Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Näyttää niitä renkuloita irtoilevan. Kannattaa tutustua sakemannien raportteihin. Heillä on ehdoton kielto rengasliikkeissä pulttien rasvaus. Käyttävät ainoastaan rengastervaa.
Terveisin paljon renkaita saksasta ostaneena ja vaihdattaneena. Saksassa oikeassa rengasliikkeessä rengas mies asentaa renkaat ja työnjohtaja tarkistaa vielä toiseen kertaan momentit ja kuittaa työlähetteen. Yleensä koeajaa vielä auton ja tarkistaa vielä kerran momentin. Tekevät ainakin sakemanneille näin. Ja lappu ilmestyy vielä että jälkikiristys on tultava tekemään tai teetettävä momenttiavaimella 100-200km päästä. Rengas kun on sen tiukimmalla olevan pultin varassa. Saksassa tietysti ajonopeudet ovat suuremmat ja pultteihin kohdistuvat rasitukset.

Olen kerrasta oppinut asian. Ja tää on faktaa.....

Meni jarrulevyjen ohi mutta menköön.
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4937
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 01:56 28.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
Vallu
Viestit: 4714
Liittynyt: 13:20 17.04.2002.
Paikkakunta: Karjalohja
Viesti:

Re: Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Viesti Kirjoittaja Vallu »

No sitä kunnon puutervaa saa tästä verkkokaupasta: http://www.pajutex.composer.fi/eshop/categories/161/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kuva LIFEMEMBER
pulukka
Viestit: 51
Liittynyt: 21:13 27.10.2010.
Paikkakunta: Joensuu

Re: Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Jaahans, viestiketjusta ujahtikin sitten melko pitkä tarina -Voi tätä tiedon tulvaa :) -Pitänee hankkia tuota tervaa jarrulevyn pultteja varten jahka pääsen asentelemaan uutta fättärin takavannetta takaisin paikalleen. Eipähän tartte jatkossa noiden kanssa kiroilla. Sen pitäis ihan näinä päivinä palautua maalamolta...

Mitenkäs muuten saisiko tuohon fättärin takavanteeseen jotenkin ujutettua tuollaisen reijällisen (uudemman?) jarrulevyn. Itse on tuosta reijättömästä perusläkkärästä juurikaan välitä kun se on liian "palikka", olisi paremmannäköinen jos siihen saisi vaikkapa tuollaisen samanlaisen ilmavamman levyn kuin edessä (Omassa FXDX:ssä 2kpl). Käykö tuonne joku edullinen reijitetty peruslevy ihan heittämällä, ei ole aikomus mitään kromista tuhannen euron hirvitystä siihen tunkea? Eikös sellainen olis vesisateella muutenkin parempi?
1999 Harley-Davidson FXDX Dyna Super Glide Sport TC88 > 95 big bore with S&S 9,7:1 pistons, Mikuni HSR42 (182,5 main), S&S 570G Cams, 2 into 1 pipes.
113 cid
Viestit: 348
Liittynyt: 20:14 13.01.2005.
Paikkakunta: Waterbay area

Re: Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Viesti Kirjoittaja 113 cid »

Jaahas, sehän on se surullisen kuuluisa sähköpari mikä tärkkää ne pultit kiinni. Kannattaisikohan nyt kuitenkin katsoa vaikka siitä tehtaan manuaalista mitä siihen pulttiin pitää laittaa kun vetelee kiinni niitä jarrulevyjä. Tehtaan alkuperäisissä jarrulevyjen pulteissa on kuivatettu lukite valmiina. Ei tarvitse kuin asentaa.

