Evon startin kitkapyörä

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

joe
Viestit: 15
Liittynyt: 12:04 17.09.2003.
Paikkakunta: Varjakka

Evon startin kitkapyörä

Viesti Kirjoittaja joe »

onko kenelläkään tietoa Evon (80") startin kitkapyörästä, saako jostakin auton startista vastaavan kitkapyörän (ehkä kestävämpää ja halvempaa)? Kun olen kuullut jostakin, että evoon sopisi japanilaisesta autosta startti, mutta sopiiko myös kitkapyörä ja mistä merkistä kannatta alkaa etsimään? :?: Startin kyljessä on valmistusmaa japan.

Ilmeisesti näitä kitkapyöriä on mennyt jossakin määrin kyseisestä startista. Omassani startti alkoi luistaan startatessa.
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Startti on luultavasti Nippondenson valmistama, varaosat löytyy auto sähköpajasta. Honda ja Toyota käyttävät ND:n startteja muistaakseni evosporttiin sopii ainakin joku honda crv:n startti ( selaa haku toiminnolla) joka oli muistaakseni 1.2kW kun vakio on 0.8kW.
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Suosittelen lämpimästi kääntymään starttivioissa lähimmän autosähköpajan puoleen!

Toki uutta osaa saa merkkiliikkeistä tilata ja vikaa arvata, mutta useimmiten esim. startissa voi vika olla vain kuluneissa akselin heloissa, yms yksittäisessä, helposti korjattavassa komponentissa.

Eli puhelinluettelon keltaiset sivut käteen ja hieman kärsivällisyyttä niin euroja säästyy ja homma hoituu kerrasta kuntoon, sillä noilla wanhoilla parroilla tuntuu homma olevan hyvin hanskassa! 8)

Niin, tuota kärsivällisyyttä voi tarvita, sillä omalle kohdalle on sattunut aika moisia persoonia... :roll:
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
joe
Viestit: 15
Liittynyt: 12:04 17.09.2003.
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja joe »

HD alkuperäisenä osana myydään kitkaryörää jonka on valmistanut DENSO, sama paikka myös valmistaa autojen varaosia joten samanlainen tuote pitäisi löytyä tarvikeliikkeestä huomattavasti edullisemmin. Kysyin tarvikeliikkeestä kyseistä tavaraa denson tuotenumerolla ja tilauksen kautta pitäisi olla huomenna liikkeessä. hintakin 1/3 alkuperäisenä myytävästä osasta vaikka kustannuksiin sisältyy rahtikin.

Huomenna sitten nähdään onko samanlainen kyseinen osa
evo
Viestit: 25
Liittynyt: 13:13 14.07.2004.
Paikkakunta: Hki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja evo »

Mä vaihdoin 8 vuotta sitten startin ja muistaakseni Toyota starletin startti käy en nyt enää muista varmasti mikä se oli. Pieniin muutoksiin on syytä varautua. Vertaa vanhaa siihen ennen kuin ostat.
evo
Avatar
Sepixlh
Viestit: 4218
Liittynyt: 08:26 22.04.2002.
Paikkakunta: Paimio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sepixlh »

Jostain muistelisin että ND osanro olis ollut 128000-028 eli honda civic/crv 84-91 tämä on vanhojen muitelua joten varauksella...
You live more in 5 minutes on a bike like this going flatout, than some people live in a lifetime.
-Burt Munro
joe
Viestit: 15
Liittynyt: 12:04 17.09.2003.
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja joe »

Evossa ja ilmeisesti sportissa 1200 on startilla muutettu välityksiä ja samalla siinä on sellainen tavallaan räikkä. jossakin sanovat sitä kitkapyöräksi tai pentix hässäkäksi ym. Elikkä startin moottorilta tuleva akseli pyörittää holkkia jossa on hammasratas sisältäen sellaset kuulat joka lukitsee hammasrattaan siihen holkkiin ja välittää toiseen suuntaan voiman seuraavalle hammarattaalle jolla saadaan muutettua välitykset ja nopeus sopivaksi.

Elikkä Evossa on kyseinen hammaratas systeemi joka taitaa porsia monesta pyörästä tietyssä vaiheessa. On ilmeisesti aikalailla löyhää tekoa.

Alkuperäinen hammasratas hässäkkä joka pitää sisällään myös laakerit holkin molempiin päihin oli HD liikkeessä 200 euroa, kyselin tarvikeliikkeestä ja Denson tekemänä kyseinen hammaratas ja holkkisysteemi löyty ja se myytiin Clutch:na ilman laakereita. hintakin oli 30 % alkuperäisestä. Joten pitää vielä asentaa ja testata miten kyseinen kytkin sopii ja toimii. Hammasrattaassa oli hampaiden osalta leveyttä enemmän, mutta täytyy mitata onko siitä haitta. HD on ilmeisesti tehnyt alkuperäisen käyttämällä aihiona kyseista tarvikeosaa. Mittailen tässä vielä alkuperäistä ja tarviketta, onko niissä mitään muuta eroa ja sopiiko kyseinen tuote suoraan ilman muutoksia. entinen toimii vielä, mutta välillä vetää tyhjää.
Avatar
Sporttiboy
Viestit: 1413
Liittynyt: 22:56 23.07.2002.
Paikkakunta: Peikkolandia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Mulla alkaa kans oireileen tohon suuntaan, että paa Joe kokemukset ja tieto jakoon jos saat sovitettua, on mulla talvella viimeistään edessä...
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
joe
Viestit: 15
Liittynyt: 12:04 17.09.2003.
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja joe »

Asennus on tehty ja startti tuntuu pitävän paremmin kuin uutena. Kyseinen varaosa löytyy tarvikeliikkeestä ja varaosanumero on 11-5974, hinta oli 50 euroa, joka ei sisällä laakereita. muistaakseni laaketis toisessa päässä oli 6009 ja toiseltapuolen suojattu normaalilla pölysuojalla. Toinen laakeri oli 6904 (varauksella muistiin) ei suojauksia. lisäksi oli vanha Denson numero serja jolla minä tilasin 028301-0010 on kuulemma muuttunut edellämainittuun. Cargon tekemässä osassa oli laatikon kyljessä numerosarja 4024-5478CA. Vertailin osia ja ero oli hammakehän leveydessä, mutta rattaan paksuusdessa orkkikseen oli eroa 0,1mm jolla ei olle mitään merkitystä, koska ratas pääsee liikkumaan akselilla reilu 5mm. Ja hammakehän hampaista on orkkiksessa toiseltareunaa poistettu n, 5mm jotka tervikeosassa olivat tallella. Ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, muuta kuin laittaa laakerit uuteen osaan. hammaspyörä sopi juuri olemaan alkuperäisen tilalla. Tarvike osa tuli siis 150 euroa halvemmaksi, elikkä 1/4 orkkiksen hinnasta.
Vastaa Viestiin