Konversio sportti -99
- jussipaita
- Viestit: 88
- Liittynyt: 16:26 02.02.2008.
Konversio sportti -99
Suoraan sportsterin päältä interwebin ihmeelliseen maailmaan!
Hommasin konversion -99 vuoden sporttiin, elikkä tonttukaksisatanen nakuttaa (oikeastaan ääni on peltimäistä räminää) oikealta puolelta, kun on veto päällä. Vasen puoli kuulostaa terveeltä!? Olen koputellut ja potkiskellut kaikki peltiosat ja putkien kromit läpi. Kiristänyt pultteja, mutta rumpusoolo senkun jatkuu. Sporttiin on vaihdettu ketjuveto leveämmän kumin takia.
Nakutus ja räminä alkaa kolmosvaihteella, siinä 50 - 60km/h kohdalla ja hiljenee, kun vauhti nousee 80km/h. Ykkösellä ja kakkosella kiihdytyksessä ei mitään huomautettavaa, mutta kun heittää kolmosen silmään tasaiseen maantieajoon, niin räminä alkaa. Myöskin nelonen silmässä hieman kovempaa kyytiä, niin räminää aluksi, mutta kun kierroksia lisää, räminä vähenee!
Huomasin että ketjujen ulkolaidassa selkeän merkin, että se hinkkaa johonkin, mutta mihin? Ketjujen kireys on ok, sopivan kireet/löysää. HDCFfän sivuilla oli hyvä ohje ketjujen mittaukseen, mutta en ole mitannut vielä sitä tarkemmin. Pitääpä mitata!
Muuten konversio pelittää ja vetää hyvin... huomiomatta tuota peltirumpujen sooloa ja kun sekään ei ole hyvä komppi, vaan sekalainen paukutus!
Neuvot olisivat tarpeen!
Hommasin konversion -99 vuoden sporttiin, elikkä tonttukaksisatanen nakuttaa (oikeastaan ääni on peltimäistä räminää) oikealta puolelta, kun on veto päällä. Vasen puoli kuulostaa terveeltä!? Olen koputellut ja potkiskellut kaikki peltiosat ja putkien kromit läpi. Kiristänyt pultteja, mutta rumpusoolo senkun jatkuu. Sporttiin on vaihdettu ketjuveto leveämmän kumin takia.
Nakutus ja räminä alkaa kolmosvaihteella, siinä 50 - 60km/h kohdalla ja hiljenee, kun vauhti nousee 80km/h. Ykkösellä ja kakkosella kiihdytyksessä ei mitään huomautettavaa, mutta kun heittää kolmosen silmään tasaiseen maantieajoon, niin räminä alkaa. Myöskin nelonen silmässä hieman kovempaa kyytiä, niin räminää aluksi, mutta kun kierroksia lisää, räminä vähenee!
Huomasin että ketjujen ulkolaidassa selkeän merkin, että se hinkkaa johonkin, mutta mihin? Ketjujen kireys on ok, sopivan kireet/löysää. HDCFfän sivuilla oli hyvä ohje ketjujen mittaukseen, mutta en ole mitannut vielä sitä tarkemmin. Pitääpä mitata!
Muuten konversio pelittää ja vetää hyvin... huomiomatta tuota peltirumpujen sooloa ja kun sekään ei ole hyvä komppi, vaan sekalainen paukutus!
Neuvot olisivat tarpeen!
Viimeksi muokannut jussipaita, 07:01 05.08.2016.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Osuisko sinne eturattaan suojana olevan kopan sisälle?
Eikös tuon ikäisessä oikea etujalkatappi mene sen kopan läpi? Itselläni oli rautiksessa väärä määrä prikkoja ja hinkkasi ketjut poikki.
Eikös tuon ikäisessä oikea etujalkatappi mene sen kopan läpi? Itselläni oli rautiksessa väärä määrä prikkoja ja hinkkasi ketjut poikki.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
- jussipaita
- Viestit: 88
- Liittynyt: 16:26 02.02.2008.
