Moottoripyöräilijä kuoli Liperissä

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

Paksupoika
Viestit: 189
Liittynyt: 18:41 16.06.2003.
Paikkakunta: Hellsinki

Moottoripyöräilijä kuoli Liperissä

Viesti Kirjoittaja Paksupoika »

Hesarin nettisivuilta:

Moottoripyöräilijä kuoli Liperissä

Liperi. Moottoripyöräilijä kuoli suistuttuaan tieltä Liperissä Pohjois-Karjalassa myöhään lauantai-iltana.
Surmansa sai 24-vuotias liperiläismies. Onnettomuus sattui Ylämyllyntiellä kello 22.20.

Mies ajoi ns. keulimalla. Kun hän sitten laski etupyörän maahan, moottoripyörä lähti rajusti heittelehtimään. Pyörä suistui oikealle, lensi ilmaan ja törmäsi puihin. Ajaja kuoli ilmeisesti heti.
Omalla pyörällään ajanut kaveri näki tieltäsyöksyn ja kertoi poliisille onnettomuuden kulusta.
Joensuun poliisi muistuttaa, että turma kertoo keulimisen vaarallisuudesta.
-Heavy Metal will never die!-
Avatar
Fxsts03
Viestit: 1070
Liittynyt: 22:44 20.02.2003.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Ikävää kuultavaa

Viesti Kirjoittaja Fxsts03 »

Ikävä tapahtuma :(
Jokainen tälläinen tapahtuma vaikuttanee että vakuutusmaksut nousee -> olisi syytä siirtyä todellakin teho / paino suhteen mukaiseen vakuutteluun, jolloin härräkkämiehet eivät joutuisi kompensoimaan noiden reikäpäiden koheltamista.
Tajuaisivat edes harjoitella keulimista ja stoppiet jossakin sellaisella alueella, jossa ei noita puita eikä muita ikäviä "Stoppereita" ole...
Raakasti Charles Darwinia siteeraten "Luonnonvalinta toimi jälleen..." 8O
Osanottoni kuolleen omaisille ja tuttaville.
Ajelkaahan varovasti :twisted:

T. Timo K
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

Turha tietysti näin jälkeenpäin on viisastella mutta...

Keulimaan opettelu olisi hyvä tehdä jollain muulla vehkeellä kuin 180-heppaisella katuraketilla. Kieltämättä sillä saa keulan hienosti ilmaan pelkällä moottorin voimalla mutta siinä vaiheessa kun ykkösvaihteella jengat on tapissa, nopeutta onkin jo reilusti toistasataa. Vielä jos keulii isommalla pykälällä niin vauhti vain kasvaa. Noista nopeuksista jos pudottaa keulan alas niin, että etupyörä on vähänkin vinossa tai se osuu onnettomasti johonkin pieneen epätasaisuuteen tiessä niin pyörä lähtee välittömästi rajuun voblausliikkeeseen jota ei isokaan mies saa korjattua. Kaikki jotka haluavat opetella takapyörällä ajoa, ottakaa harjoituskappaleeksi jokin tehoton kevyempi pyörä niin opitte keulimaan muutenkin kuin moottorin voimalla. Endurovehkeet on helvetin hauskoja leikkikaluja!

Tämä saarna nyt ei kovinkaan montaa meistä koske - ainakaan allekirjoittanut ei ole nähnyt yhtään keulivaa softtailia :twisted: - mutta ylipäänsä ääritilanteiden harjoittelu turvallisella alueella ei olisi pahitteeksi kenellekään.

Kumipuoli alaspäin!!!
Pannupiä
Viestit: 246
Liittynyt: 08:49 23.04.2004.

Viesti Kirjoittaja Pannupiä »

Tämä saarna nyt ei kovinkaan montaa meistä koske - ainakaan allekirjoittanut ei ole nähnyt yhtään keulivaa softtailia :twisted: - mutta ylipäänsä ääritilanteiden harjoittelu turvallisella alueella ei olisi pahitteeksi kenellekään.

Kumipuoli alaspäin!!![/quote]

On sitä sellanen ihmekkin nähty että -96 softail keulii... 8O Ja on vielä säädettävillä t-kikkaleilla ja muistaakseni +6 vai oliks ne +8" keulaputkilla 8O 8O
Kaverilla oli mamma kyydissä että liekö sitten takapaino hiukan avittanu toimenpidettä mutta kerran bensikseltä lähtiessään(vielä tankki täynnä) sillä naksahti joku sen korvien välissä: tielle päästyään kytkin pohjaan, lintta tiskiin, kytkin silmän räpäyksessä ylös ja kyllä se lamppu sojotti oikeen kunnolla kohti taivasta ettei ollu mikään 5 cm irti maasta nykäsy.
Jälkikäteen kertoili että oli kuulemma paukahtanu jokin melkolailla siellä vaihelootan suunnalla että lieneekö sitten hihna hypänny tai jotai muuta vakavampaa, mutta sano ettei moista enää harrasta... :P
Sex, choppers and rock´n roll!!!
Pannupiä
Viestit: 246
Liittynyt: 08:49 23.04.2004.

