoita jotka vaan vievät mopon valtuutetulle HD-korjaamolle mitä sinäkin joka käänteessä mainostat. Liekkö iskostunu ku epäjumalan palvonta tuo juttu miehelle sieluun

! Meikä kyllä on aina ollu kiinostunu tekniikasta ja tuosta remonttipuolesta. Oon ollu nyt tän HD kanssa epänormaalin varovainen; noita muun merkkisiä vekottimia on tullu kuule roplattua kuitenkin jo "vuosikymmeniä"

! Tää hd vaan ku on ikäsekseen niin ylihinnoiteltu rottelo, oon vähän arastellu yksin sitä värkätä; arvellu että ku jo kaikki normaalit ihmiset näitä hautaan asti koettaa välttää..eikä kukaan muilla mopomerkeillä ajava tuttu hymyilemättä enää minullekkaan juttele...etten tätä "aarretta" nyt vaan rikkoisi niin ettei kelpaa enää laiturin ankkuriksikaan

Ja nekin eurot on mennyttä kuin tuhka tuuleen!
Joten se saatanan SYY on selvitettävä, usko jo
Nyt oollaan jo nääs eilistä lähempänä; ilatapäivä oli aurinkoinen ja oltiin yhden "kylänmiehen" kanssa startin kimpussa

:
Koko startti purettiin ja pestiin/ puhdistettiin. Mitään ilmeistä vikaa ei tietenkään löytynyt.
Paskainen oli ja nyt siltäosin kaikki osat sisällä puhtoiset ja kunnossa
Se solenoidin tekijäkin on vissiin humalassa sen värkänny; sen sisäosan , tapin pää oli niin kieroon katkaistu etten osaa silmät ummessakaan itse sellaista rälläkällä ees tehdä! Kaikki toleranssit kuin Uralissa aikoinaan..joten mistään LAADUSTA ei tosiaan kannata näissä vehkeissä puhua! Sen "teräskuulan" kolokin ihan toisessa laidassa siinä 6 mm :n tapin päässä

No, kaikki nuo pikkuasiatkin hoonattiin kuntoon. Uudet rasvat ja kiinni..ja ..starttaus...senhän tiesi= sama raksutus kuului
Sitten päätettiin tehdä yksinkertainen koe; se solenoidin kansi auki ja muovinen meisselinkahva kiinni siihen jöötiin...ja pieni painallus...STARTTAA ILMAN MITÄÄN YLIMÄÄRÄISTÄ ÄÄNTÄ!!!!!!
Kun startattiin napista ilman kantta, meisselillä sitä jöötiä tietty vähän tukien, kipinöi niin pirusti!
Äsken vielä käväsin tekemässä yhden varmistuksen; hyppyjohdolla herätevirtaa ilman starttinappia...
sama raksutus silloinkin joten=
Sanoisin että vika on PITOKÄÄMISSÄ siinä solenoidissa , eikä missään bendiksissä
Ei vaadi kovin suurta voimaa pitää kontaktipintoja kiinni mutta sitäkään vertaa se käämi ei jaksa vaan potkii sitä ratasta nähtävästi pois startatessa
joten..
stmooses kirjoitti:
solenoidissa on sisällä kaksi käämiä veto sekä pitokäämi, silloin kun startataan vetokäämi maadoittuu hiilien kautta kunnes päävirta kytkeytyy jolloin vetokäämi jää pois. tapahtuu n.millisekunteissa pitokäämi on maadoitettu suoraan runkoon ja pitää bendix hammas kosketukseen kytkeytyneenä niin kauan kun starttinappia painetaan.
jos esim startatessa startti "rumputtaa edes takaisin" pito käämi saattaa olla viallinen mutta tarvis perusmittaukset jolla taitoa on ettei tee turhaa työtä
siinä luulen olevan oikea diaknoosi...
Ps..tuohon solenoidiin on muuten saatavana parilla kympillä sellanen KANSI, josta voi NAPILLA pistää suoraan tulille. Siispä silläkin pärjäisi valla hyvin. Kaveri sanoi ettei se solenoidin käämistyskään ole mahdoton tehtävä

Ne tekee itse jotka osaa.

Kuka ei osaa selvittää eikä tehdä itse...joutuu ajamaan sille merkki- diilerille