Pelkkä toisioketju vaihtoon?
Pelkkä toisioketju vaihtoon?
Moi!
Mitä tuumaatte kun on alkanut toisiovedon ketjut vähän venymään ja rattaat ei ole vielä mun tietääkseni liian pilalla... Kysymys kuuluu, että helppouden vuoksi voinko vaan vaihtaa pelkät uudet ketjut, vai pitääkö aina ostaa myös rattaat? Potilas on vuoden -92 FatBoy.
Olis tarkoitus vaihtaa joskus tulevaisuudessa remmi takaisin...
Mitä tuumaatte kun on alkanut toisiovedon ketjut vähän venymään ja rattaat ei ole vielä mun tietääkseni liian pilalla... Kysymys kuuluu, että helppouden vuoksi voinko vaan vaihtaa pelkät uudet ketjut, vai pitääkö aina ostaa myös rattaat? Potilas on vuoden -92 FatBoy.
Olis tarkoitus vaihtaa joskus tulevaisuudessa remmi takaisin...
Ajossa -09 FLHTCUI. Kaikki Usan romurauta kiinnostaa (exät: -92 FLSTF, -99 FLSTC)...
Re: Pelkkä toisioketju vaihtoon?
Riippuu ihan täysin rattaiden kunnosta voiko (järkevästi) vaihtaa pelkän ketjun. Jos rattaat muodossaan ja uusi ketju istuu hampaille hyvin, niin kyllä voi vaihtaa pelkän ketjun.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
yleensä kyllä suositellaan vaihtamaan samalla myös rattaat. kuluneet rattaat syö uuden ketjun nopeasti. tavallaan yllättävä tilanne jos ketjut olis vaihtokunnossa mutta rattaissa ei kulumaa. alla netistä kopsattu kuva.

A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Itseasiassa ei lainkaan yllättävä, jos ketjujen venymään on reagoitu tarpeeksi nopeasti. Nimittäin näihin mamoottoreihin jos laittaa jotkut CCI:n "nätit kromatut" perusvitjat, ne venyy kuin kuminauha ja ketjut on niin venyneet ettei kunnolla osu rattaalle hetkessä. Jos ne vaihtaa ennenkuin ne tuhoaa rattaan ni tilanne ihan ok. Riippuu täysin rattaiden kunnosta voiko mennä pelkillä vitjoilla.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
On halpisketjuja, jotka viruvat todella nopeasti vaihtokuntoon ja joita saa säätää 100 km ajon jälkeen
Jos viruman huomaa ajoissa, eivät rattaat ehdi vaurioitua.
Itse olen vaihtanut pelkkiä ketjuja sekä koko paketteja ja kerran myös niin, että vaihdoin takarattaan ja ketjun shoveliin, kun en jaksanut purkaa enskaa rattaan vaihdon takia. Sitten kun purin enskan vaihdelaatikon akselin tiivistämisen takia, vaihdoin tietysti eturattaan ja samalla 2 pykälää suuremman.
Edit: Ja kappas, ma^kon kanssa samaan aikaan samalla asialla
Itse olen vaihtanut pelkkiä ketjuja sekä koko paketteja ja kerran myös niin, että vaihdoin takarattaan ja ketjun shoveliin, kun en jaksanut purkaa enskaa rattaan vaihdon takia. Sitten kun purin enskan vaihdelaatikon akselin tiivistämisen takia, vaihdoin tietysti eturattaan ja samalla 2 pykälää suuremman.
Edit: Ja kappas, ma^kon kanssa samaan aikaan samalla asialla
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
Suositus on tietenkin rattaat ja ketjut samman aikaan vaihtoon.
Mutta kuten yllä jo sanottu, riippuu rattaiden kuluneisuudesta niiden vaihtotarve.
O-rengas taikka X-ketjuja tarvitsee vaihdella harvemmin.
Hissiketju venyy ensin aikalailla mutta tasoittuu sitten.
