Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Mites sitten jo päättäs myönnytyksen tehdä ja yrittäis hommata e-hyväksytyt putket, mistä niitä löytää?
Meinaan vaan, että esim vanhempaan Dynaan kuin 06 en kauheasti ole löytänyt vaihtoehtoja edes Euroopasta jossa hyväksyntä on jo vaadittu pitempään (?). Huiluillahan saa hiljennettyä mutta jos vedät teho ratsiaan ja kilvet lähtee e-merkinnän puuttumisen takia? Eikä nyt jeesustella sen kanssa onko oikeus viedä vai ei, se on ihan kiinni poliisi-setästä millä päällä on. Turha siinä on oikeuksista ja pykälistä tien laidassa lässyttää.
Onko esim. Smuigella tietoa euroopan suunnasta miten siellä putkien löytyminen onnistuu?
Meinaan vaan, että esim vanhempaan Dynaan kuin 06 en kauheasti ole löytänyt vaihtoehtoja edes Euroopasta jossa hyväksyntä on jo vaadittu pitempään (?). Huiluillahan saa hiljennettyä mutta jos vedät teho ratsiaan ja kilvet lähtee e-merkinnän puuttumisen takia? Eikä nyt jeesustella sen kanssa onko oikeus viedä vai ei, se on ihan kiinni poliisi-setästä millä päällä on. Turha siinä on oikeuksista ja pykälistä tien laidassa lässyttää.
Onko esim. Smuigella tietoa euroopan suunnasta miten siellä putkien löytyminen onnistuu?
No on se....
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Meikä meinaa ainakin katsoa kortit loppuun saakka, en sillä että haluaisin kapinoida, vaan siksi kun laitoin viime syksynä nykyiset putket kiinni, ja niissä on "katulailliset" huilut mutta ei E-merkintää, pyörän tyyppikilvessä lukee 93 db eikä ole tosiaan mitään hajua pysyykö ääni toleranssissa, mutta luulen että rajoilla ollaan. Pyörä on vm -09
Jos käy niin köpelösti että poliisisetä tai -täti haluaa sakottaa ja viedä kilvet niin ei se sitten mailmaa kaada, sitten vaan orkkishormit kiinni ja nöyränä poikana konttorille katsastukseen, eihän noitten putkien laitossa mene kuin puolituntia.
Jos käy niin köpelösti että poliisisetä tai -täti haluaa sakottaa ja viedä kilvet niin ei se sitten mailmaa kaada, sitten vaan orkkishormit kiinni ja nöyränä poikana konttorille katsastukseen, eihän noitten putkien laitossa mene kuin puolituntia.
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Joo ei tee autuaaksi euro 3 katti BSL putket. Melua Mörkömoottorista (127) 109db kaikkine orkkishiluineen. Pyörä on omavalmiste uusi mopo. putketkin on uudet. Huom! kytkin puolella avopeltti rilikatteli 96db 2350kiekalla. Itseasiassa täytyy pistää kiekkamittari ja sytkäpoksi niin et rajoittaa 5000varvin kohdalla. Moottori on mekaaninen laite ja Trafi haluaa sähkömopot meille. Ennustan et kymmenen vuoten kuluttua jostain ipotista kuuluu earien kautta putputus korviin ja sähkö vie harrrikkaa....................
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
mulla on ameriikasta tuotu harley-davidson...muilla ei varmaan oo
mutta siinä eioo desibelejä ollenkaan tyyppikilvessä
mutta siinä eioo desibelejä ollenkaan tyyppikilvessä
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Muistelisin, että 17.6.1999 jälkeen ja ennen 17.6 2003 käyttöönotettuun moottoripyörään, jossa ei ole katalysaattoria, saisi asentaa ei e-hyväksytyn pakoputken, jos päästö-ja meluarvot muuten täyttyvät, jotka voidaan mitata katsastusasemalla. Oma vuoden 2000 883 projekti-Sportster kuuluu näihin mopoihin.
Muistanko oikein, vai pitääkö alkaa metsästämään alkuperäisiä rumia vaimentimia?
Muistanko oikein, vai pitääkö alkaa metsästämään alkuperäisiä rumia vaimentimia?
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Sveitsissä on vuosikatsastus (kahden vuoden välein) moottoripyörille.AK-76 kirjoitti:Mites sitten jo päättäs myönnytyksen tehdä ja yrittäis hommata e-hyväksytyt putket, mistä niitä löytää?
