MICHELIN Commander II

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
IJHa
Viestit: 353
Liittynyt: 19:08 19.04.2002.
Paikkakunta: Kalkkinen
Viesti:

MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja IJHa »

Olen hankkimassa uutta takarengasta Ultraan.
Onko porukalla kokemuksia miten MICHELIN Commander II toimii homosoffassa?

Ja sitten mistäpäin niitä saa nykyään edullisimmin?

Kiitos ja anteeksi :wink:
Mr. Biker vm 2005
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Sohvasta en tiedä, mutta FLD:ssä toimii komeesti.
Mynetmotosta niitä saa.
Kuva LIFEMEMBER
Riipe
Viestit: 49
Liittynyt: 18:01 21.01.2012.

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja Riipe »

sportis on ainakin hyvä.

tuolt löytyy kans http://www.24mx.fi/mp/p/mp-rengas-miche ... elin/s670/
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1673
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Nyt on yksi pari Commander II –renkaita ajettu. En tiedä onko vika minussa, pyörässä ja/vai renkaissa mutta tämä oli pettymys. Renkaat pistettiin syksyllä, kerkisin ajaa niillä silloin vielä n. 1.000 km. Nyt keväällä ajoin 4.700 km ja sitten lähdettiin pohjoiseen. Katselin takarengasta ja ajattelin että kuluneelta näyttää mutta täytyyhän sen kestää kuin on näin kerran luvattu. Pintaa oli 2,1 mm jäljellä, renkaalla ajettu siis n. 6.000 km.

2.500 km myöhemmin renkaan keskeltä oli kulutuspinta hävinnyt. Vähintään yhtä paha juttu oli, että rengas oli jo ennen tätä ruvennut kulumaan toispuoleisesti vasemmalta puolelta. Ajo on ollut ihan samanlaista kun ennenkin eli Dunlopeilla, puolet kilometreistä yksin, puolet kaksin, tästä suuri osa lisäkuorman kanssa (10 kg putkikassi tarakalla, yht. 10 kg sivulaukuissa, emäntä ja minä yht. 170 kg ajovarusteet päällä).

Rengaspaineet olivat varmasti kohdillaan, n. 2,7 ... 2,8 bar, mittasin muutamaankin kertaan. Kyllä taas otti pannuun siellä pohjoisessa renkaan kanssa hermoillessa. Rengas oli jo n. 7.500 km:n kohdalla huterohko, mutkissa vemputti ym. Onneksi sain renkaan vaihtoon Oulun Motormanilla lyhyellä varoitusajalla. Huoltomies sanoi, ettei hän Micheliniä näin raskaan pyörän alle pistäisi, liian pehmeä. Saman totesi toinen kaveri tiskillä. Tarkastettiin muuten sekin ettei rengas voinut hinkata mihinkään. (Katsoin netistä että tämän halkaisija on n. 6 mm enemmän kuin Dunlopin D407:n.)

Ainakin tämän renkaan sivuseinän rakenne oli ihan erilailla pehmeä verrattuna Dunlopiin. Kun sen Dunlopin kerran tyhmyyksissäni ajoin pohjoisessa ihan vaijerit näkyviin, ei rengas silti menettänyt muotoaan eikä näin vaeltavaa meno ollut.

Ei oikein muuta keksitty kun että renkaassa täytyi olla valmistusvika. En viitsinyt rengasta ottaa Oulusta mukaan jatkotutkimuksia varten vaikka mieli teki.

Kuva 8.500 km
Kuva 8.900 km Motormanin pihassa

Toinen ihmeellinen asia on se, että eturengaskin piti tänään vaihtaa, siinä oli enää vain 1 mm pintaa. Sillä on ajettu tasan 10.000 km, paineet 2,2 ... 2,4 bar. Dunlopeilla eturenkaana olen ajanut 17.000 … 20.000 km eli aina kahden takarenkaan verran. Väittäisin että ajotapani eli vaikka jarrujen käyttö ei ole juuri muuttunut näiden muutaman vuoden kuluessa.