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Kaikki mutterit ja pultit käyty läpi. (testiajo,ei auttanut) Lisää tukea ja kiristyspantaa pakoputkien lämpösuojien ympärille.(testiajo, ei auttanut) Hieman kirin ketjuja (testiajo, kyllä auttoi) ... rallatus vähehi!! Ongelma on ketjujen etuhammasrattaan suojan paikkeilla. Eiku tallille purkaan.. ja katsoon voiko asialle tehdä jotain... ehkä jopa hioa palaa pois, että mahtuu ketjut metelöimään!! Lisää infoa... hutkimisen jälkeen!
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Kuuluuko sirinä myös paikallaan ollessa, kun kierroksia kohottaa hitaasti?
Dyna Wide Glide -94 & Electra Glide Ultra Classic -98
- jussipaita
- Viestit: 88
- Liittynyt: 16:26 02.02.2008.
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Kyllähän tuosta lähtee vaikka minkälaista ääntä, kun kierroksia nostelee
Oikean puolen kyljen aukaisu tuotti hieman tulosta. Etuhammasrattaan suojassa oli selkeä metallinen hinkkaus, johon ketjut olivat hieman ottaneet kontaktia. Mutta ajon aikana, samanlainen peltinen räminä sen kuin jatkui... nyt vain kiihdyttäessä kolmosvaihteella ja tasaista nopeutta pitäien oli ajonaikana pientä räminää. Mutta vähemmän kuitenkin kuin ennen aukaisua (puoli voittoa siis)
Tarkemmin ajellessa kuunnellessa moottori vasemmalta puolelta kuuluu "sirkutusta", venttiilien säksätystä olettaisin? Joten en ole siihen kiinnittänyt huomiota niin paljon, että menettäisin yöunet. Selkeästi ongelma-äänilähde on vasemmalla ja pelottaa että olisiko jakopäässä jotain, joka ääntää tällai peltimäisesti rutisemalla!??!


Oikean puolen kyljen aukaisu tuotti hieman tulosta. Etuhammasrattaan suojassa oli selkeä metallinen hinkkaus, johon ketjut olivat hieman ottaneet kontaktia. Mutta ajon aikana, samanlainen peltinen räminä sen kuin jatkui... nyt vain kiihdyttäessä kolmosvaihteella ja tasaista nopeutta pitäien oli ajonaikana pientä räminää. Mutta vähemmän kuitenkin kuin ennen aukaisua (puoli voittoa siis)
Tarkemmin ajellessa kuunnellessa moottori vasemmalta puolelta kuuluu "sirkutusta", venttiilien säksätystä olettaisin? Joten en ole siihen kiinnittänyt huomiota niin paljon, että menettäisin yöunet. Selkeästi ongelma-äänilähde on vasemmalla ja pelottaa että olisiko jakopäässä jotain, joka ääntää tällai peltimäisesti rutisemalla!??!
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Eikös näin suomesta katottuna jakopää oo oikealla?
Sori...
Sori...
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Villi arvaus: Ketju ottaa satunnaisesti ketjusuojaan. Päästää voimakkaan äänen.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Mårå
Jaa, kyllä minäkin olen saanut aikaan samantapaisen äänen -86 soffassa parilla eri tavalla.
-polttoaineen liian alhainen oktaani
-sytytys pielessä
Konehan on itsellä aika lailla laitettu ja säätöjen oikeellisuus korostuu entistä enemmän. Puristussuhde 10,5:1 ja nokalla staattinen puristussuhde vielä korkeampi.
Jaa, kyllä minäkin olen saanut aikaan samantapaisen äänen -86 soffassa parilla eri tavalla.
-polttoaineen liian alhainen oktaani
-sytytys pielessä
Konehan on itsellä aika lailla laitettu ja säätöjen oikeellisuus korostuu entistä enemmän. Puristussuhde 10,5:1 ja nokalla staattinen puristussuhde vielä korkeampi.
