Electra Gliden käynnistys - öljyt kampikammiossa?

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

HD-Evolution

Electra Gliden käynnistys - öljyt kampikammiossa?

Viesti Kirjoittaja HD-Evolution »

Onkohan mun Electrassa öljyt valuneet kampikammioon, kun nyt ekaa kertaa syksyn jälkeen käynnistäessä kuuluu selvää "lorinaa" ja jotain ihmeen ääntä ilmanpuhdistajasta?

Ei muuten lähde tulillekaan. Tosin akku ei jaksa kauaa pyörittää. Huomenna uudelleen.

Miten muuten talven seisonnan jälkeen tuommoinen vm. 1990 Evo käynnistetään?
Joe Cool
Viesti:

Re: Electra Gliden käynnistys - öljyt kampikammiossa?

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

HD-Evolution kirjoitti:Onkohan mun Electrassa öljyt valuneet kampikammioon, kun nyt ekaa kertaa syksyn jälkeen käynnistäessä kuuluu selvää "lorinaa" ja jotain ihmeen ääntä ilmanpuhdistajasta?

Miten muuten talven seisonnan jälkeen tuommoinen vm. 1990 Evo käynnistetään?
Sitähän se on ja johonkin se sieltä puskee huohottimesta ulos. Minulla noissa vanhoissa valuttaa lattialle muovikaukaloon, jos noin pääsee käymään. Tuosta en tiedä, turauttaako sinne ilmanputsariin sitten ja miten paljon - tietävämmät vastatkoot ja kertokoot keinot, mihin ja miten se tuossa kannattaa valuttaa. Älä kuitenkaan täytä öljysäiliötä, muuten tulvii yli, kun sitä öljyä palaa kiertoon.
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
Base
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Base »

Hyvin todennäköistä,että öljyt ovat valuneet alas pitkän seisonnan jälkeen.Eli öljypumpun kuula laskee tankista öljyt läpi.jos nopeastikkin alkaa laskemaan ni uusi kuulasysteemi,jotkut ovat havainneet hyväksi kevyesti tuurnalla napauttaa vanhaan kuulaan ennenkuin uuden laittaa.Mul sama vm. ja pihalle ei ole öljyjä puskenut kun 1-2 kertaa olen talvella konetta käyttänyt.Olisiko lorinan syynä et öljyt lorisee takaisin tyhjään tankkiin ja kammiosta mul menee huohotusletku ilmanputsariin josta joskus tihkunu muutama tippa öljyä.Käyntiin on lähteny laakista täydel akul ilman mitään rituaaleja ja öljyt on pysyny tankissa kun ne ovat sinne pumppaantuneet.Ei vika vaan ominaisuus...
matkamallimies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja matkamallimies »

Kyllä tästä on kyse.
Ota huohotinletku pois kaasarista ja ohjaa se johonkin astiaan ( ehkä kannattaa jatkaa sitä väliaikaisesti, ettei roisku lattialle).
Käynnistys sitten vaikka apuakulla ja tyhjäkäynnillä se räkii sieltä muutaman desin pois ja sitten loppuu. Letku kiinni, käytä hetki, lisää/ tarkista öljyn taso ja menox. Itse olen ottanut huohotinletkun pois
kaasarista, asentanut sen akun taakse nippareilla ja päähän vielä suodatin jonka ostin Mannelta!
Tällöin vältyn siltä, että seisonnan jälkeen ei öljyä valu Ilmanputsarikotelosta tötterölle.
Kyllä sen kanssa voi elää!

kk
HD-Evolution

Jos se öljy valuu hallitusti sieltä ilmanputsarista alas, tartteeko sitä huohotinletkua ottaa irti? Vaikuttaako käynnistyvyyteen sotkemalla bensat tms?

Kipinät tulee hyvin, muttei lähde tulille. Auttaisiko uusi bensa asiaan? Syksyllä vielä toimi moitteetta.
Rautahauli

Viesti Kirjoittaja Rautahauli »

Omassa sovelissa näyttäisi siltä että Check Valve korjaantui sillä että kopautin kuulaa messinkituurnalla, nostin sen ylös ja vaihdoin uuteen, vaihdoin jousen samalla. Alle vitosen remppa. :o

Talvella ennen tuota toimenpidettä lorautti öljyä alleen jo viikon seisonnan jälkeen ihan vaan startilla konetta pyörittäessä.
Joe Cool
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

HD-Evolution kirjoitti:Jos se öljy valuu hallitusti sieltä ilmanputsarista alas, tartteeko sitä huohotinletkua ottaa irti? Vaikuttaako käynnistyvyyteen sotkemalla bensat tms?

Kipinät tulee hyvin, muttei lähde tulille. Auttaisiko uusi bensa asiaan?
No kokeile ensin tänä vuonna ilman letkun irrotusta, niin sitten tiedät, miksi matkamallimies ja minäkin suosittelemme sitä letkun irrotusta :lol: Nimittäin jos sitä öljyä on tullakseen kunnolla, niin muutama desi on jo niin iso lammikko, että se ei todellakaan valu hallitusti yhtään mihinkään muuten kuin letkua pitkin 8) Tästä syystä panen itse aina muovisen laatikon ensikäynnistysten aikana pyörien alle, joskus sitä öljyä tulee ja joskus ei, riippuu ihan siitä kuulan tilanteesta. Nyt rautikseen uusin juuri tuon kuulan lyötyäni ensin tuurnalla vanhaa kuulaa.

Ota se ilmanpurtsarin kansi irti ja katso, ruikkiiko reilusti bensaa kiihdytyspumpulla. Nimittäin jos bensa on haihtunut täydestä kaasarista, se voi olla melko tukossa jäljelle jääneestä sakasta. Jos ei ruiki kunnolla (oletan että kaasarissa on kiihdytyspumppu), niin sittten on bensa lopussa tai puhdistushommia tiedossa. Itse olen pitänyt tapana käyttää syksyllä kaasarin tyhjäksi hana kiinni ja se on riittänyt talvirituaaleiksi.

Ja tuo bensa lopussa ei ole mitään viisastelua - viimeksi tänä keväänä sahasin shovelia hulluna käyntiin, harjasin tulpat, vaihdoin tulpat ja tanssin käynnistystanssin pyörän ympärillä. Ei edes lupaillut käyntiin. Sitten käänsin varatankille ja ruiskautin pari kertaa kliihdytyspumpulla ja kone starttasi kuin kahvitauon jäljeltä 1,2 sekunnissa :oops:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
HD-Evolution

Ei naureta siellä!! :wink:

Tankki täyteen V-Poweria ja HD käyntiin... Ja sitä öljyä todella tulee sieltä. Onneksi oli astia alla. No eiköhän ne pala pakarista ekalla ajolla.
Vastaa Viestiin