Synteettinen öljy ja "bearing skate"
Synteettinen öljy ja "bearing skate"
nää on valitettavasti nyt vain ängliksellä...
http://www.harleyhelp.com/oilbrand.html" onclick="window.open(this.href);return false;
tämä saattaa olla vanhaa tietoa, tosin mulle oli täysin uusi tuttavuus moinen ongelma. Toki olenkin TCssä (kuten muissakin hdeissä) käyttänyt mineraali moottoriöljyä kun olen ajatellut et tuo synteettinen on liian "hienoa" "maamoottorille".
http://www.harleyhelp.com/oilbrand.html" onclick="window.open(this.href);return false;
tämä saattaa olla vanhaa tietoa, tosin mulle oli täysin uusi tuttavuus moinen ongelma. Toki olenkin TCssä (kuten muissakin hdeissä) käyttänyt mineraali moottoriöljyä kun olen ajatellut et tuo synteettinen on liian "hienoa" "maamoottorille".
"HASTA LA PISTA"!
Re: Synteettinen öljy ja "bearing skate"
No näitä lähteitähän netin syövereistä löytyy tukemaan ihan mitä tahansa kantaa asiassa. Tässä esimerkiksi juuri siltä toiselta kantilta liittyen esitettyyn öljy-näkökantaan.
http://www.harleydavidsonoil.com/

No on se....
Mulla on aina ollut sellainen logiikka, että tehtaan suosituksia kanattaa noudattaa. Tuskinpa kukaan valmistaja haluaa suositella laitteeseensa sellaista tuotetta mikä ei siihen sovi.
Tehtaalla ei myöskään ole kaupallista intressiä suosia jotakin öljyä, koska kaikka HD-öljyinä myytävä on jonkun muun valmistamaa. Ts. Sama raha tulee tehtaalle riippumatta siitä mitä tököttiä purkkiin tunkee. Miksi siis myydä sopimatonta öljyä mikä saattaa poikia ongelmia koneelle ja sitä kautta koko tuotteen maineelle.
Ja noin laajemminkin uskon enemmän tehtaan omien asiantuntijoiden lausumiin ja suosituksiin kuin jossain tallin nurkassa tehtyihin "testeihin".
Ja mitä tulee näihin nettiartikkeleihin ja -totuuksiin, niin hoh hoijjaa...!
Tehtaalla ei myöskään ole kaupallista intressiä suosia jotakin öljyä, koska kaikka HD-öljyinä myytävä on jonkun muun valmistamaa. Ts. Sama raha tulee tehtaalle riippumatta siitä mitä tököttiä purkkiin tunkee. Miksi siis myydä sopimatonta öljyä mikä saattaa poikia ongelmia koneelle ja sitä kautta koko tuotteen maineelle.
Ja noin laajemminkin uskon enemmän tehtaan omien asiantuntijoiden lausumiin ja suosituksiin kuin jossain tallin nurkassa tehtyihin "testeihin".
LIFEMEMBERRe: Synteettinen öljy ja "bearing skate"
ei tuossa mielestäni kerrottu mitään bearing skate ilmiöstä , ihan tavallista markkinapölinää vaanAK-76 kirjoitti:No näitä lähteitähän netin syövereistä löytyy tukemaan ihan mitä tahansa kantaa asiassa. Tässä esimerkiksi juuri siltä toiselta kantilta liittyen esitettyyn öljy-näkökantaan.
niin...siellä lähettämässäni palstassa sanotaan toki että HD on nimenomaan lisännyt moottoriöljyihinsä lisäainetta joka tekee öljyn sen verran tahmeaksi että tuota em ilmiötä ei pääse tapahtumaan.
samassa hemmo kyllä kertoo ko skate-ilmiöstä aika vakuuttavasti, vai ei?
