Kypärät

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
wille
Viesti:

Re: Kypärät

Viesti Kirjoittaja wille »

Hehheh..jos tuo on ihan oikeesti tosi niin hattua täytyy nostaa yritteliäälle kaverille :D :D
Että semmoista....
Frozenash
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frozenash »

Ostin itselleni kaupunki päristelyyn Arai freewayn ja pidemmille siivuille mattamustan KBC VR-1 mustalla ja kirkkaalla pinlock visiriillä,molempiin oon ollu tyytyväinen,eihän ne hiljaisia ole kumpikaan,mutta sitä vartenhan on hyvät korvatulpat :) Kbc varsinkin oli positiivinen yllätys hintaansa nähden,145€ kuitukypärä,mattamusta ja vielä hyvän näköinenkin,umpikypäräksi :lol:
XL 1200N -08, Stage 1,
76HP 112NM.
Harley Davidson: The most efficient way to turn gasoline into noise without the side effect of creating horsepower :D
jman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jman »

Nostetaanpa tätä ketjua...
Mikä mahtaa olla avattavista tai umpipotista se hiljaisin? Shoei sopii päähäni parhaimmin niistä mitä olen kokeillut, itse asiassa erinomaisesti, mutta ei ainakaan tuo omistamani malli kauhean hiljainen ole.
SenioRR
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SenioRR »

jman kirjoitti:Nostetaanpa tätä ketjua...
Mikä mahtaa olla avattavista tai umpipotista se hiljaisin? Shoei sopii päähäni parhaimmin niistä mitä olen kokeillut, itse asiassa erinomaisesti, mutta ei ainakaan tuo omistamani malli kauhean hiljainen ole.

Mitä olen eri foorumeilta käyttäjien kokemuksia ja eri julkaisujen testejä lukenut, niin Schuberthin ruukut taitavat olla sieltä hiljaisemmasta päästä. Itselläni kokemusta J1-mallista ja se on kyllä varsin hiljainen, joskin helvetin ruma ruukku. :lol:

Tosin nykyään saa ostaa ainakin joihinkin kypäriin(olikohan justiin Shoei..?) eräänlaista "kaulusta", joka tiivistää kypärän kaulan kohdalta vähentäen vetoa(melua).
H-D Softail Custom 1998
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

SenioRR kirjoitti:Tosin nykyään saa ostaa ainakin joihinkin kypäriin(olikohan justiin Shoei..?) eräänlaista "kaulusta", joka tiivistää kypärän kaulan kohdalta vähentäen vetoa(melua).
Pitää paikkansa ja Shoiella se löytyy, Silent Kit. Kehuin sitä joskus täälläkin, kun ostin sellaisen. Sittemmin tuli revittyä se kaulus pois, koska kypärän päähän veto / päästä otto muuttui hyvin hankalaksi. Samoin se lisää huurtumista, koska ilmanvaihto vähenee.

Vaimennusta se antaa, mutta ei likikään niin paljon, kuin korvatulpat. Nykyään ajan korvatulpat korvissa.

Tänä kesänä ostin Davida Jet -avokypärän, joka on mukavin ja hiljaisin kypärä, jota olen ikinä käyttänyt. Se ei tarvitse korvatulppia, mutta on vain avokypärä, eli suojaukseltaan tietenkin huonompi. Tätä olen käyttänyt matkalehmän kanssa tuulilasin takana. Mukava, mutta turvaton leukakaluston yms. kannalta.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Jousto
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jousto »

Arai Freeway avopotta mattamusta,
Shoei Qwest umpikypärä musta-kirkas keltainen värityksellä, näillä mennään.
Korvatulppia käytän sekä avo- että umpipotalla, aina.
Mr Smith

Viesti Kirjoittaja Mr Smith »

