MikÄ ilmansuodatin?

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

henry
Viesti:

MikÄ ilmansuodatin?

Viesti Kirjoittaja henry »

Rupesin ennen euroviisuja roplaa eka kertaa 07 Kingin ilmanputsaria ja kiitos Jeesukselle, se taitaakin olla pestävää mallia. Mutta mikä? Alkuperäinen paperisuodatinhan on sellainen
Laudesuojan muotoinen jossa suodatin on peltien välissä. Samanlainen on myös KN pestävä suodatin. Mutta paikallaan olikin pyöreä jossa luki made in usa ja siinä oli joku timantintapainen stanssaus. Tunteeko kukaan mikä merkki?
Flhrsi 07
smuige
Viesti:

Re: MikÄ ilmansuodatin?

Viesti Kirjoittaja smuige »

Arlen Ness? Eikös se ole Big Sucker?
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
henry
Viesti:

Kiitos Smuige. Googlettelen tuota Arlenia jos löydän tuon logon. Kunhan selviän ja euroviisut on ohi.
Flhrsi 07
henry
Viesti:

Joo kyllä se Arlen Nessin syväkurkku on!
Flhrsi 07
karibo

Viesti Kirjoittaja karibo »

Olepa sitten varovainen sen Arlenisi kanssa.

Kun kiristelet niita pultteja niin se takalevy tuppaa tekemaan ikavia temppuja kuten niin monella muullakin, kuten esim. minulla. Se on heikko ku mika. Jos ohjeen mukaiseen momenttiin vaantaa pultit niin se hajoo ku piparkakku.

Vahan googletat Arlen Ness Big Sucker back plate problem niin loydat enemman asiasta.

Jenkkilassa Ness vaihtaa kitisematta niita takalevyjaan mutta minulla ei moista mahdollisuutta ole. Yritan nyt epatoivon vimmalla saada uutta takalevya, kun tulee halvemmaksi kuin uuden ostaminen mutta esimerkiksi Arlen Nessin tuki ei edes vastaa.

No kun aikaa menee ja mennaan Stage II:n niin varmasti en Nessin kamoja osta enaa. Tassa vaan takana oli se etta ku olin jenkkilassa ja sain halvalla.

Niin ja mulla se hajos ku yksi mimmi ajo paalle ja mopo kellahti. Ei edes putsarin kannessa mitaan naarmuja mutta takalevy sen tuhannen pirstaleina. Korjattiin sen verran etta ajaa voi, mutta pakko se levy on vaihtaa.
henry
Viesti:

Kiitos vinkistä. Taas hyvää tuuria kun suodatin on vielä kuivamassa eli en kerennyt sitä vääntämään momenttiin ja vähän yli. Millähän momentilla uskaltaa vääntää? Jos laittaisi lukituslitkun kanssa varovasti käsivaralla?

Tosta Nessistä senverran, että yleisesti hänen muotoilukielensä ei miellytä silmääni sitten ollenkaan. Pikemminkin voisi suunnitella avaruusaluksia animoituun tv-sarjaan tai noita furyjä yms.
Flhrsi 07
karibo

Joo.

Minakin ostin ko. suodattimen lahinna kun oletin nimen perusteella sen olevan hyva. Opinhan taas kerran etta AINA kun ei tieda mita oikein on tekemassa niin hakua peliin googleen ja tsekkaa mita ongelmia on tiedossa.

Ja sitten se sanonta: "Koyhalla ei ole varaa ostaa halpaa" on tullut tutuksi tassa touhussa. Sita kun on melkein kaiken ensin tehnyt halvemmalla ja sitten kuitenkin on tarvittu se kalliimpi versio.

En tieda muista, mutta jos lahtee tata EFI konetta virittamaan niin laittaa suoraan Thundermaxin niin ei tule ongelmia. Sen kanssa voi ajaa vaikka astianpesuaineella jos siina on jotain mika palaa. Tulee Wide Band O2 sensorit, autotune joka toimii jne. Maksaa omaisuuden mutta saastaa omistajansa paansarylta kuinka saataa ECUa.

Varsinkin minun kaltaiseni persaukiset virittajat etta kaikki tehdaan sita myoden kun rahaa saadaan sivuun.

Tuolla kun aloittaa niin sitten onkin loppu helppoa. Vaihtaessa sitten mita tahansa niin se kylla saataa itse itsensa.

Mutta tosiaan ole sen Nessin kanssa varovainen, mina varmaan vaihdan sen johonkin muuhun koska jos se taustalevy hajoo ku piparkakku vaikka kaaduin ihan paikallaan ku mimmi ajo paalle et vauhtia mulla ei ollu mitaan, no ei ollu sillakaan mut ku ei naa eika kuule, niin taalla tulee kalliiksi ostella niita levyja uudestaan ja uudestaan.

