Etupää pohjaa

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Seamaster
Viesti:

Etupää pohjaa

Viesti Kirjoittaja Seamaster »

Mites sportsterissa saa jäykemmälle keulaa, lisätäänkös sinne öljyy ja vai mikä homma. Kyseessa hieman pidempi, seventy two Sportster. Vara aika vähissä kun pelkkä ukko on kyydissä.
"Anna palaa Frank, selkääni osui juuri nuoli, mutta luulen että pystyn ratsastamaan"
MrX

Re: Etupää pohjaa

Viesti Kirjoittaja MrX »

Seamaster kirjoitti:Mites sportsterissa saa jäykemmälle keulaa, lisätäänkös sinne öljyy ja vai mikä homma. Kyseessa hieman pidempi, seventy two Sportster. Vara aika vähissä kun pelkkä ukko on kyydissä.
http://www.progressivesuspension.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaus löytyy tuolta...
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Siis kolahtaako se pohjaan ihan oikeasti, vai tuntuuko vaan laskeutuvan turhan alas?

Jousihan sen pitää asennossa ja oikeassa korkeudessa ja öljy on vaan heilahduksen vaimennus (ts. iskunvaimennus)

Itse olen noihin rautisten keuloihin vaihtanut Progressiven jouset ja normaali toimii niin, että pinnasta jousto on erittäin miellyttävä ja pehmeä ja kun pyöränselkään istuu, jousi painuu heti kasaan mukavasti.

Kun töyssy tulee vastaan, jousi tiukkenee asteittain (ts. progressiivisesti) ja ei pohjaa käytännössä koskaan eikä putoa liian alas.

Sitten tämä liike vaimennetaan oikealla määrällä oikeaa öljyä ja matkasta voi nauttia. Rautiksissa on toiminut se ohut keulaöljy vallan hyvin ja kuskin paino on 75-77 kg ruokailutavoista riippuen :wink:

Eli Harrikan ei tarvitse, saa eikä pidä olla jäykkäkeula eikä jäykkäperä, jos sinne on jouset suunniteltu. Ja tästä ei ole tarvis aloittaa uutta jäykkäperäkeskustelua 8O

Mukavaa ja toimivaa joustoa löytyy pienellä satsauksella sekä eteen että taakse Progressivelta noin 400 euron kustannuksilla molemmat päät yhteensä. Ehkä pienin raha, jota lisävarusteisiin voi laittaa, mutta hyöty on suurempi kuin juuri missään muussa :!:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
ttopi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ttopi »

Tätä samaa ongelmaa olen juuri paikkaamassa, sattuipas somasti meinaan minulla on juuri nyt tilauksessa Progressive Suspensionin jousisarja. :D

Näitä sarjoja on kaksi erilaista Sportsterille, toinen on madaltamiseen tarkoitettu Drop-In lowering kit ja sitten standardikorkeuksinen sarja, joka käy 04-13 mallisiin Sportstereihin. Tämä standard on sopiva malli jos ei halua keulaa madaltaa. Omassa pyörässä haluan päinvastoin nostaa keulaa, N -mallissa kun on samanlainen matala (ja huono) keula kuin Low -malleissa.

Valmistajan tuotekoodi on 11-1527. Kataloogeissa on sitten omat koodinsa... Zodiac 741945, Custom Chrome Europe 696156 ja Motorcycle Warehouse 507358. Ongelmana on ollut saatavuus, juuri äsken itseasiassa laitoin kolmannesta paikasta tilauksen vetämään, yhteensä 7 viikkoa olen jo odotellut aiemmista paikoista :!:

Näiden jousien lisäksi voi vielä hienosäätää vaikka kuinka, keulan säätöön löytyy hyvät selostukset kuvien kera esim. Xlforumin puolelta, voin linkittää niitä jos tarvitset... Meinasin vaihtaa samalla öljyt keulaan, vakioöljy on melko kevyt 5w. Laitan itse Motul 10w keulaöljyn. Tehtaan Screamin' Eagle keulaöljy on jo tosi tiukkaa 20w. Jos viet pyörän Dealerille, niin todennäköisesti heidän hoitonsa on vain vaihtaa keulaan nämä ko. öljyt ...

Tämän lisäksi moni on hommannut keulaansa Intiminatorit, jotka pudotetaan keulaputkiin jousien alle. Näitä on eri foorumeilla suitsutettu paljonkin. Miinuksena hinta ja se, että nämä pitää tilata suoraan Ricorilta Jenkeistä. Ei sinällään ongelma, koska homma toimii ja tavara tulee nopsaan. Olen tilannut heiltä aiemmin tavaraa. Näissä Intiminatoreissa on se juju, että näillä saa hyvän vaimennuksen jopa perusjousilla. Lisäämällä progressiiviset jouset pääsee entistä parempaan tulokseen. Näitä Intiminatoreita en ole itse tilannut, mutta toisaalta kovasti kiinnostaisi :wink:
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
Seamaster
Viesti:

Ok, eli kannattaa tilata tuolta progressivelta sarjat eteen, sekä takajousi pari. 400€.

Mistäs ne kannataa, saa ostaa?

Onko niin että perässä on huomattava ero tuon vaihdon jälkeen, eli hd toimittaa paskilla jousilla uusia pyöriään? On mulla säätöavain, eipä tuo paljoa vaikuta vaikka miten pyörittelee
"Anna palaa Frank, selkääni osui juuri nuoli, mutta luulen että pystyn ratsastamaan"
ttopi
Viesti:

En tiedä mitä liikkeitä Chapter 2 -alueella tarkemmin on, mutta käytännössä nuo katalogien kamat on tilattavissa hyvin monesta paikkaa.