Meinaan vaan, että esim vanhempaan Dynaan kuin 06 en kauheasti ole löytänyt vaihtoehtoja edes Euroopasta jossa hyväksyntä on jo vaadittu pitempään (?). Huiluillahan saa hiljennettyä mutta jos vedät teho ratsiaan ja kilvet lähtee e-merkinnän puuttumisen takia? Eikä nyt jeesustella sen kanssa onko oikeus viedä vai ei, se on ihan kiinni poliisi-setästä millä päällä on. Turha siinä on oikeuksista ja pykälistä tien laidassa lässyttää.
Onko esim. Smuigella tietoa euroopan suunnasta miten siellä putkien löytyminen onnistuu?
Se aiheuttaa tietynlaista osajumppaa katsastusta ennen ja välittömästi sen jälkeen...

Tienvarsikatsastuksia on tosi harvoin, jos ollenkaan.
11v aikana on ollut muutamana vuonna isompia tarkistuksia. Paikallinen viranomainen ilmoittaa reilusti ennen kesäkauden alkua, että putkien on nyt syytä olla lailliset ja vaihdetut merkityttynä rekisteriotteeseen ja "db-killereillä", "noise-killereillä" tms varustettuna.
Vähän niinkuin Suomessa on nyt tapahtunut.
Mutta jos/kun Suomessa mittaillaan niitä ääniä niin kyllähän sen pitää tapahtua oikealla tavalla.
Laillisia putkiahan löytyy useilta eri firmoilta, tietenkin erittäin suolaiseen hintaan.
Ja kyllähän esim Zodiac katalogiin on merkitty, mitkä putket on milläkin tavalla hyväksyttynä.
Laillisia ovat myös erilaisilla läppäsysteemeillä varustetut putket, jos ne on homologioitu eli tyyppihyväksytty juuri siihen malliin mikä sinulla on.
Ei siis voi vain laittaa (uudempiin) mitä tahansa äänetöntä putkea. Vaimentimissa olevien numeroiden on täsmättävä.
Alkuperäisillä vaimentimilla on siis kysyntää jo 80-lukulaisista lähtien...
Suomen tievarsiratsioissa soisi polliisille kauhakaupalla hyvää tahtoa ja lakin sisään muutakin kuin hiuksia.
Jos äänet on selkeästi riittävän hiljaiset niin miksi niistä pitäisi urputtaa esimerkiksi vaikka puuttuvan e-merkinnän takia.
Suorat putket on sitten ihan kuskin oma häpeä.
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Vähän OT.Röpöttäjä kirjoitti:Joo ei tee autuaaksi euro 3 katti BSL putket. Melua Mörkömoottorista (127) 109db kaikkine orkkishiluineen. Pyörä on omavalmiste uusi mopo. putketkin on uudet. Huom! kytkin puolella avopeltti rilikatteli 96db 2350kiekalla. Itseasiassa täytyy pistää kiekkamittari ja sytkäpoksi niin et rajoittaa 5000varvin kohdalla. Moottori on mekaaninen laite ja Trafi haluaa sähkömopot meille. Ennustan et kymmenen vuoten kuluttua jostain ipotista kuuluu earien kautta putputus korviin ja sähkö vie harrrikkaa....................
Jokos tuon sun omavalmisteen saa katsastettua? Vai kiikastaako enää äänistä?
Moottorin päästöjen osalta ainakin pitäisi nykyisin mennä, ainakin Teemu S.Lindforsin mukaan.
Lainaus VMPK foorumilta, ketjusta "Risooko moottoripyörien kaasutus ? Desibelimittarit käyttöön toukokuun alusta", sivu4
Vähän offtopic, mutta kyllä TraFi on ilmoittanut kelpuuttavansa omavalmisteessa Euro 3-papruilla varustetun tekniikan. Vaikka tarkalleen ottaen tuollaiset moottorit on hyväksytty vaihtokoneina Harrikoihin, niin TraFi tulee asiassa "auliisti" vastaan ja kelpuuttaa ne myös omavalmisteissa.
Että siitä vaan rakentamaan! Jos tarttee jeesiä näissä, mä autan kyllä.
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
vähä offtoppikkia....vaarivainaa sai jalasjärvellä lentäviltä turpaansa että hampaat lähti
ei lähde helpolla kilvet multa..vaarin homma tapahtu kyllä 30-luvulla...,,,niinmutta
ei lähde helpolla kilvet multa..vaarin homma tapahtu kyllä 30-luvulla...,,,niinmutta
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Jos täällä saa hiukan mainostaa,niin tällä viikolla vielä löytyi ainakin H.D. Sunrisesta Hämeenlinnasta -04 Dynaan käytettyjä E-hyväksyttyjä äänenvaimentimia.Muitakin voi löytyä.Kannattaa soittaa,jos kiinnostaa.AK-76 kirjoitti:Mites sitten jo päättäs myönnytyksen tehdä ja yrittäis hommata e-hyväksytyt putket, mistä niitä löytää?
