2010 Wide Gliden takalokari halkeaa

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

heavyrocker
Viesti:

2010 Wide Gliden takalokari halkeaa

Viesti Kirjoittaja heavyrocker »

Ollaan täällä Baltiassa reissun päällä ja huomasin alkumatkassa että
Takalokari alkaa halkeamaan alareunasta n. 5cm ylöspäin! Olen muuttanut rekisterikilven
Kiinnityksen vahvemmaksi(rosterilevy) jossa myös vilkut kiinni, eli painoakin on tullut
Sinne vähän enemmän, mutta 1,5 kesää se on ainakin jo kestänyt. Onko muilla ollut
Vastaavia ongelmia? Pyörällä ajettu vasta 12tkm. Tuntuis et toi lokari on muovia...?
Street Glide Special 2016
Das Fette Sau
Viesti:

Re: 2010 Wide Gliden takalokari halkeaa

Viesti Kirjoittaja Das Fette Sau »

Jos se koko systeemi resonoi jatkuvasti sopivalla taajuudella nii se metalli kestää "just niin pitkään ennen kuin murtuu", eli on voinut hyvinkin kestää 1,5 v tai ois voinut kestää vielä toisenkin mutta jossain vaiheessa se antaa periksi ja murtuu.
Traumojen välttämiseksi: Haista ennen kuin maistat!

Yöjuna 2008
Sohveli 1975
JKKo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Viime vuonna jossakin satamassa kommentoin yhden WideGliden rekisterikilven jäykkää taustalevyä, että toi tulee ratkeamaan ennemmin tai myöhemmin siitä paikasta. Suomen kookas kilpi jäykällä taustalevyllä (kokeilin amuliinista hiilikuituun) repi multa aikanaan Sportsterista aika monta kiinnitystä ennen kuin uskoin itse ja tein toisenlaisen toteutuksen.

Resonanssit vois noista rakennelmista katselmoida vaikka sillälailla, että kun on asentanut komeudet paikalleen, niin käy hitaasti koko kierrosalueen läpi koneesta ja katselee niitä väristimiä. Jos rekisterikilpi (esim) menee ajokierroksilla hirveätä vipatusta edestakaisin, niin aikas pian saa tilata uuden kilven tai siihen lähelle muita osia.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
heavyrocker
Viesti:

Viesti Kirjoittaja heavyrocker »

JKKo kirjoitti:Viime vuonna jossakin satamassa kommentoin yhden WideGliden rekisterikilven jäykkää taustalevyä, että toi tulee ratkeamaan ennemmin tai myöhemmin siitä paikasta. Suomen kookas kilpi jäykällä taustalevyllä (kokeilin amuliinista hiilikuituun) repi multa aikanaan Sportsterista aika monta kiinnitystä ennen kuin uskoin itse ja tein toisenlaisen toteutuksen.

Resonanssit vois noista rakennelmista katselmoida vaikka sillälailla, että kun on asentanut komeudet paikalleen, niin käy hitaasti koko kierrosalueen läpi koneesta ja katselee niitä väristimiä. Jos rekisterikilpi (esim) menee ajokierroksilla hirveätä vipatusta edestakaisin, niin aikas pian saa tilata uuden kilven tai siihen lähelle muita osia.
Taisi ollakin juuri sama WG josta oli puhetta, moi vaan... :) hyvin on tosiaan kestänyt
tähän asti(ajettu tällä ratkaisulla 12000km) tämä halkeamakaan ei ole kyl siinä takalampun kiinnityksen
luona niinkuin voisi kuvitella jos siitä painosta johtuu vaan alereunassaja sivulla.
Eikä kyl mun mielestä kauheesti täristä tuo kilpi/ vilkku systeemi. Mut en mene kyl sanomaan ettei se siitä johtuisi. Korjaus/ parannus ehdotuksia?
En kyl haluis laittaa mitään kumihärdellejä kilven taakse...
Street Glide Special 2016
JKKo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Sitä sattuu :wink: vuoroin meille kullekin. Isoin vaiva sulla on sen rapakaaren maalaus.

Mun Street Bobissa (2009) jossa siis se pienempi pyöreä takavalo rekisterikilpi on kiinni seuraavalla tavalla. Ensiksi siihen lamppuun on ruuvattu noin puolen rekisterikilven korkuinen ja noin rekisterikilven levyinen pelti - ylhäältä lampun 3:een ruuviin, pellin alanurkissa on 6mm reiät. Sit rekisterikilpi itsessään on pohjustettu pehmeähköllä (polyeteeni) muovilevyllä. johon kilpi on ruuvattu neljästä kiinnikereiästään kiinni. Ja sit toi muovinen rekisterikilven takalevy ja se pelti on toisissaan kiinni RUUVILIITOKSELLA, JOSSA ON LYHYET PÄTKÄT KUMILETKUA (joku muukin elastinen holkki käynee) VÄLISSÄ. Tällä rakenteella kilven resonanssi on jossakin karvan päälle tyhjäkäynnin - lisäksi noi kumit tappaa isoimmat värinät johtumasta pyörään ja siihen lamppuun ja lokasuojaan. Rakennelma on kestänyt elossa jo 23000km sen jälkeen kun Loimaan kaupassa laitettu kilven kiinnitys tuli tiensä päähän, murtui ja tartti uusia. Mulla on myös tuossa "pellissä" pienet LED-vilkut.
Toi elastinen osuus tekee myös sen, että kun työntää pyörää takaperin ja osuu kilvellä johonkin, niin ei oo se kilpi aina ensimmäisenä oikaisuvaatimusta esittämässä.