Kädet kyynärpäitä myöten pa.....sa
- jussipaita
- Viestit: 88
- Liittynyt: 16:26 02.02.2008.
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Ketjusuojan siirsin sopivilla prikoilla noin 2-3mm irti normi paikasta, mutta silti se ääni siellä on. Voipi se vielä sinne ketju suojaankin ottaa, mutta eipä varmaan niin paljoa.
Sporttiin laitan 98 tai kalliimpaa bensaa. En oo edes miettiny tuota luonnonsuojelijoiden versiota. Ehkäpä noi säädöt sitten olis vitutrallallaa. Puristussuhteista ei tietoa. Ei oo vielä niin paljon tietotaitoa kertynyt.
Mulla on kuitenkin konversion tehneen firman kanssa takuu tuosta laitteesta, että jos ei ala ongelma selviään näin näppi tuntumalla. Laitan pakettiin ja huoltoon. Harmillista vaan kun huolto ei ole ihan tässä lähellä!
Sporttiin laitan 98 tai kalliimpaa bensaa. En oo edes miettiny tuota luonnonsuojelijoiden versiota. Ehkäpä noi säädöt sitten olis vitutrallallaa. Puristussuhteista ei tietoa. Ei oo vielä niin paljon tietotaitoa kertynyt.
Mulla on kuitenkin konversion tehneen firman kanssa takuu tuosta laitteesta, että jos ei ala ongelma selviään näin näppi tuntumalla. Laitan pakettiin ja huoltoon. Harmillista vaan kun huolto ei ole ihan tässä lähellä!
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Ota se ketjusuoja kokonaan pois ja testaa, bensana kannattaa kayttää aina 98E tai sitä sellin vormulapensaa.jussipaita kirjoitti:Ketjusuojan siirsin sopivilla prikoilla noin 2-3mm irti normi paikasta, mutta silti se ääni siellä on. Voipi se vielä sinne ketju suojaankin ottaa, mutta eipä varmaan niin paljoa.
Sporttiin laitan 98 tai kalliimpaa bensaa.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro
- jussipaita
- Viestit: 88
- Liittynyt: 16:26 02.02.2008.
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Arvaa vaan kävikö illalla mielessä, kun olin jo kotia huristellut, että olisiko pitänyt tehdä testiajo.Ota se ketjusuoja kokonaan pois ja testaa
No kävihän se!? Muttei päivällä kesken pultti-reikä-arvonnan, kun kylkeä kasasin! Ehkä käännyn seuraavaksi vanhemman alan motoristin puoleen. Käykööt testiajolla ja antakoon tuomion!! Kattellaan...
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Mitkä pakoputket paikallaan ja onko sisuskaluja muuteltu niissä? Määrätyillä resonansseilla voipi "löysät" puken sisuskalut rämistä. Tutulla V&H putket joissa "äänen vaimennin " helisee just kolmosella vedätettäessä....
- jussipaita
- Viestit: 88
- Liittynyt: 16:26 02.02.2008.
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Ultima Big Growl down n´ outs, ja alkukäyrät vaikuttivat ihan suorilta, mutta laitoin keväällä lyhkäset huilut putken päihin. Pitääpä ottaa ne pois ja käydä testiajo (mutta ei resonanssi ääni sieltä päin tule) 
Mutta olen tehnyt testiajot ilman lämpösuojia. Eli ongelma ei ole lämpösuojat. Oon kiristellyt pakoputken pultteja ja muttereita, tukenut kolmesta kohtaa pantakiristimellä alemman putken lämpösuojaa, koska sieltä puuttuu ne "kaaret" minkä läpi pitäisi tuo kiristin pujoittaa. Kiristänyt etulokasuojan pultit. Korkkia oon pitänyt nyrkin alla ajon aikana. Ei oo se. Alkaa vaan vaihtoehdot vähän loppumaan, mikä on hyvä juttu, mutta pelottavasti ollaan menossa kohti vaihelootaa tai sen alueella.
