Hankausääni

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Matteus

Hankausääni

Viesti Kirjoittaja Matteus »

Ajoin tuossa viikonloppuna sportilla (-97) jonkun 800 km, enkä ainakaan silloin huomannu mitään vikaa. Tänä aamuna kun lähdin liikkeelle huomasin kummallisen hankausäänen uskoakseni pyörän vasemmalta puolelta. Ääni alkaa kuulumaan jossain neljässä kympissä ja kuuluu selvästi kun kytkimen painaa pohjaan ja antaa pyörän liukua tyhjäkäynnillä. Kun vauhti hidastuu ehkä johonkin kolmeen kymppiin ääni yhtäkkiä häviää. Missä vois olla vikaa?
Mopopoika -65
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

Kun se ääni tulee vasemmalta puolelta, niin tarkista kytkimen säädöt
ja enskaöljyt ja -ketjun kireys. Lisäksi voisit tutkia ettei toisiohihna ja takarengas hankaa mihinkään.
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Mise
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mise »

Samalla kertaa kannattaa vilkaista lokarien alle, että sinne ei ole jäänyt mitään kiven murikkaa kiinni, tms. hankaavaa nimikettä. Jos ei löydy vieläkään mitään, nostetaan pyörän kumpikin pää joko kerralla tai toinen pää kerrallaan ilmaan ja pyöritellään renkaita ilmassa. Tällä tavalla selviää aika moni hankauksen aiheuttaja.
Lawless

Viesti Kirjoittaja Lawless »

Jos ääni kerran tulee Sportyn vasemmalta puolelta, onko jarrupuristin jääny laahaamaan.. 8O :?:

Toisiovetohan on Sportyssä oikealla puolella.. :twisted:
Ei vaiskaan, on sekin hyvä tsekata :wink:
Mopopoika -65
Viesti:

Ja jos jarru laahaa, mutta ei kuumene, niin ei häitiä mitiä!

Minä veikkaan kuitenkin kytkintä! Itelläni nääs piti metakkaa viime suvenä, mutta säätämällä hiljeni (ja lakkasi luistamasta rivakassa menossa).
Aake
XLH-84 (late)
Vieras

niijuu

Viesti Kirjoittaja Vieras »

katoppa myös onko mahdollisesti pinnat löystyny takapyörästä(vanne pääsee elämään sivusuunnassa).
Jorke
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jorke »

Mopopoika -65 kirjoitti: Itelläni nääs piti metakkaa viime suvenä, mutta säätämällä hiljeni (ja lakkasi luistamasta rivakassa menossa).
Millasta metakkaa se piti?

Mulla tällä hetkellä pitää kone sellasta säksätystä, luultavasti enskapuolelta. Ääni ei kuulu vedättäessä eikä sillon kun löysää. Se kuuluu tasaisella pintakaasulla ajettaessa. Hiljaisessa nopeudessa kanssa pintakaasulla kuuluu metallinen naputus tietyllä vedolla. Sit kun löysää kaasua tai pikkusen lisää hanaa niin häviää.

Enskavetoketjun kireys on tarkastettu. Mistä kannattaa alkaa etsiä vikaa?
Vieras

Kannattaisi tarkistaa kampiakselin päässä olevan ensiövetorattaan kiinitys eli että boorit on kunnossa ja mutteri tiukassa. Tämä ongelma taitaa olla HD:n tyyppivika.
Mopopoika -65
Viesti:

Mulla piti semmoista kahnaavaa ääntä. Samanlaista kun ois kevyesti painanut jarrua.

Voisko enskan ääni kuulua siitä jos kiristäjän nylon -pala on kulunut ja ketju hankaa palassa olevaan metalliin?

Eihän sulla putket vuoda? Mulla tällä hetkellä säkättää kun on pakoputket löysällä ja tivisteet kuluneet. Kupumalliset mutterit eivät näet kiristä (mulla) tarpeeksi, mutta onneksi Manne myi ko kiinniteykseen tarkoitetut lukkomutterit (jotka pitäis asentaa paikoilleen jahka jaksaa...)
Aake
XLH-84 (late)
Jorke
Viesti:

Mopopoika -65 kirjoitti:Eihän sulla putket vuoda?
Ei putket vuoda, keväällä oli uudet tiivisteet ja ääni ei tule siitä. Eilen laitoin Supertrapin ja putket on kunnolla kiinne.

Pitää ottaa se enska auki, ei vaan oikein pysty paikallistamaan vikaa ellei ole mitään näkyvää kun kuuluu ainoastaan tietyllä vedolla ja muutenkin pitäs jonkunlainen ketjunkiristys tehdä jos meinais ilman enskavetokoppaa saada kone pyörimään ketju kireällä.
hlyytine
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hlyytine »

Jorke kirjoitti:Mulla tällä hetkellä pitää kone sellasta säksätystä, luultavasti enskapuolelta. Ääni ei kuulu vedättäessä eikä sillon kun löysää. Se kuuluu tasaisella pintakaasulla ajettaessa. Hiljaisessa nopeudessa kanssa pintakaasulla kuuluu metallinen naputus tietyllä vedolla. Sit kun löysää kaasua tai pikkusen lisää hanaa niin häviää.
Minä kun luulin, että jotain tuollaista ääntä sieltä pitää pikkuisen kuuluakin 8O. Eikös ne myy sitä jollain ihmeen M6-nimellä olevaa enskaketjunkiristintä tuon äänen poistamiseen ja helpompaan vaihteen vaihtamiseen yms markkinointia edistäviin ongelmakuvauksiin.

Löysällä olevat b-tankin korkit, mittarikonsoli ja etulamppu on minulla vahvistaneet sitä ääntä, mutta kyllä sieltä jotain pientä kuuluu kun ajaa silleesti ettei tiedä vetääkö kone vai työntääkö mopo. Tiedä sitten voisiko ketjun & rattaiden hienoinen kuluneisuus aiheuttaa tuota :?
Jorke
Viesti:

hlyytine kirjoitti: Minä kun luulin, että jotain tuollaista ääntä sieltä pitää pikkuisen kuuluakin 8O.
Se ei ole hiljanen ääni, kuulostaa et ois koneremonttia tuloillaan :). Mut selvitellään...
-Harikka-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Harikka- »

.
Viimeksi muokannut -Harikka-, 23:17 25.05.2019.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vieras

juu u

jorke mitenkää pirua seinälle en ala maalaamaan, mut ääni voi tulla myös kiertokangen laakereista.
Jorke
Viesti:

Selvis toikin homma.

Säksättää ja hakkaa tietyllä vedolla ketjut runkoon. Tiesin kyllä et ne ottaa sinne kiinne liian löysillä ketjuilla mut olin kyllä kiristänyt ketjut sen jälkeen. Rungon ja ketjujen välissä oli mielestäni tarpeeksi tilaa mut ei näköjään ollut. Perää laskettu kyllä rajusti, 10-10,5" iskarit, yläpäästä siirretty kiinnikkeet, samoin haarukasta ja koko takarunkoa kanssa laskettu. Ei tullut tehtyä kuitenkaan tarpeeksi tilaa ketjuilla. No tekemällä oppii.

Hyvä et ei tullut ääni koneesta. Nyt pitäs keksii joku juttu millä ketjujen liikettä sais estettyä, runkomuutos tai siirtyminen remmiin...
Vastaa Viestiin