Meinaan vaan, että esim vanhempaan Dynaan kuin 06 en kauheasti ole löytänyt vaihtoehtoja edes Euroopasta jossa hyväksyntä on jo vaadittu pitempään (?). Huiluillahan saa hiljennettyä mutta jos vedät teho ratsiaan ja kilvet lähtee e-merkinnän puuttumisen takia? Eikä nyt jeesustella sen kanssa onko oikeus viedä vai ei, se on ihan kiinni poliisi-setästä millä päällä on. Turha siinä on oikeuksista ja pykälistä tien laidassa lässyttää.
Onko esim. Smuigella tietoa euroopan suunnasta miten siellä putkien löytyminen onnistuu?
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Ootte te siskot ja veljet hauskoja, ajakaa niillä pyörillänne, mitä järkee on miettii etukäteen ....et mitä jos, eläkää tätä päivää, huominen on loistava tulevaisuus, se on jotenkin outoo että jos vaikeuksia ei oo niin niitä tehdään jos ei muuten niin täällä miettimällä et mitäs jos ?, ootte te hauskoja, hyvää kesää kaikille, ajakaa varovasti.
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Yrittämisen riski siinä kuin lumettoman talven sukset? Mut vaakakupissa on toinenkin puoli. Käytettynä tuoduissa pyörissä on runsaasti potentiaalista pakoputken vaihtotarvetta. Ja nyt kun HD of U.S.A. ei salli meren takaista luottokorttikauppaa, niin tiskillehän se on tultava tilaamaan e-numeroyhteensopivia putkia tai niiden osia jos sellaisiin sattuu yhtäkkiä tulemaan tarve.jarmokuttinen kirjoitti:Ihan vaan lisäkommenttina mietin, että kuinkahan paljon jää kauppiaille nyt putkia hyllyyn? Kauteen ei onneksi tullut varattua paljoa putkia, mutta noin 40 putket on silti tälläkin hetkellä varastossa. Eli taloudellistakin haittaa tästä koituu monelle.
Entäs ne jotka ovat ostaneet käytettyjen pyörien erikoisliikkestä pyöränsä "suomirekisteröityinä"? Jos nyt sattuu, että se suomirekisterikilpi irtoaa desibelimittauksen tuloksena, niin onko ostajalla vastuu kokonaan siitä, että tuote ei ole ollut ostohetkellä tieliikennekuntoinen? Sitten jos ja kun joutuu rekisteröintikatsastukseen, saattaa tulla muutama muukin seikka, jotka ovat ... asetusten vastaisia.
Ennen nykyistä ajopyörääni ostattelin alalla varsin merkittävältä toimijalta valmiiksi kilvitettyä käytettyä USAsta tuotua pyörää. Kun kyselin ohjauslukkoa tms muuta mitä olin itse joutunut jo vanhempaan laitteeseen asentamaan, niin ne ois saanut "lisähintaan". Tuomari voisi kysäistä että tarvitseeko ajokortin verran pätevöityneen asiakkaan osata ajoneuvojen rakennemääräykset?
Joo. Tästä voi vielä seurata taloudellistakin haittaa vielä tosi monelle.
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
'09 Street Bob 2009=>
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Onhan tää nyt mennyt ihan ihmeelliseksi tää keskustelu. Ensin kaikki haluaa ehdoin tahdoin
pyöristään helvetin kovaääniset ja sitten heti perään huudellaan hiljaisten ja hyväksyttyjen putkien perään.
En puutu ollenkaan rakenteluihin enkä muihinkaan juttuihin. MUTTA, Euroopassa on jo varmaan
10 vuotta ollut meininki, että pyöristä äänet pois. Ja ymmärrän sen tosi hyvin. Saksassakin vaan
on hieman yli 5 miljoonaa motoristia ja kyllä se pistää vituttamaan perusGüntteriä jos kokoajan
nurkissa huutaa isoääniset prätkät. JA PerusGüntteriä ja Helgaa vituttaa ihan oikeesti ja paljon.
Enkä puhu pelkästään Harrikoiden äänistä.
Itse olin kerran lomalla viikon samassa Gasthausissa, enkä saanut nukuttua yhtenäkään yönä kun ne perkeleet veti hotellin edestä, oikeesti, koko yön jotain veen ihmekisaa. Jos olisi ollut aseita saatavilla, olisin saattanut käyttää. Mikä on häiritsevä ääni ja mikä ei, on eri ihmisille erilaista. Mulle se on kisakoneen jatkuva vinkuna kun taas Harrikan matala murina on nautinto korville.