Minkähän takia niitä jarrulevyjä pitää jatkuvasti availla ja tervaa käyttää. :lol:
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaisisi...
Röpöttäjä
Viestit: 1736
Liittynyt: 09:07 23.04.2006.
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Viesti Kirjoittaja Röpöttäjä »

Se tehtaan kuivalukite on loctiten tuote eikä se sitä sähköistä paria tai muuten kiinnileikkautumista mihinkään muuta. Jos ei aja ei levykään kulu! Niitä joutuupi joskus aukomaan kieroutuneen levyn vaihdon takia yms. Terva on hyvä edullinen luonnon tuote joka estää kiinnileikkautumisen liukastuu kitkan vaikutuksesta ja jähmettyy kierteissä lukitteeksi.
On viisasteluja ja tyhmiä viisasteluja mutta kaikkea ei tarvitse tulkita toisin. Jos itse haluat käyttää tehdaspultteja tehdaslukitteella ja avata 5vuoden päästä pillien kera niin siitä vaan. Tämän palstan tarkoituksena on auttaa niitä jotka pohtii jostakin syystä ongelmaansa ratkaisua ja päälle hyvää neuvoa ettei ongelma toistu.
Alkuperäisen kysyjän pultit oli alkuperäiset ja alkuperäisesti kiinni.

Levyjä saapi HD- sälää myyvistä liikkeistä. Mittaa entisen levyn ulkohalkaisia, ja reijän sisähalkaisia. Etulevy on yleensä uiva tai kelluvaksi sanottu. Takana menee kiinteä. Kaikilla valmistajilla ei ole kaikkia kokoja eikä keskireikäkokoja. Jos levy on kivan näköinen ja ulkohalkaisia sama kuin entisessä mutta sisäreikä on liian pieni niin marssa levyn kanssa sorvaamoon. Reijän pitää olla nafti ettei levy ole kiinni pelkkien pulttien varassa.
pulukka
Viestit: 51
Liittynyt: 21:13 27.10.2010.
Paikkakunta: Joensuu

Re: Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Viesti Kirjoittaja pulukka »

Jaahah nyt ollaan siinä vaiheessa että tuo takavanne olisi siirtymässä takaisin paikoilleen.

Nyt läpsäisi naamaan korjausoppaan kautta esiin pompsahtanut juttu; Onko nuo takarenkaan (levy ja pulley) pultit uusittava joka perskeleen kerta kun ne otetaan irti? Olen tällä hetkellä laittamassa niitä alkuperäisessä pinnavanteessa kiinni olleita pultteja nyt tuohon vimpan päälle sädettyyn (uusilla laakereille & gummilla), shimmattu, maalattu) fättiksen vanteeseen, toki pinnavanteen orggikset levy & pulley mukana. Nämä pultit siis lähtivät silloin loppuvuodesta irti ilman lämmittelyä & muita ongelmia ja voisin olettaa että tämä on ensimmäinen kerta kun ne ovat irti pyörästä sitten kasauslinjaston.

Pökäle sentään en jaksaisi ruveta täältä korvesta käsin uusia pultteja tilailemaan ja kevättä odottelemaan kun näillä vanhoilla pulteilla tuo rengas olisi paikallaan vielä tänä iltana. Motonetin spraymallin pultti- ja mutteritervaa ajattelin käyttää niitten jumittamiseksi paikoilleen...

Käsi ylös joka on kuollut käytettyään vanhoja pultteja?

PS. Saako nuo pultit vaihdettua uusiin vaikka keväämmällä niin että regas on paikoillaan -onko joku kumikäsi testannut? Miksi nämä asiat pitää amatöörin kokea aina kantapään kautta, huoh.... Ei olisi tullut mielenkään että ehjännäköiset pultit pitäisi nakata roskiin ja tilata uudet.
1999 Harley-Davidson FXDX Dyna Super Glide Sport TC88 > 95 big bore with S&S 9,7:1 pistons, Mikuni HSR42 (182,5 main), S&S 570G Cams, 2 into 1 pipes.
Avatar
KvL
Viestit: 140
Liittynyt: 10:42 20.08.2008.
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Viesti Kirjoittaja KvL »

Näyttäisi tuo meikäläisen rakkine hyvin pysyvän läjässä vaikka on osapuilleen kolkytävuotiaitakin pultteja.
Ihan rauhassa.
Avatar
maicol
Viestit: 386
Liittynyt: 23:26 16.08.2004.

Re: Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Viesti Kirjoittaja maicol »

Harikka kirjoitti:
maicol kirjoitti:Terva on varmaan ihan ok, mutta on kai EUn directiivien mukaan jotain myrkkyä!

Ennen laiton hiukka öljyä, vaikka moottori sellaista auton pyörän pultteihin eikä ikinä itsekseen aukeilleet.

Nykyään on tuota kuparitahnaa (HDn taka-akselin voiteluun aivan ehdoton, sekä jarruosiin) ja alumiinitahnaa (vaikkapa sitten Biltemasta) ruuveihin ja muttereihin ja muihin (sotkee eli ei lähde helposti esim sormista tai vaatteista).
juu, kaikki Suåmalaisetha aina noudattaa/uskoo EU:n tutkimustuloksia. Ihan edellisten perusteella, ei öljyy. Miun Camaroo laittovat tervaa -04 renkaanvaihon yhteyessä, sen jälkee oon tervaa laittanu rätkääki. Talvella ku oon tallissa laitellu mopoa, tuoksuu terva, se on hiano tuoksu. Maikol, mites siellä etelä-Amerikassa, saako sudeetti-Suåmalaine mistää tervaa? :roll: :wink:
kesäisin pyörinyt Espoossakin niitä markkinatoreja vai mitä ne on, niissä on tervaa ollut myynnissä eri muodoissaan, löylyveteen on tullut ruikittua (sitä tervaa) ihan sen hajun vuoksi. Kyllä on käynyt mielessä tänne ulkomaillekkin sen tuominen mutta kun nykyään ei oikein mitään saa maasta viedä nin en o lähteny kokeileen. Tuota alu ja kuparitahnaa uskalsin tuoda ja läpi meni! (Mustaa ryppymaalia ja sellasta sähköä johtavaa vaseliinia spraypulloina yritin saada ruumaan menevässä matkalaukussa tulemaan mutta äkkisivät ne sieltä, myöhemmin haetin sieltä tullista ne eli ei tullut takkiin niistä mitään).
Kuten sanoin nin ikinä ei o auton pulteissa tai muttereissa ollut ongelmaa öljyämisen vuoksi, vääntää vaan kunnolla kiinni, ennemminkin se ruoste on haitannut jos öljynpuutteessa on jämähtäny net pultit. Ennenvanhaa (ajokortti -80) ei ollu paljon muuta, kyllä kai tuo tervakin nyt on vähän niinku hienostelua?
"HASTA LA PISTA"!
Avatar
maicol
Viestit: 386
Liittynyt: 23:26 16.08.2004.

Re: Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Viesti Kirjoittaja maicol »

pulukka kirjoitti:Jaahah nyt ollaan siinä vaiheessa että tuo takavanne olisi siirtymässä takaisin paikoilleen.

Nyt läpsäisi naamaan korjausoppaan kautta esiin pompsahtanut juttu; Onko nuo takarenkaan (levy ja pulley) pultit uusittava joka perskeleen kerta kun ne otetaan irti? Olen tällä hetkellä laittamassa niitä alkuperäisessä pinnavanteessa kiinni olleita pultteja nyt tuohon vimpan päälle sädettyyn (uusilla laakereille & gummilla), shimmattu, maalattu) fättiksen vanteeseen, toki pinnavanteen orggikset levy & pulley mukana. Nämä pultit siis lähtivät silloin loppuvuodesta irti ilman lämmittelyä & muita ongelmia ja voisin olettaa että tämä on ensimmäinen kerta kun ne ovat irti pyörästä sitten kasauslinjaston.

Pökäle sentään en jaksaisi ruveta täältä korvesta käsin uusia pultteja tilailemaan ja kevättä odottelemaan kun näillä vanhoilla pulteilla tuo rengas olisi paikallaan vielä tänä iltana. Motonetin spraymallin pultti- ja mutteritervaa ajattelin käyttää niitten jumittamiseksi paikoilleen...