Mutta pitää alkaa sitten selvittään itse tuota ongelmaa. Jos ongelma löytyy vaihdelaatikosta, niin minkähän hintanen on sellaisen remppa... tietty riippuu mitä sinne pitää tehdä... mutta voiko sieltä tulla selkeästi peltinen räminä?! Kun eikös siellä sisällä pitäisi olla vaan kovaa ja isoa metallin osia?!
Noh... ennenkuin alan alkoholistiksi, jätän muijan, muutan talliin asumaan ja teen siitä kaikesta blues -biisin, niin haen ensin toisen arvion onglemasta vaikka HDn huoltoliikkeestä. Ja sitten taas ihimetellään!

Mutta olen tehnyt testiajot ilman lämpösuojia. Eli ongelma ei ole lämpösuojat. Oon kiristellyt pakoputken pultteja ja muttereita, tukenut kolmesta kohtaa pantakiristimellä alemman putken lämpösuojaa, koska sieltä puuttuu ne "kaaret" minkä läpi pitäisi tuo kiristin pujoittaa. Kiristänyt etulokasuojan pultit. Korkkia oon pitänyt nyrkin alla ajon aikana. Ei oo se. Alkaa vaan vaihtoehdot vähän loppumaan, mikä on hyvä juttu, mutta pelottavasti ollaan menossa kohti vaihelootaa tai sen alueella.
Mutta pitää alkaa sitten selvittään itse tuota ongelmaa. Jos ongelma löytyy vaihdelaatikosta, niin minkähän hintanen on sellaisen remppa... tietty riippuu mitä sinne pitää tehdä... mutta voiko sieltä tulla selkeästi peltinen räminä?! Kun eikös siellä sisällä pitäisi olla vaan kovaa ja isoa metallin osia?!
Noh... ennenkuin alan alkoholistiksi, jätän muijan, muutan talliin asumaan ja teen siitä kaikesta blues -biisin, niin haen ensin toisen arvion onglemasta vaikka HDn huoltoliikkeestä. Ja sitten taas ihimetellään!
- jussipaita
- Viestit: 88
- Liittynyt: 16:26 02.02.2008.
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Nyt on hilut, huilut, kromit ja irto pellinpalat riisuttu pyörästä (paitsi sitä ketjun etusuojaa). Kävin testiajolla ja kyllä sieltä se pellin pärinä vieläki kuulu! Ajo Hotbiken kautta, jossa palvelualtis myyntimies käväisi rundin pyörällä ja mainitsi, että eka fiilis; se kuuluu ketjuista, mutta aika jännästi se rallattaa, ja mihin? Myös ehotti sytytys järjestelmän päivittämistä Dyna 2000i. Kun taitaa olla vielä 883 orkkis sisällä?! Kolmas vaihtoehto ja se vaikein on vaihteisto.
Ajo kotia, kylläpä noi ketjut vispaa sivuvuunnassa eestakas. Ja onko se toi kolmosvaihteen alue joka Sportsterissa resonoi pahiten? Koska eipä ole muilla vaihteilla mitään valittamista ja näin selkeää pärinää ja tärinää! Viikonloppuna tallille riisumaan kaikki ketjujen edessä olevat hilppeet ja testiä, testiä!
On se mukavata... Hyvä Suomi!
Ajo kotia, kylläpä noi ketjut vispaa sivuvuunnassa eestakas. Ja onko se toi kolmosvaihteen alue joka Sportsterissa resonoi pahiten? Koska eipä ole muilla vaihteilla mitään valittamista ja näin selkeää pärinää ja tärinää! Viikonloppuna tallille riisumaan kaikki ketjujen edessä olevat hilppeet ja testiä, testiä!
On se mukavata... Hyvä Suomi!
Re: Konversio sportti -99, nakutusta/peltimäinen räminä vedo
Muista että sportster on sportster ja sillä ei ajeta kuten BT:llä, pidetään ne kierrokset yli 2000rpm.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
-Burt Munro