Tervehdys kaikille. olen uusi täällä ja hommailemassa pienen tauon jälkeen taas moottoripyörää.
Kyselisinkin teiltä vinkkiä mitä kannattaa tsekata sporsterista 1200 ennen kauppoja. vuosimallit 1990-2003 noin suunnilleen. Ovatko miten huolettomia pyöriä ajaa ja omistaa? Tietenkin huollot ym tehtynä.
Onko jotain ns tyyppivikaa kyseisissä vakottimissa?
työkalut pysyy kädessä ja jopa jotain saa niillä aikaankin, et se ei ole ongelma. Talvella olis tarkotus laitella ja kesällä ajella. ajomäärä jotain 10000-20000km kausi.
Niin ja todella halpaa projektia voi myös tarjota.
T.Arska
Harleyn ongelmat..
Re: Harleyn ongelmat..
Yleisesti,
mitä vähemmän ominaisuuksia parantavia muutoksia tehty, sen varmempi peli.
Tyyppivikoja tuossa ikähaarukassa ei juurikaan ole.
Osta mahdollisimman alkuperäinen ja tee haluamasi muutokset itse, on ainakin tekijä lähellä, kun pitää kysellä manuaalista poikkeavaan ratkaisuun ohjeita.
On muuten aikalailla ostajan markkinat pyöräkaupassa tällä hetkellä
mitä vähemmän ominaisuuksia parantavia muutoksia tehty, sen varmempi peli.
Tyyppivikoja tuossa ikähaarukassa ei juurikaan ole.
Osta mahdollisimman alkuperäinen ja tee haluamasi muutokset itse, on ainakin tekijä lähellä, kun pitää kysellä manuaalista poikkeavaan ratkaisuun ohjeita.
On muuten aikalailla ostajan markkinat pyöräkaupassa tällä hetkellä

moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Harleyn ongelmat..
Eiköpä yleiset ohjeet päde tässäkin eli pyörän yleisilme ja -kunto kertoo jo paljon. Koeajo ja koekuuntelu kuuluva myös asiaan. Tsekkaa myös historia eli jos omistajia on ollut pitkä rivi, niin se on huolestuttavaa.
Noi kertomasi vuosimallit ovat sitten ilman moottorin kumityynyjä. Koulukunnasta riippuen se on hyvä/huono asia.
Ja jos rakentelu on mielessä, niin hanki saman tien pyöräsi korjaamokäsikirja, säästyt monelta ongelmalta.
Ja kuten Pertti sanoi, niin nyt taitaa olla hyvä rako ostaa.
Noi kertomasi vuosimallit ovat sitten ilman moottorin kumityynyjä. Koulukunnasta riippuen se on hyvä/huono asia.
Ja jos rakentelu on mielessä, niin hanki saman tien pyöräsi korjaamokäsikirja, säästyt monelta ongelmalta.
Ja kuten Pertti sanoi, niin nyt taitaa olla hyvä rako ostaa.

- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Re: Harleyn ongelmat..
Tuossa niitä hyviä yleisohjeita jo tulikin.
Osta alkuperäinen 1200:n ja Clymerin merkkikohtaisella korjaamokäsikirjalla huoltohommat luonnistuu. (Saa mm Alfamerilta).
Itselläni ollut vuosien varrella 81 - 90 sportstereita ja niissä ilmenneet viat ovat olleet lähinnä tee-se-itse -miesten aiheuttamia sähkövikoja ja kaasarinsäätöongelmia, joten suosittelen myös mahdollisimman alkuperäisen ja vähillä kilometreilla olevan hankkimista. Mulla ainoa alkuperäiseen tekniikkaan 12 ajokauden aikana tullut vika on tainut olla yhden puolan rikkoutuminen ja yhdessä öljypumpun akselin holkissa ollut välys (ja tuolla öljypumpulla oli PALJON kilometrejä takana). Eli omakohtaisen kokemuksen perusteella sanoisin että ei niitä vikoja juurikaan ole.
