Type E iskariöljy
Type E iskariöljy
Mikä vastaa kyseistä öljyä, yhdet sanoo 5w, toiset 10W ja kolmannet 15W. Ei mutuvastauksia, kiitos.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Re: Type E iskariöljy
Netistä imuroitu, vastuu lukijalla:
HD Type E = Fork Oil 10wt (Type E™)
HD Type B = Fork Oil 15wt (Type B™)
HD Type H/D = Fork Oil 20wt (Type H/D™)
HD Type E = Fork Oil 10wt (Type E™)
HD Type B = Fork Oil 15wt (Type B™)
HD Type H/D = Fork Oil 20wt (Type H/D™)
FXSTS 1991
FLHCS 2022
FLHCS 2022
Kun olin vaihtamassa keulaan öljyjä, kuukkeloin asiaa ja taisin tältäkin palstalta jotain kommenttia löytää, mutta yksiselitteistä vastausta en löytänyt.
Tässä yksi netistä lainattu väittämä, joka ei ole kaukana ylläolevasta Springerin vastauksesta:
Type "E" is 5 weight
Type "B" is 10 weight
Type "screamin' eagle" is 15 weight
Type "screamin' eagle racing oil" is 20 weight
Ahkeralla kuukkeloinnilla löytää paitsi muunlaisia lukuja myös väittelyä onko E vai B jäykempää.
Jos olisi sekä E että B öljyä tykö, niiden keskinäinen ero sentään olisi tarkistettavissa.
Onko tämä sitten jotain muuta kuin mututietoa, mene ja tiedä:
http://apicdn.viglink.com/api/click?for ... ences.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Tässä yksi netistä lainattu väittämä, joka ei ole kaukana ylläolevasta Springerin vastauksesta:
Type "E" is 5 weight
Type "B" is 10 weight
Type "screamin' eagle" is 15 weight
Type "screamin' eagle racing oil" is 20 weight
Ahkeralla kuukkeloinnilla löytää paitsi muunlaisia lukuja myös väittelyä onko E vai B jäykempää.
Jos olisi sekä E että B öljyä tykö, niiden keskinäinen ero sentään olisi tarkistettavissa.
Onko tämä sitten jotain muuta kuin mututietoa, mene ja tiedä:
http://apicdn.viglink.com/api/click?for ... ences.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Minulle Hotbikestä myytiin rautikseen Type E ja isoihin pyöriin tuota Heavy Duty ja hyvin on pelanut, en ole ainakaan keksinyt mitään syytä ruveta muita kokeilemaan.
Olin kerran Loimaalla käymässä ja siinä minua ennen tiskillä ollut kaveri osti johonkin ymmärtääkseni hyvinkin uuteen pyörään iskariöljyä. Myyjä löi tiskiin 2 purkkia ja suositteli, että puolet tästä ja puolet tästä ja toimii parhaiten
Ja asiakas osti 2 purkkia matkaan
Oliko kyseessä mitenkin dramaattinen ero ajokäytöksessä vai halu myydä 2 purkkia yhden sijasta, en tiedä. Mutta kovasti epäilen, että normikuski huomaa mitään eroa entiseen sekoituksella ajaessaan ...
Racing-hifistelyt sitten erikseen...
Olin kerran Loimaalla käymässä ja siinä minua ennen tiskillä ollut kaveri osti johonkin ymmärtääkseni hyvinkin uuteen pyörään iskariöljyä. Myyjä löi tiskiin 2 purkkia ja suositteli, että puolet tästä ja puolet tästä ja toimii parhaiten
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
Eikö 50:50 seoksen viskositeetti, sikäli kuin öljyt toisiinsa sekoittuvat, ole palttiarallaa näiden kahden öljyn puolivälistä? Eli jos haussa oli laihempaa jäykempi mutta jäykempää laihempi öljy, niin tuohan on voinut olla hyväkin resepti hifistelytarpeen tyydyttämiseen?Joe Cool kirjoitti:puolet tästä ja puolet tästä
Joo, mullekkin on tarjottu H-D Type E ja H-D SE performance 50:50 sekoitusta eli tässä tapauksessa tarkoittaa kahden purkin ostamista.Joe Cool kirjoitti:Minulle Hotbikestä myytiin rautikseen Type E ja isoihin pyöriin tuota Heavy Duty ja hyvin on pelanut, en ole ainakaan keksinyt mitään syytä ruveta muita kokeilemaan.