Parikymmentä vuotta vanhassa Sportsterissa, jossa kilpi on orkkistapaan ihan pystyssä, olen uhrannut pelkkiä rekisterikilpiä ilman taustalevytystä. Näin on säilynyt pisimään ehjänä sekä kiinnikkeet että lokasuoja.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
mikkot

Viesti Kirjoittaja mikkot »

Mulla on kilpi ilmeisesti ihan orginaali kiinnityksellä 2011 vuoden Wide Glidessa, jossa siis samantyyppinen ratkaisu kuin tuo JKKo:n. Tuli juuri huomattua, että heti takalampun alla kiinni oleva pelti on murtunut, kun kolisi niin kovasti. Kilpi oli vielä juuri ja juuri kiinni. Ruuvailin kilven irti ja kappas. Lokari oli murtunut myös takalampun alta noin 2-3 cm matkalta molemmin puolin. Voiko tuo todella tulla pelkästä resonanssista? Luulen kyllä että pyörää on peruuteltu johonkin seinää.. Esteettisesti ei tuosta vielä ole haittaa jos ei halkea lisää..
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

mikkot kirjoitti:Mulla on kilpi ilmeisesti ihan orginaali kiinnityksellä 2011 vuoden Wide Glidessa, jossa siis samantyyppinen ratkaisu kuin tuo JKKo:n. Tuli juuri huomattua, että heti takalampun alla kiinni oleva pelti on murtunut, kun kolisi niin kovasti. Kilpi oli vielä juuri ja juuri kiinni. Ruuvailin kilven irti ja kappas. Lokari oli murtunut myös takalampun alta noin 2-3 cm matkalta molemmin puolin. Voiko tuo todella tulla pelkästä resonanssista? Luulen kyllä että pyörää on peruuteltu johonkin seinää.. Esteettisesti ei tuosta vielä ole haittaa jos ei halkea lisää..
Kyllä se resonanssi repii vaikka veturin moottorin halki, jos on repiäkseen :twisted:
moderattori

Romu rauhoittaa!
Dynastia

Viesti Kirjoittaja Dynastia »

Tosta lokarin halkeamisesta sen verran vielä taasen itsellä 10 wide glide takavalon muoto ja kiinnitystapa on halkaissut tärinällä ja väpätyksellään yhden lokarin rumaksi ja vaihtoonhan se meni ja kerrasta oppineena asiaa lähdin korjaamaan. Takavalo on ihanteellisen muotoinen ja kokoinen tärinälle ja vakio kilven kiinnitys tapa edesauttaa metallin väsymisen jo lyhyessäkin ajassa joten vaimennusta oli saatava tärinään.... Kokeiltuani muutamia vaihtoehtoja pääsin hyvinkin vähäiseen resonointiin kun kilven kiinnitys tapaa muutin sen verran että kaikki kilven aluslevyn kolme valkoista "väliprikkaa" vaihdoin kumisiin, ne siis joilla aluslevy on kiinni takavalossa itsessään, sekä aluslevyn ja itse kilven väliin laitoin 7mm kumilevyn, jota saa jokaisesta teollisuus välineitä myyvästä kaupasta. Tuo pelkästään vaimensi jonkin verran resonointia. Siis takavalon ja kilven resonointia. Tämän jälkeen olin lähes tyytyväinen, mutta mietin saisiko vielä rungon tuomaa tärinää vähennettyä itse lokasuojaan, joka tietenkin johtaa sen kilpeen/takavaloon ja löysinkin keinon... Vilkun kiinnityspultin(lokarin sisäpuolelta) ja satulan vieressä olevan torxin(ulkopuolelta) kun ottaa irti, niin saa lokarin sisältä otettua tuon torxin ja vilkun välisen mitan n.35cm? pitkän ja muutaman millin paksun lattaraudan joissa on kierre torx pultin päässä ja vilkun puolisessa vain reikä koska vilkun pultti tulee lokarin sisältä vilkkuun kiinni. Noniin eli asiaan! Tuosta lattaraudasta otin mallin ja hain 4mm kumimattoa koska 7mm oli tuohon jo liian paksua, ja tein täysin saman mallisen kuin tuo lattarauta on ja kumimatto tietenkin lokaria vasten ja metallilevy jää uloimmaksi painamaan kumin vasten lokaria ja toiselle puolelle sama homma, pultti sisäpuolelta vilkkuun ja torxi kiinni ulkopuolelta ja sama homma toisella puolella, koska lokarin saa kiristämällä myöskin toispuoleiseksi jos epähuomiossa runttaa toisen puolen kiinni ensin. Tämä vähensi lokariin kohdistuvaa resonointia ainakin puolella lisää, ja rekisterikilpikin pysyi lähes paikoillaan kierroksiakin nostaessa. Rekisterikilven värinä hajoittaa lokarin lampun alta pikkuhiljaa, kumimatto aluslevyn ja kilven välissä vähensi siis tätä tärinää sekä kaikki väliprikat korvasin kumisilla, kilven värinä väheni jo pelkästään kumilevyn painosta. Itse lokarin värinää sain pois tuolla kun sivuilta kumilevy painoi vasten lokaria lattaraudan avulla, Tämä vaikeammin ei voi varmaan selittää mitään mutta näin toimin itse ja olin enemmän kuin tyytyväinen!
Dyna Wide Glide 2010
Sporster Iron SE 2011
Vastaa Viestiin