Nyt on yksi pari Commander II –renkaita ajettu. En tiedä onko vika minussa, pyörässä ja/vai renkaissa mutta tämä oli pettymys. Renkaat pistettiin syksyllä, kerkisin ajaa niillä silloin vielä n. 1.000 km. Nyt keväällä ajoin 4.700 km ja sitten lähdettiin pohjoiseen. Katselin takarengasta ja ajattelin että kuluneelta näyttää mutta täytyyhän sen kestää kuin on näin kerran luvattu. Pintaa oli 2,1 mm jäljellä, renkaalla ajettu siis n. 6.000 km.
2.500 km myöhemmin renkaan keskeltä oli kulutuspinta hävinnyt. Vähintään yhtä paha juttu oli, että rengas oli jo ennen tätä ruvennut kulumaan toispuoleisesti vasemmalta puolelta. Ajo on ollut ihan samanlaista kun ennenkin eli Dunlopeilla, puolet kilometreistä yksin, puolet kaksin, tästä suuri osa lisäkuorman kanssa (10 kg putkikassi tarakalla, yht. 10 kg sivulaukuissa, emäntä ja minä yht. 170 kg ajovarusteet päällä).
Rengaspaineet olivat varmasti kohdillaan, n. 2,7 ... 2,8 bar, mittasin muutamaankin kertaan. Kyllä taas otti pannuun siellä pohjoisessa renkaan kanssa hermoillessa. Rengas oli jo n. 7.500 km:n kohdalla huterohko, mutkissa vemputti ym. Onneksi sain renkaan vaihtoon Oulun Motormanilla lyhyellä varoitusajalla. Huoltomies sanoi, ettei hän Micheliniä näin raskaan pyörän alle pistäisi, liian pehmeä. Saman totesi toinen kaveri tiskillä. Tarkastettiin muuten sekin ettei rengas voinut hinkata mihinkään. (Katsoin netistä että tämän halkaisija on n. 6 mm enemmän kuin Dunlopin D407:n.)
Ainakin tämän renkaan sivuseinän rakenne oli ihan erilailla pehmeä verrattuna Dunlopiin. Kun sen Dunlopin kerran tyhmyyksissäni ajoin pohjoisessa ihan vaijerit näkyviin, ei rengas silti menettänyt muotoaan eikä näin vaeltavaa meno ollut.
Ei oikein muuta keksitty kun että renkaassa täytyi olla valmistusvika. En viitsinyt rengasta ottaa Oulusta mukaan jatkotutkimuksia varten vaikka mieli teki.

8.500 km

8.900 km Motormanin pihassa
Toinen ihmeellinen asia on se, että eturengaskin piti tänään vaihtaa, siinä oli enää vain 1 mm pintaa. Sillä on ajettu tasan 10.000 km, paineet 2,2 ... 2,4 bar. Dunlopeilla eturenkaana olen ajanut 17.000 … 20.000 km eli aina kahden takarenkaan verran. Väittäisin että ajotapani eli vaikka jarrujen käyttö ei ole juuri muuttunut näiden muutaman vuoden kuluessa.
Kaiken kaikkiaan uskoisin että takarenkaassa oli valmistusvika tms. Lisäksi tässä Night Trainissa on vähän hassu rengastus, tuo 200 mm rengas kuluu käsittääkseni nopeammin kuin vaikka 180 mm rengas, toisaalta eturengas MH90-21 on sellainen ohut polkupyöränrengas. Eli esim. matkalehmissä renkaat voivat kestää ihan eri tavalla.
Michelinin ominaisuuksista vielä: mielestäni heti jo uutena pyörä reagoi hiukan enemmän pitkittäisuriin Dunlopiin verrattuna. Toinen vielä enemmän mutu-juttu on, että en sateella näiden pitoon osannut luottaa senkään vertaa kuin Dunlopiin, olo tuntui jotenkin huterolta. Noita huomioita ei siis minään tutkittuna totena kannata ottaa…
No, nyt on kuitenkin tutut Dunlopit alla ja matka jatkuu…