Ja onhan tähänkin asti itella hoitanut parillakympillä tullauksen.. toi itellan systeemi on ihan ok suuremmissa tilauksissa mutta välillä on tullipostiin jäänyt alle tullirajan olevia tavaroita tai kamoja joista alv+tulli on parikymppiä niin siitä ei ole kovinkaan mielekästä maksaa samaa summaa tullauspalkkiona.
Vallu kirjoitti:
Miksi pitäisi? Kyllä UPSin pojat tai likat hoitaa. Eikä maksa paljon!
Miksi hitossa pitäisi maksaa Upsille tai muille useita kymppejä pikkuosien tullauksesta? Ihan turhaa rahastusta. Nekin rahat voi köyhä laittaa moottoripyörän osiin. Tää homma olis voitu hoitaa netin kautta jo valovuosia sitten. Mutta hyvä kun edes nyt posti kantaa jo kerran maksetun postin perille eikä tulli jumita turhaan.
Aiemmin ropleemeja tuli kun osat lähtikin vasta kuukausien viiveellä jenkkilästä liikkeelle, ei peränperällä asujat pystyny 3 viikon varoajalla aina hyödyntään tullimatkojen yhdistämistä esim työreissuun. Kuka hitto sitä nyt jatkuvasti pyörii maalikylissä? Pitäkää liikennevalonne
-T
- Back to the roots of Vintage American mc-racing -
T for Texas kirjoitti:
Miksi hitossa pitäisi maksaa Upsille tai muille useita kymppejä pikkuosien tullauksesta? Ihan turhaa rahastusta. Nekin rahat voi köyhä laittaa moottoripyörän osiin. Tää homma olis voitu hoitaa netin kautta jo valovuosia sitten. Mutta hyvä kun edes nyt posti kantaa jo kerran maksetun postin perille eikä tulli jumita turhaan.
-T
Viimeksi paketti tuli Fedex:llä. Kun ilmoittivat että olisivat valmiit tekemään tullauksen, kysyin että mitä jos teen sen itse. Vastaus oli että ok, mutta tarvitset Fedex:ltä jonkun luovutusasiakirjan ja se maksaa X €. Hinta oli suurinpiirtein sama kuin heidän tullauspalvelu.
Vallu kirjoitti:Me varakkaat ostetaankin vain ISOJA osia!
Mä olen hakenut isot osat tai osakasat itte. Jos tullit ja alvit ylittää 700e saa rahalla jo lentoliput Atlantin yli ja voi tilata kilkkeet tutulle USAssa ja käydä itte noutamassa romppeet kotio. Homma toimii mainiosti edelleen heikon taalan aikana. Lentoasemalla on mukava retuuttaa matkatavaroissa vaihdelaatikkoa ihan siitä ilosta että näkee virkailijoiden naamat kun ne ihmettelee läpivalaisussa mitä hittoa täällä on menossa ruumaan Laukku on takuulla pöyhitty joka kentällä..
-T-
T for Texas kirjoitti:
-T
Viimeksi paketti tuli Fedex:llä. Kun ilmoittivat että olisivat valmiit tekemään tullauksen, kysyin että mitä jos teen sen itse. Vastaus oli että ok, mutta tarvitset Fedex:ltä jonkun luovutusasiakirjan ja se maksaa X €. Hinta oli suurinpiirtein sama kuin heidän tullauspalvelu.
jpk96, homma pätenee vain Fedexillä, normaalipostissa ei ko. kulua tule. Btw, mitä maksaa kevyt pikkukilke Fedexilla tullattuna ja ovelle kannettuna? Heitä joku esimerkki.
-T
Tuli eka kokemus nettitullauksesta, ihan ok prosessi ja ei-reaaliaikaiseksi toimitukseksi aika nopeakin, vaikka muutama kohta kyllä oli hieman hanurista... Yllätyksekseni netissä kuittia ei tarvitakaan automaattisesti vaan tulli pyytää sen erikseen jos kokee aiheelliseksi (hämmästyttävää sinällään kun tullipostissa tuo kuitti on kaiken perusta ja ilman sitä tavara jää tulliin). Prosessi kesti noin 40 minuuttia: tein ilmoituksen ja lähetin, olin epähuomiossa merkannut että omaan alkuperätodistusasiakirjan tavaraan ja tulli lähetti siitä virheilmoituksen, kävin korjaamassa virheen ja lähetin tullausilmoituksen uudelleenkäsittelyyn. Parinkymmenen minuutin kuluttua tuli mailia että tullilla on asiaa, tullit + verot oli laskettu ja nuo piti vahvistaa, minkä jälkeen kävin maksamassa laskun nettipankissa ja systeemi ilmoitti että itellalle on lähetetty tieto laittaa paketti eteenpäin.
Hanurista olleita kohtia:
-järjestelmä pyytää saapumistunnusta, itellan paperista tieto löytyy nimellä lähetystunnus (no tämä selvisi sen jälkeen kun ekan kerran yritin antaa saapumisilmoituksen viitettä)
-tositetiedon lisääminen epäselvää, ensimmäisellä yrityksellä olin onnistunut lisäämään tiedon, että hallussani on lähetykseen liittyen 3 kuittia ja alkuperätodistus (tämä moka tapahtui lähinnä siksi, että etsin paikkaa jossa laittaa pdf-kuitti liitteeksi ilmoitukselle ennenkuin ymmarsin ettei kuittia tarvitakaan)
-seilatessani edes-takas sivuilla systeemi hukkasi tavaran hinnan (useampaan kertaan)
-lopussa ei tullut yhteenvetosivua siitä mitä tullille itse asiassa oltiin lähettämässä
-ilmoitusmailit ovat karun asiallisia valtion tyyliin (ei välttämättä huono homma, mutta otsikko kannattaa lukea kokonaan)
Kaikenkaikkiaan pätevä systeemi, hankaluudet menee käyttäjän ja ensimmäisen yrityksen piikkiin, seuraava tullaus meneekin jo rutiinilla.
^ Kiitti "raportista", tietääpähän varautua kun kohtapuoliin aika koittaa.
Laitoitko noista huonoista puolista palautetta suoraan Tullille? Uskon että järjestelmän tekijät arvostavat tollasta suoraa palautetta, luulis auttavan heitä jos/kun kehittävät palvelua edelleen.
Ajattelin, että käyttökokemuksista voisi olla hyvä avautua niin muut välttyvät samoilta virheiltä, tällä palstalla on kuitenkin sen verta paljon tullin asiakkaita. Tietty noihin omiin murheisiini olisi saattanut löytyä vastaus jotain faqista, mutta olen sen verta atk:ta käyttänyt että olen oppinut lukemaan ohjeet vasta kun kiroilu ja pöytänyrkkikään ei auta, nyt ei päästy ihan sinne asti
Joo, soitin nettipalvelun asiakaspalvelunumeroon ja kerroin murheeni sitten kun virheilmoitus tuli.
T for Texas kirjoitti:
jpk96, homma pätenee vain Fedexillä, normaalipostissa ei ko. kulua tule. Btw, mitä maksaa kevyt pikkukilke Fedexilla tullattuna ja ovelle kannettuna? Heitä joku esimerkki.
-T
Tässä viimeisessä tilauksessa (kaksi pakettia, yhteispaino varmaan vajaa 10kg) toimituskulu Fedexillä ja USPSllä oli suurinpiirtein sama, reilut sata taalaa. Jos en väärin muista, Fedex otti tullauspalvelusta vajaa 30e. USPSllä tuon olis säästänyt kun olis käynyt itse tullaamassa.