HD:n äänet?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Uncle Jam

Re: HD:n äänet?

Viesti Kirjoittaja Uncle Jam »

Kaikesta päätellen sulla on Rushin sliparit 2.00 tuuman vaimenninhuilulla. Kyseinen yhdistelmä tuottaa voimakkaan, matalan ja mehevän soundin. Mitenkään hiljaiseksi tai ujoksi ääntä ei voi luonnehtia, mutta mataluutensa ansiosta soundi on miellyttävä. Päitä tulee varmasti kääntymään.

Pienemmät vaimenninhuilut eivät juurikaan vähennä absoluuttisia desibelejä, vaan niiden vaikutus tuntuu - tai paremminkin kuuluu - äänen sävyssä. Pienempi huilu tuottaa hieman korkeamman / kireämmän soundin, mikäli kaikki muu pysyy ennallaan.

Kaverin Street Bobissa on Rushin sliparit ja niissä 2.00 tuuman huilut. Muilta osin kone on vakio. Soundit ovat komeat eikä minkäänlaista "putkiin sylkemistä" tai muuta ei-toivottua pauketta ole esiintynyt. Tiettävästi paukuttelu alkaa vakiokoneella vasta siinä vaiheessa, kun ilmanputsari vaihdetaan virtaavampaan versioon.
Uncle Jam

Justus kirjoitti:Osaisko joku street bobin omistaja suositella putkistoa/äänenvaimentimia millä saisi kohtuulliset äänet?

Esim näistä http://www.wwverkkokauppa.fi/product/31 ... nnin-kromi" onclick="window.open(this.href);return false; ??

Nimim. Rush slipareiden mölyyn kyllästynyt :evil:
Jos Rushin slipareiden soundit tuntuvat liian kovilta, niin enpä oikein usko, että Vance&Hines vaihtoehdot ovat yhtään sen hiljaisempia, pikemmin päinvastoin.

V&H:n "quiet bafflet" eivät tilannetta muuksi muuta, ne kun lähinnä madaltavat ääntä todellisen hiljentämisen sijaan.

Yksi tutkimisen väärti vaihtoehto voisi olla kiekkojen avulla säädettävä Supestrappin slipari, joka taitaa olla käytännössä sama tuote kuin HD:n oma Nightstick. Tosin en ole varma, on Nightstick säädettävissä samalla tavalla kuin "originaali".
Justus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Justus »

Niin on noissa V&h:n slipareissa varmaan metakkaa kanssa. Ajattelinkin ostaa niihin nuo quiet baffletit. Vähän matalemmat ja hiljasemmat mölyt kun jollain konstilla sais. Rush:eissa metakka on lähinnä raastavan riipivä.
Softail standard 2006
Uncle Jam

Justus kirjoitti:Niin on noissa V&h:n slipareissa varmaan metakkaa kanssa. Ajattelinkin ostaa niihin nuo quiet baffletit. Vähän matalemmat ja hiljasemmat mölyt kun jollain konstilla sais. Rush:eissa metakka on lähinnä raastavan riipivä.
Ootko tutkinut, mitä slipareissasi on sisällä?

Jos ääni todellakin on "raastavan riipivä" niin saattaa olla, että vaimenninhuilut puuttuvat kokonaan. Silloin soundit ovat hakkaavat, kovat ja kolisevat – tai juurikin raastavan riipivät, kuten asian ilmaisit.

Huilujen kanssa - oli niiden koko mikä tahansa - Rushien soundit ovat aina tasapainoiset ja hallitut. Olkoonkin, että mitenkään ujoiksi ääniä ei voi väittää.

Jos sliparista sitten löytyy vaimenninhuilu, niin seuraavaksi kannattaa varmistaa, että huilun ympäriltä löytyy riittävästi vaimenninvillaa. Se kun palamisen myötä katoaa ja vaikuttaa osaltaan soundeihin.
Justus
Viesti:

Olen tutkinut joo. Vaihdoin uudet villat sisälle. Eikä mielestäni vaikuttanut ääniin juurikaan.
Softail standard 2006
ezmo

Viesti Kirjoittaja ezmo »

Justus kirjoitti:Olen tutkinut joo. Vaihdoin uudet villat sisälle. Eikä mielestäni vaikuttanut ääniin juurikaan.
Ovatko varmasti 2"? Kaikki ahtaamaat huilut aiheuttaa epämiellyttävän taajuuden, ainakin omaan korvaani. 2 ja 2.25" on matalampi eikä "satu" korvaan, vaikka db on ehkä enemmän.

Sitten huiluja modaamaan, Rälläkällä viiltoja huilun reikäosaan ja puolipallon muotoisa peltilevyjä 4 kpl hitsaamaan niin, että ei paista valo läpi huilusta... Itse en ole tehnyt, mutta noin ovat kuulemma muut tehneet. Itse hitsasin lavuaarin sihdin huilun alkupäähän. hiljeni hieman.
Kickstart, deserve the ride!

Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Robusto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Robusto »

Justus kirjoitti:Osaisko joku street bobin omistaja suositella putkistoa/äänenvaimentimia millä saisi kohtuulliset äänet?

Esim näistä http://www.wwverkkokauppa.fi/product/31 ... nnin-kromi" onclick="window.open(this.href);return false; ??