Kaiken kaikkiaan uskoisin että takarenkaassa oli valmistusvika tms. Lisäksi tässä Night Trainissa on vähän hassu rengastus, tuo 200 mm rengas kuluu käsittääkseni nopeammin kuin vaikka 180 mm rengas, toisaalta eturengas MH90-21 on sellainen ohut polkupyöränrengas. Eli esim. matkalehmissä renkaat voivat kestää ihan eri tavalla.

Michelinin ominaisuuksista vielä: mielestäni heti jo uutena pyörä reagoi hiukan enemmän pitkittäisuriin Dunlopiin verrattuna. Toinen vielä enemmän mutu-juttu on, että en sateella näiden pitoon osannut luottaa senkään vertaa kuin Dunlopiin, olo tuntui jotenkin huterolta. Noita huomioita ei siis minään tutkittuna totena kannata ottaa…

No, nyt on kuitenkin tutut Dunlopit alla ja matka jatkuu…
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Erikoinen juttu. 8O Eihän mikään rengas voi kulua tolleen jos et koko ajan kurvaa vasemmalle. Kyseessä täytyy olla viallinen gummi tai takapyörä on poikittain. Kaverilla on 9000 ajettu Commander II FLD:ssä takana ja se näyttää vieläkin kuin pakasta vedetyltä. Myöskään minkäänlaisia ura, sade tms ongelmia ei ole esiintynyt. Itse asensin sellaisen eilen omaa FLD:ni. Eli omakohtaisesti en vielä osaa siitä mitään kertoa. Ehkäpä eka reissu n 3,5 tkm kertoo jotakin, varsinkin kun on luvassa sadetta koko reissun ajaksi. :D
Katsoin uudestaan ne kuvat, näyttää pyörivän oikeaan suuntaan eli siitäkään ei voi olla kyse.
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
EEmeli1
Viestit: 18
Liittynyt: 20:09 06.02.2012.
Paikkakunta: Kestilä
Viesti:

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja EEmeli1 »

Laitoin keväällä ks. renkaan, joten kulumisesta en vielä osaa sanoa. Alle 10 asteen lämmössä rengas kuitenkin oli pirun liukas ainakin uutena, oli karata pyörä alta kaistan vaihdossa huolimattomalla kaasun käytöllä. Aiemmin Mezlerillä tätä ongelmaa ei ilmennyt. Yleisvaikutelma renkaassa on jotenkin levoton, tai sitten se on pään sisässä :-D
Night train -04
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1673
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Juu ei ollut poikittain takapyörä enkä ole T****laisia eli liikenneympyrään ei jääty...
En edelleenkään sano että olisi ollut ongelmia pitkittäisurissa tai märällä, mutu-juttu vaan. Nämä asiat kuitenkin kerroin jo ennen reissua tovereille eli eivät liittyneet tähän loppusäpinään. Toki jos rengas on ollut viallinen, on se voinut ilmetä omituisena käyttäytymisenä jo ennen kulumistakin. Eturengas edelleen silti mietityttää... Ja tarkistin uudestaan mittarilukematkin, olivat noin kuin edellä kirjoitin.
Ps. Sekä Oulussa että Loimaalla oli puhetta että tällaista tai muutenkin omituista kulumista voi saada aikaiseksi liian alhaisilla rengaspaineilla, mutta siihen ei vielä muutama baarin kymmenyksen vajaus riitä vaan pitää olla vajausta enemmän. Minulla olivat siis paineet kohdillaan.
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1673
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Olin yhteydessä Micheliniin, heitä kiinnostaa tutkia ko. rengas, se onneksi Oulusta Motormanilta vielä löytyi. Perästä kuluu...
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

UrpoTJ kirjoitti:Olin yhteydessä Micheliniin, heitä kiinnostaa tutkia ko. rengas, se onneksi Oulusta Motormanilta vielä löytyi. Perästä kuluu...
Tuo oli kyllä niin omituisesti kulunut, että hyvä kun tutkivat. Aikoinaan minulta kului samaa merkkiä autossa omituisen nopeasti ja epäsäännöllisesti yksi sarja. Rengasliike sanoi, että kyseinen maahatuoja oli siihen aikaan kaikista hankalin reklamaatiokumppani, jolle aina oli vika autossa tai ilmanpaineissa, ei ikinä renkaassa.

