Pyörän hallinta firman nimiin

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

AnttiM
Viesti:

Pyörän hallinta firman nimiin

Viesti Kirjoittaja AnttiM »

Uutta pyörää hankkimassa ensikesäksi (Wide Glide)
Tässä talven aikana kerkee partaa kasvatellessa selvitellä asioita.

Vakuutuksia etukäteen kyselleenä on tullut vaihto ehtona että,
Itse olen pyörän omistaja ja yritykseni haltiana.
Toimin yksityisyrittäjänä.
Tällöin liikennevakuutus -50% ja kasko -70% heti kättelyssä (lähivakuutus 420 / vuosi)
Jos itse omistajana sekä haltiana niin koko paketti reilut 250 eur kalliimpi.

Onko kokemusta, onko käytännän eroa haltija hommasta muussa kuin hinnassa ?
Bronson Eye
Viesti:

Re: Pyörän hallinta firman nimiin

Viesti Kirjoittaja Bronson Eye »

mikset osta suoraan firmalle ni saat vielä bensatki ilmasin, ,
toiminimi wide glide, (on se parempi ku toiminimi vito),
sama kait se kenen nimissä pyörät on kuhan näkyy hienoja laitteita liikenteessä,ei kait siin mee montaa vuotta ku bonukset on tolla tasolla,,
pihtailkaa kylä vanha maksaa,,
teemu k
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teemu k »

Samaa mietin yhelle kesäautolle keväällä. Liikennevakuutuksen lähto poonus oli 50, kun oli firman nimissä.
Tosin hinnat on muuten firmalle vähä kovemmat: liikennevakuutus yksityisenä, 0% bonuksilla, 280e/v, sama laite, sama yhtiö, liikennevakuutus firmalle, 50% bonusta, maksettavaa jää 360e/v.
Kaskoon saa yleensä aina täydet 70 pinnaa, oli sitte firman tai yksityisen vakuutus
stmooses
Viesti:

Viesti Kirjoittaja stmooses »

heips!
mulla mopon vakuutus if. koko vuoden liikenteessä ja täyskasko. vakuutuksia on kaiken kaikkiaan varmaan ainakin 10 kpl taloudessa. hd maksu-osuus n. 280e. metalliliiton alennukset, ei vois halvemmalla päästä. :mrgreen:
HitMan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HitMan »

Ulkomailla ajellessa aina kun passissa oleva nimi on eri kuin pyörän rekisteriotteessa omistajan paikalla
niin rajamuodollisuudet on korkeemmassa kädessä.
Länsi-eurooppa ja pohjoismaat on ok.
Sitten kun mennään Saksa, Tsekki , Slovakia, Unkari ja Kroatia linjan itä- tai eteläpuolelle ,
niin vaikeudet vaan lisääntyy.
Teoriassa pitäisi olla ok jos on mukana valtakirjat ym. mukana , mutta ei vaan ole käytännössä.
AnttiM
Viesti:

otsir3 kirjoitti:mikset osta suoraan firmalle ni saat vielä bensatki ilmasin, ,
Jos Firma omistaa koko pyörän, tulee huomioida silloin myös
mahdolliset käyttöedut verotuksessa.
Samoin, pyörää ei saa käyttää kuin ainoastaan firman työajoissa.
Lomareissulla voi joitua ratsiassa selvittelemään.
Enkä myös voi laskuttaa ajokilometrejä asiakkaalta.

Etuna tässä olisi että polttoaineet, vakuutukset ym menee firman piikkiin.

HitMan kirjoitti:Ulkomailla ajellessa aina kun passissa oleva nimi on eri kuin pyörän rekisteriotteessa omistajan paikalla niin rajamuodollisuudet on korkeemmassa kädessä.
Tuota ei tullutkaan ajatelleeksi.
Tuskin eka vuonna vielä pitkää reissua tulee tehtyäkään.
H-D "maailman työnnetyin moottoripyörä"
böötömi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja böötömi »

En välittäisi olla ilonpilaaja, mutta ei taida ihan noin itsestäänselvää olla ton verottajan kanssa. Aika tarkkaan syyniin varmasti joutuu jos firman nimissä on mp.Voipi olla ettei ihan suoraan menisi kulut "firman piikkiin".Paketti- ja henkilöautostakin helposti vaaditaan ajopäiväkirja ym selvityksiä.Pyörää myydessä hinta menee firmantuloihin, mikä taas on verotettavaa tuloa ym ym.Uskon etten kovin paljoa väärässä ole kun sanon: Unohda koko juttu.
Street Bob
MT-350
sportster/sivari
JKKo

Viesti Kirjoittaja JKKo »

Yksityishlö omistajaksi, haltijaksi firma. Haltija saa firma-alennuksen vakuutuksista (jotka luonnollisesti eivät päädy lappuina kirjanpitoon). Saisko näin ne firma-alennukset vakuutusmaksuista, muttei syntyisi verotettavaa etua?
'91 883/1200/turbo 2001=>
'09 Street Bob 2009=>
AnttiM
Viesti:

Kyllä, näin sen pitäisi mennä.

