3 asteen laakerikuppien yhteensopivuudesta

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Evo Chopper
Viestit: 516
Liittynyt: 07:26 19.04.2002.

3 asteen laakerikuppien yhteensopivuudesta

Viesti Kirjoittaja Evo Chopper »

Eli lyhyesti:

sopiiko 03 FXD super glide:ssa olleet 3 asteen laakerikupit -90 luvun Softailiin?

Jos sopii, niin OK, kiitos.

Jos ei, mitä eroavaisuuksia näissä on? Emäputken koko, mitat?

Kiitos ja kumarrus 8)
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

1987 eteenpäin on Softailissa kiinteät laakerikupit.
Sitä ennenhän ne olivat sellaiset irroitettavat jotka pystyi vaihtamaan helposti 3° laakerikuppeihin.

Onko näissä uusissa Dynissa/Super Glide malleissa edelleen irroitettavat laakerikupit?
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
mikira
Viestit: 1493
Liittynyt: 12:38 18.03.2003.
Paikkakunta: Wien/Itävalta
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikira »

smuige kirjoitti:Onko näissä uusissa Dynissa/Super Glide malleissa edelleen irroitettavat laakerikupit?
Ei ainakaan mun käsityksen mukaan.
Evo Chopper kirjoitti:sopiiko 03 FXD super glide:ssa olleet 3 asteen laakerikupit -90 luvun Softailiin?
Mutta onko kyseessä sellanen satsi jossa tulee pitempi t-kappaleiten akseli ja nuo 3 asteen kupit alkuperäisten päälle sekä alle?
Evo Chopper
Viestit: 516
Liittynyt: 07:26 19.04.2002.

Viesti Kirjoittaja Evo Chopper »

Kyllä kai laakerikupit aina irti saa, oikealla työkalulla?
Vai olenko täysin väärässä?

Tässä 03 FXD Super Gliden satsissa on vain laakerikupit, jotka on irroitettu(!) viallisesta rungosta.
Kiinnostaisi tietää sopiiko ne 90-luvun Softailiin lähinnä emäputken, t-kappaleiden yms osalta, ja onko FXD:ssä ns "Sportster-keula"?

Olisko tietoa..., Hemuli :?: :D
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Käsittääkseni Dynassa on aina ollut samanlainen ohjauslaakerisysteemi kuin edeltäjässään FXR:ssäkin eli ei erillisiä irrotettavia kuppeja vaan laakerin ulkoskooli lyödään suoraan rungon ohjausakseliputkeen.

Tällöin Dynaan, samoin kuin uudempiin softaileihin, saatavat kulmaa muuttavat kupit ovat nimenomaan sellaiset kuin Mikira mainitsi, eli ne pidentävät ohjausakseliputken mittaa ja vaativat joko pidemmän akselin tai sitten sellaisen jatkomutterin päähänsä.

Ohjausakseliputki sinänsä on saman mittainen molemmissa pyörissä, eli sikäli pitäisi käydä. Vaatii vaan tosiaan sen ohjausakselin vaihdon.
Evo Chopper
Viestit: 516
Liittynyt: 07:26 19.04.2002.

Viesti Kirjoittaja Evo Chopper »

hemuli kirjoitti:Käsittääkseni Dynassa on aina ollut samanlainen ohjauslaakerisysteemi kuin edeltäjässään FXR:ssäkin eli ei erillisiä irrotettavia kuppeja vaan laakerin ulkoskooli lyödään suoraan rungon ohjausakseliputkeen.
Juuri näin olen itsekin asian ymmärtänyt, kiitos varmenuksesta.

"Kaikkihan saa sopimaan kaikkeen", eli modausta sitten vaan ohjausakseliin, tai vaihto.

Tämä tieto riitti mulle, kiitos vastanneille, special thänks to Hemuli 8)
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Tässä nämä 3° laakerikupit, jotka tulee siihen laakeriskoolin tilalle ja nousee ylä- ja alapuolelle.
Sekä pidempi akseli (tai sama jatkomutterilla)

Kuva

Ja muillekkin tiedoksi, että noita 3° laakerihässäköitä taitaa saada kaikkiin malleihin.
Vaikka Vulcanworks

Tuolla mainitaan, että ulkopuoliset laakerikuppihässäkät olisi Softailiin -89 alkaen.
(Motorcycle Storehausen katalogi rajaa Softailin irroitettavat laakerikupit vuoteen 1986 asti.)
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Muisti pätkii, kun ei ole tarvinnut keuloihin kajota kymmeneen vuoteen. Eli kysytäämpä viisaammilta tähän liittyen;
smuige kirjoitti:Tässä nämä 3° laakerikupit, jotka tulee siihen laakeriskoolin tilalle ja nousee ylä- ja alapuolelle.
Sekä pidempi akseli (tai sama jatkomutterilla)

Kuva

Ja muillekkin tiedoksi, että noita 3° laakerihässäköitä taitaa saada kaikkiin malleihin.
Vaikka Vulcanworks
Onko tietoa, että miten nuo rungon ulkopuolelle tulevat 3-asteiset laakeriskoolit toimivat asteisen keulan kanssa? Noiden kanssahan ylä ja ala -T-kappaleiden väli kasvaa joillakin senteillä, joten saako ne putket vielä vielä istumaan T-kappaleisiin paikoileen vai meneekö viilaamiseksi?

Alkuperäisellä 0-asteisella keulallahan ei tule ongelmia, kun asteet pysyvät samana riippumatta T-kappaleiden välisestä etäisyydestä, mutta miten käy 5-asteisen keulan kanssa? Onko kenelläkään kokemusta?

Huom! Nyt puhutaan nimenomaan niisä laakerikupeista, jotka nostavat laakerit emäputken sisältä emäputken ulopuolelle (esim. 82 ja sitä uudemmat XL:t)
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Vastaa Viestiin