Hei kaikki!
Kysytäänpäs täältäkin, jotta syntyisi monipuolinen käsitys ongelmasta ja mahdollisista ratkaisuista:
Siis 98 ruisku-Electran tyhjäkäynti käväisee lämpimänä aina välillä kahden ja kolmen tonnin välissä palatakseen taas normaaliksi. Maailmalla painivat tällaisen ongelman kanssa, onko täällä kellään ollut ja onko korjaantunut ja missä on ollut vika?
Kiitos taas ajatuksista!
Terveisin!
PS Imusarjan tiivisteet vaihdettu varmuuden vuoksi ja kertaalleen resetoitu järjestelmä poistamalla sulakkeet kahden tunnin ajaksi. Nyt menossa toinen, yön yli kestävä resetointi... heh heh!
Magneti Marelli tyhjäkäynti korjaantui
Magneti Marelli tyhjäkäynti korjaantui
Viimeksi muokannut Kiiminki, 21:25 14.08.2011.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Magneti Marelli tyhjäkäynti
Nämä MM ruiskut (vuodesta 1995 alkaen optioina) vaihdettiin Delphin ruiskuihin vuonna 2001.
MM toimii tunnistamalla kaasuläpän asentoa (TPS=Thotle Position Sensor) ja on ns. Alpha-N systeemi.
Uudemmissa Delphi ruiskuissa tunnistus on imusarjan alipaineesta (MAP=Manifold Absolute Pressure) eli Speed-Density systeemi.
Ja sitten ohjaus ECUlle (ECU=Electric Control Unit).
Toi ECU sitten säätelee bensansaantia myös ilman ja koneen lämpötilojen mukaan, joten sensorista/sensoreista johtuva taikka ECU ohjelmallisesta "bugista", hitaasta toiminnasta yms lienee kyse.
MM toimii tunnistamalla kaasuläpän asentoa (TPS=Thotle Position Sensor) ja on ns. Alpha-N systeemi.
Uudemmissa Delphi ruiskuissa tunnistus on imusarjan alipaineesta (MAP=Manifold Absolute Pressure) eli Speed-Density systeemi.
Ja sitten ohjaus ECUlle (ECU=Electric Control Unit).
Toi ECU sitten säätelee bensansaantia myös ilman ja koneen lämpötilojen mukaan, joten sensorista/sensoreista johtuva taikka ECU ohjelmallisesta "bugista", hitaasta toiminnasta yms lienee kyse.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Magneti Marelli tyhjäkäynti
Juuri näin eli jostain tulee ohjausyksikölle väärää informaatiota. Laajan selvitystyön tuomalla itseluottamuksella aloitan vaihtamalla ETS:n eli Engine Temperature Sensorin. Se tuntuu olevan todennäköisin syypää oireisiin, niin täällä kuin maailmallakin. Ja se on helppo vaihtaa!
Kiitos!
Kiitos!
Re: Magneti Marelli tyhjäkäynti korjaantui
ETS vaihdettu, tyhjäkäynti kunnossa. Näin minun pyöräni tapauksessa.
Terveisin!
Terveisin!