Trike Suomessa

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

suma
Viesti:

Trike Suomessa

Viesti Kirjoittaja suma »

Mitähän lakipykäliä tuossa on vastassa,jos tois vaikkapa kolaroidun aihion jenkeistä ja tekis siitä täällä triken?
oon jostain lukenut,että joutuis rekisteröimään uustuotantona,eli maksaan veroa ihan simona.Pitäiskö löytää
se aihio valmiiks trikenä vai mitä?Onko jollain kokemusta tai tietoo?
senaattori
Viesti:

Re: Trike Suomessa

Viesti Kirjoittaja senaattori »

Kopteri nro 102 on jotain juttua Sportster/Trike projektista...
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

suma
joutuis rekisteröimään uustuotantona,eli maksaan veroa ihan simona
Mitä noista veroista, vaan miten aattelit täyttää 2012 voimassa olevien direktiivien määräykset? 8O
Kuva LIFEMEMBER
ma^ko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Mul oli taannoin yks late-rautapää josta hetken pyörittelin ajatusta trikeksi. Muo opastettiin et verottaen vähintään normipyöränä, mieluusti kilpiinkin ja sit muuttaen trikeksi, ajoneuvoluokan muutoskatsastus(vaatii jarrutestin) ja siinäpä se about oli. Toteutuksessa pääsin sit vaiheeseen jossa rautiainen oli Härmälandian kilvissä ja meni sit ihan kakspyöräsenä myyden.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
senaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja senaattori »

Ostat WK triken ja täräytät HD:n koneen kiinni. Saat erillisjousitetun pelin. Saattaapi olla melkolailla mukavampi ajolleen kuin jäykkä akseli... Ehkä, en tiedä onko oikeesti...
suma
Viesti:

No tarkoitus olis lähinnä tehdä trike,ei ostaa,joten se jo sulkee ton volkkarin pois,puhumattakaan sen ulkonäöstä.Noista direktiiveistä sen verran,että toi uustuotantoverotus sulkee sen asian pois jo tässä budjetissa muutenkin,ettei sitä tarvi sen kummemmin miettiä.Jos oon oikein käsittäny,niin alkuperäpyörän identiteetin säilyessä sovelletaan sen käyttöönottopäivän mukaisia direktiivejä.I HOPE! :D
Röpöttäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Olet ymmärtänyt lähes oikein. Katsasta ensin mopo kilpiin ja muutoskatsasta se mahdollisimman alkuperäiskuosissa ("orkkisosin"). Ei menis prossuja joita tarvitaan muutoskatsastuksessa. Sitten muutat sen trikeksi niin on helpompi.
Tuo uuden omavalmisteen katsastus on ongelma. Suomessa kun ei ole laitteita testata pakokaasuja direktiivin mukaan. Mulla seisoo tallissa kiva lelu jolla pääsee ajamaan näyttelyyn ja eri tapahtumiin tarrakilvin suunniteltua reittiä pitkin.
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

Eikös kolaripelin tänne rekisteröinnissäkin ole nykyisin ongelmia/mahdotonta.
Siis "Salvage Title" pyörä.

Niin, kysyjähän ei halua ostaa Trikeä.
Joten jatkuu hieman OT.
senaattori kirjoitti:Ostat WK triken ja täräytät HD:n koneen kiinni. Saat erillisjousitetun pelin. Saattaapi olla melkolailla mukavampi ajolleen kuin jäykkä akseli... Ehkä, en tiedä onko oikeesti...
Mutta jos joku muu olisi kiinnostunut, niin saa noita kolmipyöräisiä valmiinakin H-D moottorilla.
1973 asti valmistettiin pikku lättäpäällä varustettua ServiCar mallia.
Tässä ilman boxia.
Kuva

Ja Rewaco valmistaa vieläkin H-D moottorilla olevaa mallia. FX6
http://www.rewaco.com/en/fx6.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva
Sekä tekee "BikeConversion" sarjoja eri pyöriin (ei tosin H-D).
Noi BikeConversion vehkäät näyttää vielä motskarilta noihin "Beach Buggy" näköisiin vehkeisiin verrattuna (Beach Buggy autot tosin nätimpiä).
Joitan Rewacoja on myös Suomessa, onko H-D moottorisiakin?

