Nighster 2008 akku hakusessa...
Nighster 2008 akku hakusessa...
Moi! Ensi kertaa täällä, joten jo etukäteen pahoittelut mahdollisista aivopieruista. Tallissa 2008 Nightster, joka ei jaksa lähteä käyntiin. Latailtu useamman kerran, eikä kertaakaan ole ollut lähellä. Kannataako lähteä akun uusimisesta liikkeelle? Jos akkua vaihtamaan, onko järkevämpää ostaa orkkis vai tarvike?
Re: Nighster 2008 akku hakusessa...
Paras on HD akku. Akku yleensä sökö jos ei jaksa lähteä. Startti menee paskaksi jos virta ei riitä. Samoin starttihammaskehä. Osta suosiolla uusi. Akun kunnonhan voit testata myös antamalla apuvirtaa, jos pelittää niin akku on sökö. Akut kestää 4-? vuotta. Tolle on nyt käynyt noin. Jos ei pelitä apuvirralla, varmista kuitenkin kontakti tonne startille jos + kaapelin mutteri ois löysällä. Varo että avain ei ota runkoon. Irroita mielellään + kaapeli navasta.
PS. tässä muutama pykälä alaspäin on "Akku" topikki. Lueppa siitä myös. Kaikkea on kokeiltu, edelleen orkkis on ihmeakku teholtaan.
PS. tässä muutama pykälä alaspäin on "Akku" topikki. Lueppa siitä myös. Kaikkea on kokeiltu, edelleen orkkis on ihmeakku teholtaan.
Halvalla ei saa hyvää, mutta itse olen käyttänyt Bilteman geeliakkuja, kestää käytössäni 3-4 vuotta. Sportsteriin näyttäisi maksavan 79€
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 5AH-80826/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/M ... 5AH-80826/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Osta kerralla H-D:n oma akku. Se maksaa, mutta toimii.
Kannattaa kuitenkin tarkistaa ihan ensin sulakekotelo! Tsekkaa onko releet hapettuneet tai rikki. Jos ovat, niin vaihtoon. 2007-2009 Sporteissa sulakepesä on huonosti sijoitettu ja vesi pääsee kastelemaan sekä releet ja sulakkeet. Tästä seuraa, että releet hapettuu ja niissä tulee oikosulkuja. Rikkinäinen oikosessa oleva rele kuluttaa akun loppuun muutamassa tunnissa. Sulakkeet kannattaa putsata kunnolla hapettumat poistavalla aineella ja ruiskuttaa suojaavaa kontaktispraytä liitäntöihin.
Minulla oli tämä vika viime kesänä omassa pyörässä... Molemmat releet oli rikki ja akku tyhjeni yön aikana. Akun vaihto ei auttanut, vaan virta alkoi pysymään vasta kun hoksasin tsekata sulakeboksin ja vaihtaa releet uusiin sekä putsata/huoltaa koko hoidon...
Kannattaa kuitenkin tarkistaa ihan ensin sulakekotelo! Tsekkaa onko releet hapettuneet tai rikki. Jos ovat, niin vaihtoon. 2007-2009 Sporteissa sulakepesä on huonosti sijoitettu ja vesi pääsee kastelemaan sekä releet ja sulakkeet. Tästä seuraa, että releet hapettuu ja niissä tulee oikosulkuja. Rikkinäinen oikosessa oleva rele kuluttaa akun loppuun muutamassa tunnissa. Sulakkeet kannattaa putsata kunnolla hapettumat poistavalla aineella ja ruiskuttaa suojaavaa kontaktispraytä liitäntöihin.
Minulla oli tämä vika viime kesänä omassa pyörässä... Molemmat releet oli rikki ja akku tyhjeni yön aikana. Akun vaihto ei auttanut, vaan virta alkoi pysymään vasta kun hoksasin tsekata sulakeboksin ja vaihtaa releet uusiin sekä putsata/huoltaa koko hoidon...
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...
Old is not Dead!
Old is not Dead!
Mulla kesti Bilteman geeliakku 3-4 viikkoa. Ostin, kun jostain syystä originaaliakkuja ei ollut edes Euroopan keskusvarastossa. Noh, sain Biltemalta rahat takaisin ja sitten olikin originaaliakkuja taas saatavilla.JiiVee kirjoitti:Halvalla ei saa hyvää, mutta itse olen käyttänyt Bilteman geeliakkuja, kestää käytössäni 3-4 vuotta. Sportsteriin näyttäisi maksavan 79€
Orkkisakun yksi hyvä puoli on, että akkukengät sopivat akun napaan suoraan koko pinta-alaltaan. Ei tarvitse viritellä mitään väliholkkeja, joista tulee tehohäviöitä - ainakin teoriassa.
Eli tärkeä jo ennenkin kertomani vinkki. Jos jotain muuta akkua, niin katsokaa, että navat ovat samoin päin kuin nyt pyörässä kiinni oleva akku. Sitten ennemmin AGM-akku kuin geeliakku.