Jos mielessä siintää selkeästi alkuperäisestä poikkeava pyörä, niin silloin kannattaa harkita valmiiksi sellaiseksi rakennettua, varsinkin jos budjetti on rajallinen.
Jos itse haluaisin rautapään lisäksi toisen pyörän juuri nyt, ostaisin hihnavetoisen Sportsterin eli vuosimalli -91 ja siitä ylöspäin. (huom: Haluaisin = olisi rahaa ja vaimo antaisi luvan)
Osta alkuperäinen 1200:n ja Clymerin merkkikohtaisella korjaamokäsikirjalla huoltohommat luonnistuu. (Saa mm Alfamerilta).
Itselläni ollut vuosien varrella 81 - 90 sportstereita ja niissä ilmenneet viat ovat olleet lähinnä tee-se-itse -miesten aiheuttamia sähkövikoja ja kaasarinsäätöongelmia, joten suosittelen myös mahdollisimman alkuperäisen ja vähillä kilometreilla olevan hankkimista. Mulla ainoa alkuperäiseen tekniikkaan 12 ajokauden aikana tullut vika on tainut olla yhden puolan rikkoutuminen ja yhdessä öljypumpun akselin holkissa ollut välys (ja tuolla öljypumpulla oli PALJON kilometrejä takana). Eli omakohtaisen kokemuksen perusteella sanoisin että ei niitä vikoja juurikaan ole.
Jos mielessä siintää selkeästi alkuperäisestä poikkeava pyörä, niin silloin kannattaa harkita valmiiksi sellaiseksi rakennettua, varsinkin jos budjetti on rajallinen.
Jos itse haluaisin rautapään lisäksi toisen pyörän juuri nyt, ostaisin hihnavetoisen Sportsterin eli vuosimalli -91 ja siitä ylöspäin. (huom: Haluaisin = olisi rahaa ja vaimo antaisi luvan)
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Re: Harleyn ongelmat..
kiitoksia vastauksista. alkuperäistä ns. räpeltämätöntä pyörää lähinnä olen hankkimassa, juurikin sen takia et saa sit itte tehä muutokset jos siltä alkaa tuntua.
kävin tossa yhtä jo koeajamassa, ihan hyvältä tuntu muuten paitsi et kytkin oli tosi jäykkä. siis suorastaan kankea. Kuuluuko asiaan vai onko jotain vikaa? Jos on vikaa, niin voiko olla muuta syytä kuin vaijerin jumittaminen?
kävin tossa yhtä jo koeajamassa, ihan hyvältä tuntu muuten paitsi et kytkin oli tosi jäykkä. siis suorastaan kankea. Kuuluuko asiaan vai onko jotain vikaa? Jos on vikaa, niin voiko olla muuta syytä kuin vaijerin jumittaminen?
Re: Harleyn ongelmat..
Jos kytkinvaijeri on oikein hienosti viety pitkin sarvia ja runkoputkia, tulee siihen useita jyrkkiä mutkia, jotka ahdistavat kulkua. Kun siihen lisätään vielä vanha hapettunut/ruosteinen vaijeri, on paketti valmis.arska37 kirjoitti: kävin tossa yhtä jo koeajamassa, ihan hyvältä tuntu muuten paitsi et kytkin oli tosi jäykkä. siis suorastaan kankea. Kuuluuko asiaan vai onko jotain vikaa? Jos on vikaa, niin voiko olla muuta syytä kuin vaijerin jumittaminen?
Jos kytkin muuten toimii normaalisti, irrottaa kokonaan eikä luista vedossa, vaijerin oikominen/rasvaus/uusiminen luultavasti auttaa. Pienenn luiston toteaminen oudosta pyörästä voi tosin olla hankalaa ilman aikaisempaa ajokokemusta.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Harleyn ongelmat..
yleisohjeet käytetyn mopon hankintaan.
http://www.bajahill.net/2003/05/kaytety ... kinta.html
http://www.bajahill.net/2003/05/kaytety ... kinta.html
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Re: Harleyn ongelmat..
Harrikan kytkin on jäykempi käyttää kuin japsien. Eli ei välttämättä mitään vikaa, vaan ominaisuus.
FXD -01