Viesti Kirjoittaja Pannupiä »

Niin joo... jäi pois tosta äskösestä tekstisstä:
Osan ottoni menehtyneen omaisille. Ei tässä mitään irvailemassa olla...
Sex, choppers and rock´n roll!!!
Tuomo
Viestit: 28
Liittynyt: 15:26 22.01.2004.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Kävinpä minäkin ihan ammatillista uteliaisuuttani ( en ole hauturi ) katsomasa onnettomuuspaikan. Nuoret miehet olivat lähteneet Ylämyllyn Shelliltä ns vanhaa Kuopion tietä Honkalammen uimarannalle. Tie on suora reilun ? kilsan ja sitten kaartaa loivasti vasemmalla ja laskee loivasti alas. Keulineen kaverin jäljet menevät suoran päässä suoraan LA-pysäkin kautta ulos, luiskassa on n 20 m välein pomppujäljet 3 kertaa ja sitten tulivat Karjalan männyt vastaan. Ja nehän eivät anna periksi!! Hurjimmat huhut puhuivat 200 nopeuksista, satku voi olla lähellä totuutta. Miettikääs, törmäys nopeudella 50 km/h kiinteään esteeseen vastaa putoamista 10 m korkeudesta. Menkää uimahalliin ja sieltä 10:n kerroksesta loikka , ei veteen , vaan sinne kaakelipuolelle!!! Satasessa törmäysvoimat ovat NELINkertaiset!!
Alkavat nuo bomberitouhut ja ihailut tuottaa karmeaa satoa. Ois varmaan sillekin porukalle tieto fysiikanlaeista ja realiteeteista tarpeen. Tieto voisi ollan elintärkeää... Vai onko kaiken oltava niiiin extremeä nykyään , ettei mikään riitä? Extreme näytti nyt , ainakin omaisille , sen karmeimman p-puolen...
Tuomo
hemuli
Viestit: 9995
Liittynyt: 13:25 20.04.2002.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hemuli »

No jos on kilsan suora ja kaveri on onnistunut saamaan kakkosen tai jopa kolmosen sisään keuliessaan niin ei se parisataa ole mitenkään kaukaa haettua. Isojen kyykkypyörien ongelma on juuri siinä, että kun kerran käännät kahvasta jengat tappiin on pyörä edennyt jo monta sataa metriä. HD:lla on korkeintaan kortteli kerinnyt vaihtua etkä sittenkään ehtinyt seuraavista liikennevaloista läpi...

Lisäksi hyvän keulinnan tuoma euforian tunne aiheuttaa ympäristön hämärtymisen kokemattomalle. Tiedän kyllä, entisenä Buellin omistajana - meinas jonkun kerran käydä parkkipaikka lyhkäseks keulimista opetellessa... :twisted:

Tarkoituksena ei ole olla jälkiviisas, ikävä onnettomuus on tapahtunut ja siihen johtaneita syitä emme tiedä koska emme olleet paikalla. Haluaisin vain, että äärirajoilla ajamisesta kiinnostuneet harjoittelisivat tilanteita olosuhteissa joissa mahdolliset riskitekijät on minimoitu. Ja mielellään kalustolla joka istuu aloittelijan hanskaan paremmin kuin iso katutykki. En väitä että onnettomuuskuljettaja olisi ollut taidoiltaan puutteellinen vaan haluan että tämänkaltaiset onnettomuudet voitaisiin mahdollisimman hyvin ehkäistä ennalta. Se on kuitenkin fakta, että niin kauan kuin ihan minkä ikäiset pojat tahansa ajavat kaksipyöräisillä - oli se sitten polkupyörä, mopo tai moottoripyörä - niitä rajoja haetaan ja keulaa revitään irti maasta. Ja näin sen pitää ollakin, itse olen niin nuori että vielä muistan hyvin piikkiaikojen päättömyydet... Olen tyytyväinen että olen edelleen tässä tätä kirjoittamassa.
Avatar
Sporttiboy
Viestit: 1413
Liittynyt: 22:56 23.07.2002.
Paikkakunta: Peikkolandia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sporttiboy »

Lähtien siitä että mä olen siltä ajalta kun ei ollut vielä kypäräpakkoa ja kaksien toooooosi komeiden lippojen jälkeen vielä jatkoin...