Melkeinpä se menee silleen, että kun jos keulan laittaa, niin huomaa takapään olevan huonon ja päinvastoin 8) Progressiven takaiskareita monet ovat laitelleet kyllä, katsoo vain oikeanpituiset. Suurempaa muutosta haluavat vaihtaa jotain muuta ja samalla kalliimpaa alle.

Lisäksi on taas muitakin tapoja. Mie laitoin omaan pyörääni Road Kingin Showa 54565-97C ilmaiskarit, ilmaa lisäämällä ja poistamalla saa sopivan vaimennuksen aikaan... Tämäkin on ihan toimiva tapa, moni on vaihtanut näitä Sporttiinsa tai Dynaansa 8) Kevyet kuskit tulevat toimeen ihan perusjousituksellakin, mutta sitten jos kuski painaa enemmän tai varsinkin 2 -päällä on hyvä jos jousitusta voi säätää.

Kuva

Old is not Dead!
Seamaster
Viesti:

Chapter 2:lla on tuo SGN-Bikes. Nyt kyllä tarkoitin netti tilaus paikkaa kysymykselläni, sillä viimekertainen takaritza hankinta meni osapuilleen persiilleen. Motorcycle storehouse hollannissa vai olikos se zodiac myy tuota tarakkaa 37 euroon. Minä otin SGN hyllystä, netto oli 118eur. Haluan tukea paikallis yrittäjää kyllä, ja palvelikin on aivan huippuluokkaa, mutta 300% kate varusteessa on jo harrikka miehellekkin kallis :lol:

On muuten sama ku sulla kuvassa mutta kromia.

Taytyypa laittaa kyselyä nyt progressivesta
ttopi
Viesti:

Seamaster kirjoitti:Nyt kyllä tarkoitin netti tilaus paikkaa kysymykselläni, sillä viimekertainen takaritza hankinta meni osapuilleen persiilleen.
Laitoin YV

Old is not Dead!
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Hae Stormilta, luultavasti löytyy suoraan hyllystä tilaamatta ja tuo hinta-arvio 400 on nimenomaan Stormin hinta, josta olen itse noita ostanut useampaankin pyörään. Ja kun kirjaudut kanta-asiakkaaksi, saat ostojen myötä 10% hinnasta vielä pois lahjakorttina.

Tämä ei ole mainos eikä minulla ole mitään kytköstä asiakassuhdetta enempää Stormiin, mutta hyvää varastoa ja palvelua kehtaa kehua. Jos sieltä löytyy hyllystä, tavaraa ei vältäämättä kannata tilailla mistään.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 23:33 03.06.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Riipe

Viesti Kirjoittaja Riipe »

jos ei kiire eikä suosi kotimaista niin mä tilasin viimekesänä tuolta ja tuli ilman postikuluja :)

http://www.thebikerstore.eu/index.php?l ... b1ff767cac
Seamaster
Viesti:

Oletteko itse asentaneet tuon keulasarjan... Ahteriin ne varmaan saa helposti, mutta pitääkö koko keula irroittaa että saa kaikki tavarat huilusta ulos..eli kääntää ylösalasin koko keula.. Ai veisikö suosiolla SGN pojilla laitettavaksi?

Niin, ja Kiitos taas, on kyllä arvokas tämä forumi josta apu löytyy heti!
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Seamaster kirjoitti:Oletteko itse asentaneet tuon keulasarjan... Ahteriin ne varmaan saa helposti, mutta pitääkö koko keula irroittaa että saa kaikki tavarat huilusta ulos..eli kääntää ylösalasin koko keula.. Ai veisikö suosiolla SGN pojilla laitettavaksi?

Niin, ja Kiitos taas, on kyllä arvokas tämä forumi josta apu löytyy heti!
Jos vaihdat vaan pelkät jouset, mutta et kajoa vaimennukseen, riittää yläpään tulppamuttereiden avaus.
Etupyörä ilmaan, tulpat auki ja jousen vaihto.
Jousissa on jonkin verran esijännitystä, joten avaa sitä mukaa, ettei lennä hilut otsaan. Siellä on mahdollisesti soviteholkki jousen päällä, mutta muuta irtopalikkaa ei ole.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Peacemaker76
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Peacemaker76 »

Hiukan jämymmät öljyt tekee kyllä kanssa hyvää. Joissain malleissa on iskarin alapäässä proput öljyn valutusta varten, joissain ei. Oma nykyinen fillari kuuluu sarjaan ei, ja siinä piti putket irroittaa öljynvaihtoa varten. Tosin irrallaan se uuden öljyn taso oli sitten helppo mitata. Ei kannata luottaa ilmoitettuihin määriin, vaan mittaa öljynkorkeuden iskari kokoonpainuttuna, taitaa käyttiksestä löytyä se oman pyörän öljyn tasovaatimus.
- Mauri -
Dyna Fat Bob -08, 103@155
Sportster XR1200 -09, 88@110
Riipe

Viesti Kirjoittaja Riipe »

mulla ainakin oli veemäinen homma yksin laittaa noi tulpat takas
kun pitäis niin pirusti painaa ja saada viel pyöritetyks.
muutama paha sana tuli suusta noita laitellessa. jos on kaveri apuna niin helppo homma
Vastaa Viestiin