HDn ainoa synteettinen on kai tuo kaikkeen kolmeen sopiva, muut ovat aina olleet mineraaleja, oletan että tuo HD synt on myös em lisäaineella varustettu (ainoa synt markkinoilla tuolla lisäaineella?).
öljyt kai nyt yleensäkin on samaa perusmömmöä johon vaan sitten lisätään näitä muita aineita( kuten kai bensakin).
"HASTA LA PISTA"!
niin...tuossa jo aiemmin pyysin anteeksi että on tuo artikkeli englanniksi, jotain on saattanut jäädä ymmärtämättä.Vallu kirjoitti:Mulla on aina ollut sellainen logiikka, että tehtaan suosituksia kanattaa noudattaa. Tuskinpa kukaan valmistaja haluaa suositella laitteeseensa sellaista tuotetta mikä ei siihen sovi.![]()
uittumaiseksi tilanteen tekee se, että Brasiliaan ei tuoda HD öljyjä, älä kysy miksi, Motul merkkistä, paljon HD öljyjä kalliimpaa öljyä suositellaan tehtaan edustajan toimesta. Kaikki sumeilematta laittavat synteettisiä Motulin tuotteita.
olis kiva laittaa HDta mutta kun....eli laitanpa nyt mineraalia vaan, eilen laitin Havoline 20w50 SJ, 3500 km jälkeen (yleensä 4t) oli yllättävästi aiempaa tummempaa, paljon lyhyttä ajoa vaikutti?, näillä mennään.
"HASTA LA PISTA"!
Asiaa sivuten... Oletkos Maicol aatellu tilaavas jostain ulkoota vaikka laatikollisen eri öljyjä kerralla? Vai mites tuo paikallinen, heh, heh, "hankalahko" tulli siihen sanois?
-Know your enemy-
-
hannupelkonen
Ja tuohon bearing skate -asiaan, tai vähän sivuun: Tuttu rikkoi vastarempatun työntötankokoneen laittamalla sisään "liian hyvät" öljyt: ohut synteettinen öljy ei pysynyt tapin ja nokan välissä ja 3000 km:n ajon jälkeen menivät nokat vaihtoon kun olivat kuluneet pahasti kuopalle.
Toi laakerirullien liukuminen on ihan huuhaata. Sama juttu pompsahtelee aina välillä esiin. Viimeset kakskyt vuotta oon juttua kuullu, mutta edelleen ne rullat on pyöriny.hannupelkonen kirjoitti:Ja tuohon bearing skate -asiaan, tai vähän sivuun: Tuttu rikkoi vastarempatun työntötankokoneen laittamalla sisään "liian hyvät" öljyt: ohut synteettinen öljy ei pysynyt tapin ja nokan välissä ja 3000 km:n ajon jälkeen menivät nokat vaihtoon kun olivat kuluneet pahasti kuopalle.
Mutta tähän hajoomiseen. Olisi pitänyt sanoa laahurinokkamoottorista. Sehän on ihan perusjuttu, että tälläsessä perinteisessä motissa missä on laahaavat venttiilinnostajat, asennus vaiheessa pitää nokat ja nostajat voidella ns. nokkarasvalla. Se sisältää kai jotain hiovaa ainetta. Sekä sillä on ilmeisesti erittäin hyvä pintapaineen kesto. Ja nostajat/nokka yhdistelmä todellakin pitää ajaa sisään. Samoin suositellaan kaikissa vehkeissä tekemään sisäänajo, ei niin hyvillä, öljyillä.
"laakerirullien liukuminen"? huuhaata? Perusteluja?Hessu kirjoitti:Toi laakerirullien liukuminen on ihan huuhaata. Sama juttu pompsahtelee aina välillä esiin. Viimeset kakskyt vuotta oon juttua kuullu, mutta edelleen ne rullat on pyöriny.hannupelkonen kirjoitti:Ja tuohon bearing skate -asiaan, tai vähän sivuun: Tuttu rikkoi vastarempatun työntötankokoneen laittamalla sisään "liian hyvät" öljyt: ohut synteettinen öljy ei pysynyt tapin ja nokan välissä ja 3000 km:n ajon jälkeen menivät nokat vaihtoon kun olivat kuluneet pahasti kuopalle.
