Oliko kyseessä sama Esteri, jonka per*eestä tulee joskus vettä lujaaRautahauli kirjoitti:Valvolinen mineraaliöljyjä vaihtelin noin 3K:n välein mut Redlinen 20W-60:llä aattelin uskaltaa (hurja) 5kiloo. soveli kyseessä. Mun mielestä Valvoline toimii hyvin mut oli hinku esterin perään.Mekaaniset äänet ainakin väheni.
Öljynvaihtoväleistä?
Re: Öljynvaihtoväleistä?
-90 FXR Super Glide
Mä vaan ajan mielummin vaikka satatonnia ajetuilla oikeilla öljyillä, kuin satkunkaan ajetuilla Revtecheillä, siitä kurasta ei ole kuin huonoja kokemuksia.hdlate kirjoitti:öljytkin muistaakseni alle kympin vartti rev techiä, eli ei talouskaan tuohon kaadu.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Nyt tuli mieleen että pitäsköhän sitä joskus huoltaa omaaki pyörää eikä vaa muiden... Vaihoinkohan öljyjä ees ostettaessa, nyt on joku 13k ajeltu

TC uudempana koneena on tehty tarkemmilla välyksillä kuin Evo
eli TC haluaa puhtaampaa öljyä
puhtaampi tarkoittaa että entistä pienempikokoiset hiukkaset halutaan suodattaa pois
mikä tarkoittaa tiheämpää suodatusta
ja jos suodatus on muuten melko samanlainen niin tiheämpi tarkoittaa että paine-ero suodattimen yli isompi
toisin sanoen suodattimen aiheuttama painehäviö on isompi
ja jos suodattimen takana on tankki (enempi vähempi paineeton) niin tarkoittaa että ennen suodatinta on kovempi paine
suodattimen aiheuttama painehäviö kasvaa sitä mukaa kun suodatin tukkeentuu liasta
Jos suodatimen vaihto menee radikaalisti pitkäksi voi suodatin mennä täysin tukkoon
pumpun pumppaama öljy kyllä löytää tiensä jonnekkin
joko tiivisteiden välistä
tai suodatinpatruuna repää mikä päästää kaiken kerätyn paskan kerrasta takasin kiertoon
tämän ehkäisemiseksi patruunassa on sisäänrakennettu paineerajoitusventtiili joka aukeaa jos paine kasvaa liian suureksi
tarkoittaa toisaalta että kiertävä öljy ei suodatu
ko venttiilin aukeamispaineen asetus on tarkkaa hommaa
TC:ssä korkempi kuin evossa kun TC:n suodin tiheämpänä aiheuttaa isompaa häviötä
mistä johtuen...
TC:n suodin evossa aiheuttaa öljypaineen nousua mikä näkyy öljyn tursuamisena
evon suodin TC.ssä aiheuttaa että öljy ei suodatu yhtä puhtaaksi kuin oli tarkoitus
ja kun se evon suodin aikaanaan likaantuu siitä mitä se pystyy suodattaa, niin sen paineenrajoitusventsa aukeaa (matalammassa painessa mitä TC:n suti) niin öljy ohittaa suodattimen kokonaan
yllä kirjoitetun olen lukenut joskus internetistä. vastuu kuulijalla niinkuin aina. itse uskon tuohon.
oliskos esterit rasvoja vai mitä ne oli. Ma^ko kuitenkin viittaa täyssyteettisiin öljyihin jotka tehty täysin keinotekoisesti, ts. joissa ei ole mineraaliöjyn tippaa edes hajuksi.
eli TC haluaa puhtaampaa öljyä
puhtaampi tarkoittaa että entistä pienempikokoiset hiukkaset halutaan suodattaa pois
mikä tarkoittaa tiheämpää suodatusta
ja jos suodatus on muuten melko samanlainen niin tiheämpi tarkoittaa että paine-ero suodattimen yli isompi
toisin sanoen suodattimen aiheuttama painehäviö on isompi
ja jos suodattimen takana on tankki (enempi vähempi paineeton) niin tarkoittaa että ennen suodatinta on kovempi paine
suodattimen aiheuttama painehäviö kasvaa sitä mukaa kun suodatin tukkeentuu liasta
Jos suodatimen vaihto menee radikaalisti pitkäksi voi suodatin mennä täysin tukkoon
pumpun pumppaama öljy kyllä löytää tiensä jonnekkin
joko tiivisteiden välistä
tai suodatinpatruuna repää mikä päästää kaiken kerätyn paskan kerrasta takasin kiertoon
tämän ehkäisemiseksi patruunassa on sisäänrakennettu paineerajoitusventtiili joka aukeaa jos paine kasvaa liian suureksi
tarkoittaa toisaalta että kiertävä öljy ei suodatu
ko venttiilin aukeamispaineen asetus on tarkkaa hommaa
TC:ssä korkempi kuin evossa kun TC:n suodin tiheämpänä aiheuttaa isompaa häviötä
mistä johtuen...
