Hienoa oli tänään noin klo 15 seurata kuinka IBA FINLAND letka (6 kpl) ohitteli 9-tiellä Tampere-Orivesi Ohituskielto- ja risteysalueilla autoja puikkelehtivalla tyylillä, vastaan tulijoiden väistellessä heitä. Niin, mitään eroa ei ollut sillä tuliko vastaan täysperävaunu vai skopa. Yhtä kaikki, onneksi poijjilla oli upeat IBA Finland -turvaliivit jotka varmasti tuli huomioitua molempiin suuntiin liikkuville kanssakulkijoille näin juhannusruuhkassa.
ps. onneksi teiden ritarit ratsastivat muilla kuin Harrikoilla... tana.
Yö rauhallinen,virtsa normaali,pulssi hieman kiihtynyt !!
En tunne tapausta enkä puolustele ketään, mutta...
Olikohan se Skotlannissa vai missä, ehkä muuallakin, mitä oli näitä "hesitation causes accidents - pull over" opastetauluja, eli vapaasti suomennettuna "tumpulointi aiheuttaa onnettomuuksia - aja sivuun" ajatuksella että päästä nopeammat ohi.
Suomessa tyhjälläkin tiellä ajetusta ylinopeudesta rapsahtaa herkästi roima sakko, mutta se että
rupsuttaa kuuttakymppiä kahdeksankympin alueella kilometritolkulla
ja kiihdyttää välittömästi sataseen ohituskaistan / -paikan kohdalla
on ilmeisesti laillista. Lie opetetaanko autokoulussa enää (vaikka en kyllä muista mitä siellä opetettiin silloinkaan kun itse kävin) että jos on esim kuorma päällä eikä voi ajaa liikenteen mukaan, että voisi ajoittain ajaa sivuun ja päästää taakse muodostuvan letkan ohi? Liikenteenvaarantamista hyväksymättä, tohdin väittää että kokonaisuuden kannalta monessa tilanteessa tolkullinen ylinopeus on pienempi haitta tahi vaara kuin letkoja aiheuttava selkeä alinopeus tai nopeuden pumppaaminen.
Toinen puoli totuutta on, että Suomessa suhtaudutaan moottoripyöriin kovin "autolähtöisesti". Monessa muussa maassa kuitenkin suhtaudutaan asiaan sen kautta etteipä pyörä liikennettä tuki, vaikka kaistojen välissä tms ajaisikin, pikemminkin päinvastoin: parempi ettei pidennä letkaa ottamalla "auton paikkaa", eli oleellisinta on liikenteen yleinen sujuvuus. Toki mitä Californiassa tuli itsekin ajeltua autoletkojen "läpi" kaistojen välissä, ymmärsin toki että onhan se riskaabelia pyöräilijälle ja tarkkana on oltava, mutta tuntuu että noissa enemmän liikennöidyissä maissa liikenteessä porukka myös huomioi paremmin muun liikenteen eikä vain omaa napaansa. Tietysti joku "minäminä ja vain minä"-Kiina on poikkeus, mutta itsekkään asenteen seurauksenhan näkee sikäläisistä liikennesumpuista. Eikä eteläeurooppalaista auton kylkiin liian usein päätyvää hyperaktiivista puikkelehdintaakaan voi kovin hyvänä pitää, mutta typerän oloista tämä suomalainen vaikka tilaa olisikin, niin "köllötä pyörinesi jonossa - muuten kiilaan autoineni välin umpeen" -touhukin on.
Pointtini? Tähän tapaukseen täysin liittymättä, mutta sen virittämänä: ei tekisi pahaa vaikka Suomessa keskityttäisiin kuitenkin enemmän liikenteen sujuvuuteen kuin pilkunviilaamiseen.