1"hihna poikki

Moottori, vaihteisto, ensiöveto, toisioveto, startti

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
joekopo
Viestit: 94
Liittynyt: 22:57 13.12.2007.
Paikkakunta: Jaala

1"hihna poikki

Viesti Kirjoittaja joekopo »

2500km kesti bdl:n 1" hihna joten mulla on käynynnä joku asennus moka tahi kireys... no uutta odotellessa selailin motopedian sivua kireydestä, ja siellä sanotaan:
On parempi että beltti on hieman kireämmällä kuin löysällä!


kun taas haulla katsoen tuntuu mielipide olevan juuri päin vastoin :?:

iskarit ovat myös mysteeri kun ovat niin löysät, että pääsevät pohjaamaan töyssyssä suht helposti (115kg)
nämä työn alle kunhan vaurastun, mutta jos perä joustaa pohjaan niin kiristyykö vai löystyykö hihna? laitanko siis löysemmälle iskarien takia?
Avatar
Santerisalama
Viestit: 171
Liittynyt: 21:00 01.08.2008.
Paikkakunta: Pöytyä
Viesti:

Re: 1"hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Santerisalama »

Jos hihnan linjaus on ollut pielessä, menee helposti poikki. Oliko remmin sivussa kulumisen jälkiä.
Mikael
Viestit: 258
Liittynyt: 10:00 21.02.2005.
Paikkakunta: Degerby
Viesti:

Re: 1"hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Minulla katkesi kaksi hihnaa samana kesänä -02 kingissä. Syy oli kivi molemmilla kerroilla, ensin kivi läpi ja sitten se katkeaa joskus kun paikalta päästää kytkintä.

-Mikael
Avatar
Lippajärven kreivi
Viestit: 241
Liittynyt: 03:48 16.12.2008.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: 1"hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Lippajärven kreivi »

Tässä tullaan siihen ulkonäkö seikkaan eli se hihnan alasuoja huomattavasti tärkeämpi kuin yläsuoja vaikka ei silmiä hivelekään.
Alasuoja kun pois niin hihna oikein haukkaa sen kiven ja painaa hihnapyörän avustuksella läpi hihnasta, toki pitkiäkin aikoja voi ajella ettei satu mitään, mutta sitten voi mennä monta hihnaa peräkkäin, elämä on onnenkauppaa.
Dyna Low Rider -08
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
Pertti
Viestit: 6063
Liittynyt: 21:11 28.09.2004.
Paikkakunta: Lapua
Viesti:

Re: 1"hihna poikki

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Kyllä sen kapean kevlarhihnan pitää olla huomattavan kireällä verrattuna leveään kumiremmiin.
moderattori

Romu rauhoittaa!
Avatar
joekopo
Viestit: 94
Liittynyt: 22:57 13.12.2007.
Paikkakunta: Jaala

Re: 1"hihna poikki

Viesti Kirjoittaja joekopo »

Kuva

Kuva

ihan himpun verran kulumaa sivussa eli varmaan injauksessa sanomista ollu...

tuola loput kuvat hihnasta http://cid-15ce4cbdffafaa4b.photos.live ... px/bdl%201
Avatar
-Harikka-
Viestit: 4937
Liittynyt: 09:50 15.11.2002.
Paikkakunta: 'suur'-Salo:n saaristo merenranta kauppala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 00:21 28.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2001 95cid (small bore) 1557cc kaasari FXSTB.
Emilia ChromeTrain
, 'kevyesti' muokattu & piristetty :wink: 8)
Avatar
joekopo
Viestit: 94
Liittynyt: 22:57 13.12.2007.
Paikkakunta: Jaala

Re: 1"hihna poikki

Viesti Kirjoittaja joekopo »

ainakin bdl:llä on 1" ja erikseen vielä 20mm hihna
http://www.beltdrives.com/reardrbelt2.html
Avatar
smuige
Viestit: 5776
Liittynyt: 22:19 24.10.2002.
Paikkakunta: Stadi
Viesti:

Re: 1"hihna poikki

Viesti Kirjoittaja smuige »

Toisiovedon hammashihnoja on Harrikoissa eri leveyksillä:
  • 1 1/2" = 1,5" = 38,1mm (-> 1999)
  • 1 1/8" = 1,125" = 28,6mm (2000 - 2006)
  • 1" = 25,4mm (2007 -> )
  • 20mm (Softail 2006 -> )
  • 1 3/8" = 1,375" = 34,925mm (V-Rod 2001 - 2006)
  • 28mm (V-Rod 2007 -> )
Hihnahan on normaali lepo/mittaus asennossa kireimmillään.
Eli vaihdelaatikko (toisiovedon etuhihnapyörä), swingin akseli ja taka-akseli (toisiovedon takahihnapyörä) ovat lähes samalla linjalla.
Kun perä joustaa ylöspäin, lyhenee toisiovedon hihnapyörien etäisyys - remmi löystyy.