Kaveri oli vieraassa paikassa ja soitteli ajo-ohjeita,luulin et se on paikallaan mut maisema vaihtui koko ajan,ai se tulikin autolla mutta ei sillä oli hyvä kypärä telofoni,shohein potta ja sit tollanen wisper kit siinä
http://www.google.fi/search?q=whisper+k ... 24&bih=631" onclick="window.open(this.href);return false;
Ei paljon tausta suhinoita kuulunut(eikä ainakaan siitä moposta,joku sellanen kiinan luoti) :)
Joe Cool
Viesti:

Mr Smith kirjoitti:sillä oli hyvä kypärä telofoni,shohein potta ja sit tollanen wisper kit
Ei paljon tausta suhinoita kuulunut(eikä ainakaan siitä moposta,joku sellanen kiinan luoti)
Juuri tuo kitti minulla on, tai oli. Vaihdoin sen korvatulppiin, koska tuon päähän kiskominen alkoi ottaa päähän :)

En olisi ikinä uskonut, että voi olla niin hiljaista kypärää, kuin tuon Davida Jet. Siinä se rakenne korvan ympärillä on aivan kuin kuulosuojain, sellaisella solukumilla rakennettu. Se oli niin tiukka, että piti vähän modifioida korvan alta, kun alkoi painaa kipeästi leukaperiin.

Tällainen siis, tuosta näkee sen topatun rakenteen jotenkin:

Kuva
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
drago

Viesti Kirjoittaja drago »

Komppaan Joe Coolia, toinen Davida menossa, enkä ole parempaa avopottaa kokeillut. Korvatulppia ei tarvitse käyttää eikä tuuliäänet tule korvaan. Aika arvokas mutta olen iän myötä tullut siihen aatokseen, että tuttua miestä en viitsi kiusata, silloin kun varusteet on parhaimmasta päästä on ajokin nautittavaa.
Romutettu tiekuningas
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Kompataan myös Joe Coolia. Mulla on ollut avopottana vuodesta 2001 lähtien Davidan Speedster ja on paljon hiljaisempi kuin ne neljä umpi pottaa jotka mulla on käytössä. Jos joskun pitää tuota avopottaa päivittää, niin vaihdan sen tuohon katulailliseen Jet -malliin. 8)
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
vani

Viesti Kirjoittaja vani »

Tuitsi kirjoitti:Hyvä, ettei käynyt huonommin. Mulla on hyvät kokemukset Arain umpi- ja avokypäristä, sitä umpikypärän mallia en nyt muista enkä voi tarkistaa - ex vei mennessään :?

PS: autokoulun ope sanoi kerran, että on kahdenlaisia motoristeja; niitä jotka on jo kaatuneet ja niitä jotka vielä eivät ole. Meikä siis kuuluu tohon ensimmäiseen ryhmään :P
Eikös tämä menny näin? on motoristeja, jotka ovat kaatuneet, ja on motoristeja, jotka tulee kaatumaan :lol:
H-D FXSTC Softail -93
ezmo

Viesti Kirjoittaja ezmo »

Valkosella Bell Jet RT:llä mennään. Liki Davidan äänieristys. Tärkein tekijä on tuo nahkainen näkyvä osa, joka estää tuulen tuiverruksen porautuvan kuuloelimille.

Kuva

Olen se munapää liikenteessä :mrgreen:
Kickstart, deserve the ride!

Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

Joe Cool kirjoitti:
En olisi ikinä uskonut, että voi olla niin hiljaista kypärää, kuin tuon Davida Jet. Siinä se rakenne korvan ympärillä on aivan kuin kuulosuojain, sellaisella solukumilla rakennettu. Se oli niin tiukka, että piti vähän modifioida korvan alta, kun alkoi painaa kipeästi leukaperiin.
Minulla on kaksi Davida:n Jet:iä. Kaupunki- ja viikonloppukruisailuissa todella hyvä potta. Näiden kahden välillä on meluissa hieman eroja. Toinen on himppasen hiljaisempi kuin toinen. Käytän kyllä tulppia, jos lähden puolta tuntia pidemmälle Davida päässä. Ei se niin hiljainen ole. Esim. työntekijän suurin sallittu päivittäinen henkilökohtainen melualtistus on 85 dB. Tähän melurajaan käsittääkseni pystyy vain Schuberthin S2, joka on umpipotta.