Joten ei kannattanut tehdä reklamaatiota asiasta ja päädyin siihen, ettei autojeni alle ole joutunut ensimmäistäkään tuon merkin rengasta sen jälkeen. Boikottia on jatkunut nyt noin 30 vuotta 8)

Pyörissä ko. merkkiä on ollut ihan ongelmitta. Toivottavasti sinä saat paremman vastauksen reklamaatioosi ja asiaa käsittelevät henkilöt ovat jo ehtineet vaihtua ja muitakin vastauksia löytyy, kuin että asiakas on aina väärässä :lol:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
drago
Viestit: 131
Liittynyt: 19:34 18.07.2008.
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja drago »

Viime syksynä ennen euroopan reissua laitoin Commander II alle, nyt on 11000 km ajettu ja mittasin takarenkaassa olevan ~5mm pintaa. 90% ajosta on kaksi päällä ja reissut täydellä kuormalla. Vakiosta poiketen takana on 140/90 vakion 130/90 tilalla. Metzerin jälkeen tuntui kuin olisi kiskoilla ajanut, märällä on tosin "ei niin tukeva" mutta ajettavissa kuitenkin. Samoilla kumeilla on tarkoitus vielä syksyllä käydä Kroatiassa...
Romutettu tiekuningas
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 233
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

7000 tkm ajettu 200/55-17 Commander 2,edelleen aivan pyöreä ja eipä ole juuri kulunut,painetta on 3 bar.Tuosta yli puolet reissua harakan ja romujen kanssa.Edelliset renkaat vaihtokunnossa noilla kilometreillä merkistä riippumatta,tuo leveä rengas kuluu nopeammin kuin kapeampi,syytä en tiedä.Pito on ainakin mulle riittänyt,en pidä liukkaana renkaana tuota.
FXSTI -06
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 233
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Vaihdatin eteen kanssa Commander 2:sen,mutta vaikka pyörimis suunta on nuolen mukaan oikein,näyttää kuin kuvio olisi väärin päin. Kun takana urat on keskeltä sivulle,niin edessä on urat sivulta keskelle,mikä taika tuossa on?
FXSTI -06
Avatar
UrpoTJ
Viestit: 1673
Liittynyt: 20:14 14.11.2010.
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja UrpoTJ »

Olisiko kyse siitä, että eturengas on kovimmillaan jarrutuksessa ja takarengas tehdään ensikädessä päinvastaiseen tarkoitukseen eli voiman siirtämiseen tiehen.
Nyt se kulahtanut rengas tuli juuri Motormanilta minulle, lähden sitä kohta rengaslaboratoriooni tutkimaan, sitten pistän sen Michelinille.
Avatar
Mopo-Ukko
Viestit: 233
Liittynyt: 20:10 14.09.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Mulla on aina ollut luulo että urien tarkoitus on siirtää vettä pois renkaan alta,tuntuisi että kun urat on renkaan reunoilta keskelle päin niin ne tunkisi vettä renkaan keskelle.Takana kun ne ovat renkaan keskeltä reunoille päin,niin ne mielestäni siirtävät vettä renkaan alta pois.Eli mielestäni toimisi väärin päin,pistin kysymyksen myös Michelinille,katsotaan mitä vastaavat.
FXSTI -06
Avatar
jman
Viestit: 512
Liittynyt: 00:46 18.06.2012.
Paikkakunta: Hanoi
Viesti:

Re: MICHELIN Commander II

Viesti Kirjoittaja jman »

Riipe kirjoitti:sportis on ainakin hyvä.
Tämä MichCom 2 on harkinnassa Metzeler 880 korvaajaksi kun näyttäisi kohta olevan kilometrit täynnä, joten olisin kovin mielissäni jos jaksaisit kertoa hieman lisää... :wink:
Vastaa Viestiin