Vaunupyoralla ajamisesta

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Avatar
w4p2
Viestit: 457
Liittynyt: 02:40 26.04.2006.
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja w4p2 »

Toteutuipa mennakuussa pitkaaikainen haave ja sain ostettua vuoden 1988 FLHTCU + sivuvaunu yhdistelman. Kyseessa on alkuperainen Suomi-pyora, alunperinkin sivuvaunulla varustettu, vahan ajettu (70.000 km) ja hyvakuntoinen.

Ehdin vaunupyoralla yhden paivan ajella ennenkuin tyot kutsuivat, ja paketti meni talviunille. Kovin oli vinkea varkki, varovasti ajelin... tiella pysyin... ja hauskaa oli.

Mutta...

Kertokaapa asiaan paremmin perehtyneet nikseja joita vaunupyoralla ajamisessa kannattaa huomioida. Olen kaynyt sivuvaunupyorailijoiden sivuilla kurkistamassa, ja siella huomiota kiinnittivat esim .Jussi Juurikkalan antamien ajo-ohjeiden sisaltamat varoitukset etujarrun kaytosta vasemmalle kaannyttaessa.

Onko nain vai kuinka on.

Enta muut salakuopat.

Kaikki kaytannon vinkit ja kokemukset otetaan kiitollisuudella vastaan.

Ystavallisesti: w4p2
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Tuolla on jotain vanhaa lätinää:
http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... =sivuvaunu

Itselläni on vielä vuosia sitten hankittu vaunuprojekti osina pitkin kesämökin pihaa, mutta ehkäpä jonain päivänä se alkaa rakentumaan.... Nyt toiminut poikien kesäleluna....
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
wesa
Viestit: 1472
Liittynyt: 15:04 12.02.2004.
Viesti:

Re: Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja wesa »

w4p2 kirjoitti:...esim .Jussi Juurikkalan antamien ajo-ohjeiden sisaltamat varoitukset etujarrun kaytosta vasemmalle kaannyttaessa.

Onko nain vai kuinka on.
Näin se on! Ilman fyysistä lihasvoimaasi vaunupyörä kääntyy kaasulla oikealle ja jarrulla vasemmalle.
Näin toteutuvat fysiikanlait.
Muuten tarvitaan lihasvoimaa ja kääntyyhän se silläkin, mutta päivä väkisin käännellessä ei ole mielekästä. Sillä kyllä tuolaisella tekniikalla lihasrampin varmasti hankkii.
Kannattaa siis luottaa fysiikanlakeihin, eli oikealle käännyttäessä ennakoin hidastamalla ennen käännöstä ja vie kurvi kaasulla kiihdyttäen. Vasemmalle käännyttäessä juuri toisin päin, eli hidasta vasta käännyttäessä ja vaunu kampeaa sinut vasemmalle. Tekniikkalaji!
Avatar
Joe Cool
Viestit: 5900
Liittynyt: 01:26 14.08.2006.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

wesa kirjoitti: Ilman fyysistä lihasvoimaasi vaunupyörä kääntyy kaasulla oikealle ja jarrulla vasemmalle... päivä väkisin käännellessä ei ole mielekästä. Sillä kyllä tuolaisella tekniikalla lihasrampin varmasti hankkii. Tekniikkalaji!
Ahaa, tämä selittää paljon. Yhdelllä kaverilla oli joskus 10v sitten joku vanha venäläinen sivuvaunupyörä - tuli jossain autokaupassa vaihdossa tms. ja kaveri ajoi sillä kerran. Sanoi niin karmeaksi vehkeeksi, ettei siihen itse enää koske ja myi sen halvalla pois :P
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Joe Cool kirjoitti: Yhdelllä kaverilla oli joskus 10v sitten joku vanha venäläinen sivuvaunupyörä - tuli jossain autokaupassa vaihdossa tms. ja kaveri ajoi sillä kerran. Sanoi niin karmeaksi vehkeeksi, ettei siihen itse enää koske ja myi sen halvalla pois :P
Ryssäpyörästä saa sivuvaunun kanssa aivan ajettavan, kunhan uusii pinnat, vanteet, renkaat, kaikki laakerit, vaunun kiinnikkeet yms. missä on mahdollista olla väljää. Sitten pystyy jopa laajakaarisesti morjestamaankin maantienopeudessa (n.70kmh).
Ne vehkeet on varsinkin pyöristään ajettu täysin loppuun kaalikuormien kanssa. Niin kauan kun vaan liikkuu, on päästetty menemään ja sitten myyty Suomeen.
Niitä ei oikein sellaisenaan voi kutsua sivuvaunupyöriksi, vaan mieluumin ovat jotakin aihioita, joiden perusteella ei kannata päätelmiä tehdä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
PÄKÄ
Viestit: 1087
Liittynyt: 16:33 15.09.2005.
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja PÄKÄ »

Neljä kesää enemmän tai vähemmän sivarilla ajaneena, se on erilaista mutta hemmetin mukavaa ja helppoa. Tekniikan Wesa tuolla jo postasikin. Tervetuloa "onnellisten sivarien omistajien-kerhoon"

-Päkä-
Avatar
wesa
Viestit: 1472
Liittynyt: 15:04 12.02.2004.
Viesti:

Re: Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja wesa »

Sitten sellainen asia, kuin ajonopeus.
Se, että vetääkö sivuvaunu puoleen tai toiseen johtuu aurauskulmasta ja käytetystä ajonopeudesta.
Tämä on kokemusperäinen juttu ja täytyy hakea oman ajotuntuman mukaan säätämällä.
Yleinen ohje on tässä:
Kuva

Itse olen säätänyt yhdistelmän kulkemaan suoraan 80-90km/h nopeuksissa, koska sellaisissa yleensä liikun. Voin heittää ohjaustangosta irti ja yhdistelmä kulkee suuntavakaasti 80-90 km/h nopeudessa.
Vakiomerkinnät olen vuosien saatossa kiinnikkeisiin ja säätöihin piirtänyt, joten on helppo tarkkailla missä mennään. Ja myös uudelleen asennus on nopeaa.

