HS mielipidepalsta 9.4.2010, S Setälän ehdotus ääniin
HS mielipidepalsta 9.4.2010, S Setälän ehdotus ääniin
Alla suora lainaus HS mielipidepalstalta 9.4.2010:
Harrikoihin tarvitaan äänenvaimennin
KEVÄT TULEE. Helsingin kantakaupungin kapeilla kaduilla on katupölyn lisaksi jokakeväinen riesa:
tietyt moottoripyörät. Useimmat moottoripyörät ovat siistejä ja hiljaisia ja kuskit taitavasti liikennevirrassa ajavia. Mutta sitten ovat nämä Harley-Davidson -merkkiset, jälkeenjääneellä äänenvaimennustekniikalla varustetut pyörät. Vai onko äänekkyys tarkoitushakuista?
Ehdotan, etta Harvey-Davidsonien kuskitkin investoisivat kehittyneempään äänenvaimennustekniikkaan ja voisivat sitten liikennevaloista seuraaviin kiihdyttäessään pärryytellä vaikka huuliaan!
Seppo Setälä
Helsinki
Harrikoihin tarvitaan äänenvaimennin
KEVÄT TULEE. Helsingin kantakaupungin kapeilla kaduilla on katupölyn lisaksi jokakeväinen riesa:
tietyt moottoripyörät. Useimmat moottoripyörät ovat siistejä ja hiljaisia ja kuskit taitavasti liikennevirrassa ajavia. Mutta sitten ovat nämä Harley-Davidson -merkkiset, jälkeenjääneellä äänenvaimennustekniikalla varustetut pyörät. Vai onko äänekkyys tarkoitushakuista?
Ehdotan, etta Harvey-Davidsonien kuskitkin investoisivat kehittyneempään äänenvaimennustekniikkaan ja voisivat sitten liikennevaloista seuraaviin kiihdyttäessään pärryytellä vaikka huuliaan!
Seppo Setälä
Helsinki
-
Viiksi-Vallu
Re: HS mielipidepalsta 9.4.2010, S Setälän ehdotus ääniin
Äänekkyys on tarkoituksenhakuista. En halua, että jään kuulumatta ja joku "kiireinen" ajaa päälle. Äänetön moottoripyörä on kuin kovaa ajava polkupyörä - sitä ei näe eikä kuule, kun vasta rytisee.
Oma lukunsa ovat nämä mielipidepalstoille kirjoittavat maailman parantajat. Niistä ei kannata provosoitua.
Oma lukunsa ovat nämä mielipidepalstoille kirjoittavat maailman parantajat. Niistä ei kannata provosoitua.
Joo tää on jokakeväistä, niinkuin se koiran paska keskustelukin.
Joillakin ihmisillä tuntuu olevan liian vähän tekemistä, hommaisivat
vaikka jonkun projektin.
-eeko
Joillakin ihmisillä tuntuu olevan liian vähän tekemistä, hommaisivat
vaikka jonkun projektin.
-eeko
Morjens,
joo näitähän aina tulee, asiantuntija lausuntoja...
Meinaan vaan, että suurin osa näistä Setälän esille ottamista on kaikenmaailman wokkipannuja ja (s-)intikoita. Ihan vaan oman empiirisen tutkimuksen tuloksena, voin kertoa, että ainakin meidän perällä tilanne on tämä. Heille lienee tärkeää saada ääntä aikaiseksi, jotta edes sen vuoksi huomataan, kun nämä kopiot ei juuri muuten ihmisten huomiota kerää.
Setälä ei ole yksin, tilanne on sama muidenkin asiaan perehtymättömien joukossa, kaikki kovaääniset ja korkeammalla ohjaustangolla/pidemmällä etuhaarukalla/leveällä takarenkaalla jne. varustetut mp:t ovat heidän mielestään harrikoita.
Koetetaan kestää ja turvallisia kilometrejä.
Zimi
joo näitähän aina tulee, asiantuntija lausuntoja...
Meinaan vaan, että suurin osa näistä Setälän esille ottamista on kaikenmaailman wokkipannuja ja (s-)intikoita. Ihan vaan oman empiirisen tutkimuksen tuloksena, voin kertoa, että ainakin meidän perällä tilanne on tämä. Heille lienee tärkeää saada ääntä aikaiseksi, jotta edes sen vuoksi huomataan, kun nämä kopiot ei juuri muuten ihmisten huomiota kerää.
Setälä ei ole yksin, tilanne on sama muidenkin asiaan perehtymättömien joukossa, kaikki kovaääniset ja korkeammalla ohjaustangolla/pidemmällä etuhaarukalla/leveällä takarenkaalla jne. varustetut mp:t ovat heidän mielestään harrikoita.
Koetetaan kestää ja turvallisia kilometrejä.
Zimi
"May the force be with you"
Ehkä tuolle Setälälle tarttis jonkun oikaista, että eivät kaikki, jossa on kaksi pyörää ja hieman kromia, ole suinkaan harrikoita. Nämähän "rutinat" on juuri niiden ihmisten käsialaa, joilla ei ole mitään käsitystä todellisuudesta ja heidän piirinsä on niin perhanan pienet, että jaksaa vaan kytätä muiden tekemisiä. Hankkis elämän...! 
In garage: Fat´n Old Purple Lady Panhead -48 chopper
Ugly Ironhead -69, reincarnating to oldschool bobber
Periaatteessa ymmärrän ihmisiä, joita kiristää kova ääni prätkissä. Tämän kiristyksen kuitenkin saavat aikaiseksi motoristit aivan itse. Jos yöllä väännät taajamassa tai kaupungissa niinsanotusti kahvaa niin varmasti ihmisiä vituttaa herätä tähän. Kun ei vaan osata ajaa sellaisella tyylillä, että otetaan muut ihmiset huomioon. Hieman sitä järkeä ajoihin. Omassa ajokissa on suorat putket ilman vaimentimia mutta niilläkin oppii ajamaan siten ettei naapurusto häiriinny. Aina ei tarvitse kierrättää konetta näyttämisen halusta. Yöllä sammutan koneen hyvissä ajoin ennen pihalle tuloa ja annan pyörän rullata sen kolmisenkymmentä metriä. Ei vaadi muuta kuin hieman pelisilmää, että naapurisopu säilyy.
Aika multaa puistot.
Totta turiset Romas, itseäni vaan korpeaa tuo yleistäminen.Romas kirjoitti:Periaatteessa ymmärrän ihmisiä, joita kiristää kova ääni prätkissä. Tämän kiristyksen kuitenkin saavat aikaiseksi motoristit aivan itse. Jos yöllä väännät taajamassa tai kaupungissa niinsanotusti kahvaa niin varmasti ihmisiä vituttaa herätä tähän. Kun ei vaan osata ajaa sellaisella tyylillä, että otetaan muut ihmiset huomioon. Hieman sitä järkeä ajoihin. Omassa ajokissa on suorat putket ilman vaimentimia mutta niilläkin oppii ajamaan siten ettei naapurusto häiriinny. Aina ei tarvitse kierrättää konetta näyttämisen halusta. Yöllä sammutan koneen hyvissä ajoin ennen pihalle tuloa ja annan pyörän rullata sen kolmisenkymmentä metriä. Ei vaadi muuta kuin hieman pelisilmää, että naapurisopu säilyy.
Sama täällä mutta kyllähän tähän ovat osasyyllisiä myöskin muoviluotien omistajat. Yhden kesän ajelin Hayabusalla ja kyllä sekin ääntä päästää tarvittaessa. Jumalauta, satapiikki ujeltaa kammottavalla äänellä jos niin halutaan. Tää on tosi.Häjy kirjoitti:Totta turiset Romas, itseäni vaan korpeaa tuo yleistäminen.
Turussa kun on liikkunut paljon myös kävellen niin olen huomioinut, että yllättävän moni HD:n omistaja kiihdyttää melko kovilla kierroksilla korttelien välit. Miksi vitussa? Ei ole siis ihme, että näihin reagoidaan.
Aika multaa puistot.
Avaanpa viikon mentyä sanallisen ruumisarkkuni (johtuen tuosta maalaistollo-laajakaistan pätkimisestä).Minulle on muodostunut tien päällä liikkuessani se käsitys,että Harrikan "jyrinä" todellisuudessa lisää liikenneturvallisuutta(itse säästyin n 12 vuotta sitten täysin varmalta hirvikolarilta).No se siitä harvaan asutun alueen "etuoikeudesta".
Nuorempana jonkin verran "riisikakkujakin" silloin joskus omistaneena voin sanoa satavarmasti,että ne kireät kyykkyriiputtimet ärsyttävät "normikansalaisia" paljon enemmän.Ehkä se visuaalinen(ilman audio-kokemusta)havainto pistää enemmän silmään heillä.MUTTA se on heidän oma migreeni.Eräs sittemmin eläkkeelle jäänyt paikallis-poliisi kotipaikkakunnaltani tuli kerran juttelemaan ja kysyi onko mulla tuo pyörä Harrikka.Myöntävästi vastattuani hän totesi,että parhaat pakoäänet koko tuppukylässä.Totesin,että mukava kuulla kun kelpaa.Oli silloin sohvissa suorat putket.....
Nuorempana jonkin verran "riisikakkujakin" silloin joskus omistaneena voin sanoa satavarmasti,että ne kireät kyykkyriiputtimet ärsyttävät "normikansalaisia" paljon enemmän.Ehkä se visuaalinen(ilman audio-kokemusta)havainto pistää enemmän silmään heillä.MUTTA se on heidän oma migreeni.Eräs sittemmin eläkkeelle jäänyt paikallis-poliisi kotipaikkakunnaltani tuli kerran juttelemaan ja kysyi onko mulla tuo pyörä Harrikka.Myöntävästi vastattuani hän totesi,että parhaat pakoäänet koko tuppukylässä.Totesin,että mukava kuulla kun kelpaa.Oli silloin sohvissa suorat putket.....
FXSTC 1988 Powered by S&S V80
No mitäs Häjy sanoisit,jos pistettäis adressi meidän kannalta vetämään? Onhan tuolla roikkunu tyhjänpäiväisempiäkin adresseja pilvin pimein.Olisko nimi:"Setälän kaihtimen raosta oikeaa elämää katkerana pälyillen" sopiva ? Mitäs mieltä Romas voisi olla?Onko liian radikaalia? Lopetan nyt täältä tähän.Häjy kirjoitti:Ehkä tuolle Setälälle tarttis jonkun oikaista, että eivät kaikki, jossa on kaksi pyörää ja hieman kromia, ole suinkaan harrikoita. Nämähän "rutinat" on juuri niiden ihmisten käsialaa, joilla ei ole mitään käsitystä todellisuudesta ja heidän piirinsä on niin perhanan pienet, että jaksaa vaan kytätä muiden tekemisiä. Hankkis elämän...!
"Loud pipes save lives" 
"Sohvi" onkin viimmeinen malli missä käyntiääni on kaunista kuunneltavaa.Nämä uudemmat, myös minun, on ihan sama mitkä putket on.Uudemmat sportsterit suorilla putkilla ovat lähinnä naurettavan ja ärsyttävän välimaastossa.hiekkanen kirjoitti:Avaanpa viikon mentyä sanallisen ruumisarkkuni (johtuen tuosta maalaistollo-laajakaistan pätkimisestä).Minulle on muodostunut tien päällä liikkuessani se käsitys,että Harrikan "jyrinä" todellisuudessa lisää liikenneturvallisuutta(itse säästyin n 12 vuotta sitten täysin varmalta hirvikolarilta).No se siitä harvaan asutun alueen "etuoikeudesta".
Street Bob
MT-350
sportster/sivari
MT-350
sportster/sivari
Älähän nyt humalassa erehdy puhumaan kreisiä.böötömi kirjoitti:"Sohvi" onkin viimmeinen evo missä käyntiääni on kaunista kuunneltavaa.Nämä uudemmat, myös minun, on ihan sama mitkä putket on.Uudemmat sportsterit suorilla putkilla ovat lähinnä naurettavan ja ärsyttävän välimaastossa.hiekkanen kirjoitti:Avaanpa viikon mentyä sanallisen ruumisarkkuni (johtuen tuosta maalaistollo-laajakaistan pätkimisestä).Minulle on muodostunut tien päällä liikkuessani se käsitys,että Harrikan "jyrinä" todellisuudessa lisää liikenneturvallisuutta(itse säästyin n 12 vuotta sitten täysin varmalta hirvikolarilta).No se siitä harvaan asutun alueen "etuoikeudesta".
Mulle tulee vittuiluja, mutta näin käy.
Varmaan kannattais vaihtaa "sohviin". Harvoin "näkee" arvosteltavan oman pyöränsä käyntiääntä, mutta eihän siinä mitään...böötömi kirjoitti:"Sohvi" onkin viimmeinen malli missä käyntiääni on kaunista kuunneltavaa.Nämä uudemmat, myös minun, on ihan sama mitkä putket on.Uudemmat sportsterit suorilla putkilla ovat lähinnä naurettavan ja ärsyttävän välimaastossa.hiekkanen kirjoitti:Avaanpa viikon mentyä sanallisen ruumisarkkuni (johtuen tuosta maalaistollo-laajakaistan pätkimisestä).Minulle on muodostunut tien päällä liikkuessani se käsitys,että Harrikan "jyrinä" todellisuudessa lisää liikenneturvallisuutta(itse säästyin n 12 vuotta sitten täysin varmalta hirvikolarilta).No se siitä harvaan asutun alueen "etuoikeudesta".
Street bob 2007
Tuossahan saattaisi olla asiaa, kun tuo nimikin on jo selvähiekkanen kirjoitti:No mitäs Häjy sanoisit,jos pistettäis adressi meidän kannalta vetämään? Onhan tuolla roikkunu tyhjänpäiväisempiäkin adresseja pilvin pimein.Olisko nimi:"Setälän kaihtimen raosta oikeaa elämää katkerana pälyillen" sopiva ? Mitäs mieltä Romas voisi olla?Onko liian radikaalia? Lopetan nyt täältä tähän.Häjy kirjoitti:Ehkä tuolle Setälälle tarttis jonkun oikaista, että eivät kaikki, jossa on kaksi pyörää ja hieman kromia, ole suinkaan harrikoita. Nämähän "rutinat" on juuri niiden ihmisten käsialaa, joilla ei ole mitään käsitystä todellisuudesta ja heidän piirinsä on niin perhanan pienet, että jaksaa vaan kytätä muiden tekemisiä. Hankkis elämän...!
Jos mietitään näitä säveliä noin niin kun desibeleillä mitattuna, niin tuohan on aika villi kuvio, eikä ihan "reilu" kaikille, mikäli mitattaisiin kaikki tieliikenteessä olevat "loudpipet". Meinaan, että tuolla äänen taajuudellahan on melkoinen merkitys. Riippuen tietysti putkista, mutta toisella sopivat suorat putket saattaa antaa enemmän "bassovoittoisen" matalan jyminän - joka kuulostaa huomattavasti hiljaisemmalta, kun toisilla taas soundit on kireät ja kuulostaa, että venat hakkaa mäntään reikää - eikä niinkään miellyttävällä taajuudella. Kaikilla tietysti sama desibeli, mutta toinen näistä "häiritsee" huomattavasti enemmän.