Yli 2h matkalle laitan yleensä aina Nolan n43 Air umpipotan. Suojaa paremmin hipiän sateelta, ampiaisilta ja auringolta. Ylläri ylläri! Nolanin n43 Air ainakin vaikuttaa meluisammalta kuin Davida Jet, pihisee ja suhisee. Laitoin siihen sisäiset kajarit, eikä ajossa oikein jenkka kuulu. Johtuu varmaan suurelta osin ilmanottoaukoista. Kuuma ei ole tullut. Toinen hyvä puoli on leukasuoja, joka ei peitä mittaristoa tai Tomppaa, jonka olen asentanut tankin päälle.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Joe Cool
Viesti:

hdjokke kirjoitti:
Joe Cool kirjoitti: korvan ympärillä on aivan kuin kuulosuojain, sellaisella solukumilla rakennettu ... tiukka,
Käytän kyllä tulppia, jos lähden puolta tuntia pidemmälle Davida päässä. Ei se niin hiljainen ole
Tämä on varmaan kallon muodosta kiinni. Kun vedin tuon oman yksilöni päähän sovittamista varten, tuntui heti, että olisi lyönyt kuppimalliset kuulosuojaimet korville. Puhekin ympärillä vaimentui huomattavasti. Saksaan lähtiessä otin läjän tulppia mukaan, mutta kertaakaan ei tullut mieleen ruveta niitä sovittelemaan korvaan.

Nyt on huomioitava, että ajoin tämän reissun matkalehmällä, jolloin suora virtaus ei tullut kypärään, vain se tuulilasin takana oleva kevyehkö pyörre, joka Shoien umpipotalla on silti sietämätön.

Muut kypäräni ovat umpinainen Shoei XR1000 (9 kesää, kymmeniä tuhansia ajettu) ja vähän (6000-7000 km) ajettu avo Shoei S-20. Korvani ovat niin herkistyneet melulle + lievähkö tinnitys jatkuvasti vasemmassa korvassa, että 10 min näillä ilman tulppia on tuskaa.

Ajan muilla pyörillä käytännössä ihan pikku pätkiä lukuunottamatta umpikypärällä sekä turvallisuuden että viiman ja ötökoiden ja muiden lentävien esineiden takia. Davidan hankin matkalehmäkäyttöön, koska umpikypärä kunnon keleillä siinä vaatii melkein visiirin auki pitämistä.

Olin jo päättänyt ostaa täksi kesäksi uuden valkoisen Arai-umpikypärän, mutta sitten tuo lehmä pyörsi päätöksen avomalliin.
ezmo

Viesti Kirjoittaja ezmo »

Joe Cool kirjoitti:
Nyt on huomioitava, että ajoin tämän reissun matkalehmällä, jolloin suora virtaus ei tullut kypärään, vain se tuulilasin takana oleva kevyehkö pyörre, joka Shoien umpipotalla on silti sietämätön.
Tähän törmäsin itte sillä ainoolla ei HD pelillä, KTM 990 Adventurella. Kaikkien umpipottien kanssa prätkän tuulilasi teki semmoset turbulenssit, jotka sitten paukkuttivat kypärää. Visiiri auki pauke katosi, mutta visiiri kiinni oli pää, kuin patarummun sisällä, vaikka olikin tulpat. Crossikypärä ja avopotta toimivat moitteitta, kun kypärä ei ole puolipalloumpio. Koitin omassa Shoein umpikypärässä niitä lisäkaulussuojia, meinas happi loppuu kypärän sisällä.

Mielestäni mikään ei tunnu niin mahtavalta, kuin avopotalla ajo turbulenssittomassa ajoviimassa. Riskit on selvät ja jos joskus rupee hirvittään enemmän, alan käyttää lipatonta crossikypärää avopotan sijaan... Umpipotta tuntuu, kuin autossa istuis.
Kickstart, deserve the ride!

Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Vastaa Viestiin