TC:n suodin evossa aiheuttaa öljypaineen nousua mikä näkyy öljyn tursuamisena
evon suodin TC.ssä aiheuttaa että öljy ei suodatu yhtä puhtaaksi kuin oli tarkoitus
ja kun se evon suodin aikaanaan likaantuu siitä mitä se pystyy suodattaa, niin sen paineenrajoitusventsa aukeaa (matalammassa painessa mitä TC:n suti) niin öljy ohittaa suodattimen kokonaan
yllä kirjoitetun olen lukenut joskus internetistä. vastuu kuulijalla niinkuin aina. itse uskon tuohon.
oliskos esterit rasvoja vai mitä ne oli. Ma^ko kuitenkin viittaa täyssyteettisiin öljyihin jotka tehty täysin keinotekoisesti, ts. joissa ei ole mineraaliöjyn tippaa edes hajuksi.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
No älä nyt pidä hullua jännitykses, vaan avaa nyt vähän et kuinka sun on käyny noiden rev techien kans? Niin että joutuuko sitä kaikkien näiden kymmenientuhansien ajokilometrien jälkeen vaihtamaan öljymerkkiäma^ko kirjoitti:Mä vaan ajan mielummin vaikka satatonnia ajetuilla oikeilla öljyillä, kuin satkunkaan ajetuilla Revtecheillä, siitä kurasta ei ole kuin huonoja kokemuksia.hdlate kirjoitti:öljytkin muistaakseni alle kympin vartti rev techiä, eli ei talouskaan tuohon kaadu.
-90 FXR Super Glide
- norsunkorva
- Viesti:
On mulla Vallu se Clyymeri ja sillä mennäänVallu kirjoitti:Korva! Minäkin ole kehoittanut monta kertaa: hanki ne manuaalit!
Ja tässähän kävi just ku olin varotellu; öljykeskustelu karkas lapasesta
Joka reissulle uudet öölit ja ilmanpaineet iskareihin; varmuus ei koskaan pahasta
Ollaan me hurjaa porukkaa; jälleenmyyjät tykkää
Pihan ajonautinnot:
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
Rewtechin pahin puoli on se, että se on CustoChromen brändäämä tuote joka voi olla milloin mitäkin öljyä, mitä ovat sattuneet halvimmalla saamaan. Menee lämpimänä ihan vedeksi ja vaahtoaa turhankin halukkaasti, ainakin noi erät joista on kokemusta. Menee sen verran vedeksi lämpimänä että fillari joka pitää öljynpaineet tyhjäkäynnillä tasolla "valo ei pala" Teboilin perus 10W-40 öljyllä polttaa painevaloa 20W-50 Rewtecheillä. Parempaa öljyä saa halvemmalla kuin mitä Rewtech on, joten sen käyttöön ei mun maailmassa ole mitään syytä. Joku toinen erä Rewtechiä voi toimia vähemmän huonosti, mut siltikin vältettävä tuote.hdlate kirjoitti:No älä nyt pidä hullua jännitykses, vaan avaa nyt vähän et kuinka sun on käyny noiden rev techien kans?
Esmes Valvolinen VR1 20W-50:stä saa viis litraa alle 45€ ja Motoxin 20W-50:stä saa viis litraa kuudeltoista tai kahdelkyt kolmella eurolla ja kummatkin on ominaisuuksiltaan Rewtechiä parempia(mitä voi visuaalisesti öljyn käytöksestä arvioida). Motulin 15W-50 5100:sta saa neljä litraa viidelläkympillä ja se on esteripohjainen synteettinen, joten aika huonosti mä näen perusteluja Rewtechille joka ei sillä 10€/litra hintatasollaan ole edes halpaa.
ma^ko kirjoitti:Rewtechin pahin puoli on se, että se on CustoChromen brändäämä tuote joka voi olla milloin mitäkin öljyä, mitä ovat sattuneet halvimmalla saamaan. Menee lämpimänä ihan vedeksi ja vaahtoaa turhankin halukkaasti, ainakin noi erät joista on kokemusta. Menee sen verran vedeksi lämpimänä että fillari joka pitää öljynpaineet tyhjäkäynnillä tasolla "valo ei pala" Teboilin perus 10W-40 öljyllä polttaa painevaloa 20W-50 Rewtecheillä. Parempaa öljyä saa halvemmalla kuin mitä Rewtech on, joten sen käyttöön ei mun maailmassa ole mitään syytä. Joku toinen erä Rewtechiä voi toimia vähemmän huonosti, mut siltikin vältettävä tuote.hdlate kirjoitti:No älä nyt pidä hullua jännitykses, vaan avaa nyt vähän et kuinka sun on käyny noiden rev techien kans?
