Kuluihin vaikuttaa aikataulu varsin paljon. Aiotko paahtaa autobaanaa etelään vai käyttää pienempiä teitä joka nautinnollisempaa mutta aikaa kuluu enemmän mikä kertautuu majoitus- ja ruokakuluina. Edellä sanottu 100 ekua / päivä on hyvä referenssi, sillä ei tartte nuukailla, mutta pienemälläkin pääsee.
Meneekö lautalla Itameren yli vai via Balticaa vai Ruotsin motareita? Makuja on monia ja kokeilemalla selviää mikä sopii itselle.
Bensakulujen arvioinissa kun käyttää Suomen hintoja niin ei paljoa heitä.
Italiassa ja Ranskassa on tietullit. Sveitsissä ja Itävallassa tämä on hoidettu huoltiksilla yms. ostettavilla ja mopoon/autoon liimattavilla tarroilla, vigneteillä (
http://www.tolltickets.com/). Sakko napsahtaa jos jää tarkastuksessa kiinni ilman tarraa. Lisäksi Itävallan - Italian välisillä teillä (esim. Brenner) tulli. Nämä siis
motareita koskien, tavan tiet ilmaisia. Itävallassa lisäksi maksullisia turisti (maisema-) teitä kuten
Grossglockner tai
Silvretta.
Reitit Alppien yli löytää hyvin ihan vaan karttaa tutkimalla. Isommat baanat ovat vilkasliikenteisiä suoraviivaisempia teitä, pienemmät taas ... pienempiä. Jos erityisesti halajaa serpentiinejä/vuoristoteitä ajamaan, niin tuossa on eräs listaus
http://www.alpenpass.com/, muitakin vastaavia saitteja löytyy.
Ellei olla nimenomaan menossa johonkin raliin niin en ota enää teltaa keski-eurooppaan. Sisämajoitusta löytyy kyllä, poislukuien ehkä turistipaikat lomakuukautena (Garda elokuussa). Camppäreistä ei kokemusta mutta mielikuva että hintasäästö ei ole iso.
Saksassa mutta erityisesti Itavallassa laskettelukeskusten lähettyvillä moni perhe hommaa lisätuloja pitämällä huonetta tai paria matkalaisille. Nämä löytää bongaamalla "Zimmer frei" -kylttejä. Lisäkilpi "reserviet" tarkoittaa että varattu ja "heute ruhetag" tänään vapaapäivä = ei vieraita tänään. Hinta ja haluuko aamista ovat sopimuskysymyksiä. Paikkaa kandee rueta metsästää viimeistään klo 18.
Lisäksi on paikkoja jotka mainostaa "bikers welcome" -kyltillä. Tämä voi tarkoittaa ihan vaan tavallista majataloa tai sit paikassa on enemmänkin panostettu mopoilijoiden palveluun. Biker pitää ymmärtää tässä tarkoittavan yleissanana moottoripyöräilijää.
Jokamiehenoikeuksin maastossa telttailu on laillista vain pohjoismaissa. Lisäksi asutus on niin tiheää että miellyttävän rauhaisan pellonreunan tai metsätilkun löytäminen voi olla hyvinkin vaikeaa.
Halvin löytämäni kaupallinen hotelliketju on
http://www.hotelformule1.com/gb/home/index.shtml. Nämä ovat sitten
erittäin basic, esim. huoneissa ei ole vessoja tai suihkuja vaan ne ovat käytävällä. Henkilökuntaa ei ole vaan sisään pääsee varauskoodilla jne.
Ruoka ja illalla terassioluset ovat helvempaa kuin Suo-Maassa. Ehkä mäkkärit poikkeus.
Ja motarien huoltisten yhteydessä olevat ketjuravintolat. Niissä ei tunneta lounaspakettia vaan jokainen leivänpalakin maksaa erikseen. Huoltisten vessojen maksullisuutta ei kannata kavahtaa, vessakuitilla saa ilmaisen kahvin. Jos ei ole pakko saada joka kerta lämmintä ateriaa niin hakee marketista jugurtin, voilevän, hedelmän tms. välipalaksi ja nauttii parkkiksella.
Mopoilun oheistoimintaan, yleisturismiin, löytää kohteita kunkin maan matkailutoimiston sivuilta, esim. haulla
https://www.google.com/search?q=germany ... =firefox-a
Loppukaneettina oikeestaan, että avoimin mielin reissuun vaan, tekemällä oppii.
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry