Vapaavirtaussuodatin sateella

Kaasutin, ruisku- ja ohjaus, sytytys, ilmanpuhdistin, pakoputkisto

Valvojat: Pertti, pressa

ttopi
Viesti:

Vapaavirtaussuodatin sateella

Viesti Kirjoittaja ttopi »

Onko syytä varautua ongelmiin sateella vapaavirtaussuodattimen kanssa? Pyörässäni on V&H:n suodatin Duke -suojuksella, mutta melko vapaastihan tuohon silti vesi pääsee.. Seisoessa kannattanee suojata, mutta onko nuo miten herkkiä ryyppimään vettä ajaessa? Aiemmin on ollut alkup. Ilmanputsareita, niin uusi tilanne nyt vaparin kanssa...
FXRT Sport Glide '83, Shovelhead 1340...

Old is not Dead!
salpa
Viesti:

Re: Vapaavirtaussuodatin sateella

Viesti Kirjoittaja salpa »

Viime kesänä kävi aika useasti niin että vapari kartio kastui oikeen kunnolla. Äkkiä se siitä kuivaa kun laittaa koneen käyntiin, mutta tokihan se tuntuu vähän tympeältä laittaa kone tulille ku tietää että menee vettä mukana. Öljyihin asti ei silti ollu vettä kulkeutunu, joten ei kai tuossa mitään vakavaa ole tapahtunut.
jack

Viesti Kirjoittaja jack »

jos se vesi sieltä kaasarin kautta öljyihin pääsee taitaa olla jo jotain muutakin vikaa.
- mä mitään harrikoista ymmärrä,mutta minähän ajankin Moottoripyörällä -
"All motors are bombs; Some just have shorter fuses than others."
-Riddnick Wysdom
HileD
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HileD »

Mulla force wimder paikassa (se on semmonen kartio). Siinä tuli sade sukka mukana ja on mulla se yleensä mukanakin ollu mut toisinaan oon menny kovallaki sateella ilman kun enää (vielä) useita kymmeniä kilometrejä kotio/perille. Ei oo edes yskässy. Oman kokemuksen mukaan ei kovin herkkä ole.
-Know your enemy-
salpa
Viesti:

jack kirjoitti:jos se vesi sieltä kaasarin kautta öljyihin pääsee taitaa olla jo jotain muutakin vikaa.
Lähinnä tarkoitin, että kun tuossa omassa härvelissä on tuommonen lampuvarjostimen kokoinen putsari ja siitä jos menee imuputken kautta throtlebodyn läpi imusarjaan ja siitä pyttyihin niin jos pitkään seisoo niin saattaisi vähän mennä öljyn sekaan. Ei toki mitenkään todennäköistä. Joskus vain kun on tullut maasturilla sukellettua niin on öljyt vaihtanu väriä ja vaikka sitä vettä ei paljoa olekkaan öljyn sekaan menny.
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 05:47 28.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
'Vintage' 2001 TC 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, ex NighTrain, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
salpa
Viesti:

Sumunahan vesi on aivan hyväkin asia. Sitoo happea ja jäähdyttää. Tuotahan käytetään ainakin kireämmissä jenkissä jonkin verran, mutta pisarat ei sitten ole ihan yhtä hyvä homma.
maicol

Viesti Kirjoittaja maicol »

täällä etelässä laki määrää sen reilu 20% alkoa kaikkiin bensalaatuihin. ja sitten on tuo "puhdas" alkohooli sitä käyttäviin kulkuneuvoihin, kun sitä alkohoolia on, niin sitten "fiksuimmat" huoltiksen omistajat laittaa sekaan vettä ninpaljon kuin sielu sietää, paikalliset eivät yleensä suosittele alkolla kulkevan ajoneuvon hankintaa sillä moottorin käyttöikä saattaa olla vain puolet bensamallin vastaavasta (enemmän pystyy sekoittamaan vettä mitä enemmän sitä alkoa siellä on)
luulen että perustuu siihen et vesihöyry siellä palotilassa käyttäytyy erilailla kuin muut aineet ja kaasut, ehkä paine lisääntyy väärällä hetkellä?? luulempa että jos jatkuvasti on kosteutta metallipinnoilla (vaikka öljyn seassa) niin eipä hyvää tee sekään (laakerit)?
"HASTA LA PISTA"!
scott

Viesti Kirjoittaja scott »

Jos vanhoissa autoissa on jälkikäyntiä niin monesti porukka suihkuttelee vesi-sumutinpullolla vettä kaasarin imupuolelta sisään. Poistaa karstan ja paskat sylinteristä. Toimi ainakin veljen CJ7 Jeepissä :)

Muistakaa vaan pestä ja öljytä niitä vaparisuodattimianne. Ei tarvi murehtia sateesta.
AK-76
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AK-76 »