Olin kerran Loimaalla käymässä ja siinä minua ennen tiskillä ollut kaveri osti johonkin ymmärtääkseni hyvinkin uuteen pyörään iskariöljyä. Myyjä löi tiskiin 2 purkkia ja suositteli, että puolet tästä ja puolet tästä ja toimii parhaitenJa asiakas osti 2 purkkia matkaan
Oliko kyseessä mitenkin dramaattinen ero ajokäytöksessä vai halu myydä 2 purkkia yhden sijasta, en tiedä. Mutta kovasti epäilen, että normikuski huomaa mitään eroa entiseen sekoituksella ajaessaan ...
Racing-hifistelyt sitten erikseen...
Itse kuitenkin päädyin pelkästään SE performance -öljyyn. Käytännössä voisi ajatella että medium, jos SE racing olisi Heavy.
Öljyä mulla meni joka tapauksessa 1 1/2 purkkia eli kahden purkin myyminen ei ole mielestäni vain myyntimiehen bisnestä.
Aikaisempaan (type E) ero nyt kun on tuo SE perofmance -öljy on todella pieni. Itse odotan talveen ja vaihdan jouset. Mielestäni jousien vaihtaminen on ratkaisu siihen jos haluaa jäykempää keulaa. Ymmärtääkseni öljyn päätyö on lähinnä vain voidella ja suojata siellä putkissa.
On siellä iskarikin keulaputkessa,toimii paremmin jos siellä on öljyä,eli ei pelkästään ruosteenestoa varten.
FXSTI -06
Joo, on siellä pieniä reikiä, joiden kautta öljy virtaa jouston aikana. Mitä jäykempi öljy, sen tahmeammin keula liikkuu edestakaisin, siis sitä tehokkaampi vaimennus kuoppaan ajettaessa.Mopo-Ukko kirjoitti:On siellä iskarikin keulaputkessa,toimii paremmin jos siellä on öljyä,eli ei pelkästään ruosteenestoa varten.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Harrikoiden keulat on tyypillisesti Showan neekerimalleja eli ei mitään säätöjä. Säätämisen sit tapahtuu öljyjä ja/tai jousia vaihtamalla. Jäykempi öljy vähentää keulan painumista jarrutuksissa ja isoissa heitoissa mutta toisaalta hidastaa reagointia pienissä nypyissä. Ts. keula muuttuu kovemmaksi.
Jos haluu opiskella keulan toimintaa syvällisemmin, niin tuosta alkuun
http://racetech.com/html_files/DampingRodForks.HTML
Jos haluu opiskella keulan toimintaa syvällisemmin, niin tuosta alkuun
http://racetech.com/html_files/DampingRodForks.HTML
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Showan muinaiseen (=35mm) "neekerinmalliin" tein joskus vähän modista... eli sisäänjoustossa oli 2 kpl noin 8mm reikää ja ulosjoustossa 2 kpl noin 3mm reikää. Tulppasin tuon toisen 8 mm reiän ... nuo siis iskarin "vaimennusosan" sisällä. nyt tuntuu toimivan aika mukavasti. Sen verran mukavasti että taka-iskarit tuntuu ihan liian pehmeiltä.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
Ja tarina jatkuu…
Mulla on nyt pöydällä leväällään 35mm muinais-Showa, vuoden 1983 XLS1000 pyörästä. Eli Rautis näin tuttujen kesken. Progressive Suspensionin vieterit on hommattuna ja tiivistesarja, liukurenkaat ja muut.
Öljyn kanssa tenkkapoo, Type E on tähänkin kirjan suositus, ja miksipä ei sitäkin laittaisi, mutta näissä paikallisissa putiikeissa ei ole HD:n öljyjä tarjolla. Ellei sitten ajele Lempäälään. Googlaamalla löytyneet keskustelut eri foorumeilta antavat samoja 10, 15 ja 20W suosituksia/arvauksia mitä tässäkin säikeessä kerrottiin. Joku ”varma tieto” oli että E on 13W…
Kokeilemallahan se kai parhaiten selviäisi, mutta onko joku jo kokeillut? Kuskilla ajokamppeet päällä painoa jotain 100kg, ykspäällä mennään, eikä matkapakaaseja. Mitä öljyä kokeilisitte ensin?