Jos firma omistaa pyörän, saattaa verottajan kanssa tulla ongelmia
useaan suuntaan.

Tätä asiaa olen selvittelemässä, voiko jossain tulla ongelmia vastaan.
Mutta voihan haltijan muuttaa omiin nimiin, jos jotain ilmenee.
H-D "maailman työnnetyin moottoripyörä"
Pertti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Mulla oli takavuosina pitkään itse omistajana ja firma haltijana. Haltija maksoi liikennevakuutuksen (myyntivarasto). Kukaan ei perään kysellyt, en tosin joutunut ratsiaankaan. Ajolupa tietenkin olisi pitänyt kirjoittaa joka reissulle varastovakuutuksessa, mutta jos tavalliseen laittaa, tuskin ketään kiinnostaa, mitä papereissa lukee.
Vuosia tosin on kulunut reippaasti noista ajoista.
moderattori

Romu rauhoittaa!
maicol

Viesti Kirjoittaja maicol »

...tu hei!!! lopettakaa toi valtion ja veronmaksajan huijaaminen! Mikä siinä on että aina pitää laittaa kaikki vähennyksiin ja edustuskuluihin!!! Aina pitäs päästä jonon ohi ja laskut muiden maksettavaksi! Jos sulla ei o firmaa niin avaat sen vaan siksi että pitäs päästä halvemmalla kuin muut, jotka eivät avaa firmaa mopolle?
Ihan nyt syyllistämättä tai tuomitsematta ketään, enpä itsekkään aina ole tehnyt oikeita ratkaisuja, mutta jos tuntuu siltä että valtio tai vakuutusyhtiö ei ole useinkaan reilu, niin ethän sitten itse ole epäreilu?
Ja onko tämä foorumi nyt sitten sellainen paikka jossa suunnitellaan ja jalostetaan moisia tekosia?
"HASTA LA PISTA"!
PÄKÄ
Viesti:

Viesti Kirjoittaja PÄKÄ »

maicol kirjoitti:...tu hei!!! lopettakaa toi valtion ja veronmaksajan huijaaminen! Mikä siinä on että aina pitää laittaa kaikki vähennyksiin ja edustuskuluihin!!! Aina pitäs päästä jonon ohi ja laskut muiden maksettavaksi! Jos sulla ei o firmaa niin avaat sen vaan siksi että pitäs päästä halvemmalla kuin muut, jotka eivät avaa firmaa mopolle?
Ihan nyt syyllistämättä tai tuomitsematta ketään, enpä itsekkään aina ole tehnyt oikeita ratkaisuja, mutta jos tuntuu siltä että valtio tai vakuutusyhtiö ei ole useinkaan reilu, niin ethän sitten itse ole epäreilu?
Ja onko tämä foorumi nyt sitten sellainen paikka jossa suunnitellaan ja jalostetaan moisia tekosia?
8) 8) 8) näinhän se on.
Riippuu kans toimialasta mitä yrityksen piikkiin voi laittaa ja kirjanpitäjästä ;) ei saanu rautista, joka oli ihan firman väreissäkin, markkinointi välineeks siivous yritykseen... :mrgreen:
-Päkä-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pertti »

PÄKÄ kirjoitti: ei saanu rautista, joka oli ihan firman väreissäkin, markkinointi välineeks siivous yritykseen... :mrgreen:
Lehtipuhaltimena olis voinut mennä läpi 8)
moderattori

Romu rauhoittaa!
82nd

Viesti Kirjoittaja 82nd »

Pertti kirjoitti:Mulla oli takavuosina pitkään itse omistajana ja firma haltijana. Haltija maksoi liikennevakuutuksen (myyntivarasto). Kukaan ei perään kysellyt, en tosin joutunut ratsiaankaan. Ajolupa tietenkin olisi pitänyt kirjoittaa joka reissulle varastovakuutuksessa, mutta jos tavalliseen laittaa, tuskin ketään kiinnostaa, mitä papereissa lukee.
Vuosia tosin on kulunut reippaasti noista ajoista.
Toivottavasti on jo vanhentunut, kun pertti meni näin meille tässä veropetoksen tunnustamaan :)
Ajan koska se on hauskaa, näyttää hyvältä ja houkuttelee kissoja. Puristeille ja elämäntapapyöräilijöille: "Voi voi." :mrgreen:
Vallu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Minulla oli vuosikausien ajan, jo kahdeksankymmentäluvulla, työsuhdemotskari. Siis firma omistaa pyörän ja maksaa kaikki sen kulut. Itse olin haltijana. Yksityiskäytöstä maksoin luontoisetuveroa silloisen vapaan autoedun ykkösveroluokan mukaan. Ts. pyörä oli ns. "vapaa moottoripyöräetu". Veroja maksoin vain käytöajalta eli noin 6-7 kuukaudelta. Ja pyörästä tehtiin luonnollisesti täydet poistot firman kirjanpidossa.

Jos verotuskäytäntö/-arvo arveluttaa, niin pyytäkää ennakontarkastajalta kirjallinen ennakkopäätös, sillä homma selviää satavarmasti.
Kuva LIFEMEMBER
Vastaa Viestiin