Esmes Valvolinen VR1 20W-50:stä saa viis litraa alle 45€ ja Motoxin 20W-50:stä saa viis litraa kuudeltoista tai kahdelkyt kolmella eurolla ja kummatkin on ominaisuuksiltaan Rewtechiä parempia(mitä voi visuaalisesti öljyn käytöksestä arvioida). Motulin 15W-50 5100:sta saa neljä litraa viidelläkympillä ja se on esteripohjainen synteettinen, joten aika huonosti mä näen perusteluja Rewtechille joka ei sillä 10€/litra hintatasollaan ole edes halpaa.
Tässä kohtaa olen samaa mieltä Makon kanssa laitoin Rautikseen Revtechit sisään niin ei sammunut öljyvalo kuin kierroksilla, hänen suosituksestaan vaihdoin 50 km ajetut Revit tuohon Valvolineen ja ei mitään ongelmia. Eli tässä kohtaa allekirjoitan ihan omasta kokemuksesta tuon Revtechin huonouden ja vedeksi mkuuttumisen lämpimänä. Toimii varmaan uusissa laitteissa mutta vanhemmassa ei millään, eli ei koskaan sitä meikäläisen Rautikseen enää...
Rautapää -84 1-litra uudempi malli;-)
Arsuva kirjoitti:Mä kuvittelin revtechiä ok öljyksi, koska kaveri joka öljyä myy, koneistaa ja laittaa työkseen Harrikan moottoreita, ja on muutenkin pitkänlinjan harrastaja. Täytyypä ottaa asia puheeksi, kun seuraavan kerran verstaalla pyörähtää.ma^ko kirjoitti:Rewtechin pahin puoli on se, että se on CustoChromen brändäämä tuote joka voi olla milloin mitäkin öljyä, mitä ovat sattuneet halvimmalla saamaan. Menee lämpimänä ihan vedeksi ja vaahtoaa turhankin halukkaasti, ainakin noi erät joista on kokemusta. Menee sen verran vedeksi lämpimänä että fillari joka pitää öljynpaineet tyhjäkäynnillä tasolla "valo ei pala" Teboilin perus 10W-40 öljyllä polttaa painevaloa 20W-50 Rewtecheillä. Parempaa öljyä saa halvemmalla kuin mitä Rewtech on, joten sen käyttöön ei mun maailmassa ole mitään syytä. Joku toinen erä Rewtechiä voi toimia vähemmän huonosti, mut siltikin vältettävä tuote.hdlate kirjoitti:No älä nyt pidä hullua jännitykses, vaan avaa nyt vähän et kuinka sun on käyny noiden rev techien kans?
Tässä kohtaa olen samaa mieltä Makon kanssa laitoin Rautikseen Revtechit sisään niin ei sammunut öljyvalo kuin kierroksilla, hänen suosituksestaan vaihdoin 50 km ajetut Revit tuohon Valvolineen ja ei mitään ongelmia. Eli tässä kohtaa allekirjoitan ihan omasta kokemuksesta tuon Revtechin huonouden ja vedeksi mkuuttumisen lämpimänä. Toimii varmaan uusissa laitteissa mutta vanhemmassa ei millään, eli ei koskaan sitä meikäläisen Rautikseen enää...
-90 FXR Super Glide
Ei tää viestin kirjotus oikein tämmöseltä digisyrjäytyneeltä onnistu, mutta yritetäänpäs uudestaan
. Mä luulin tota revtechiä ok öljyksi, kun kaveri joka sitä myy, koneistaa ja laittelee työkseen H-D:n moottoreita, ja on muutenki pitkänlinjan harrastaja. Täytyypä ottaa asia puheeksi, kun seuraavan kerran verstaalla käyn.
-90 FXR Super Glide
Noihin öljymerkkeihin en ota kantaa. Mielipiteitä ja jos jonkinlaisia todistuksia on pilvin pimein. Itse olen käyttänyt H-D:n omaa (?) tai RevTechin öljyjä, kuten ammattilaisetkin tekevät.
Nämä huoltovälit ovat muuttuneet dramaattisesti. Tässä uudessa (2012/13) FLD:ssä on moottoriöljyn (+suodatin) vaihtoväli 8 tkm, enskaöljyn 16 tkm, vaihteiston 32 tkm ja tulpat peräti 48 tkm.
Itse olen aina noudattanut tehtaa suosituksia tismalleen eikä ongelmia ole ollut. Laitteilla on tullut ajeltua 70-100 tkm ja huolettomia kilometrejä on ollut senkin jälkeen mitä olen päässyt seuraamaan.