Mutta tähän hajoomiseen. Olisi pitänyt sanoa laahurinokkamoottorista. Sehän on ihan perusjuttu, että tälläsessä perinteisessä motissa missä on laahaavat venttiilinnostajat, asennus vaiheessa pitää nokat ja nostajat voidella ns. nokkarasvalla. Se sisältää kai jotain hiovaa ainetta. Sekä sillä on ilmeisesti erittäin hyvä pintapaineen kesto. Ja nostajat/nokka yhdistelmä todellakin pitää ajaa sisään. Samoin suositellaan kaikissa vehkeissä tekemään sisäänajo, ei niin hyvillä, öljyillä.
olet siis käyttänyt 20 vuotta synteettisiä, muita kun HD öljyjä? onko niitä nyt edes ollu nuin kauan markkinoilla? Se että, jos olet noin pitkään käyttänyt tehtaan ei suosittamia, kalliita öljyjä niin oletko huomannu siitä mitään hyötyä?
Viimeksi muokannut maicol, 17:13 31.08.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"HASTA LA PISTA"!
on sitä varmaan moni muukin miettinyt, onhan täällä tuota pyörämyyntiäkin sen verran että Manauksessa on kokoomatehdas.HileD kirjoitti:Asiaa sivuten... Oletkos Maicol aatellu tilaavas jostain ulkoota vaikka laatikollisen eri öljyjä kerralla? Vai mites tuo paikallinen, heh, heh, "hankalahko" tulli siihen sanois?
ainakin moponosista pitää maksaa 60% veroja (tullia) jos ylittää 50 taalaa.
kun täällä ei nyt oikeen mistään yleensäkkään milloinkaan saa mitään tarkkaa tietoa, niin en viitti lähtee kokeileen. luulenpa että omaa öljytuotantoa suojellaan ja voi olla että jää tulliin makaamaan tai sitten maksan isot "kahvirahat".
olen myös ymmärtänyt että jenkeissäkään ei saa kuljettaa öljyä kuin maateitse?
kyselin joskus M&M putiikista Markilta jos laittais tuleen HD ööliä, olis halunnu lähettää kuution kerralla mutta kun rahti oli 5 kertainen esim japaniin verrattuna (ja kaikkiin muihinkin kyllä) niin se sitten siitä.
"HASTA LA PISTA"!
toi bearing skate on on semmonen juttu että toiset uskoo ja toiset pitää urbaanina legendana. aiheesta löytyy juttua vaikka googlaamalla.
ite mä oon mieltäny niin että jos on niin liukas öljy että laakerin rullatkaan ei pyöri, niin miten sitten kulumistakaan voi tapahtua kun ei ole kitkaa
viskositeetti on eri asia.
harrika-lehdessä pari vuotta sitten oli kattava artikkeli öljyasioista
ite mä oon mieltäny niin että jos on niin liukas öljy että laakerin rullatkaan ei pyöri, niin miten sitten kulumistakaan voi tapahtua kun ei ole kitkaa
viskositeetti on eri asia. harrika-lehdessä pari vuotta sitten oli kattava artikkeli öljyasioista
A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away - Antoine de Saint Exupéry
Kyllä synteettisiä on ollu jo 70-luvulla tai ainakin ihan 80-luvun alussa. Ja ameriikassa niiden ominaisuuksista on liikkunu juttuja aina.
Kyllä kai tässä on kyse HD:n moteista? En tiedä noista TC:tä, mutta muissa moteissa ei oo yhtään kuulalaakeria, vaan lieriö ja kartiorullia. Veikkaan, että ei tc:n montaa oo.
Joo HD:n öljyjä en oo käyttäny koskaan.