Kummasti toi ikä ja kilometrit tuo malttia, ei kaikkee tartte enää kokeilla, on nähty jo.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
kuksa
Viestit: 21
Liittynyt: 18:16 07.02.2004.

niimpäniin

Viesti Kirjoittaja kuksa »

Jotenki en nyt ymmärrä koko aihetta ja varsinkin sen pohtimista, sen mä ymmärrän et tarttee olla elämää et ois kuolemaa.
Tuomo
Viestit: 28
Liittynyt: 15:26 22.01.2004.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Kuksalle... Pohtiminen kannattaa , ihminen oppii virheistään ja joskus jopa toisten toilailuista. Oppi tulee ns kantapään kautta , kivuliasta , mutta hyödyllistä. Jospa tämänkin tapauksen ansiosta jollakin motoristilla ne sinkit ei olis niiiin kireällä , että mopo karkaa ( se onnistuu myös etupyörä maassa ja alle 2 markan vauhdissa ja Harrikallakin )

Otetaan opiksi , pysytään hengissä !
Tuomo
Avatar
Ninni
Viestit: 89
Liittynyt: 12:09 21.06.2004.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ninni »

Hyvä Tuomo!

Yhdyn samaan, eli tällaisten ikävien asioiden pohtiminen on tärkeää. Moni ajattelee, että ikävät asiat on vain parempi unohtaa ja jättää hamaan menneisyyteen, mutta yleensä siinä käy niin, että ne putkahtavat esille jossakin tilanteessa: ikävässä tai vähemmän ikävässä.

Kyllä minua itseäni laittoi asia ajattelemaan, kun asustelen tapaturman sattumapaikan lähistöllä ja olemme vasta aloittelijoita tässä niin harrikka kuin yleensäkin moottoripyörähommissa. Suoraan sanoen, kun ensikerran näin karmeat jäljet kahdessa männyssä ja ison kasan kukkia ja kynttilöitä sattumapaikalla - pelotti lähteä oman motskan kyytiin. :(
Mutta niin kuin Tuomo sanoi: "Otetaan opiksi, pysytään hengissä!"
kuksa
Viestit: 21
Liittynyt: 18:16 07.02.2004.

juu u

Viesti Kirjoittaja kuksa »

no juu kyllähän jokainen tietty saa pohtia maailman menoo niin paljon ku sielu sietää.......mut se nyt vaa on nii et tekevälle sattuu vaik pohtis päänsä puhki..........se nyt vaan on niin et hiippakuntaa vaihtaa päivittäin iso kasa porukkaa vaik ei oo koskaan ees koskennu moottoripyörään......siis jokapäiväisessä elämässä........kait te tietenkin sitte pohditte niitäkin juttuja otsa kurtussa ja mietitte et ei ois pitänny mennä suojatielle ja jäädä auton alle.........kaverini kuoli 12v sitte jyrkissä rapuissa......kömpästyi.....selvinpäin......löi päänsä ja hallelujaa........ite oon neljä kertaa ollu kuolleena leikkauspöydällä ja oon tullu siihen tulokseen et mä en sellasilla asioilla kaaliani vaivaa mille ei mitään voi........mut tehkää mitä haluutte......tyhmä oon ku vastasin koko juttuun...........HAUSKAA JUHANNUSTA.....AJAKAAA.....MUTTA AJAKAA SELVINPÄIN.
Tuomo
Viestit: 28
Liittynyt: 15:26 22.01.2004.
Paikkakunta: Susiraja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tuomo »

Hiippakunta varmaankin kaikilla vaihtuu aikanaan , ja sitä ei onneksi tiedä milloin. Mutta en ole niin fatalisti , että antaisin kohtalon viedä täysin , uskon että asiaan voi myös itse vaikuttaa omalla touhuilullaan. En mieti asioita alinomaan otsa kurtussa , mukavampi näyttää iloista naamaa , mutta joskus on hyvä hetkeksi pysähtyä AJATTELEMAAN.

Joten ne sinkit hiukka löysemmällä , ajellaan selvinpäin , sepalus kiinni veneessä , naatitaan kohtuudella , otetaan rennosti jne jne...

HYVÄÄ JUSSIA KAIKILLE !!!

Lähen tästä korpeen ja ruppeen filosoofiks...
Tuomo
night_train
Viestit: 3
Liittynyt: 00:14 06.04.2010.
Paikkakunta: Joensuu

Re: Moottoripyöräilijä kuoli Liperissä

Viesti Kirjoittaja night_train »

Samalla tie osuudella on nykyyän hidasteita rakennettu sekä nopeuksia on tiputettu.
(jopa 60km/h--->50km/h)
liekkö tajaaman kasvu ja tämä ihmishengen menetys tällä tieosuudella ollut osasyynä....

Osan otot perheelle.
Avatar
b12
Viestit: 98
Liittynyt: 18:53 04.10.2007.
Paikkakunta: No:9
Viesti:

Re: Moottoripyöräilijä kuoli Liperissä

Viesti Kirjoittaja b12 »

Ikävä asia...
Pari vuotta sitten samalla tiellä kävi samallatavalla.
Muistaakseni sen jälkeen tuli tuolle tielle ne pomppu hidasteet.Taitaa olla kolme kappaletta..
Eipä ala hyvin tämäkään ajokausi....;(
FLHT-09 . KTM 690 E-08
Vastaa Viestiin