Säädinkin jo uusittu
Ee tuu mittään!
Ee tuu mittään!
kertokee viisaat miks mänöö sovelissa akkuja kun nakkia torilla
Säädinkin jo uusittu
Säädinkin jo uusittu
Joskus olen törmännyt vastaavaan ongelmaan. Kyseessä on aina ollut kiksikäynnisteinen härveli jossa on mahdollisimman pieni akku yhdistettynä uudenaikaiseen (shovel/evo) vaihtovirtalaturiin. Vaikuttaa siltä että laturi yksinkertaisesti keittää akut paskaksi. Eräässäkin tapauksessa meni akku alta kuukaudessa, latausjännite oli ok mutta silti paukkui. Noi vaihtovirtalaturit on kuitenkin tehty vehkeisiin joissa on sähköstartit ja yleensä 20Ah akut. En tiedä onko olettamukseni oikea mutta onhan siinä yksi teoria.
Paljonko on latausjännite tässä tapauksessa?
Paljonko on latausjännite tässä tapauksessa?
Tuo latausjännitte ei saisi mennä paljoa yli 14.2 voltin
sen ylittävä lataus kuivattaa akun. Akku kyllä jonkin aikaa kestää moista rääkkiä mutta vettä saa olla kyllä jatkuvasti lisäämässä. Kuivan akun lataaminen tappaa sen.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
-
Vieras
Tuo 13-15 volttia on "sallitun" sisällä.Itse pidän 14.5-14,8 volttia ylärajana.Itellä shoveli josta startti heitetty lampeen "tarpeettomana".....Originaali laturi ja säädin, akku 16 A hyytelö akku jo kolmatta kesää mukana.Liian pieni akku laturiin nähden tosiaan kuivaa akun.Ei muuta kuin akku kaupoille.Itse en laittas normaalia vesiakkua, tuppaa menee pimeeks kesässä.Tärisee nuo shovelit siinä määrin että akusta irtoaa sisuskalut.
-
Vieras
mulla meni pieni Ah:n akku alkukesästä (kuivu) melko nopeasti. syy näyttäis olevan sama mitä edellä kirjoiteltu. nyt ajelen selvästi alijännitteellä -> n 12,5 V, akku jossain vaiheessa tykkää huonoa tästäkin ja valot himmenee jonkin verran -> toisaalta normaali polttimoiden ikä saattaa pidentyä. ajelin kalajoelle ja takaisin n. 1300 km. ei ongelmia. lisäksi akun voi ladata tallilla silloin tällöin. kiksi + ilman elektroniikkaa vehkeissä tämä tuntuu pelaavan.
ps. tasavirtalaturi + mekaaninen säädin -> ruuvaamalla jännitteen säätö
ps. tasavirtalaturi + mekaaninen säädin -> ruuvaamalla jännitteen säätö
Lyijyakkukennon nimellisjännite on 2 volttia, joten 6-kennoisen akun nimellisjännite on 12 volttia. Täyteen ladattu kenno on jos sen napojen yli on 2.4 volttia, elikkä 6-kennoisella akulla 14.4 volttia. Latausjännite on monesti korkeampi kompensoidakseen piuhojen jännitehäviöitä ja suuremman latausvirran toivossa (akut eivät ole ideaaleja). Pieni akku latautuu nopeasti täyteen, varsinkin jos ei ole mitään sähkölaitteita laturia kuormittamassa. Siinä 2.3 voltin kennojännitteen hujakoilla (13.8 volttia) akun voi katsoa olevan täysi, siitä eteenpäin lataaminen ei paljoa lisää sähköä akkuun työnnä, kaasua kehittyy kyllä siitäkin edestä eli vettä saa olla lisäämässä. Napajännite, ladattiinpa akkua tai ei, ei tosin kerro käytettävästä sähkömäärästä juurikaan. Sitä varten pitää mitata litkun tiheys akusta. Ja sekään ei vielä kuormitustestiä voita luotettavuudessaan.
Näin siis nesteakuilla, hyytelöakut on vähän eksoottisempia varmaan. Evo-Sportin akkuunkin saa olla kuukauden välein vettä lisäämässä, vaikka latausjännite onkin OK. Ainut konsti tuohon olisi rakentaa itse sellainen lataussäädin, jossa on pieni hystereesi. Elikkä se tavallaan lataisi akkua jaksottain, ei jatkuvalla syötöllä. Ei se akku liian pieni ole, laturista tulee vaan liikaa vonkua. Samalla tavalla se keittää isommankin akun, hitaammin vaan.
Näin siis nesteakuilla, hyytelöakut on vähän eksoottisempia varmaan. Evo-Sportin akkuunkin saa olla kuukauden välein vettä lisäämässä, vaikka latausjännite onkin OK. Ainut konsti tuohon olisi rakentaa itse sellainen lataussäädin, jossa on pieni hystereesi. Elikkä se tavallaan lataisi akkua jaksottain, ei jatkuvalla syötöllä. Ei se akku liian pieni ole, laturista tulee vaan liikaa vonkua. Samalla tavalla se keittää isommankin akun, hitaammin vaan.