Keulan stefan vaihto

Runko, jousitus, keula, renkaat, vanteet, jarrut, peltiosat, satulat

Valvojat: Pertti, pressa

reksa62
Viestit: 31
Liittynyt: 22:12 06.06.2010.
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Keulan stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja reksa62 »

Miten irroitus? vm.93 softailin keulaputken stefa.
FLHTC -01
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Keulan stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja smuige »

Tässä yleisohje keulan stefan vaihtoon.
(korjatkaas ja lisätkää jos puutteita)
  • Etupyörä pois.
  • Jarrujen irroitus. Joko kahva keulaputken mukaan taikka jarrupuristin-puristimet irti keulasta.
  • T-kappaleesta keulaputkien yläruuvit irti.
  • Ala T-kappaleen keulaputkia puristavat ruuvit auki. Puu- taikka muovikiila väliin (rakoa suuremmaksi - ei ruuvarilla tms kromit tuhoten...).
  • Keulaputket irti T-kappaleista.
Sitten voi toimia parilla eri tavalla.

Keulaputket purkaen:
  • Alhaalta kuusiokoloruuvi auki. Ei sivussa oleva vaan alhaalla keskellä.
  • Keulaputkien toinen yläruuvi auki ja pois.
  • Jousi ja hydrauli pois.
  • Öljyt pois.
  • Pölysuoja alaputkien yläpäästä pois.
  • Lukkorengas irti.
  • Voimakkaalla vetäisyllä keulaputkesta niin lähtee yläputki pois alaputkesta.
    Tässä vaiheessa saattaa tulle se stefakin pois.
  • Jos stefa ei vielä irronnut, niin kammetaan se siihen sopivalla koukkumaisella työkalulla pois.
    Raunan suojaus - varo jättämästä jälkiä taikka vaurioittamasta alaputken yläpäätä.
  • UUSI STEFA paikoilleen (sopivalla holkilla SUORAAN paikoilleen naputellen).
  • Keulan kasaus ja öljyt sisään (41mm keulaan n. 3dl)
Kaulaputket kokonaisina
  • Pölysuoja alaputkien yläpäästä pois.
  • Lukkorengas irti.
  • Keulaputkista koitetaan kammeta stefat irti koukkumaisella työkalulla ala- ja yläputkia vaurioittamatta.
  • Uusi stafa paikoilleen ERIKOISTYÖKALULLA. Joko riittävän leveä holkki taikka riittävän pitkä holkki (joka tulee yläkeulaputken yli). Naputellaan SUORASSA paikoilleen.
  • Pölysuojat paikoillen.
Sitten taas keulaputket, jarrut ym paikoilleen.

Jossain vaiheessa keulat vaihtuu sellaisiksi, ettei tuota lukkorengasta tarvitse irroittaa, keula on yhdessä vain tuon hydraulin ruuvi avulla.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
reksa62
Viestit: 31
Liittynyt: 22:12 06.06.2010.
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Keulan stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja reksa62 »

Kiitos . Kyllä tällä tiedolla pitäis onnistua. :D
FLHTC -01
reksa62
Viestit: 31
Liittynyt: 22:12 06.06.2010.
Paikkakunta: Tornio
Viesti:

Re: Keulan stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja reksa62 »

Nyt kun stefat on irti niin voin sanoa,että keulaputket purkaen on helpoin tapa.Kiitos vielä ohjeesta.
FLHTC -01
Avatar
tinde123
Viestit: 180
Liittynyt: 21:52 22.08.2007.
Viesti:

Re: Keulan stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja tinde123 »

Tuli problem tähän asiaan liittyen:
smuige kirjoitti:
Keulaputket purkaen:
  • Alhaalta kuusiokoloruuvi auki. Ei sivussa oleva vaan alhaalla keskellä.
  • Keulaputkien toinen yläruuvi auki ja pois.
  • Jousi ja hydrauli pois.
  • Öljyt pois.
  • Pölysuoja alaputkien yläpäästä pois.
  • Lukkorengas irti.
  • Voimakkaalla vetäisyllä keulaputkesta niin lähtee yläputki pois alaputkesta.
    Tässä vaiheessa saattaa tulle se stefakin pois.
  • Jos stefa ei vielä irronnut, niin kammetaan se siihen sopivalla koukkumaisella työkalulla pois.
    Raunan suojaus - varo jättämästä jälkiä taikka vaurioittamasta alaputken yläpäätä.
  • UUSI STEFA paikoilleen (sopivalla holkilla SUORAAN paikoilleen naputellen).
  • Keulan kasaus ja öljyt sisään (41mm keulaan n. 3dl)
Toisesta etuputkesta alaruuvi pyörii "läpi". Eli vastakappale pyörii mukana. Mitäs nyt? Mikä on ylipäätään se voima mikä pitää vastakappaletta paikallaan kun ruuvia väännetään kiinni/auki? Toisen kanssa ei mitää ongelmia... prkl aina jotain....

t.tinde
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: Keulan stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Ota pulttipyssyllä, jos sellainen on käytettävissä.
Sitä vastakappaletta (dampperi) pitää paikallaan ainoastaan jousen painon aiheuttama kitka. Jos käytät tavallista mutka-kuusiokoloavainta, lyö sitä auki-suuntaan. Äkkinäinen isku auttaa yleensä.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
ma^ko
Viestit: 1807
Liittynyt: 16:08 02.09.2010.
Paikkakunta: City of HellSing
Viesti:

Re: Keulan stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

Kannattaa myös painaa sitä keulan jalkaa kokoon samalla ku avaa.
Prätkäni on kootut teokset. Whisboneshovelhead.
Avatar
pau
Viestit: 67
Liittynyt: 22:02 04.10.2010.
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Keulan stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja pau »

onko sama kuvio 35mm -86 fxrd:n keulassa ? entä öljymäärä ?
pamppujen yläpäässä, t-kappaleiden pinnalla, on isot mutterit ja pienet pultit näistä läpi. mikähän näiden funtio on ?

p.
1996 FXSTS, Springer with Apes, Style before function
1986 FXRD, FXR -or- DIE!
Avatar
the ripper
Viestit: 447
Liittynyt: 12:39 06.03.2010.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Keulan stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja the ripper »

Tulihan tossa opeteltua toikin homma mut keulasta vaan tuli sen jälkeen perkeleen jäykkä... kuinkahan pitkä se muovi holkki yleensä on vakio keulassa kun tossa on noin 75mm ja prikat molemmissa päissä??
Avatar
the ripper
Viestit: 447
Liittynyt: 12:39 06.03.2010.
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Keulan stefan vaihto

Viesti Kirjoittaja the ripper »

nyt se holkki on enään 60mm ja ohut prikka alapäässä mut kun on vieläkin kovan oloinen... kuinkas jähmeetä keulo öljyä herrasväki on ruukannut käyttää... ite laitoin 20w oliskohan siinä ongelma?? :(
Vastaa Viestiin