Voihan se olla etta minun versioni on jotain alkupaan tuotantoa ja sitten sita on jotenkin parannettu uudemmissa versioissa, mutten tieda kun Ness ei vaivaudu vastaamaan sahkoposteihinsa.
Sekin on mielestani merkki tietynlaisesta ylimielisyydesta tai vahintaan huonosta palvelusta.
hdjokke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hdjokke »

karibo kirjoitti:
Niin ja mulla se hajos ku yksi mimmi ajo paalle ja mopo kellahti. Ei edes putsarin kannessa mitaan naarmuja mutta takalevy sen tuhannen pirstaleina.

Mutta tosiaan ole sen Nessin kanssa varovainen, mina varmaan vaihdan sen johonkin muuhun koska jos se taustalevy hajoo ku piparkakku vaikka kaaduin ihan paikallaan ku mimmi ajo paalle et vauhtia mulla ei ollu mitaan, no ei ollu sillakaan mut ku ei naa eika kuule, niin taalla tulee kalliiksi ostella niita levyja uudestaan ja uudestaan.

Voihan se olla etta minun versioni on jotain alkupaan tuotantoa ja sitten sita on jotenkin parannettu uudemmissa versioissa, mutten tieda kun Ness ei vaivaudu vastaamaan sahkoposteihinsa.
Sekin on mielestani merkki tietynlaisesta ylimielisyydesta tai vahintaan huonosta palvelusta.
Tämä asia mua pikkaisen kiinnosti, joten kommentoinpa. Katselin Arlen Ness:in Big Sucker:in asennusvideon ja takalevy näyttää ihan samanlaisenoloiselta kuin esim. H-D:n Screamin' Eagle. Sekin on valusta tehty (saa myös kromattuna :D ). Ehkä Arlenin takalevy on hieman paremman näköinen ilman kromiakin, ei tosin näy kovin paljoa putsarin ja kannen takaa. Asennusvideossa momentit olivat aika pieniä, joten pulteissa ja momenteissa kannattaa todella seurata ohjeita tarkkaan.

Koska takalevy on tehty alumiinivalusta, niin ei se todellakaan mitä hyvänsä kestä. Tietenkin valuvikoja voi esiintyä, ihmisethän niitäkin tekevät - Kiinassa.

Jos sulla karibo meni ilmanputsarin takalevy hajalle, kun kimuli ajoi kylkeen ja kolmesataa kiloa kaatui putsarin päälle, niin ei siihen viitsi Arlen Ness vastata mitään. Ameriikan ja Suomenkin lainsäädännön mukaan korvaaja määritellään väistämisvelvollisuuden mukaan. Korvaaja on syyllisen vakuutusyhtiö, ei Arlen Ness. Tuollaisessa kolahduksessa olisi minkä hyvänsä ilmanputsarin takakansi hajonnut. Jos se ottaa painetta alareunalleen, niin varmasti murtuu myös esim. Screamin' Eagle. Rakenne on sellainen. Putsarin kansi on yleensä kovempaa tekoa. Jos mopo kaatuu esim. hiekalle, niin kromikuoreen ei välttämättä tule naarmuja. On tämäkin nähty.

Sulla oli onni mukana. Ei käynyt kovin pahoin ja pääsit siitä vielä täällä palstalla kirjoittelemaan.

Perheyritys Arlen Ness on alallaan suuri kansainvälinen osakauppa, joka myy tavaraa ympäri maailmaa. Yksistään jenkkilässä (300 milj. asukasta) riittää kysyjää ja valittajaa. Nämä valmistajat jenkeissä joutuvat vielä painimaan sellaisenkin asian kanssa, että kansa on typerää, mutta lakimiehet fiksuja. Olen aika varma, että useimmissa hajoamistapauksessa jenkkilän Kalle kotimekaanikko ei vain yksinkertaisesti ole muka kaikkitietävänä viitsinyt seurata kiinnitysohjeita, ja vääntänyt pultit kiinni liian tiukkaan. Sitten kun kansi hajosi, niin siitä chattaillaan muiden yhtä fiksujen kanssa netissä. Joten ei osien laadusta ja kestävyydestä voi Ameriikan chattipalstojen perusteella kovin lopullisia johtopäätöksiä tehdä.
Jokke
Anna hyvän kiertää
Vain hieman "paranneltu" 2001 FXSTI
karibo

Duoda duoda.