Lähikaupan sortimentissa on Bel-Rayn ja Motorexin öljyjä, olikohan joku kolmaskin.
Mulla on nyt pöydällä leväällään 35mm muinais-Showa, vuoden 1983 XLS1000 pyörästä. Eli Rautis näin tuttujen kesken. Progressive Suspensionin vieterit on hommattuna ja tiivistesarja, liukurenkaat ja muut.
Öljyn kanssa tenkkapoo, Type E on tähänkin kirjan suositus, ja miksipä ei sitäkin laittaisi, mutta näissä paikallisissa putiikeissa ei ole HD:n öljyjä tarjolla. Ellei sitten ajele Lempäälään. Googlaamalla löytyneet keskustelut eri foorumeilta antavat samoja 10, 15 ja 20W suosituksia/arvauksia mitä tässäkin säikeessä kerrottiin. Joku ”varma tieto” oli että E on 13W…
Kokeilemallahan se kai parhaiten selviäisi, mutta onko joku jo kokeillut? Kuskilla ajokamppeet päällä painoa jotain 100kg, ykspäällä mennään, eikä matkapakaaseja. Mitä öljyä kokeilisitte ensin?
Lähikaupan sortimentissa on Bel-Rayn ja Motorexin öljyjä, olikohan joku kolmaskin.
XLS1000 Roadster 1983
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
”Put down the cheap-ass Chinese aftermarket accessories, step away from the motorcycle and nobody gets hurt!”
Thunderbike kauppaa sitä viistoistasena. Lähtisin sillä liikkeelle, siitä on helppo siirtyä pykälää tujumpaan tai lievempään tarvittaessa.
Ja tohon painohommaan vaikuttaa enemmän jousi ja sen esijännitys.
Ja tohon painohommaan vaikuttaa enemmän jousi ja sen esijännitys.
Kiitokset nopeasta vastauksesta!
Joo, jousihan se kantavuuden määrää tietysti, heilahteluun voi jotain vaikutusta ehkä painolla olla. Aika ympäripyöreät ohjeet tuli jousipaketissa, 3/4” -1” esijännitystä ”tai enemmän tai vähemmän”. Jotain 30mm lyhyempi se Proge on vakiojouseen verrattuna, eli kyllä niille nylon-mikälie holkkiaihioille käyttöä tulee.
Joo, jousihan se kantavuuden määrää tietysti, heilahteluun voi jotain vaikutusta ehkä painolla olla. Aika ympäripyöreät ohjeet tuli jousipaketissa, 3/4” -1” esijännitystä ”tai enemmän tai vähemmän”. Jotain 30mm lyhyempi se Proge on vakiojouseen verrattuna, eli kyllä niille nylon-mikälie holkkiaihioille käyttöä tulee.
XLS1000 Roadster 1983
- Veijo Esso
- Viesti:
Ainakin Motulin 15W on ihan liian jäykkää ja vaimennus jää niin hitaalle, että pari pattia peräkkäin ja on jäykkä keula. Hotbikessä oli jotain tarvikevalmistajan Type E:tä joka oli selkeästi sopivampi.
Jousen ominaisuudet vaikuttavat vaimennuksen tarpeeseen, joten progressiven jousilla voi olla tilanne aivan eri kuin vakioilla. Aloittaisin kokeilun silti 15:llä, koska todennäköisesti on lähimpänä haettua.
Minulla on nyt uudemmassa sportsterissa Wilbersin jouset ja Ricorin venttiilit sekä 5W Amsoil. Harmittaa enää peräpää, jossa on progressiven kepit. Ihan eri tasolla kuin keula, eikä sinne hyvään suuntaan
Jousen ominaisuudet vaikuttavat vaimennuksen tarpeeseen, joten progressiven jousilla voi olla tilanne aivan eri kuin vakioilla. Aloittaisin kokeilun silti 15:llä, koska todennäköisesti on lähimpänä haettua.
Minulla on nyt uudemmassa sportsterissa Wilbersin jouset ja Ricorin venttiilit sekä 5W Amsoil. Harmittaa enää peräpää, jossa on progressiven kepit. Ihan eri tasolla kuin keula, eikä sinne hyvään suuntaan
XL 883C -07 | FLSTF -98