Käsi ylös joka on kuollut käytettyään vanhoja pultteja?

PS. Saako nuo pultit vaihdettua uusiin vaikka keväämmällä niin että regas on paikoillaan -onko joku kumikäsi testannut? Miksi nämä asiat pitää amatöörin kokea aina kantapään kautta, huoh.... Ei olisi tullut mielenkään että ehjännäköiset pultit pitäisi nakata roskiin ja tilata uudet.
nykyään tosiaan manuaaleissa kehotetaan aina laittamaan uutta ruuvia ja pulttia ja tiivistettä.
jossain palstalla tuolla jenoissa oli mennyt noita pulleyn orkkispultteja poikki huonoin seurauksin 2000 mallin Deucessa joten hommasin oikein rosteripultit tilalle. Myöhemmin sain tietoa, muistaakseni tällä foorumilla, että se sitten onkin tuo rosteri heikompaa kun ihan tava rautapultti. No vielä on kestänyt kolmen renkaanvaihdon jälkeen. Ja taisi omassakin pannussa olla aikalailla orkkispultit.

Pultit jos vaihtaa jälkikäteen niin ei kuitenkaan yksitellen kun nimmittäin pitäisi kiristellä silleen ristiin vuorotellen, hieman kerrallaan, ettei vedä kieroon?
Jarrulevyn pultteihin ja pulleyhin aina oon laittanu liimaa, ja ihan nätisti aukee pitkävartisella avaimella.
En laittais tervaa siksi että saattaa jarruttelun lämmössä lähtee leviämään jarrupinnalle tai jopa alkaa löystymään.
"HASTA LA PISTA"!
MT
Viestit: 20
Liittynyt: 22:52 01.01.2004.

Re: Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Viesti Kirjoittaja MT »

Aikoinaan vaihdoin pomon mersuun renkaat, ja pultteihin tervaa (kai vähän reilusti). Ajossa sitten keskipakovoima roiski tervaa maalatulle alumiinivanteelle. Kyseinen terva sitten jätti pysyvät jäjet vanteeseen, eli ei lähtenyt pesemällä. No pomoa ei kiinnostanut tai ei huomannut.
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Viesti Kirjoittaja smuige »

pulukka kirjoitti: Pökäle sentään en jaksaisi ruveta täältä korvesta käsin uusia pultteja tilailemaan ja kevättä odottelemaan kun näillä vanhoilla pulteilla tuo rengas olisi paikallaan vielä tänä iltana. Motonetin spraymallin pultti- ja mutteritervaa ajattelin käyttää niitten jumittamiseksi paikoilleen...

Käsi ylös joka on kuollut käytettyään vanhoja pultteja?

PS. Saako nuo pultit vaihdettua uusiin vaikka keväämmällä niin että regas on paikoillaan -onko joku kumikäsi testannut? Miksi nämä asiat pitää amatöörin kokea aina kantapään kautta, huoh.... Ei olisi tullut mielenkään että ehjännäköiset pultit pitäisi nakata roskiin ja tilata uudet.

Vanhoja pultteja
ja muttereita olen käyttänyt silloin kun ne eivät ole viottuneet silmämämääräisesti taikka käsin tuntuen. (kierre voi olla venynyt, pyöristynyt, mennyt muuten pilalle)
Muttereista jos on kanta mennyt = pyöristynyt, niin silloin menee automaattisesti vaihtoon. Samoin jos kierre on hiukankaan huono.
Pulteista otan usein locktitet ja muut rösöt pois kierrepakalla jengan aukaisten. Siihen hommaan löytyy sellaisia kierrepakkoja, jotka eivät leikkaa koko kierrettä uusiksi, vain "puhdistavat".