Remmillä on vielä sellainenkin ominaisuus, että sen kitka pienenee kun se pyörii kovempaa.
Ketjun kanssa asia on päinvastoin.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
jussibee
Viestit: 209
Liittynyt: 10:58 01.03.2005.
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: 1"hihna poikki

Viesti Kirjoittaja jussibee »

Lippajärven kreivi kirjoitti:Tässä tullaan siihen ulkonäkö seikkaan eli se hihnan alasuoja huomattavasti tärkeämpi kuin yläsuoja vaikka ei silmiä hivelekään.
Alasuoja kun pois niin hihna oikein haukkaa sen kiven ja painaa hihnapyörän avustuksella läpi hihnasta, toki pitkiäkin aikoja voi ajella ettei satu mitään, mutta sitten voi mennä monta hihnaa peräkkäin, elämä on onnenkauppaa.
Minä olen ajellut jo vuosia ilman remmisuojia. Itse olen järkeillyt(ei siis perustu mihinkään faktaan), että jos se kivi löytää tiensä, vaikka takaloksun kautta, sinne suojien ja remmin väliin, niin ei se sieltä ainakaan pois kovin helposti pääse kun suojat on ympärillä. Kivillä kun on ikävä taipumus pomppia. Toinen syy suojitta ajoon on tuo ulkonäkö, vaikka eihän se remmikään mikään kaunistus ole. Tätä ei pitäisi sanoa, että ei ole vielä remmiä mennyt kivien takia... Sorateilläkin on tullut matkattua. Mutta kuten kreivi sanoi tämä on onnen kauppaa.Enskabelttiin(3 3/8") upposi kerran pikkurillin pään kokoinen kivi, sen vedin Leathermanilla läpi. Beltissä oleva reikä ei ole lähtenyt leviämään. Toisioremmiä olen aina pitänyt suhteellisen tiukalla, ettei vain pääse hyppäämään hampaalta. Sitähän remmi ei juurikaan kestä.
smuige kirjoitti: Remmillä on vielä sellainenkin ominaisuus, että sen kitka pienenee kun se pyörii kovempaa.
Tämä oli uusi ja mielenkiintoinen tieto.
Jussi
Avatar
hiekkanen
Viestit: 437
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: 1"hihna poikki

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Siispä alasuojus käyttöön kuin ennen lätkää pelatessa. :lol:
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Avatar
hiekkanen
Viestit: 437
Liittynyt: 22:45 12.09.2008.
Paikkakunta: Mierontie takametsästä itäänpäin

Re: 1"hihna poikki

Viesti Kirjoittaja hiekkanen »

Yritän nyt olla asiallinen tässä remmi-asiassa.Mulla toisiovedossa on ollu harrikan ykstuumanen konversio remmi-systeemi vuosikausia.Remmipyörät ja samalla koko kytkin tuli uusattua ja tietysti se remmi muutettua tuumaiseksi.En ajatellu tarvike-remmiä laittavani(vaikka Gates on tietysti tehny tuonkin ("tarvikehihnan")
Harley-Davidsonille Ilman propleemia olen selevinny tähän asti(miten lienee tästä saakka)mutta totuus on se(sanokoot muut mitä tahansa),että se peltti on suojattava ylhäältä ja alhaalta jos meinaa omin kustannuksin ajella.VAROKAA KIVIÄ JA SORASIA!!!
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
Avatar
hdlate
Viestit: 555
Liittynyt: 21:52 09.06.2010.
Paikkakunta: etelä-pohojammaa
Viesti:

Re: 1"hihna poikki

Viesti Kirjoittaja hdlate »

Mullakaan ei fxr:ssä oo mitään suojia, ja asun soratien varressa, koko ajan oon pelänny remmin puolesta. On kyllä pakko tilata ne suojat ennenku menee remmi poikki, on työläs projekti vaihtaa uus. Ei ne suojat kauniit oo, mut saahan noita kiiltävinäkin jos ei alkuperäset mustat muovit kiihota :wink:
-90 FXR Super Glide
Avatar
joekopo
Viestit: 94
Liittynyt: 22:57 13.12.2007.
Paikkakunta: Jaala

Re: 1"hihna poikki

Viesti Kirjoittaja joekopo »

eilen vaihoin hihnan ja huomasin pienenpienet jäljet vanhassa josta päätellen kivi siellä oli pyörästänyt noin 15 hampaan verran mukana ja sitten reunasta revennyt poikki.
hihna olisi varmaan kestänyt jos ei olis ollu täys kaasu...

vaihtotyö kesti mulla noin 6 tuntii no täytyy samalla tehdä muutakin huoltoa kun on jäänyt vähälle. :roll:
Vastaa Viestiin