Tässä syyt:
http://www.batterystuff.com/kb/articles ... s-agm.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Eli pukkaa paremmin käynnistettäessä virtaa. Ainakin tämän sivuston mukaan.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
- Peacemaker76
- Viesti:
AGM:t on tosiaan ylivetoja, kannattaa vaan huomioida että niitä ei sitten saa latailla ihan jokaisella perusakkulaturilla, vaan tarvitsevat ns. Älylaturin, vaikkapa Ctecit on varustettu AGM-toiminnolla.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Mitä tarkoittaa AGM-toiminto?Peacemaker76 kirjoitti:AGM:t on tosiaan ylivetoja, kannattaa vaan huomioida että niitä ei sitten saa latailla ihan jokaisella perusakkulaturilla, vaan tarvitsevat ns. Älylaturin, vaikkapa Ctecit on varustettu AGM-toiminnolla.
Tuollaisen akun kanssa tarvitaan laturia ainoastaan ylläpitoon, jos häly pidetään pitkän seisomisen ajan päällä. Siihen se älylaturi on hyvä.
Muuten ei latailla tarvitse, jos pyörä on kunnossa.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
C-Tek suosittelee ohjeessaan AGM:n lataamista sillä lumihiutaleen kuvalla, eli hieman korkeammalla jännitteellä käsittääkseni. Näin olen tehnyt.Pertti kirjoitti:Mitä tarkoittaa AGM-toiminto?Peacemaker76 kirjoitti:AGM:t on tosiaan ylivetoja, kannattaa vaan huomioida että niitä ei sitten saa latailla ihan jokaisella perusakkulaturilla, vaan tarvitsevat ns. Älylaturin, vaikkapa Ctecit on varustettu AGM-toiminnolla.
Tuollaisen akun kanssa tarvitaan laturia ainoastaan ylläpitoon, jos häly pidetään pitkän seisomisen ajan päällä. Siihen se älylaturi on hyvä.
Muuten ei latailla tarvitse, jos pyörä on kunnossa.
Minulla on nyt 3 kpl Optima "thunderjotakin" akkuja ja niiden paketissa taas tulee ohje, että käyttökauden ulkopuolella 3 kk välein lataus täyteen. Näin olen tehnyt.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
Hauskaa... tuol toises säikees nimenomaan todetaan jotta AGM pitäs latailla alemmalla jänöllä ku perinteine patteri, ota ny näist tolkkuu...Joe Cool kirjoitti:C-Tek suosittelee ohjeessaan AGM:n lataamista sillä lumihiutaleen kuvalla, eli hieman korkeammalla jännitteellä käsittääkseni. Näin olen tehnyt.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Joo sitähä minäkin.ma^ko kirjoitti:Hauskaa... tuol toises säikees nimenomaan todetaan jotta AGM pitäs latailla alemmalla jänöllä ku perinteine patteri, ota ny näist tolkkuu...Joe Cool kirjoitti:C-Tek suosittelee ohjeessaan AGM:n lataamista sillä lumihiutaleen kuvalla, eli hieman korkeammalla jännitteellä käsittääkseni. Näin olen tehnyt.
Kattokaas joku sieltä servicemanuaalista, paljonko Harrikan vaihtovirtalaturi säätimen jälkeen akkuun maksimissaan työntää amppeereja.
Siitä voidaan sitten pähkiä, tarvitaanko setekkiä muuhun kuin ylläpitoon.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
- Peacemaker76
- Viesti:
Optimaa autossa oon käyttänyt jo aika kauan. Niistä muistan että normilataus voi olla matalallakin virralla, 1-2 amppeeria. Akku kestää isompaakin, ja jos on kovasti purkautunut, 10 amppeerilla ladatessa desulfanoituu tehokkaasti.
Itse latailen autoni akkua talvella Ctekin isohkolla laturilla jossa on vissiin 8-osainen se latausohjelma. Normaaliakuille tehdyllä asennolla lataa 14.4 voltilla, AGM - asennolla 15 voltilla.
Yksi vitsi tuossa AGM akussa oli myös se että sen jännite voi olla todella alhainen jos on päässyt purkautumaan, ja jotkut laturit pitää akkua kuolleena eivätkä ala lataamaan, vaikka se siitä tokenisikin. Tähänkin on kyllä niksinsä, kytkee sarjaan ladatun akun kanssa, ja tuo ladattu akku laturiin kiinni. Ctec on kyllä ladannut tosi kuolleitakin prätkänakkuja aivan hyvin ilman vippaskonsteja.
Edit. Siis eihän näitä ulkoisia latureita tosiaan tarvita kuin ylläpitoon talviaikaan, ja kesällä sellaiset jotka ei aja
Itse latailen autoni akkua talvella Ctekin isohkolla laturilla jossa on vissiin 8-osainen se latausohjelma. Normaaliakuille tehdyllä asennolla lataa 14.4 voltilla, AGM - asennolla 15 voltilla.
Yksi vitsi tuossa AGM akussa oli myös se että sen jännite voi olla todella alhainen jos on päässyt purkautumaan, ja jotkut laturit pitää akkua kuolleena eivätkä ala lataamaan, vaikka se siitä tokenisikin. Tähänkin on kyllä niksinsä, kytkee sarjaan ladatun akun kanssa, ja tuo ladattu akku laturiin kiinni. Ctec on kyllä ladannut tosi kuolleitakin prätkänakkuja aivan hyvin ilman vippaskonsteja.
Edit. Siis eihän näitä ulkoisia latureita tosiaan tarvita kuin ylläpitoon talviaikaan, ja kesällä sellaiset jotka ei aja
- Mauri -