Luin aikaisempia keskusteluja asiasta ja muistutukseksi itselleni ja varoitukseksi muille, tässä vielä asiasta lisää.
Menin lataamaan talvella välilatauksena hyytelöakkua tavallisella lyijyakun laturilla, joka ei mielestäni seuraa akun latautumisen tasoa mitenkään ja latausvirta myös oli varmaan hyytelöakulle liian suuri. Akusta meni loppumaan ajossa muutama päivä sitten virta, tämän kevään kolmen viikon ajon jälkeen. Latasin sitten vielä uudestaan akun täyteen eilen. Hyytelöakkuhan on erittäin todennäköisesti nyt tuplalataussöhräämisten jälkeen paskana. Ei huvittaisi sitä ajossa enää testata (nyt on uusi lyijyakku kiinni), joten tuleeko mieleen varmoja keinoja hyytelöakun tilan varmistamiseksi. Mitä mieltä olette siitä, kannattaako uutta juuri hapotettua lyijuakkua ladata? En ole vielä ladannut, myyjä oli sitä mieltä ettei kannata ladata.
Täytyy varmaan se Decan laturi käydä hakemassa, jos hyytelöt lataamista tulevaisuudessa tarvitsee. Niin, ja oppiahan tuli siis taas kunnolla ja tietenkin vaikeimman kautta.
Hyytelöakun/lyijyakun lataus
-
Vieras
Ostin Biltemasta 5 ämpärisen prätkän akun (n. 17e).
Hapotin sen laittamalla hapot alemman viivan tasolle, odotin puolisen tuntia, jonka jälkeen totesin että tasot olivat ylä- ja alaviivan puolessavälissä = OK. Pistin Bilteman 8,50e MP-laturin puoleksi tunniksi latailemaan. Korkit kiinni. Katoin yleismittarilla jännitteen -> 13,2V.
Iskin pyörään kiinni ja toimi kuin unelma
"Onneks akuissa on vuoden takuu
"
Hapotin sen laittamalla hapot alemman viivan tasolle, odotin puolisen tuntia, jonka jälkeen totesin että tasot olivat ylä- ja alaviivan puolessavälissä = OK. Pistin Bilteman 8,50e MP-laturin puoleksi tunniksi latailemaan. Korkit kiinni. Katoin yleismittarilla jännitteen -> 13,2V.
Iskin pyörään kiinni ja toimi kuin unelma
"Onneks akuissa on vuoden takuu
- Sporttiboy
- Viesti:
Tää on kai kans osastoa ikuisuuskysymys tää akkuasia...
Itse en oo kokeillu hyytelöakkuja, Biltemaa kylläkin. Eka kesä meni hyvin, mut konversion jälkeen puhti tuntuu loppuvan nimenomaan akusta. Napajännite on kyllä ihan kohdallaan, mutta ämpäreitä ei irtoo riittävästi että iloisesti jaksais pyörittää.
Toisaalta, hyytelöakun hinnalla saa kolme Biltemaa ja askartelu on kivaa...
Vinkki niillle jotka ajavat lyijyakulla: Mahdolisimman halpa virtalähde Honkkarista, Tarjoustalosta tai muualta (Anttila on jo liian kallis) josta löytyy 12 V virtavaihtoehto. Piuhoihin sopivat liittimet ja akkuun yön yli kiinni. Ei ylilataa, mutta täyttää turvallisesti ja hyvin. Yleensä ilmoitettu siinä paperilärpäkkeessä kun tulee mukana mikä on latauksen milliamppeerimäärä milläkin jännitteellä, siitä saa laskettua summittaisen latausajan omalle käikäleelleen.
Käyttänyt vuosia tota lataussysteemiä ja on toiminut, on halpa jos nyt joku haluaa tuopin tai parin hinnan säästää akkuhommissa.
Itse en oo kokeillu hyytelöakkuja, Biltemaa kylläkin. Eka kesä meni hyvin, mut konversion jälkeen puhti tuntuu loppuvan nimenomaan akusta. Napajännite on kyllä ihan kohdallaan, mutta ämpäreitä ei irtoo riittävästi että iloisesti jaksais pyörittää.
Toisaalta, hyytelöakun hinnalla saa kolme Biltemaa ja askartelu on kivaa...
Vinkki niillle jotka ajavat lyijyakulla: Mahdolisimman halpa virtalähde Honkkarista, Tarjoustalosta tai muualta (Anttila on jo liian kallis) josta löytyy 12 V virtavaihtoehto. Piuhoihin sopivat liittimet ja akkuun yön yli kiinni. Ei ylilataa, mutta täyttää turvallisesti ja hyvin. Yleensä ilmoitettu siinä paperilärpäkkeessä kun tulee mukana mikä on latauksen milliamppeerimäärä milläkin jännitteellä, siitä saa laskettua summittaisen latausajan omalle käikäleelleen.
Käyttänyt vuosia tota lataussysteemiä ja on toiminut, on halpa jos nyt joku haluaa tuopin tai parin hinnan säästää akkuhommissa.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...
-
Vieras
On mielenkiintoista seurata, kuinka paljon ihmisillä on ongelmia akkujen kanssa. Onko itsellä käynyt sitten poikkeuksellisen hyvä tuuri mutta aina on pelittänyt. Tänäänkin otin hyllystä softin huoltovapaan akun jonka olin sinne viime vuoden elokuussa laittanut ja hyvin lähti rokkaamaan. Aikaisemmassa jäykkäperässä olin pyörän mukana saanut Vartan nesteakun joka oli seissyt ainakin vuoden käyttämättömänä - itsellänikin rakenteluvaihe kesti vielä toista vuotta siihen päälle mutta akku ei ollut moksiskaan. Vaihdoin siihen vain tuoreet hapot duunissa ja latasin, kone lähti toisella polkaisulla käyntiin... 
- Sporttiboy
- Viesti:
Mä muistan vielä aja jolloin autojenkin akut kesti, nyt mulla on mennyt neljästä autosta ensiasennusakku alle kolmen vuoden totaalisen paskaks.
Eli kai se laatu vaihtelee. Tänään just kuulun Pressalta, että ennen oli hyvä käyttää Biltema-akkuja kun niillä oli kahden vuoden takuu, sai aina keväällä tuoreen takuusta...
Mä taas joudun huomenna meneen kaupan kautta.
Eli kai se laatu vaihtelee. Tänään just kuulun Pressalta, että ennen oli hyvä käyttää Biltema-akkuja kun niillä oli kahden vuoden takuu, sai aina keväällä tuoreen takuusta...
Mä taas joudun huomenna meneen kaupan kautta.
Paha saa aina palkkansa, muut joutuvat tulemaan toimeen päivärahoilla...