Nokkaketjun kiristäjät.

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Avatar
henry
Viestit: 272
Liittynyt: 22:46 30.09.2007.
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Nokkaketjun kiristäjät.

Viesti Kirjoittaja henry »

Asiasta ollut aiemminkin puhetta. Eli ainakin 2007 mallin bigtwineissä nokkaketjun kiristys-systeemi on jo erilainen kuin ennen. Toimii hydraulisesti? Mutta kai siellä edelleen on jotkut laahurikengät sitä ketjua vasten?
Ja jos on, niin kait nekin kuluu entiseen malliin? Antakaa mulle tiedon virkistävää valoa.
Flhrsi 07
Avatar
Reissumies
Viestit: 70
Liittynyt: 11:47 17.11.2009.
Paikkakunta: Haaparanta / Ruotsi
Viesti:

Re: Nokkaketjun kiristäjät.

Viesti Kirjoittaja Reissumies »

Itsellä vuoden 2003 big twin ja tässä mallissa ainakin muoviset laahauskenkät ketjunkiristimessä.
Sen minkä nuorena oppii, niin vanhana unohtaa..
Avatar
Mopopoika -65
Viestit: 2110
Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
Viesti:

Re: Nokkaketjun kiristäjät.

Viesti Kirjoittaja Mopopoika -65 »

V-Twinin sivuilta lainattua:

Kuva

Tässä linkki edellä mainittuun: http://www.vtwincity.fi/twincam

Tuosta ymmärtäisin että 2007 on jollain tapaa parempi (rulla?)
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Avatar
henry
Viestit: 272
Liittynyt: 22:46 30.09.2007.
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Nokkaketjun kiristäjät.

Viesti Kirjoittaja henry »

Muutosta on tosiaan tapahtunut mutta en ymmärrä tarkemmin, että mitä. Etupäässä kiinostaa siksi, että tietäisi onko asia huollon kannnalta muuttunut. Eli onko kuluvaa laahauskenkää?
Flhrsi 07
vepi
Viestit: 78
Liittynyt: 15:11 06.09.2005.
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Nokkaketjun kiristäjät.

Viesti Kirjoittaja vepi »

henry kirjoitti:Muutosta on tosiaan tapahtunut mutta en ymmärrä tarkemmin, että mitä. Etupäässä kiinostaa siksi, että tietäisi onko asia huollon kannnalta muuttunut. Eli onko kuluvaa laahauskenkää?


Itselle vaihdoin hydraalliset kiristäjät Kingiin ja laahauskengät on siinäkin,mutta ei varmaankaan kulu niin nopeasti kuin jousikuormitteisilla,mutta ei ole vielä kokemusta kuinka paljon noilla hydraalikiristäjillä ajelee?

Tässä on kuva hydraalikiristäjästä,jos se vähän selkeyttää asiaa.
Kuva
FLHR -99
Avatar
henry
Viestit: 272
Liittynyt: 22:46 30.09.2007.
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Nokkaketjun kiristäjät.

Viesti Kirjoittaja henry »

Kiitos kuvasta. Nyt on selvinnyt, jotta kiristäjä on hydraulinen. On siinä kengän alla hento jousikin mutta hydrauliikka hoitaa sen painumisen. Mielenkiinnolla jäämme odottelemaan tuon systeemin kulutuskestävyyttä verrattuna vanhaan. Ja summa summarum ...vaikka ei vaihtoväli kengissä kasvaisikaan niin ongelma ei ole niin iso kun voisi kirjoittelusta päätellä. Vaihtaa sitten laahurikengän vaikka joka 50t:nnen välein.
Flhrsi 07
vepi
Viestit: 78
Liittynyt: 15:11 06.09.2005.
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Nokkaketjun kiristäjät.

Viesti Kirjoittaja vepi »

Eipä näillä kotimaan foorumeilla paljoa näistä laahareista ole ollut keskustelua,mutta tuolla jenkkilän sivuilla on pilvinpimein juttua. Täällä ilmeisesti halutaan vaan ongelma lakaista maton alle tai sitten ei ole vaan asiasta tietoa. Ei se ihan simppeli homma ole vaihtaa noita laaharikenkiä koska niitä on kaksi ja toinen on niistä tukilevyn toisella puolella mitä et pääse näkemään ennen kuin poistat tukilevyn missä on nokka-akselit kiinni ja laakerit kannattaa vaihtaa samalla.Purkamaan joutuu aika paljon,jos ei ole säädettävät tönärit tai sitten toinen vaihtoehto katkaista vanhat ei säädettävät työntötangot,niin säästyy yläpään purkamiselta kuten itse kyllä tein. :oops:

Tässä on pari linkkiä projektista,vaikka onkin(vanhasta) jousikuormitteisista laahareista kysymys,mutta saman homman joutuu tekemään hydraalisissakin.

http://www.harleyhog.co.uk/tensionerinstall.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.aimag.com/forums/harley-twin ... t-how.html" onclick="window.open(this.href);return false;
FLHR -99
Avatar
henry
Viestit: 272
Liittynyt: 22:46 30.09.2007.
Paikkakunta: Raisio
Viesti:

Re: Nokkaketjun kiristäjät.

Viesti Kirjoittaja henry »

Ystävällisesti kiittää tiedoista hän.
Flhrsi 07
pete67
Viestit: 240
Liittynyt: 18:28 10.04.2006.
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Nokkaketjun kiristäjät.

Viesti Kirjoittaja pete67 »

Tuolta Finbikersin sivuilta saa myös tietoa asiasta!! Myös keskustelua siitä..
-Pete
ss454
Viestit: 95
Liittynyt: 18:27 26.09.2005.
Viesti:

Re: Nokkaketjun kiristäjät.

Viesti Kirjoittaja ss454 »

Olen antanut itseni ymmärtää, että nuo 2007 Twincameissa käyttöön otetut hydrauliset kiristäjät kestäisivät ainakin sen 50 000 mailia jonka tarkastuksen jälkeen sovitaan että katsotaan seuraava kerta 100 000 mailin kohdalla. Tämäkin taas jenkkifoorumeita referoiden. Jousilaahainten ollessa kyseessä kuluminen hiukan nopeampaa, tässä oma sisempi reilun ~57 000 mailin kohdalla.

Kuva
Avatar
Lippajärven kreivi
Viestit: 241
Liittynyt: 03:48 16.12.2008.
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Nokkaketjun kiristäjät.

Viesti Kirjoittaja Lippajärven kreivi »

Puhutaanko nyt maileista vai kilometreistä?
Molemmat mainitaan samalla nemeraalisella arvolla mutta kumpi oikea?
Dyna Low Rider -08
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
ss454
Viestit: 95
Liittynyt: 18:27 26.09.2005.
Viesti:

Re: Nokkaketjun kiristäjät.

Viesti Kirjoittaja ss454 »

Omassa viestissäni puhuin maileista, eli uusien hydraalisesti kiristettävien tarkistus 80 000 km kohdalla. Ja jenkkien mielestä ne kuluvat tuohonkin määrään vasta niin vähän, että remontti pitää tehdä vasta 160 000km kohdalla. Tarkistushan vaatii hiukan puuhastelua mutta pakosarjan sekä kopan tiivisteen vaihdolla siitä vielä pääsee jos vaihtotarvetta ei ole. Taaemmaisen kiristimen tarkistamiseen vaatii kyllä melkoista hammaslääkärin peiliä tai jotain optiikkaa.

Jousiviritteinen kiristin oli omassa kuvan osoittamassa kunnossa 92-93000 km kohdalla.
Vastaa Viestiin