Soodapuhallus

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

mikko66
Viesti:

Re: Soodapuhallus

Viesti Kirjoittaja mikko66 »

turunsoodapuhallus kirjoitti: Eli kuivajää vaatii ihan omanlaisen värkin puhallukseen, ja sen lisäks kuivajää on suht kallista jos ei oo omaa tehdasta.
Honkkarin hiekkavermeillä saattaa jonkinlaista soodapuhallustulosta syntyä, riippuu kompurasta.
Enemmän merkitystä on ilmamäärällä kuin paineella, mun kompura puskee 5,6 m3 ilmaa / min. joten se kyllä riittää isompaankin touhuun. (puhaltelen lähinnä 8mm venturisuuttimella) itellä puhalluspaine on yleensä 4-8 bar, mut ilmamäärä on sit tietty "suurehko". Pienemmälle pillille riittää luonnollisestikin pienempi ilmamäärä, niinkuin mun kynämallin puhallin, jolla teen viimeistelytöitä ja pikkupintojen ja herkkien osien sooda,lasikuula ja alumiinioksidipuhalluksia. Silloin tietty työtahtikin on eri, eli oikeat vehkeet oikeisiin kohteisiin.
Hiekkapuhaltimella soodaa puhaltaessa kannattaa pysytellä sisätiloissa, jos sooda saa kosteutta, se pakkaa paakkuuntumaan jolloin työ on tuskaisen hidasta. (ammattivermeis on täry ja ilmankuivain tätä varten)
Sit noi alumiinipinnat, se on vähän tapauskohtasta, et lähteekö kaikki hapettumat. Ite puhallan tarvittaessa perään pienellä lasikuulalla pinnan sileeks (varastossa 70-500 micronia, eli vaihtoehtoja on pinnan mukaan) jos ei lopputulos asiakasta muutoin miellytä. Sit voi vaik hieroo sinolia pintaan (hidastaa hapettumista) tai lakkailla ni on vitullisen nätti ja pitkään.

Ei muuta kuin kaupoille ja paskasiin hommiin. 8)
Tomppa
Kompura mitoitetaan käytännössä: milli suuttimessa, niin kuutio kompurassa.
Terveisin: Jo kymmen vuotta hiekkapuhalluslaitteiden myyjänä (löytyy myös soodalatteita).
http://www.energiamestarit.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
Palatable
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Palatable »

Ny hätä... Mitäs sitten kun soodapuhallus tehty ja sitten etikka/vesiliuosella huudottu ...niin ruostuu välittömästi..kokeiltu vähä kaikenlaista mutta samalaulu kokoajan...en pääse maalaamaan kun kokoajan ruosteessa varsinkin kun jonkun aineen huuhtoo vedellä pois!
MITÄ IHMETTÄ PITÄÄ TEHDÄ??? :oops:
On se sit nii inanaa!
edamski

Viesti Kirjoittaja edamski »

Palatable kirjoitti:Ny hätä... Mitäs sitten kun soodapuhallus tehty ja sitten etikka/vesiliuosella huudottu ...niin ruostuu välittömästi..kokeiltu vähä kaikenlaista mutta samalaulu kokoajan...en pääse maalaamaan kun kokoajan ruosteessa varsinkin kun jonkun aineen huuhtoo vedellä pois!
MITÄ IHMETTÄ PITÄÄ TEHDÄ??? :oops:
Itse olen käyttänyt autonentisöintiprojektissani CRC rust remover -nimistä ainetta. Periaatteessa se on fosforihappoa. Tappaa senkin ruosteenpoikasen huokosista mitä ei vielä silmällä näe. Jättää maalaukselle sopivan pohjan. Jotkut puhuvat peittaamisesta. Huom! Sinkityistä osista lähtee sinkkipinnoite pois, tosin usein se on toivottuakin, mutta hyvä ottaa huomioon. Aine toimii lämpöisenä (about 50 °C) tehokkaammin/nopeammin.
Palatable
Viesti:

No hitsit toihan on jus sopivaa sit!
Hmm tarttee silti varmaan pahimmat tapetut ruosteet vähä rapsutella?
Ei taida olla mikään BillTeema tuote ? Apteekista? :oops:
On se sit nii inanaa!
edamski

Palatable kirjoitti:No hitsit toihan on jus sopivaa sit!
Hmm tarttee silti varmaan pahimmat tapetut ruosteet vähä rapsutella?
Ei taida olla mikään BillTeema tuote ? Apteekista? :oops:
Teollisuuskemikaaleja myyvistä erikoisliikeistä ainakin saa. Itse ostin 5 litran kanisterin Tekno Tikasta Tampereelta. Tässä linkki tuote-infoon.

Tuo 250 ml riittää varmaan jos on kyse vain osien pesusta/käsittelystä maalauskuntoon, sitähän laimennetaan jonkin verran ja laimennussuhde on riippuvainen käyttökohteesta/tarkoituksesta. Itse sain joskus takavuosina hyviä ohjeita kun soitin CRC:lle ja kyselin neuvoja.

Kirjoita Googleen "CRC rust remover" niin löyty lisää infoa.
Palatable
Viesti:

edamski kirjoitti:Tuo 250 ml riittää varmaan jos on kyse vain osien pesusta/käsittelystä maalauskuntoon, sitähän laimennetaan jonkin verran ja laimennussuhde on riippuvainen käyttökohteesta/tarkoituksesta. Itse sain joskus takavuosina hyviä ohjeita kun soitin CRC:lle ja kyselin neuvoja.

Kirjoita Googleen "CRC rust remover" niin löyty lisää infoa.
:P Jätti KIITOS Ny alko lyyti kirjoittaa :roll:
Viimeksi muokannut smuige, 09:25 24.03.2011.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: lainaus (merkit) korjattu kuntoon
On se sit nii inanaa!
edamski

Vähän vinkkejä vielä, että jos on jotain isompaa ruostetta, niin käsittelyn voi toistaa, pidentää vaikutusaikaa ja välillä käyttää harjausta tehostamaan vaikutusta. Wanha tiskiharja tai hammasharja on hyvä siihen homaan. :D

Lisäksi itse olen käyttänyt upotusta/kylvetystä tuossa litkussa jos osien koko on sen sallinut. Esim. ruosteisista sinkityistä ruuvi- yms. nippelitavarasta lähtee samalla sekä ruosteet että sinkit ja näin ne ovat puhtaat uudelleen sinkittäviksi.

Eri vahvuuksiakin voi kokeilla, mutta jos on kyse vaan puhtaan metallipinnan "peitaamisesta" maalauskuntoon niin ihan rätillä pyyhkiminen riittää ja sitten antaa kuivua. Yleensä pinnasta tulee sellainen vaalea mattapinta ja tämä on kuulemma otollinen alusta pohjamaalille. Jotkut autopuolen pohjamaalitkin kuulemma sisältää tuota fosforihappoa, eli hyvin toimii yhdessä.

Tuo aine on sikäli mukavaa kamaa käyttää että se ei ole mitenkään kauhean vaarallista. Kumihanskat tietty pitää olla ja huolehtia tuuletuksesta vaikka ei se nyt niin kauheen pahalle haise… Ihan autotalliolosuhteissa mä olen tuon kanssa lätrännyt.
Palatable
Viesti:

Iha autotallissa ja niin isoja osia kun melkein koko auto... tai no puolet liki kuiteski!
Noh jahka saan ostettua ko tökötin niin sutimaan vaan.. onneksi suurin osa on suht kevyttä pintaruostetta.
Hmm tuossa on hyvä syy vihdoinkin vaihtaa hammasharjakin! :oops:
Joutuu vissiin kokeileen kestääkö paineruisku pullo jotta jos sillä yrittäis sellaisiin koloihin joihin ei pensselillä yllä/onnistu!
Taas tietää mitä illalla tekee :roll:
On se sit nii inanaa!
Vastaa Viestiin