Mikä vaikuttaa myös oleellisesti ketjun ja rattaiden kulumiseen, on rattaiden hammasluku toisiinsa nähden.
Esim pari 24/48 ei ole paras mahdollinen, koska hampaat kohtaavat aina saman ketjuvälin kierroksella.
Välitys 24/49 kiertää ketju joka hampaan kautta tasaisesti ja ketju kuluu tasaisemmin.
Siis jos välityksen/rattaiden suhde on 0.5 tai kokonaisluku 2 niin kuluminen epätasaista, "päättymättömällä" luvulla tasaisempi kulutus.
Tämä siis tietenkin silloin kun hammasluvun voi valita.
Mutta kuten yllä jo sanottu, riippuu rattaiden kuluneisuudesta niiden vaihtotarve.
O-rengas taikka X-ketjuja tarvitsee vaihdella harvemmin.
Hissiketju venyy ensin aikalailla mutta tasoittuu sitten.
Mikä vaikuttaa myös oleellisesti ketjun ja rattaiden kulumiseen, on rattaiden hammasluku toisiinsa nähden.
Esim pari 24/48 ei ole paras mahdollinen, koska hampaat kohtaavat aina saman ketjuvälin kierroksella.
Välitys 24/49 kiertää ketju joka hampaan kautta tasaisesti ja ketju kuluu tasaisemmin.
Siis jos välityksen/rattaiden suhde on 0.5 tai kokonaisluku 2 niin kuluminen epätasaista, "päättymättömällä" luvulla tasaisempi kulutus.
Tämä siis tietenkin silloin kun hammasluvun voi valita.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Täytyy katsoa ja ottaa vaikka kuva takarattaasta. Mikä olisi venymätön ketju tuon vanhan venyneen tilalle?
Ajossa -09 FLHTCUI. Kaikki Usan romurauta kiinnostaa (exät: -92 FLSTF, -99 FLSTC)...
O-rengasketjuja on paljon käytetty, niissäkin voi olla merkkien välillä eroja ja täältä voi haulla löytää paljonkin kokemuksia. Nyt en osaa lähteä suoralta kädeltä mitään merkkejä suosittelemaan, mutta mielikuva on se, että ne ovat juuri jotain muuta, kuin mitä saa Biltemasta tai Motonetistä 30 euroon tai jopa alleJacka kirjoitti:Täytyy katsoa ja ottaa vaikka kuva takarattaasta. Mikä olisi venymätön ketju tuon vanhan venyneen tilalle?
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 
Ja tuolta hieman tietoa H-D ketjuista
http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Toisioveto#Ketjuveto" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.hdcf.fi/wiki/index.php/Toisioveto#Ketjuveto" onclick="window.open(this.href);return false;
Mårå
O-rengas ketjulla vedetty yli 10 tkm ja ketju sekä rattaat yhä edellen aivan loistavassa kunnossa. Tuo ketju kyllä maksoi juuri sen parisataa euroa.
O-rengas ketjulla vedetty yli 10 tkm ja ketju sekä rattaat yhä edellen aivan loistavassa kunnossa. Tuo ketju kyllä maksoi juuri sen parisataa euroa.
Kädet kyynärpäitä myöten pa.....sa
-
Rautahauli
Vanhalla paskalla CCI:n o-rengasketjulla ajettu 15K, + edellisen omistajan mailit päälle. Tiukkoja/löysiä kohtia sen verran että tällä viikolla parempaa tilalle. Rattaat ihan ok kuosissa vielä.
Mulla on tsubakin o-rengasketju omassa softailissa ja yli 15tkm ajanut eikä
ole kulumista juurikaan tapahtunut kun ei ole kun kerran kiristetty hiukan ,ketjuvahalla olen
voidellut noin 400 km välein.
ole kulumista juurikaan tapahtunut kun ei ole kun kerran kiristetty hiukan ,ketjuvahalla olen
voidellut noin 400 km välein.