Electrassani on V&H Monster Ovaalit ja mielestäni niissä on maltillinen ääni, mitä sanoo mittari on
taas aivan eri asia, eikä se oikeastaan kiinnosta mua pätkän vertaa. Tulen ajamaan näillä putkilla
jatkossakin, ja jos en saa ajaa niillä Suomessa, niin muitakin vaihtoehtoja on.
Joko pian mennään tukkimaan Helsingin keskustan liikenne ja joko pian mennään vaatimaan jotain
pientä rajaa meidän motoristienkin elämään. Jos me suostumme maksamaan sikakalliin verotuksen,
emmekö voisi sitten hieman rakentaa ja laittaa???
Muualla maailmassa olisi keskustan kadut olleet suljettuina jo jokusen päivän ja päättäjiä olisi painostettu ihan toden teolla. Me emme moiseen kykene tai emme uskalla, siis kärsikäämme....
Kiitos ja Anteeksi!
pyöristään helvetin kovaääniset ja sitten heti perään huudellaan hiljaisten ja hyväksyttyjen putkien perään.
En puutu ollenkaan rakenteluihin enkä muihinkaan juttuihin. MUTTA, Euroopassa on jo varmaan
10 vuotta ollut meininki, että pyöristä äänet pois. Ja ymmärrän sen tosi hyvin. Saksassakin vaan
on hieman yli 5 miljoonaa motoristia ja kyllä se pistää vituttamaan perusGüntteriä jos kokoajan
nurkissa huutaa isoääniset prätkät. JA PerusGüntteriä ja Helgaa vituttaa ihan oikeesti ja paljon.
Enkä puhu pelkästään Harrikoiden äänistä.
Itse olin kerran lomalla viikon samassa Gasthausissa, enkä saanut nukuttua yhtenäkään yönä kun ne perkeleet veti hotellin edestä, oikeesti, koko yön jotain veen ihmekisaa. Jos olisi ollut aseita saatavilla, olisin saattanut käyttää. Mikä on häiritsevä ääni ja mikä ei, on eri ihmisille erilaista. Mulle se on kisakoneen jatkuva vinkuna kun taas Harrikan matala murina on nautinto korville.
Electrassani on V&H Monster Ovaalit ja mielestäni niissä on maltillinen ääni, mitä sanoo mittari on
taas aivan eri asia, eikä se oikeastaan kiinnosta mua pätkän vertaa. Tulen ajamaan näillä putkilla
jatkossakin, ja jos en saa ajaa niillä Suomessa, niin muitakin vaihtoehtoja on.
Joko pian mennään tukkimaan Helsingin keskustan liikenne ja joko pian mennään vaatimaan jotain
pientä rajaa meidän motoristienkin elämään. Jos me suostumme maksamaan sikakalliin verotuksen,
emmekö voisi sitten hieman rakentaa ja laittaa???
Muualla maailmassa olisi keskustan kadut olleet suljettuina jo jokusen päivän ja päättäjiä olisi painostettu ihan toden teolla. Me emme moiseen kykene tai emme uskalla, siis kärsikäämme....
Kiitos ja Anteeksi!
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Käskyt ovat tulleet todnäk poliisijohdolta, kenttäväkeä homma varmaan pelkästään vituttaa. Ja lisäksi sitten joku liikkuva poliisi nuolee perseitä minkä kerkeää, päästään telkkariin. Ainoa hyvä asia näissä säästöissä on se että lp haudataan, sen verran mulkkua väkeä ovat.
- BHS -
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Eka mopo oli 90 luvun lopussa ja pakko oli saada hieman lisää ääniä, sit 2000 luvun puolvälissä oli pakko taas saada hieman lisää ääniä, nytkin kelasin samaa kun taas sain laitteen alle, mutta mutta taitaa sittenkin sohvan vakio pörinät kelvata, tänään näin mut katotaan taas huomisen lenkin jälkeen
Re: Moottoripyörien melumittaus -asiaa
Sama juttu. Amerikan Joe oli ensirekisteröiny rapian viikon liian myöhään (27.6.2003) jos tuijotetaan näihin kriittisiin päivämääriin, mut kun ei ole tyyppihyväksytty (ainakin tyyppihyväksyntä kohta on otteessa tyhjä), niin olettaisin että mennään 103dbn mukaan (sillä edellytyksellä tietty että on e-merkityt putket). Joku viisaampi voi kommentoida näihin yksittäistuotuihin (ei muuttopyöriin, joilla varmaan tässäkin tapauksessa on taas erioikeudet).hanski kirjoitti:mulla on ameriikasta tuotu harley-davidson...muilla ei varmaan oo
mutta siinä eioo desibelejä ollenkaan tyyppikilvessä