Etujarrupuristajan mäntä

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

Mopopoika -65
Viesti:

Etujarrupuristajan mäntä

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Purkasin eilen tämän yleismallisen, eli 1984 - 99 käytetyn, puristajan osiin. Kaikki muut lähti irti, mutta mäntä ei (eikä siinä oleva tiiviste (nro 8 kuvassa)).

Räjäytyskuva:
http://fiche.worldofpowersports.com/wps ... A=154&B=20

Kuinka herkästi tuon männän pitäisi liikkua? (ilmausruuvi ja letkuliitin on irti) Se liikkuu todella nihkeästi, vaikka suihkuttelin ruosteenirroitusöljyä joka väliin. Ulospäin saa kammeta ruuvimeisselillä ja kokonaan ulos se ei tule. Sisäänpäin saa ihan tosissaan painaa kahdella kädellä ja mäntä liikkuu pienen rutinan säestämänä.

Eli kuuluuko olla noin nihkeästi liikkuva ja kuinkas sen männän saan irti? Vai pitääkö laittaa jarruletku paikoilleen, ilmata puristaja ja painaa jarrukahvalla irti?

Vai otanko hyllystä seuraavan puristajan ja katson joskos on herkempi?
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Sepixlh
Viesti:

Re: Etujarrupuristajan mäntä

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Kun se runko on vähänkään kulunut mäntä ei aina tule helposti ulos, pistä letku ja ilmaruuvi paikoilleen ja purista mäntä ulos. Rasvaprässillä onnistuu myös, laittaa vaan sopivan nipan letkun tilalle. Varo ettet vääntele ruuvarilla naarmuja tai koloja satulan sisäpintaan.
Hoonilla tai vaikka vesihiomapaperilla mäntä ja satula puhtaaksi. Kasaus jarrurasvan kanssa, sitten pitäisi liikkua herkästi.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Mopopoika -65
Viesti:

Tänks Sepi! Noilla ohjeilla mennään...
Sepixlh kirjoitti:Varo ettet vääntele ruuvarilla naarmuja tai koloja satulan sisäpintaan.

Juu, kyllä mä kieli keskellä suuta kapesin varovasti sen männän ulkopään tiivisteuran avulla, ja itse männän pinta näytti varsin asiallliselta.
Aake
XLH-84 (late)
Rautahauli

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Sain oman mopon puristajien männät ulos paineilmalla. Syytä katsoa ettei karkaa männät seinille/silmille.
Jorg

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Samaa vikaa oli. Paineilmalla lähti todelle mukavasti, tallin oveen asti. Saa muuten olla tarkkana. Lähtee kuin ohjus. Onko jarrunesteiden kanssa leikitty? Mulla oli 5.0 ja 5.1 sekaisin edellisen omistajan jäljiltä.
Mopopoika -65
Viesti:

Jorg kirjoitti:Onko jarrunesteiden kanssa leikitty? Mulla oli 5.0 ja 5.1 sekaisin edellisen omistajan jäljiltä.
Mulla on pari kappaletta noita puristajia ja molemmissa on leikitty jarrunesteillä, päätelleen siitä että molemmissa on maalia korkannut. Dot 5.0:nhan ei pitäisi sitä syövyttää. Nyt on järjestelmä huuhdeltu ja 5.0:t sisällä.
Aake
XLH-84 (late)
Vastaa Viestiin