Aluksikin "kolarista" mimmi ei nahnyt eika kuullut kun tulin vierelle ja tuuppas eteen. Eli kavelyvauhtia mentiin. Mopo ei kaatunut taydella voimalla vaan edes mina en pysty pitamaan 300 kiloa painavaa mopettia pystyssa omin voimin vaikka omasta mielestani ruista ranteessa onkin. Sitten taalla mitaan vakuutuksia kenellakaan ole. Omaan piikkiin on menny kaikki kolhut mita on saanu. Etta silleen.

Sitten siihen Arlenin laatuun. Kun mulle selvis etta se takalevy oli sarki aloin etsimaan selvitysta moiselle ja kas kummaa kuinka osuinkaan useaankin keskusteluun ihan vaan googlaamalla Arlen Ness Big Sucker back plate problems. Ja sielta vaan lueskelin etta Ness vaihtaa jenkkilassa noita koko ajan. Oli se rikkoutumisen syy sitten mika tahansa. Taalta Brasiliasta ei onnistu, mutta en halunnutkaan vaihtaa vaan olin aivan valmis ostamaan uuden silla oma mokahan se oli, mitas ajoin moottoripyoralla. Mutta sielta Nessilta ei tullut minkaanlaista vastausta tiedusteluun etta saisiko ostaa sen levyn vai en.

Monelle moinen on loistavaa palvelua mutta minun kirjoissani se menee suhteellisen huonon palvelun puolelle, joku kriittisempi sanoisi etta aftermarket palvelua ei ole. Eli toimin kuten aikoinaan Sony lapparin akkua hankkiessani, en suosittele naita lelunvalmistajia kenellekaan. Molemmissa hypea 90%.

Ihan vaan ettei tule paha mieli kenellekaan niin tilasin kiljuvan kotkan takalevyn johon sopii sama putsari elementti. Taitaa olla molemmilla K&N kun ovat putsattavia. En ole suuri kiljuvan kotkankaan fani mutta niilta saa edes osia.

Oletin etta Nessin vehkeet kestaisi edes tavallisen kellistyksen. Kuten sanoin, edes putsarin kanteen ei tullu naarmun naarmua etta niin hiljaa se maahan meni se mopo,

Kerron sitten kun kiljuvan kotkan takalevy hajoaa samalla lailla. Ja jos nain kay alan miettimaan uusia ratkaisuja kuinka tehda sellainen osa mika kestaa.

Ja tottahan se on etta Kiinassa kaikki tehdaan ja sen kylla nakee. Laakerit kestaa 8000 kilsaa jne.
hdjokke
Viesti:

Kuten jo edempänä kerroin, ei se Screamin' Eagle sen enempää varmaan kestä, jos paine osuu takalevyn alareunaan. Huohottimethan ovat levyn yläreunassa, kuten systeemin kiinnityskin. Paineesta syntyy vääntöä -> raks ja poks.

Ei ole juurikaan kokemusta Arlen Ness:in osasista dokumentteineen, mutta H-D:n osakaupan yksi hyviä piirteitä on, että osan mukana tulee hyvät asennusohjeet ja osaluettelo, jonka mukaan mahdollisesti hajonneita osasia voi tilata valtuutetulta osakauppiaalta. Systeemi jopa toimii, mutta tietenkin viiveellä, koska jälleenmyyjä joutuu melko varmaan erikseen tilaamaan osan.

Eli kannattaa säilöä kaikki asennusohjeet erilliseen kansioon myöhempää tarvetta varten.

Arlen Ness:ille on välttämätöntä PR:ää vaihdella niitä levyjä kotimarkkinoilla. Siinä varmaan logistiikka maksaa enemmän, kuin itse osa - Jenkeissä meinaan. Kun osaa lähetetään ulkomaille, niin kuljetuskustannukset triplaantuu, mutta lakimiesten painostus alenee murto-osaan. Sähän olet "karibo" vain asuinpaikkarajoitteinen, niin kuin me kaikki muutkin Jenkkilän ulkopuolella.
Jokke
Anna hyvän kiertää
karibo

hdjokke kirjoitti: Arlen Ness:ille on välttämätöntä PR:ää vaihdella niitä levyjä kotimarkkinoilla. Siinä varmaan logistiikka maksaa enemmän, kuin itse osa - Jenkeissä meinaan. Kun osaa lähetetään ulkomaille, niin kuljetuskustannukset triplaantuu, mutta lakimiesten painostus alenee murto-osaan. Sähän olet "karibo" vain asuinpaikkarajoitteinen, niin kuin me kaikki muutkin Jenkkilän ulkopuolella.
Loistavasti sanottu. Asuinpaikkarajoitteinen on loistava termi. No seuraavan palikan ostin omalta myyjaltani jolta ostan kaiken, kun tassa duunailen maahantuontifirmaa ja yksi alueista on harrikan palikat. Eli eipa ole minulla niita takuu ongelmia. Taaltahan ei ole helmikuun jalkeen saanu mitaan ja mm. takuu- ja muita huoltoja ei ole voinut kukaan tehda HDn virallisilla pajoilla. Mutta taallahan silla myyjalla jolta mina ostin oli kaytannossa semmoiset saannot etta jos ruuvin vaihdoit jossain muualla kuin niiden pajalla niin se takuusta.
Mina heitin koko hemmetin takuun huitsin vi****n valittomasti. Mutta tama tarina menee aiheen ulkopuolelle.

