nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
mcjusa
Viestit: 910
Liittynyt: 14:15 11.02.2007.
Paikkakunta: Pohojanmaa, perskeles
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja mcjusa »

Vallu kirjoitti: Vuosimallista riippuen öljyjen vaihtoväli on muuttunut, mutta jos otat sellaisen rytmin, että vaihdat kaikki öljyt (moottori, ensioveto,vaihteisto) silloin ja tulpat vaikka 16 tkm välein niin kyllä pelittää.

MIe oon pitäny vaihtovälinä 32tkm ja öljynä maatalouden yleisöljyä. Hyvin on pelittäny ja halvaksi tulee.
1961, 1981, 1995 ja 2003 mopetit
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Joe Cool kirjoitti:
Kiwi kirjoitti:Jarrulevyn kierous ei koskaan ole normaalia...
Ei olekaan, vaihtoon vaan. Ei jarru saa vatkata yhtään.
Yhdyn tähän kuoroon. Alkuperäisillä suorilla levyillä ja ehjillä paloilla ei tapahdu mitään vatkaamista tai ravistelua. Jos tommosta, niin kannattanee tsekata myös pyörien laakerit. Talvi aikaa panna sitä palasiksi.

Ja Joelle! Eihän kukaan suorita moottorilla mitään paniikkijarrutuksia! 8O Moottorilla jarrutellaan, kun esim. jonon vauhti hidastuu, vaihteelta toiselle niin etteivät kierrokset hyppää turhan korkealle.
Kovin on harvassa ne heput jotka ensin vetävät kytkimelle ja sitten vasta kaasu pois. Aikanaan nämä kyykkäpojat tekivät moista, koska kettingit venyivät muutoin liikaa moottorilla jarruttaessa.
Näissä moderneissa ja tehokkaissa Harrikoissa on sitten myös luistokytkin estämässä takapyörän lukkiintumista moottorijarrutuksessa. (9000 rpm - ja tapahtuu)
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Vallu kirjoitti:Ja Joelle! Eihän kukaan suorita moottorilla mitään paniikkijarrutuksia! 8O Moottorilla jarrutellaan, kun esim. jonon vauhti hidastuu, vaihteelta toiselle niin etteivät kierrokset hyppää turhan korkealle.
No hyvä, olin jo huolissani, että on opeteltava taas joku uusi ajotapa :wink:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Avatar
drago
Viestit: 131
Liittynyt: 19:34 18.07.2008.
Paikkakunta: Itä-Uusimaa

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja drago »

Toissa viikolla alppiteitä alaspäin ajellessa tultiin kyllä moottorijarrutuksella pitkiäkin aikoja, jarrulla tapettiin vaan se viimeinen vauhti pois. En tiennyt tekeväni mitään väärää. Aikonaan sanottiin että mäki tullaan alas samalla vaihteella jolla se noustaan, pitkissä laskuissa saattaa pelkillä jarruilla käydä hassusti...
Romutettu tiekuningas
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja Vallu »

drago
En tiennyt tekeväni mitään väärää
No etpä tehnytkään vaan aivan juuri niin kuin pitääkin! :D
Kuva LIFEMEMBER
Avatar
norsunkorva
Viestit: 681
Liittynyt: 16:46 06.09.2012.
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja norsunkorva »

drago kirjoitti:Toissa viikolla alppiteitä alaspäin ajellessa tultiin kyllä moottorijarrutuksella pitkiäkin aikoja, jarrulla tapettiin vaan se viimeinen vauhti pois. En tiennyt tekeväni mitään väärää. Aikonaan sanottiin että mäki tullaan alas samalla vaihteella jolla se noustaan, pitkissä laskuissa saattaa pelkillä jarruilla käydä hassusti...
Joo; näin on menetelty Alpeilla ja Norjassakin ; kilometritolkulla jos raskaalla kuormalla pelkillä jarruilla himmailee...saattaapi tulla yllätys 8O . Bemun iso bokserikin oli oiva jarru :idea: , aina silloin tällöin kahvasta apuja..pätkinä nekin :wink: . Ihan maalaisjärjellä pärjää joka hommassa :P !
Pihan ajonautinnot:
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
Avatar
Kiwi
Viestit: 2200
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