HileD kirjoitti:Mulla force wimder paikassa (se on semmonen kartio). Siinä tuli sade sukka mukana ja on mulla se yleensä mukanakin ollu mut toisinaan oon menny kovallaki sateella ilman kun enää (vielä) useita kymmeniä kilometrejä kotio/perille. Ei oo edes yskässy. Oman kokemuksen mukaan ei kovin herkkä ole.
Ei ole herkkä pienelle sateelle mutta kannattaa huoltaa määräajoin putsaamalla ja öljyämällä. Ja pitkälle reissulle ottaisin ehkä jopa hieman öljyä mukaan. Nimimerkillä: ForceWinder kiinni Nordkapin reissulla ja välillä Alta-Kautokeino tuli vettä niin perkeleesti. Kohtalaisesti nosti jännitystä kun puolessa välissä jänkää alkoi vetään vettä koneeseen putsarin kautta. Kautokeinosta huoltikselta ostettu kuonokoppa pelasti paljon ohjaimena putsarin edessä ja täytyy myöntää, että suomeen pääsy tuntu hienolta.
Ei mulla muuten kesän ajeluilla ongelmia ollut ton putsarin kanssa ja yleensä huoltoasemat on kuitenkin lähietäisyydellä.

Mutta lyhennettynä. Komppaan aikaisempaa ja kehotan öljyämään säännöllisesti ja huolella. :)
No on se....
Kaapeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaapeli »

Minulla SE:n vapari. Tähän asti pelittänyt aivan moitteetta, normi huoltojen kera hoidettuna. Eilen tuli ajettua vajaat 40km totaalisessa kaatosateessa ja kone alkoi pätkimään ja hyytymään ja paukkumaan. Pysähdyttiin -> vettä koko putsari "täynnä, alareunastaan siihen imukurkun alkuun asti" ja valui ihan solkenaan alareunastaan kun kävi tyhjäkäyntiä. Noo siinä hetken tyhjäkäyntiä kaasutellen. Matka jatkui ja sama alkoi uudestaa... ei kestänyt kaasua vaan alkoi heti röpeltään ja paukkumaan. Pääsin kuitenkin eteenpäin ja välillä piti pysähtyä odottamaan jotta vedet valuu pois putsarista. Sitten pari kilsaa ennen kotia... kone pätkii paukkuu ja poks sammui ja punaiset valot mittaristoon... Työllä ja tuskalla käyntiin ja 5-10 minuuttia tyhjäkäyntiä -> matka jatkui.

Se tehtaan sadehuppu päästi vedet lävitsensä (tuli meinaan taivaan täydeltä) ja sitten ne vedet meni koneeseen. (96 ruiskukone)
FXDF -09
"ihte kun tekee, niin siit tulee semmonen"
Röpöttäjä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Liika on aina liikaa. Vähäinen vesi ei haittaa mutta jos sitä alkaa mennä paljon koneeseen niin eihän se pensa enää syty kunnolla. Ilma pitäis ottaa sieltä minne vesisumu ei kulkeudu. Vapaavirtaussuodattimissa on ongelmana juuri tämä. Ei sukka mitään auta, ilma kulkee läpi samalla tavalla. Pitäis olla jonkin moinen metallinen kuori sen päällä joka ohjaisi ilman esim sylinterien välistä koneeseen.
Vedellä karstoja on irroiteltu kautta aikojen. En tiedä mitä katti tykkää liiasta vedestä kun nuo karstan poistokemikaalit on olleet markkinoilla jo pitkään esim Fortte.
Rankkasateessa ton mersunkin imuaukon eteen etusäleiköön piti saksassa pistää muovi, muuten hyytyi koko paska, edellä ajavat autot nosti sellaisen vesisumun että.
setti71
Viesti:

Viesti Kirjoittaja setti71 »

Moro,

Tässä juurikin lähdössä pitemmälle istunnolle ja vettä tullee niin perk....paljon että..... :( .

Mulla tuommonen "HD-orkkis putsari" ( Screamin' Eagle® Stage I Air Cleaner Kit - Twin Cam Models, 29773-02C). Aloin sitä aukomaan ja aattelin öljytä, jotta se kakiminen ei alakas tienpäällä taas, mutta siellähän sanotaan, että "elä ny missään nimesä ainakkaan ölijyä siihen laita", amerikaksi toki :? .

Mitä ny tehään? Ostanko ärrältä kortsun siihen päälle? Mitä vaimo siihen sanoo ku reissuun lähtiessä käy gummiostoksilla? Tähä? :roll:
Vai ajellaanko näillä vaan aurinkonpaisteessa? Kalivorniasa ei vissiii saja ikinä....Emminä tiiä.

-setti-
2011 FLHTK
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos se putsari on vähääkään orkkiksen mallinen, ei siitä ajossa vettä niin paljon mene, että menoa haittaisi.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Mopo-Ukko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopo-Ukko »

Mulla on tollainen koppa vaparin päällä,edestä melkein umpinainen ja takaa avoin,nyt kesällä parhaimmillaan tai pahimmillaan 350km päivässä kaatosateessa ja ei mitään ongelmia.

Kuva
Viimeksi muokannut Mopo-Ukko, 20:23 31.08.2011.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
FXSTI -06
Vastaa Viestiin