Kuva
Morsiammen kanssa ajelulla...
Avatar
wesa
Viestit: 1472
Liittynyt: 15:04 12.02.2004.
Viesti:

Re: Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja wesa »

Sitten kun mennään kovaa ja kuumalla tarvitaan öljylle lisäjäähdytin.
Omani on VW-Kuplan lisäjäähdytin.
Alhaalla näkyvä ohjausiskunvaimennin on peräisin Mersusta.

Kuva
Avatar
w4p2
Viestit: 457
Liittynyt: 02:40 26.04.2006.
Paikkakunta: Naantali
Viesti:

Re: Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja w4p2 »

Kiitos vastanneille.

Esim. Wesan neuvo kaasulla ohjaamisesta oli itselleni uutta. Olisi ollut mukava kokeilla pari viikkoa sitten jos olisin tiennyt, mutta kylla se voimallakin kaantyi.

Kaikki lisavinkit ovat tervetulleita, samoin matka-ajoon liittyvat neuvot esim. polttoainekulutuksesta, renkaiden kestavyydesta ja huollosta.

Miten esim rengastuksessa. Pyoraa tullaan kayttamaan ainoastaan sivuvaunullisena... kannattaisiko rengastus vaihtaa auton renkaisiin?

Terveisin: JL
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Muuten noist lullavermeist mitään tiiä, paitti et on kamalia ajaa, niin auton gummeihin vaihto pienentää dramaattisesti rengaskuluja. Frendil oli joskus FJ1100/1200 mis oli lulla kyljessä niin se vaihtoi siihen swingi-keulan ja auton renkaat, ei sen ajettavuus huonontunut ainakaan, jollei parantunutkaan, mut renkaiden käyttöikä about seitsen kertaistu kilometreissä kaverin mukaan.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
salpa
Viestit: 135
Liittynyt: 18:35 31.07.2007.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja salpa »

Omassa härvelissä(fxdb+duna) oli alla aivan alkuperäiset kumit ja takakumi oli se joka kului nopeammin kuin normaalisti (noin 7000km), mutta muissa ei mitään eroa. Oikein kun tuollaisen säätää niin ei se todellakaan mikään huono ole ajaa. Satasestakin voi päästää kädet irti tangosta eikä vetele mihinkään. Tuo ohjausiskari on aivan hyvä kapistus varsinkin hitaammissa nopeuksissa, jolloin etupää tuppaa kiemurtelemaan, mutta yli 60km/h vauhdissa menee yleensä muutenki suoraan. Kulutus mulla kasvoi noin litralla kun laittoi vaunun kylkeen. Huippunopeus tippui mittarin mukaan 195km/h -> 170km/h, mikä kuitenkin tuntui riittävän 50-luvun vaunu kyljessä mainiosti. Tämä siis tietenkin radalla testattu.

Noista ryssä vehkeistä.. Aikanaan paljonkin Dneprillä ajaneena voin kertoa, että ilman vaunua se vasta kauhea onkin ajaa.. :D
rejouni
Viestit: 6
Liittynyt: 13:48 13.08.2008.
Paikkakunta: Posio

Re: Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja rejouni »

Hei,

Minä hämmennän omalla kysymykselläni tätä sivuvaunukeskustelua.
Olisi pohdinnassa laittaa vm 2008 Ultraan vm 2005 HD sivuvaunu. Mitenköhän tässä tuo ABS asia järjestettäisiin. Pyörässä on ABS, vaunussa ei.
- Poistetaanko ABS pyörästä?
- Pitääkä vaunuun asentaa ABS, miten?
- Annetaano olla pyörässä ABS ja vaunu on ilman?
- Muu ratkaisu?
Kiitollinen olisin vaikka pohtivista kommenteistakin, oletan ettei aivan valtavilla joukoilla ole kokemusta ko asennuksesta.
Jone
rejouni
Viestit: 6
Liittynyt: 13:48 13.08.2008.
Paikkakunta: Posio

Re: Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja rejouni »

Viittaan vielä edelliseen kysymykseeni sivuvaunua ja jarruja.

Voiko vaunun jättää jarruttomaksi? Miten se vaikuttaa ajettavuuteen? Lainsäädäntö?
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Vaunupyoralla ajamisesta

Viesti Kirjoittaja Pertti »

rejouni kirjoitti:Viittaan vielä edelliseen kysymykseeni sivuvaunua ja jarruja.

Voiko vaunun jättää jarruttomaksi? Miten se vaikuttaa ajettavuuteen? Lainsäädäntö?
Motopediasta Katsastajan Käsikirjasta käyttöjarrukohdasta:
01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia oleva ajoneuvo
Moottoripyörä ja mopo
- hidastuvuusarvot määritetty
ANA Tpp 65 § ja 93 §. 150/83
- milloin moottoripyörä on varustettu sivuvaunulla, joka on tarkoitettu tavaran tai useamman
kuin yhden henkilön kuljetukseen, sivuvaunu on varustettava jarrulla. ANA Tpp 89 §, 150/83
moderattori

Romu rauhoittaa!
Vastaa Viestiin