Lehman valmistaa Trike kittejä suoraan Harrikoihin.
http://www.lehmantrikes.com/default.aspx?navid=11" onclick="window.open(this.href);return false;
"In just days, freedom becomes Threedom"
Kuva

Siinä vähän toisenlainen itse muunneltu Trike...
Kuva

Näille kolmannen pyörän henkilöille on Suomessa myös Trike-klubi
http://www.trikersclub.fi/" onclick="window.open(this.href);return false;
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
suma
Viesti:

Kiitos tiedoista ja vastauksista.Sen verran tarkennusta tohon mun asiaan,että ei se itse triken tekeminen mulle oo se kaiken tärkein juttu,vaan mulla on tietty visio,minkälaisen triken mä haluan tehdä.Joten kyllä mun aihio
voi olla jo valmiiks kolmipyöränen(toi Rewacon harrikkamalli näytti kyllä siltä ninkun se olis ulostamassa harrikan konetta,mun visiot ei oikein kohtaa tohon,mut näähän on makuasioita :roll: )No anyway,jos sellasen
saa kuitenkin esim tuonti- tai suomipyörästä tehdä,niin mä jatkan aihion etsintää.Tietty vaihtoehtona on myös
vaan tehdä ja ajaa niin kauan kun käry käy,ei tuokaan niin uusi kokemus olis :D
suma
Viesti:

No niin,tämäkin projekti on hieman edennyt,eli -98 softaili tuli viime keväänä Kaliforniasta ja nyt se seisoo kolmella pyörällä tuolla tallissa,tosin on siinä vielä pari kysymysmerkkiä selvittämättä,mutta ei tuo nyt näytä ihan mahottomaltakaan.
Niin pyörä tuli katsastettua suomeen ja kilvitettyä aika pienillä muutoksilla ja nythän vaan muutoskatsastetaan
se vaan kolmipyöräseks.Ainoo mietintäkohta nyt mulla on vaan toi suomen(kirjotettu tarkotuksella nykyään pienellä)lain vaatima käsijarrun toteutus.Viimeisin versio on,että laittais mönkkäristä puristajan etupyörään
sen pitää kuulemma pitää pyörä paikallaan 18 asteen mäessä,en ymmärrä,miksei vaihde riitä,ei se soolokaan
sen sivujalan varassa mäessä pysy(paitti ehkä Harley,kun siinä menee sivujalkalukkoon.no anyway ei toi triken
kilpiin saaminen kai suomessakaan niin mahdotonta,mitä luulin,tai niin ainakin ymmärsin,kun katsurin kans
asiasta puhuin totA aihioo katsastaessa.Käsittely- ja jarrukoe pitää teettää ja katsuri kattoo paperit ja pyörän
ja lyö leimat paperiin ja sit saa muuten ajaa B-kortilla(ei ymmärrä)no pysyyhän se pystyssä määrättyyn pisteesen asti :)
JiiVee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

suma kirjoitti:..Ainoo mietintäkohta nyt mulla on vaan toi suomen(kirjotettu tarkotuksella nykyään pienellä)lain vaatima käsijarrun toteutus.Viimeisin versio on,että laittais mönkkäristä puristajan etupyörään
sen pitää kuulemma pitää pyörä paikallaan 18 asteen mäessä...
Käsijarrun voi toteuttaa lukitsemalla jollain salvalla joko jalkajarrun tai etujarrun. Salpa ei saa mennä itsestään päälle jarrutustilanteessa. Molempia olen hyväksynyt tehdessäni jarrutestejä trikeihin Testmillin leivissä.

Artmotorilla oli MP14-messuilla trike näytillä jonka he olivat tehneet, ovat itseasiassa tehneet useamman. Saiskos sieltä neuvoja tuohon katsastusasiaan/ongelmiin? http://www.artmotor.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin