Onnistuuko?

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Vastaa Viestiin
Esfa

Onnistuuko?

Viesti Kirjoittaja Esfa »

Läntisessä naapurimaassamme on levinnyt riesaxi asti seuraavanlainen villitys:

Ns. Vapaa (taloudellisesti vapaa, vrt Janis Joplinin biisiä "Me and Bobby McGee", jossa Janis laulaa: "freedom is just an other word, to nothing left to loose") henkilö ostaa itselleen halvan ajopelin, auton tai moottoripyörän.

Maksaa ajopelin myyjälle ja saa sen haltuunsa. Mutta, mutta, jättää tekemättä ilmoituksen omistajan vaihdoksesta viranomaisille.

Kaikista vakuutusmaksuista, parkkisakoista ym. vastaa lain mukaan ajoneuvon virallinen omistaja, eli hän joka sen möi.
Uusi "omistaja" saa käyttöönsä aika edullisen menopelin, ei muuta kuin bensaa tankkiin ja parkkeeratakin voi minne vaan.

Suomessahan ollaan laajentamassa sakkojen osalta omistajavastuuta ja tällainen peli saattaisi alkaa esiintymään meilläkin.

Vai voiko?
santtu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja santtu »

Onnistuu, tämän takia myyjän pitäisi aina tehdä yksilöity kauppakirja (ja ottaa valokopio täytetystä luovarista). Näiden avulla ajoneuvon voi sitten tapella pois omista nimistänsä.
The story tells that 95% of all Harleys ever made are still on the road. The remaining 5% made it home.
jarkko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarkko »

ite jouduin käymään melkoisen säheltämisen ake.n kanssa.
myin auton lokakuussa 03 kahdelle mies henkilölle
teimme luovarit ja kauppakirjan autosta sekä myyjälle ja myös ostajalle omat kappaleet...
seuraavana arkipäivänä kävin vakuutusyhtiössä näyttää kauppakirjan et katkaisevat vakuutukset. homma ok..
piti käydä katsastus konttorilla myös mutta unohtui...oma moka
no tammikuussa tuli verolappu k.o autosta jonka pistin roskiin ku ajattelin et akella kestää aina tietojen päivitys.....
maaliskuus tuli uus lappu joten soitin akelle et mikä homman nimi
täti kerto et auto on edelleen mun nimis :evil:
no etsin sitä kauppakirjaa/luovaria yllätys yllätys en löytänyt..... :roll:
ei muuta kun soittoa akelle että mitäs ny tehdään
eka täti sano et voi voi etsi se kauppakirja/luovari....
soitin uusiksi jolloin oli eri täti luurin pääs joka kerto et kirjallinen(tarkka) selvitys tapahtumista johon 2 LUOTETTAVAA todistajaa todistamaan paperin teksti oikeeksi

no tästä lähin muistan kyll käydä konttorilla luovareiden kanssa
oon ku kirkon seinästä revitty perkeles
Syntymähäjy, mä mellastan
ja oikeen kirijootusta en oo oppinu vieläkää enkä opi
Vilunki

Viesti Kirjoittaja Vilunki »

Tapahtumasta on tosin jo vuosia aikaan, mutta kumminkin.

Myin vanhan auton romun nimellistä korvausta vastaan. Oli lähinnä "pelto-auto" vastaavassa kunnossa. En tiedä mikä sitten lopulta sai tekemään luovarit, noin mitättömästä romuautosta.

Kuukauden kuluttua myynnistä soitteli paikallinen poliisi ja pyysi poikkeamaan asemalla. Olivat saaneet vieraan paikkakunnan poliisilta toimeksiannoin, kun olin "unohtanut" maksaa huoltoasemalla bensat (auto tallentunut turvakameralle).

Asia ratkesi ja olin puhtailla papereilla, koska oli näyttää luovarit. Sen jälkeen vannoin, ettei niin vähäpätöistä kauppaa olekkaan josta en tekisi papereita, ja laittaisi niitä talteen, josta ne myös löytyvät.
hemuli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Tapahtuipa allekirjoittaneelle...

Muutamia vuosia sitten - joulupäivänä 8O - myin parille räkänokalle vanhan A-mallin Asconan. Ei sitten ollut luovareita käsillä mutta tuntuivat niin "rehellisiltä ja luotettavilta" nuo nuoret miehet että uskoin heitä kun sanoivat rekisteröivänsä laitteen välittömästi nimiinsä.

Meni kuukausi ja paikalliselta poliisiasemalta soittaa komisario ja sanoo että olen ajanut autollani kolarin ja paennut paikalta. Ei auta selittelyt että härveli on myyty vaan käsky käy saapua kuulusteluun ja vielä loppukaneetilla "jos et tule niin tullaan hakemaan..." :evil: Niinkuin tässä jotain rikollisia oltaisiin. No, kyttä oli erittäin vittumainen ja haukkui meikäläisen maan rakoon kun olin niin tyhmä että menin myymään auton ilman luovareita.

Onneksi muistin että räkänokat sanoivat olevansa Koskelasta kotoisin. Paikansin auton ja ostajalle käytiin "ystävälliseen sävyyn" ilmoittamassa että auto olisi syytä käydä rekisteröimässä omiin nimiin. Parin päivän päästä sain tietooni uuden omistajan tiedot jotka ilmoitin eteenpäin viranomaisille. Kyttä ihmetteli kovasti että miten minä onnistuin sellaisessa mihin he eivät pystyneet... Ei kyllä edes pahoitellut aiempaa käyttäytymistään.

Tarinan opetus: Aina luovarit kun myydään rekisteröityjä ajoneuvoja. Luovarin ei tarvitse olla virallinen kaavake vaan ruutupaperille kirjatut tiedot allekirjoituksineen riittää. Tai sitten kopio rekisteriotteen täytetystä ilmoitusosasta. Ja AINA tarkistettava ostajan henkilöllisyys.
Esfa

Aivan

Viesti Kirjoittaja Esfa »

Aivan kuten Hemuli tuossa totesi: Tarkista aina ostajan henkilöllisyys.

Nämä "huijaukset" perustuvat pääosin juuri väärällä henkilötiedoilla esiintymiseen ostettaessa ajopeliä yksityishenkilöltä.
Firmoissa ei onnistu, koska siellä varmistetaan henkkarit aina.
JiiVee
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

hemuli kirjoitti:.........."ystävälliseen sävyyn" ilmoittamassa että auto olisi syytä käydä rekisteröimässä omiin nimiin. Parin päivän päästä sain tietooni uuden omistajan tiedot jotka ilmoitin eteenpäin viranomaisille........
Tuttava laittoi aikanaan vastaavan "ystävällisen" kehoituksen Moralla kiinni entisen Cadillackinsa nykyisen omistajan kämpän oveen kiinni - seuraavana päivänä yhteyttä otti poliisi.......... uusi omistaja oli tehnyt rikosilmoituksen uhkailusta.......... :roll:
http://www.mctoiseen.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin