Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
Pyöräytin vahingossa yhtä kokoa liian pienellä avaimella kerran torxia ja aika heikossa kunnossa on nyt kierteet. Mitähän tuolle oikein kannattaisi yrittää tehdä? Tarkoitus oli siis vaihtaa vaihteistoöljyt -> vanhat öljyt on valutettu pois mutta en saa uusia tilalle kun en saa tuota kytkimen tarkistusluukkua auki jonka kautta uudet öljyt pitäisi kaataa. Voisikohan nuo öljyt tuikata kenties ensiöketjun tarkistusluukun kautta? Mitenkäs jos irrottaisi koko ensiökopan jolloin saisi paremmin väännettyä tuota tarkistusluukun torxiakin vai eikö koppa irtoa ennen kuin on tarkistusluukkukin irti?
Lisäksi tuota vanhaa öljyä tuli oudon vähän ulos (ehkä noin 5 dl kun uutta pitäisi laittaa melkein litra). Pyörä oli kyllä lämmin ja tasaisella.
Lisäksi tuota vanhaa öljyä tuli oudon vähän ulos (ehkä noin 5 dl kun uutta pitäisi laittaa melkein litra). Pyörä oli kyllä lämmin ja tasaisella.
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
Hetkinen,puhuit vaihteistoöljystä,mutta tarkoitat tietysti enskaöljyä?Kyllä sen öljyn voi siitä enskaketjun tarkistusluukustakin kaataa.Koppa irtoaa kyllä,vaikka kytkimen tarkistusluukku olisi paikallaan.Tuli sellainen idea mieleen,että jos pystyisit esim.dremelillä ajamaan jonkinlaisen uran siihen pulttiin ja sitten talttapäisellä ruuvarilla auki ja uusi pultti tilalle.
- Käpykarburaattori
- Viestit: 29
- Liittynyt: 10:47 20.08.2008.
- Paikkakunta: Kemi
Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
Been there, done that.
Menin myös vääntämään kuumasta koneesta liian pienellä torxilla. Ite porasin vanhasta ruuvista kannan pois. Kylmänä kierre tuli helposti pihtien avulla veks.
Vaihdoin samalla kaikki kuusiokoloihin, vaikka torxikin on ihan hyvä, kun käyttää asianmukaisia kaluja. Rosterilla on kai taipumus leikata kiinni.
Menin myös vääntämään kuumasta koneesta liian pienellä torxilla. Ite porasin vanhasta ruuvista kannan pois. Kylmänä kierre tuli helposti pihtien avulla veks.
Vaihdoin samalla kaikki kuusiokoloihin, vaikka torxikin on ihan hyvä, kun käyttää asianmukaisia kaluja. Rosterilla on kai taipumus leikata kiinni.
Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
Sama homma aikanaan. Ei onnistu sen pultin pään muotoilu, se on sen verran kuopassa. Kyllä se kytkinkansi pitää jossain vaiheessa irroittaa, ettei esim. kytkimen säädön takia tartte koko koppaa irrottaa. Siis enskakoppa irti ja pajalle missä on kunnollinen pora/jyrsin millä vanha pultti pois kierteitä rikkomatta.
Ja jatkossa vaikka kuparitahnaa pultteihin. Teräs vastaan alumiini on aika hankala yhdistelmä.
Sen verran opin, että kun outoa torxia sovitan niin koitan aina vielä numeroa suuremmalla ennen vääntöä.
Niin ja laita sitten myös uusi tiiviste enskakopalle.
Ja jatkossa vaikka kuparitahnaa pultteihin. Teräs vastaan alumiini on aika hankala yhdistelmä.
Sen verran opin, että kun outoa torxia sovitan niin koitan aina vielä numeroa suuremmalla ennen vääntöä.
Niin ja laita sitten myös uusi tiiviste enskakopalle.

Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
pyöränä siis 08 Sportster ja näissä on mielestäni sama öljy sekä enskassa että vaihteistossa. Pitää huomenna vielä kokeilla jos löytyisi parempi avain.
-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
Jees,no siinä tapauksessa on sitten sama öljy.Oletin,että kyseessä oli Big Twin.Siihen pultin päähän vois kevyesti napauttaa tuurnalla ja vasaralla,silleen sopivan napakasti,muttei tietysti liian rankasti.Vois lähtee siten helpommin auki.jvillman kirjoitti:pyöränä siis 08 Sportster ja näissä on mielestäni sama öljy sekä enskassa että vaihteistossa. Pitää huomenna vielä kokeilla jos löytyisi parempi avain.
Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
Itsellä on käynyt samoin. Parhaiten sain torxin auki,kun tein uran karahiomakoneella ja sen jälkeen käytin iskumeisseliä yksi terävä napautus ja homma oli valmis. 

FLHR -99
Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
En näköjään ole ensimmäinen joka moisen virheen tekee
Enemmän nyt arveluttaa tuo vanhan öljyn vähyys (ulos tuli noin 5 dl ja uutta pitäisi laittaa melkein 9,5 dl). Olisiko voinut vuotaa noin paljon vai eikö sieltä vaan ole kaikki tullut ulos?

-
- Viestit: 1318
- Liittynyt: 20:50 28.05.2007.
- Paikkakunta: Tampere
Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
No,tuota tuossa jo tarjosin,mutta en tiedä onko Sportster kuinka upoksissa ne pultit,että pääseekö sinne ajamaan sitä uraa,vaikka olis kuinka pienet pensselit.vepi kirjoitti:Itsellä on käynyt samoin. Parhaiten sain torxin auki,kun tein uran karahiomakoneella ja sen jälkeen käytin iskumeisseliä yksi terävä napautus ja homma oli valmis.
Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
Aloitusviestiin kannattaa mainita se pyörämalli jota asia koskee.
Saa enemmän täsmävastauksia.
Oletkos kokeillut sillä oikeankokoisella torx-avaimella? Vaikka napauttamalla paikoilleen.
Taikka sellaisella talttapää ruuvarilla joka sopii kopauttamalla siihen jo paskaksi menneeseen koloon?
Onko noissa uusissa Sportstereissa ensiö/laatikkoöljyn korkeuden oikeaa määrää osoittava pultti enskavedon takana?
Jos et saa suosiolla sitä torx-pulttia irti niin sittenhän otat sen koko kopan pois.
Silloin ainakin näet onko kaikki öljy tullut pihalle.
Saa enemmän täsmävastauksia.
Tämä Torx asia.jvillman kirjoitti:Tarkoitus oli siis vaihtaa vaihteistoöljyt -> vanhat öljyt on valutettu pois mutta en saa uusia tilalle kun en saa tuota kytkimen tarkistusluukkua auki jonka kautta uudet öljyt pitäisi kaataa.
Tarkoittanet, että kanta on huonossa kunnossa? Miten sen liian pienen torx avaimen pyörähtäminen kannassa vaikuttaa itse ruuvin kierteeseen?jvillman kirjoitti:Pyöräytin vahingossa yhtä kokoa liian pienellä avaimella kerran torxia ja aika heikossa kunnossa on nyt kierteet. Mitähän tuolle oikein kannattaisi yrittää tehdä?
Oletkos kokeillut sillä oikeankokoisella torx-avaimella? Vaikka napauttamalla paikoilleen.
Taikka sellaisella talttapää ruuvarilla joka sopii kopauttamalla siihen jo paskaksi menneeseen koloon?
Mistä valutit ne öljyt pois?jvillman kirjoitti:Enemmän nyt arveluttaa tuo vanhan öljyn vähyys (ulos tuli noin 5 dl ja uutta pitäisi laittaa melkein 9,5 dl). Olisiko voinut vuotaa noin paljon vai eikö sieltä vaan ole kaikki tullut ulos?
Onko noissa uusissa Sportstereissa ensiö/laatikkoöljyn korkeuden oikeaa määrää osoittava pultti enskavedon takana?
Jos et saa suosiolla sitä torx-pulttia irti niin sittenhän otat sen koko kopan pois.
Silloin ainakin näet onko kaikki öljy tullut pihalle.
Seuraava Walkka Swap
Pääsiäisenä 2019
Pääsiäisenä 2019
Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
Valutin öljyt vaihteistontyhjennystulpasta. Enska/laatikkoöljyn korkeutta ei taida pystyä tarkistamaan kuin ainoastaan tuon kytkimen tarkistusluukun kautta.smuige kirjoitti: Mistä valutit ne öljyt pois?
Onko noissa uusissa Sportstereissa ensiö/laatikkoöljyn korkeuden oikeaa määrää osoittava pultti enskavedon takana?
Jos et saa suosiolla sitä torx-pulttia irti niin sittenhän otat sen koko kopan pois.
Silloin ainakin näet onko kaikki öljy tullut pihalle.
Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
Sitä koko enskakoppaa ei saa irti ennenkuin sen kytkimen tarkistusluukun takaa on purkanut sälää pois, mm. kopan läpi viedyn kytkinvaijerin kiinnityksen, eli ennen enskakopan irrotusta se torxi ja tarkistusluukku pitää siitä irti saada.
Se öljyn lisäys käy kyllä siitä ensiöketjun tarkistusluukustakin, ei sen kytkimen luukun kanssa tarvitse välttämättä tässä vaiheessa taikinoida. Vasta sitten jos haluat tarkistaa ensiöketjun kiristimen kunnon, säätää kytkimen, irrottaa startin, tai jotain muuta syvällisempää.
En kyllä keksi mitään syytä miksi gravitaatio jättäisi sinne laatikkoon yli 4 dl öljyä, eiköhän se aika tyhjä ole jos avasit sen laatikon tyhjäysruuvin ja heiluttelit pärrää sen öljyastian päällä puolelta toiselle. Jos se jalkaansa vasten on nojannut, niin sittenhän ne loput on vielä ensiövetokopassa, mutta tuskin kumminkaan kenossa sitä tyhjäilit?
Se öljyn lisäys käy kyllä siitä ensiöketjun tarkistusluukustakin, ei sen kytkimen luukun kanssa tarvitse välttämättä tässä vaiheessa taikinoida. Vasta sitten jos haluat tarkistaa ensiöketjun kiristimen kunnon, säätää kytkimen, irrottaa startin, tai jotain muuta syvällisempää.
En kyllä keksi mitään syytä miksi gravitaatio jättäisi sinne laatikkoon yli 4 dl öljyä, eiköhän se aika tyhjä ole jos avasit sen laatikon tyhjäysruuvin ja heiluttelit pärrää sen öljyastian päällä puolelta toiselle. Jos se jalkaansa vasten on nojannut, niin sittenhän ne loput on vielä ensiövetokopassa, mutta tuskin kumminkaan kenossa sitä tyhjäilit?
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
Niin kyllähän sieltä kutakuinkin kaiken pitäisi pois tulla. Ihmetyttää vaan minne ne loput 5 dl on mennyt.Oz kirjoitti: En kyllä keksi mitään syytä miksi gravitaatio jättäisi sinne laatikkoon yli 4 dl öljyä, eiköhän se aika tyhjä ole jos avasit sen laatikon tyhjäysruuvin ja heiluttelit pärrää sen öljyastian päällä puolelta toiselle. Jos se jalkaansa vasten on nojannut, niin sittenhän ne loput on vielä ensiövetokopassa, mutta tuskin kumminkaan kenossa sitä tyhjäilit?
Tyhjensin siis siten että annoin ensin valua jalkatuella jonka jälkeen nostin pystyyn ja annoin valua lisää.
Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
Hmm... Jos ei tiivistepintojen lähellä näy märkyyttä, niin miten on sen huohotinletkun laita, mihin se menee ja mitä reittiä? Sehän pitäisi lähteä sinne ylös ilman minkäänlaista notkahdusta alaspäin, muuten käy niin että notkokohtaan kertyy öljyä ja kun se kohta on täynnä, sylkäisee paine ne pois.jvillman kirjoitti:Ihmetyttää vaan minne ne loput 5 dl on mennyt.
Been there, in the past. Now here, at last. Going nowhere, and fast.
Re: Torx pyörähti ympäri (kytkimen tarkistusluukun)
Otat poranterän joka on vähän pienempi kuin ruuvin kanta, teroitat sen leikkaamaan väärinpäin ja rupeat poraamaan kantaa porakone pakilla. Tai ostat genuine pultin genuine diileriltä ja vaihdat öljyt, menet sitten pultti taskussa johonkin pajalle, poistavat sen viallisen ja samaan rahaan panevat uuden tilalle. Ei tule uusia ongelmia.jvillman kirjoitti:Pyöräytin vahingossa yhtä kokoa liian pienellä avaimella kerran torxia ja aika heikossa kunnossa on nyt kierteet. Mitähän tuolle oikein kannattaisi yrittää tehdä?
jd
On kumma miten vähän saa aikaan, jos vain lakkaa yrittämästä.