Sen verran vielä tosta moottoriöljystä, että 8 tkm jälkeen se on näyttänyt niin puhtaalta, että varmaan olisi voidellut toisen mokoman lisää ilman ongelmia. Tosin yleensä ajan pitkiä reissuja ja kulmissa kurvaaminen kylmällä koneella on jäänyt vähemmälle.
Nämä huoltovälit ovat muuttuneet dramaattisesti. Tässä uudessa (2012/13) FLD:ssä on moottoriöljyn (+suodatin) vaihtoväli 8 tkm, enskaöljyn 16 tkm, vaihteiston 32 tkm ja tulpat peräti 48 tkm.
Itse olen aina noudattanut tehtaa suosituksia tismalleen eikä ongelmia ole ollut. Laitteilla on tullut ajeltua 70-100 tkm ja huolettomia kilometrejä on ollut senkin jälkeen mitä olen päässyt seuraamaan.
Sen verran vielä tosta moottoriöljystä, että 8 tkm jälkeen se on näyttänyt niin puhtaalta, että varmaan olisi voidellut toisen mokoman lisää ilman ongelmia. Tosin yleensä ajan pitkiä reissuja ja kulmissa kurvaaminen kylmällä koneella on jäänyt vähemmälle.
LIFEMEMBER- norsunkorva
- Viesti:
Joo; kyllä huoltovälit on menny pitkiksi
? niin pyörillä vissiin ku autoillakin! 30 tkm ..uudella autolla ...
tuntuu kyllä minusta aika pitkältä?
Toisaalta tuo työstöteknikka on myös kehittyny näitten vuosien myötä ja luulen että just sen takia nuo vaihtovälit olis pitkittyny? Siellä on pinnankaadut jo sitä tasoa ettei paljon enää irtoa tavaraa pinnoista ..sisäänajossakaan? Itse kyllä tohon viimeiseen uuteen autoon vaihdoin jo pariinkin kertaa öljyt..heti silloin uutena...ennen valmistajan suositusta
Varmaan ihan turhaan koska ne ekatkin oilit oli poislaskettaessa..ihan kirkkaat!
Itse en kuitenkaan noita "Long Life"-öljyjä pistä autoon. Mielummin vaihdan puolet useammin ja "normi" öljyt
!
Ja taidan ajella Kingilläkin sinne 6-8 tonnin väliin
tuntuu kyllä minusta aika pitkältä?
Ja taidan ajella Kingilläkin sinne 6-8 tonnin väliin
Pihan ajonautinnot:
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
Täähän toki offtopickia noiden Härräköiden suhteen, mutta moni nykyautoista menee oikeasti varsin nopeasti huonoksi jollei käytä valmistajan suosituksen mukaista "long life" öljyä, vaihtovälin voi toki pienentää, mutta koneet kun on suunniteltu lisäaineistukselle joka on vaaditun long life öljyn "vaatimuksenmukaisuuskoodissa" ja sen puyuttuminen voipi olla erinomaisen huono juttu moottorin eliniälle.norsunkorva kirjoitti:Itse en kuitenkaan noita "Long Life"-öljyjä pistä autoon. Mielummin vaihdan puolet useammin ja "normi" öljyt
- norsunkorva
- Viesti:
ma^ko kirjoitti:Täähän toki offtopickia noiden Härräköiden suhteen, mutta moni nykyautoista menee oikeasti varsin nopeasti huonoksi jollei käytä valmistajan suosituksen mukaista "long life" öljyä, vaihtovälin voi toki pienentää, mutta koneet kun on suunniteltu lisäaineistukselle joka on vaaditun long life öljyn "vaatimuksenmukaisuuskoodissa" ja sen puyuttuminen voipi olla erinomaisen huono juttu moottorin eliniälle.norsunkorva kirjoitti:Itse en kuitenkaan noita "Long Life"-öljyjä pistä autoon. Mielummin vaihdan puolet useammin ja "normi" öljyt
Nyt meni puihin tuo oma kommentti siltä osin että tosiaan minäkin kun itse vaihdoin ...kyllä sinne jotain
"laatuluokkia" sisältävää öljyä laitoin
Samanlaista taistelua öljyjen paremmuudesta käytiin siellä automerkkifoorumilla kuin täälläkin
Mobili on kuulemma ihan paskin öljy eikä sitä voi tuossa koneessa käyttää
Ihme että sillä merkillä oon autoilla jo muutaman kymmenen vuotta kuitenkin ajellu..eikä ykskään motti vielä hajonnu
Kuitenkin oon kyllä samaa mieltä että noissa VANHEMMISSA pyörissä saattaa olla tärkeempikin se merkki:
ei passais ihan liruksi mennä
Pihan ajonautinnot:
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
Ja ne ekat öljyt mitä koneissa on on yleensä hionta-öljyt, jotka kannattaa ottaa ulos sillon ku valmistaja niin suosittaa.