Se on noi kakstahtipelit jotka ei voitelua saa tarpeeks läppä kiinni kierroksilla. Ettei asiat aivan kummallisiks menis...
Avatar
norsunkorva
Viestit: 681
Liittynyt: 16:46 06.09.2012.
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja norsunkorva »

norsunkorva kirjoitti:
Joe Cool kirjoitti: ....... Olisivatkohan tarkoittaneet, että vauhtia ei ole tarkoitus polkea vaihteilla vaan jarrulla alas. Ehkä pelänneet ettet vaan vanhana kiinanpyöräkuskina pudota nopeutta satasesta alas vaihtamalla kakkoselle :roll: :wink:
:? Varmaankin jotain tämän suuntaista...kuitenkin näin sanonut on tainnu ikänsä Näitä HD:tä laitella ja koko pyöriä tehnyt...käsitin ihan alusta pitäenkin rakentanut...ehkä tosiaan luuli että tulee polettua japseissa useampi vaihde pienemmälle kerralla :? ?
Kysäsen tarkemmin kun ollaan ensi kerran jutussa...
Joo. Soittelin tänään Jepille. Otin puheeksi tuon moottorijarrutus-jutun muistaessani.
Tätä just oli tarkottanu ku epäiltiinkin; että jaappanianmopoilla ajaneena mättäs useamman pykälän alas ja eikun kytkintä ylös :D ! Siis kuulemma jollain on sellasia tyylejä; eipähän ne kierroskoneet siitä sen kummemmin pahaa tykkää. Mutta nää HD:t ei välttämättä tollaseen oo tarkotettu. Se tuo normaali moottorijarrutus, sehän on tietysti näilläkin ok :D !!

Matkahuolto toi sen sissybar-tarakka-tsydeemin tänään. Kävi ku isä äidin selkään tietty tuohon kiinni :P
Tajusin asennettua vaan yhden ongelman; rekkarilappuhan ( kuhan joskus tulee..) ei muuten mahdu korkeudesta takavalon ja tarakan väliin, ei sinneppäinkään :x !
Pitäneekö laittaa siihen vinoon jotenkin :roll: ..ollappa vielä tällä meilläkin se vaakataso-rekkari.. :?

Oliko kellään jääny muuten sitä tuohon Kingiin käypää ,kuskarin selkänojaa kiinnityksineen..nurkkiin
ylimääräiseksi?
Pihan ajonautinnot:
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
Avatar
Kiwi
Viestit: 2200
Liittynyt: 22:09 18.01.2010.
Paikkakunta: Nurmoo
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja Kiwi »

norsunkorva kirjoitti: Joo. Soittelin tänään Jepille. Otin puheeksi tuon moottorijarrutus-jutun muistaessani.
Tätä just oli tarkottanu ku epäiltiinkin; että jaappanianmopoilla ajaneena mättäs useamman pykälän alas ja eikun kytkintä ylös :D ! Siis kuulemma jollain on sellasia tyylejä; eipähän ne kierroskoneet siitä sen kummemmin pahaa tykkää. Mutta nää HD:t ei välttämättä tollaseen oo tarkotettu. Se tuo normaali moottorijarrutus, sehän on tietysti näilläkin ok :D !!
Senkö takia noi japsit kuullostaa niin typerältä? :lol:
Avatar
norsunkorva
Viestit: 681
Liittynyt: 16:46 06.09.2012.
Paikkakunta: Savo
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja norsunkorva »

Tuli se laattakin tänään. Pikkasen oli mietinnässä miten sen tuohon tavaratelineen ja takavalon väliin mahduttaa :? 8O ? Vaan työmaalla puuhastelin tollasen telineen muovista. Empä keksiny fiksumpaa, saanee kelvata :mrgreen:

Perjantaina ajelen ehkä Joensuuhun. Katellaan nuo etujarrulevyt; mikä niissä vemputtaa 8) ?
Varmaan uusi ilmansuodatinkin on jo tullu. Siinähän se olis se "penkkikin" ja ammattimiehet viereisessä firmassa :roll: ,
liekkö mieltä viedä ja samoilla lämpimillä säädättää ihan kohilleen?
Hyvinhän tuo kyllä tuntuu käyvän ja kukkuvan noillakin säädöillä :?




Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut norsunkorva, 13:11 18.10.2012.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Pihan ajonautinnot:
MR EMW R-35 / !954
BMW R 1100 GS -97
HD ROAD KING FLHRCI -02
Massey-Ferguson 25 -63
Avatar
ttopi
Viestit: 224
Liittynyt: 21:16 24.01.2011.
Paikkakunta: Ilomantsi
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja ttopi »

norsunkorva kirjoitti:Siinähän se olis se "penkkikin" ja ammattimiehet viereisessä firmassa :roll: ,
liekkö mieltä viedä ja samoilla lämpimillä säädättää ihan kohilleen?
Hyvinhän tuo kyllä tuntuu käyvän ja kukkuvan noillakin säädöillä :?
Ainakin samoilla ajokilometreillä tulisi tarkistettua onko kaikki varmasti kuosissaan, hintaa taitaa tulla n. 70 - 100 € penkitykselle jos oikein muistan...