Mutta kun tunnut tuntevan naita ilmanputsari asioita, niin olisiko mielessa naihin EFI koneisiin joku putsari mika ei nyt hajoaisi jos siihen osuu karpanen kun ajaa tuolla radalla?

Niin ja vaikka nikki on karibo, niin Karihan mina olen.
hdjokke
Viesti:

karibo kirjoitti: Mutta kun tunnut tuntevan naita ilmanputsari asioita, niin olisiko mielessa naihin EFI koneisiin joku putsari mika ei nyt hajoaisi jos siihen osuu karpanen kun ajaa tuolla radalla?

Niin ja vaikka nikki on karibo, niin Karihan mina olen.
No kaikki edellä ilmanputsareista sanottu perustuu kokemukseen ja arkijärkeen. Eikös sulla ollut jo Kirkuva Kotka? On se mulla kestänyt normaaliajossa. Ei siihen ökkömönkiäistä kummempaa tosin ole osunut. Kannattaa pitää mopo pystyasennossa, jos mahdollista. Onnea muuten maahantuontiyritykselle.
Jokke
Anna hyvän kiertää
karibo

hdjokke kirjoitti: No kaikki edellä ilmanputsareista sanottu perustuu kokemukseen ja arkijärkeen. Eikös sulla ollut jo Kirkuva Kotka? On se mulla kestänyt normaaliajossa. Ei siihen ökkömönkiäistä kummempaa tosin ole osunut. Kannattaa pitää mopo pystyasennossa, jos mahdollista. Onnea muuten maahantuontiyritykselle.
Ei mulla viela oo sita kiljuvaa kotkaa. Katsos kun Brasilia on niin kaukana Yhdysvalloista etta joskus vie jopa 3 kuukautta saada kamoja sielta.

Mutta matkalla on. Viela on se vuotava Nessi.

Kiitos toivotuksista. Pakko taalla on jotain yrittaa, vaikka on duuni mut ku ei koskaan mitaan elaketta tule saamaan. No tassahan voi kayda ihan miten vaan.

Enemman kiinnostaisi vientibisnekset, mutta taalla oo mitaan vietavaa. Ainakaan mika olis laillista ;-) Mut jos joku haluu muutaman hyvannakoisen brassigimman niin pienta korvausta vastaan...... tai sitten ei.
henry
Viesti:

Jatketaas juttua löyhästi aiheeseen liittyen. Eli olen yrittänyt katsella tuohon Nessin takalevyyn sopivaa koteloa alkuperäisen tilalle. En ainakaan vielä ole sopivaa löytänyt. Sössön pisaramallinen koppa olisi tyyliin sopiva mutta ei tietenkään sovi... Onkos joku löytänyt vaihtoehtoja?

Varsinaiseen asiaan liittyen päädyin kiinnittämään putsarin ruuvilukitteen kanssa pelkällä käsituntumalla kun ei ollut momentit tiedossa. Muutenkin joskus tuntuu, että näiden harrikoiden kanssa ollaan liiankin neuroottisia momenttien ja muiden suhteen. Mutta hyvin on suodatin pysynyt.
Flhrsi 07
smuige
Viesti:

Viesti Kirjoittaja smuige »

henry kirjoitti:Jatketaas juttua löyhästi aiheeseen liittyen. Eli olen yrittänyt katsella tuohon Nessin takalevyyn sopivaa koteloa alkuperäisen tilalle. En ainakaan vielä ole sopivaa löytänyt. Sössön pisaramallinen koppa olisi tyyliin sopiva mutta ei tietenkään sovi... Onkos joku löytänyt vaihtoehtoja?
SpokMotorin kotelo?
Suomalaista huippudesignia hepulta joka on ollut pyörätuohuissa mukana jo kauan.
Tosin noi mainitaan S&S E/G, mutta kysäse Juholta. Jos vaikka olis tullut tuohon BigSuckeriinkin sopiva?
Kuva

SpokMotor
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Vastaa Viestiin