Nimim. Rush slipareiden mölyyn kyllästynyt :evil:
Itse kyllästyin v&h short shotteihin ja vaihdoin juuri noihin linkin slipareihin, äänet hiljeni muttei liikaa ja terävä papatus loppui siihen, tyytyväinen olen ollut.
- BHS -
Justus
Viesti:

Robusto kirjoitti:
Itse kyllästyin v&h short shotteihin ja vaihdoin juuri noihin linkin slipareihin, äänet hiljeni muttei liikaa ja terävä papatus loppui siihen, tyytyväinen olen ollut.
Onko sulla sliparit vakio sisuskaluilla vai quiet baffleteilla?
Softail standard 2006
Justus
Viesti:

ezmo kirjoitti:
Ovatko varmasti 2"? Kaikki ahtaamaat huilut aiheuttaa epämiellyttävän taajuuden, ainakin omaan korvaani. 2 ja 2.25" on matalampi eikä "satu" korvaan, vaikka db on ehkä enemmän.
Juu kyllä ne on 2" tuuman sisuksilla. Ja lisäksi niihin löytyy 1,5" itse modatut sisuskalut.
Softail standard 2006
Robusto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Robusto »

Justus kirjoitti:
Robusto kirjoitti:
Onko sulla sliparit vakio sisuskaluilla vai quiet baffleteilla?
quiet baffleilla.
- BHS -
Tompsoni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tompsoni »

Itellä -07 street bobissa V&H Straightshots HS Sliparit ja niissä sisällä Quiet Bafflet. Omasta mielestä soundit on pikku kierroksilla mahtavan matalaa jytinää. Kunnolla kaasua väännettäessä sitten täräyttää melko äreet pärinät joka kuuluu varmasti naapurikuntaan asti niinku asiaan kuuluuki :D Suosittelen jos ei turhia pelkää melunmittauksia yms. virkavallan ilmanaikusta p**kaa! Naapuruston vanhukset on ainaki kehuneet että mukavan matalat äänet eikä häiritse yhtään niinku muovikikkare rääkyjät 8)

Ilmanputsarina SE heavy breather ja soppahommissa fuelpak. Paukuttelee putkeen moottorijarrulla, mutta oon käsittäny että tekee vähän joka pyörässä samaa ko. muutoksilla
jorgegoodman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorgegoodman »

Tompsoni kirjoitti:Itellä -07 street bobissa V&H Straightshots HS Sliparit ja niissä sisällä Quiet Bafflet. Omasta mielestä soundit on pikku kierroksilla mahtavan matalaa jytinää. Kunnolla kaasua väännettäessä sitten täräyttää melko äreet pärinät joka kuuluu varmasti naapurikuntaan asti niinku asiaan kuuluuki :D Suosittelen jos ei turhia pelkää melunmittauksia yms. virkavallan ilmanaikusta p**kaa! Naapuruston vanhukset on ainaki kehuneet että mukavan matalat äänet eikä häiritse yhtään niinku muovikikkare rääkyjät 8)

Ilmanputsarina SE heavy breather ja soppahommissa fuelpak. Paukuttelee putkeen moottorijarrulla, mutta oon käsittäny että tekee vähän joka pyörässä samaa ko. muutoksilla
Joo kyllä pyörästä pitää kunnon meteli ulos tulla, sehän on ykkösjuttu! :lol: Mulla kans V&H Big Radius 2/2 Hyvät äänet mutta ehkä vähän liian kimakat? Kokeilin kerran ottaa ne molemmat n 20cm huilut pois, se oli kyllä jo liikaa se, äänet oli sellaiset niinkuin paketti alkais levetä lakeudelle milloin vaan :lol: Laitoin äkkiä taks.
Justus
Viesti:

jorgegoodman kirjoitti: Joo kyllä pyörästä pitää kunnon meteli ulos tulla, sehän on ykkösjuttu! :lol:
Joo kyllä harrikan pitää kulostaa harrikalta mut ei niin paljoa että kaikki virkaintoiset opistosta valmistuneet ole heti db mittari ojossa mittailemassa :D

Taidan päätyä noihin linkin slipareihin mitkä laitoin.
Softail standard 2006
Pave.

Viesti Kirjoittaja Pave. »

jorgegoodman kirjoitti: Joo kyllä pyörästä pitää kunnon meteli ulos tulla, sehän on ykkösjuttu! :lol:
Tuota ideaa mä en ole koskaan ymmärtänyt.... ja tuskin tulen ymmärtämäänkään minkään mopon kohdalla! Kisavehkeet on sitten eri asia!
R.I.P Jaska - Motoristi
Romu on rautaa ja rauta on romua - romurautaa!
"Asiantuntija"lausuntoja kalliilla, takuuta ei anneta!
Tompsoni
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tompsoni »

Justus kirjoitti:
Joo kyllä harrikan pitää kulostaa harrikalta mut ei niin paljoa että kaikki virkaintoiset opistosta valmistuneet ole heti db mittari ojossa mittailemassa :D

Taidan päätyä noihin linkin slipareihin mitkä laitoin.
Kyllä maailmaan ääntä mahtuu, kunhan se on semmosta siedettävän kuulosta ääntä mutta pitää toki joku raja olla metelissä! Ei nuo V&H sliparit mitkään kauheat mökäpöntöt ole jos ei aja kokoajan läppä selällään
Vastaa Viestiin