Hyvin lyhyesti lujeskellu tätä palstaa joten, voi olla, että tulee tyhmiä kysymyksiä ja jossain vaiheessa jo vastattukin, joten pahoittelut. No, olen tottunut siihen, että pidetään tyhmänä ja toisaalta muutamalla muulla foorumilla olen huomannut, että yleensä kaksipyöräisillä ajajat jaksaa vastailla tyhmiinkin kun ymmärtäävät, että kaikki on joskus ollu aloittelijoita. Ite en HD:sta perusta (kaikki pyörät joilla kura lentää on kivoja tai muuten vaan Kesken Tekoset Moposet, tai Kiva Työntää Metsässä mallit on paljon itseäni enemmän kiinnostavia ja toisaalta puhun aina mopoista kun on alle 1000ccm, kuten omassani on 999ccm), mutta rouva on sellaista pyydellyt jo useamman vuoden. Tuo pirulainen kun ei suostu istumaan hanttikuskin paikalla.

(Tulee siis aika pirun kalliiksi tämä harrastus...) Oman ekan mopon kun pihaan kurvasin, oli rouvan ensimmäinen onnitteluviesti mallia: "Missä hitossa mun mopo on?" Rouva ajoi kortin 2007 ja siitä lähtien harjoitellut enemmän vähempi köyhän miehen HD:lla (bobberiksi rakennetulla 525 Viragolla). Nyt olis sitten mieli rohkaistunut ja haluaisi vähän isompää jalkojen väliin. (Siis ei puhuttu miehistä... Tai mistä minä tiiän, kun en ole tarkasti kysyny...) Isoimmiksi ongelmiksi on poimiintunu kaksi seuraavaa asiaa:
1. Rouva on niin julmetun pitkä (sulka päässä 160 cm tai 162 cm jos oikein kovasti hyppää, eli sulka 2 cm pitkä ja hypyn korkeus 4 cm ja suurin osa päätä ja selkää = suomeksi sanottu persjalkanen), että ei oikein tahdo löytyä tarpeeksi "suurta" mopoa alle.
2. Minä olen asettanu ehdoksi ABSin (pariin otteeseen ite olen ollu oikiasti hengenlähtö lähellä peurojen tielle hyppiessä), koska itse näen ne oikeasti turvallisuusvarusteina.
Ensimmäiseksi on valikoitunu näiden kahden rajoitteen takia Hondan Shadow (mieluumin rakenteeltaan malli Spirit siis ulkomuoto) ainakin tuolta Saksan markkinoilta, kun sieltä löytyy tuo ABSi siihen mukaan. Nyt kuitenkin yritän kovasti koluta markkinoita ja malleja, että löytyykö markkinoilta jotain muutakin. Kawasakin tuorein VN 900:kin kapeella eturenkaalla voisi olla mahdollinen. Mutta mitä HD:lla olisi tarjota? Budjetti on tiukan oloinen n. 10k€. Siis ajatelma on, että tuosta Neitsyestä saisis semmosen 2k€ ja näin oman rahan osuudeksi jäisi semmoset 8k€. Ei toki tarvi päikseen vaihtaa, kassaa löytyy riihikuivana tuon 10k€ edestä, mutta ite asettelin seuraavan hankinnan arvoksi tuon hinnan (että on edes jokin kuvitelma, että olen perheen päänä ja päätä asioista).
Eli onko HD:lla jotain käytettyä jossa täyttyisi edelliset vaatimukset? Tai onko jotain mallia jota olisi helppo alkaa muokkaamaan tuommoiseksi, ilman että tarvii alkaa metallia kovasti vuolemaan? (Siis sitä madallusta, kun absin tekemiseen ei meikäpojan insinöörin opit oikein riitä, tai ainakaan katastuskonttori tuskin uskoo siihen.) Osien vaihdossa pysyy leka näpeissä, mutta vuoluvehkeet (hitsivehkeet siis) puuttuu tallista, eikä ehkä ole taitoakaan vielä. Ehkä sitten joskus, mutta tavoite olisi ensi kevät ja siihen mennessä ei ehi opiskella, kun ison Kotkan mottikin pitäs ilmesesti talvella purkaa ja venoja vaihdella. Jos jollakulla on heti ehdottaa myyntiin jotain tollasta, niin voin tulla hakemaan heti omaan talliin poies, niin saatte tilaa seuraavalle projektille. Toki pieni takuu tarttis tuolloin myöntää. Eli keväälle ensimäiselle 100km takuu, että jos jotain silloin pettää, niin saa palauttaa omalla kuljetuskustannuksella ja rahat palautetaan mukisematta / korjataan 10tkm kestävään malliin.