Mie teetätin konversion omaan Porsteriin tuossa firmassa ja isäukon Harrikkakin on siinä ko. firmassa säädetty. Hyvää palvelua, hyvä ammattitaito ja asiakasystävälillinen hinta kaikin puolin...
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
jpk69
Viestit: 140
Liittynyt: 09:40 17.10.2009.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja jpk69 »

norsunkorva kirjoitti:Tuli se laattakin tänään. Pikkasen oli mietinnässä miten sen tuohon tavaratelineen ja takavalon väliin mahduttaa :? 8O ? Vaan työmaalla puuhastelin tollasen telineen muovista. Empä keksiny fiksumpaa, saanee kelvata :mrgreen:
Eikös kilven valon pidä olla valkoinen? Kyllähän tuo kilpi hyvin tuon kuvan perusteella näkyy, mutta joku virkaintoinen voi alkaa niuhottaa.

Lisäys: kun tarkemmin katson kuvaa, taitaa tuosta lyhdystä vähän valkeaa valoa ylöspäin lähteä.

Kilven kallistukselle on myös määrätty tietyt rajat. Kilpi saa olla kallellaan noinkin päin, mutta saattaa herättää virkaintoisen kiinnostuksen mittauspuuhiin. Ja jos ei löydä virhettä kilven kallistuksessa, tarttuu sitten mahdollisiin puutteisiin kilven valoissa.

Tältä palstalta haku-toiminnolla löytyy lisätietoa kilven asettelusta ja kallistuksesta.

Tuolla lisäjuttua valoista:
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?PHPS ... opic=385.0" onclick="window.open(this.href);return false;
FXDB -09
mukle
Viestit: 216
Liittynyt: 19:57 23.08.2010.
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja mukle »

jpk69 kirjoitti:
Eikös kilven valon pidä olla valkoinen? Kyllähän tuo kilpi hyvin tuon kuvan perusteella näkyy, mutta joku virkaintoinen voi alkaa niuhottaa.
Näyttäis olevan kirkas kohta just siinä kohti kun se heijastaa kilvelle.

Mikäs logiikka noissa kilvissä nykyään on kun numerot on päällä ja kirjaimet alla. Onko kaikissa uusissa kilvissä näin päin?
VRSCB -04 "Vesipää"
VRSCR -06 "Torspo"
"Ei parta pahoille kasva, turpajouhet joutaville." -Kalevala
Avatar
ranze
Viestit: 881
Liittynyt: 20:35 12.09.2010.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja ranze »

Tää menee jo chatboardin ohitte, tekniikat omassa osiossaan mutta linkin heitän, sivulla 2 on kuva mun sovelluksesta.

http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic.php?f=36&t=46133

Tuolla tavalla voi laittaa vähän isommankin kapsäkin tarakalle..

Joo, ja uusissa kilvissä on numeroiden ja kirjaiten paikat vaihtuneet. On vissiin jo lopahtaneet kesken. Mielenkiintoisia tilanteita tulee kun varastettu on joku mopo, jossa on sama nro kuin mp:ssä joka ei siis ole varastettu.
FL -53 Wishbone Panhead
ex. 2002 FLHR
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: nim. Asiallista neuvoa kaipaava...

Viesti Kirjoittaja Vallu »

ranze
On vissiin jo lopahtaneet kesken. Mielenkiintoisia tilanteita tulee kun varastettu on joku mopo, jossa on sama nro kuin mp:ssä joka ei siis ole varastettu.
Näin on päässyt käymään, kun kilvissä on neljännesmiljoonaa motskaria. Jostakin syystä omainen ei ottanut kolmatta numeroa käyttöön.
Mitenkäs voi mennä sekaisin jos on rekkari 11-AAA tai AA-11?

Kilvistä sen verran, että on se vaan kumma, kun Suomen viranomainen ei pysty hyväksymään tätä Viron kilpikokoa (jenkki)? Sitä ei tartte väännellä eikä käännellä.

(PS. jos "mopolla" tarkoitit todellakin mopoa, moottoripolkupyörää, mopedia eli L1e luokan ajoneuvoa, niin eiköpä sen moottoripyörästä, L3e, erota :wink: )
Kuva LIFEMEMBER
Vastaa Viestiin