Siitä onko ollu hyötyä, en voi sanoa, koska samaan aikaan olis tietysti pitäny vetää samanlaisella vehkeellä yhtä paljon, jotta vois verrata. Mutta jos ne mun motin rullat ei pyöri, niin hyvin tuntuu kestävän pyörimättäkin.
Turrehan ton tossa hyvin kiteytti.
Koskahan Mobilin-1 tuli suomeen myyntiiin? Mun mielestä sitä on ollu aina.
Kyllä kai tässä on kyse HD:n moteista? En tiedä noista TC:tä, mutta muissa moteissa ei oo yhtään kuulalaakeria, vaan lieriö ja kartiorullia. Veikkaan, että ei tc:n montaa oo.
Joo HD:n öljyjä en oo käyttäny koskaan.
Siitä onko ollu hyötyä, en voi sanoa, koska samaan aikaan olis tietysti pitäny vetää samanlaisella vehkeellä yhtä paljon, jotta vois verrata. Mutta jos ne mun motin rullat ei pyöri, niin hyvin tuntuu kestävän pyörimättäkin.
Turrehan ton tossa hyvin kiteytti.
Koskahan Mobilin-1 tuli suomeen myyntiiin? Mun mielestä sitä on ollu aina.
Vuosi 1973 löytyi toiselta foorumilta ja Mobil mainostaa että heillä on yli 40 vuoden kokemus synteettisten öljyjen kehityksestä.Hessu kirjoitti:Koskahan Mobilin-1 tuli suomeen myyntiiin? Mun mielestä sitä on ollu aina.
Ja sanotaan nyt vielä että ihan just sillä ykkösellä oma Rautapää on voideltu muutaman vuoden ajan... Tosin parin viimeisen vuoden aikana ei niitä kilsojakaan sille ole kyllä paljon tullut
Affe
Rautis -74, Shovel -80
http://www.goodwillparty.fi
http://www.goodwillparty.fi
Sellaista on joskus puhuttu, ettei synteettisestä jää riittävää öljykalvoa pinnoille, vaan se valuu pois, kun kuuma kone sammutetaan. Pumppuhan sitä uutta öljyä tietysti heti alkaa taas kierrättämään, mutta ainakin yläkertaan kotvasen kestää vanhemmassa kalustossa.
Sitkeä parafiinipitoinen mineraaliöljy ainakin pitää akselit ja seinämät rasvaisina vielä kuukausien kuluttuakin, sen olen itsekkin konetta purkaessa todennut. Öljy tosin on pääsääntöisesti ollut jotakin muuta kuin H-D:n.
Sitkeä parafiinipitoinen mineraaliöljy ainakin pitää akselit ja seinämät rasvaisina vielä kuukausien kuluttuakin, sen olen itsekkin konetta purkaessa todennut. Öljy tosin on pääsääntöisesti ollut jotakin muuta kuin H-D:n.
moderattori
Romu rauhoittaa!
Romu rauhoittaa!
niin...voita vaiko margariinia!
ai mitä oli ennen F...aa?
itellä menee voita leivälle.
Kiitos asiallisista vastauksista kaikille! Over and out!
Ps. Hessu, sori alko mulla jo menee puurot ja vellit sekaisin, eli en tarkoittanut kylläkään noita palleroita, ei niitä kuulalaakereita ole varmasti moneen aikaan HD moteissa käytetty,joista oli siis kyse ja tosiaan omalla kohdalla TC.
ai mitä oli ennen F...aa?
itellä menee voita leivälle.
Kiitos asiallisista vastauksista kaikille! Over and out!
Ps. Hessu, sori alko mulla jo menee puurot ja vellit sekaisin, eli en tarkoittanut kylläkään noita palleroita, ei niitä kuulalaakereita ole varmasti moneen aikaan HD moteissa käytetty,joista oli siis kyse ja tosiaan omalla kohdalla TC.
"HASTA LA PISTA"!