Rosteripultit&mutterit on hyviä
, mutta myös materiaali on enemmän "purukumia". Lisäksi rosteri lämpölaajenee huomattavasti tavallista rautaa/terästä enemmän.
Pienemmissä kuusiokolupulteissa kolot menee useammin rupuliksi avatessa. Tai jopa jo kiinnilaittaessa.
Mutta rosteri on helpompi pitää ulkonäöllisesti kunnossa kuin lohkeilevat show-kromipultit ja mutterit...

Softailissa onnistuu pulttien vaihtoi myös ilman pyörää irroittamatta.

Peränlevitysprojektien yhteydessä aika usein pitää koko paketti asentaa paikoilleen jarrulevy irrallisena, samoin irroituksen yhteydessä jarrulevyn joutuu irroittamaan ennenkuin pyörän saa pois paikoiltaan.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

smuige kirjoitti:
pulukka kirjoitti: Pökäle sentään en jaksaisi ruveta täältä korvesta käsin uusia pultteja tilailemaan ja kevättä odottelemaan kun näillä vanhoilla pulteilla tuo rengas olisi paikallaan vielä tänä iltana. Motonetin spraymallin pultti- ja mutteritervaa ajattelin käyttää niitten jumittamiseksi paikoilleen...

Käsi ylös joka on kuollut käytettyään vanhoja pultteja?

PS. Saako nuo pultit vaihdettua uusiin vaikka keväämmällä niin että regas on paikoillaan -onko joku kumikäsi testannut? Miksi nämä asiat pitää amatöörin kokea aina kantapään kautta, huoh.... Ei olisi tullut mielenkään että ehjännäköiset pultit pitäisi nakata roskiin ja tilata uudet.

Vanhoja pultteja
ja muttereita olen käyttänyt silloin kun ne eivät ole viottuneet silmämämääräisesti taikka käsin tuntuen. (kierre voi olla venynyt, pyöristynyt, mennyt muuten pilalle)
Muttereista jos on kanta mennyt = pyöristynyt, niin silloin menee automaattisesti vaihtoon. Samoin jos kierre on hiukankaan huono.
Pulteista otan usein locktitet ja muut rösöt pois kierrepakalla jengan aukaisten. Siihen hommaan löytyy sellaisia kierrepakkoja, jotka eivät leikkaa koko kierrettä uusiksi, vain "puhdistavat".

Rosteripultit&mutterit on hyviä
, mutta myös materiaali on enemmän "purukumia". Lisäksi rosteri lämpölaajenee huomattavasti tavallista rautaa/terästä enemmän.
Pienemmissä kuusiokolupulteissa kolot menee useammin rupuliksi avatessa. Tai jopa jo kiinnilaittaessa.
Mutta rosteri on helpompi pitää ulkonäöllisesti kunnossa kuin lohkeilevat show-kromipultit ja mutterit...

Softailissa onnistuu pulttien vaihtoi myös ilman pyörää irroittamatta.

Peränlevitysprojektien yhteydessä aika usein pitää koko paketti asentaa paikoilleen jarrulevy irrallisena, samoin irroituksen yhteydessä jarrulevyn joutuu irroittamaan ennenkuin pyörän saa pois paikoiltaan.
Samoilla linjoilla Smuigen kanssa.

Eli vanhoja pultteja ja muttereita käyttän aina, jos ne eivät ole ne eivät ole silmämääräisesti viottuneet tai jos parempia ei satu olemaan käden ulottuvilla. Jos kanta on pyöristynyt, niin silloin en vanhaa käytä.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
maicol
Viestit: 386
Liittynyt: 23:26 16.08.2004.

Re: Järkyttävän tiukassa olevat jarrulevyn pultit!?!

Viesti Kirjoittaja maicol »

liimat ja liat olen irrotellu teräsharjalla, nyttemmin kun tuli nuo ruuvinväänninporakoneet niin olen sellasella ja teräsharjakiekolla tehnyt kätevämmin saman
"HASTA LA PISTA"!
Vastaa Viestiin