Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Terve Arvon HD-ihmiset!
Mulla on aina ollut unelmana saada HD. Nyt siihen taitaa olla mahdollisuus tulossa.
Korttikin pitää vielä ajaa keväällä ja viimeisin ajokokemus on mopolla.
Mielestäni kuitenkin kaksipyöräisen käsittely tuntuu luontaiselta.
Aina on ollut mielipide siitä, miltä mun HD:n tulisi näyttää.
En tiedä mitään termejä, enkä oikeita sanoja, joten kerron sen niin kuin osaan.
Softail, matala, leveä takarengas, eikä liian pitkä keula.
Ohjaustanko ei liian korkea, ettei kädet puudu.
Nettimo:ssa ID 806906.
Oppiiko tuommoista ajamaan ja onko sopiva aloittelijalle?
Vai olisiko parempi aloitella jollakin muulla pelillä?
Mulla on aina ollut unelmana saada HD. Nyt siihen taitaa olla mahdollisuus tulossa.
Korttikin pitää vielä ajaa keväällä ja viimeisin ajokokemus on mopolla.
Mielestäni kuitenkin kaksipyöräisen käsittely tuntuu luontaiselta.
Aina on ollut mielipide siitä, miltä mun HD:n tulisi näyttää.
En tiedä mitään termejä, enkä oikeita sanoja, joten kerron sen niin kuin osaan.
Softail, matala, leveä takarengas, eikä liian pitkä keula.
Ohjaustanko ei liian korkea, ettei kädet puudu.
Nettimo:ssa ID 806906.
Oppiiko tuommoista ajamaan ja onko sopiva aloittelijalle?
Vai olisiko parempi aloitella jollakin muulla pelillä?
Dyna Wide Glide 2010
Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Riippuen hieman oletko pitkä vai pätkä,spotsteri on myös loistava vaihtoehto.On voimaa ja kevyt käsitellä.
Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Sillä se selviää, että käyt ajamassa eri pyörillä kun saat kortin. Aika raju kuitenkin on muutos suoraan moposta siirtyä isoon pyörään. Testaa pienempiä ja kevyempiä prätkiä ensin ja muodosta niistä mielipide. Toki isotkin custom- pyörät ovat suht helppoja ajaa koska painopiste on matalalla mutta silti...jupele kirjoitti:Oppiiko tuommoista ajamaan ja onko sopiva aloittelijalle?
Vai olisiko parempi aloitella jollakin muulla pelillä?
Yleisesti ottaen prätkän pysäyttäminen nopeasti, lujasta vauhdista on mielestäni se vaikein asia. Toiseksi...ei vähäisempänä...tulee muun liikenteen ennakointi. Näitä ei niin mopedilla ajaessa tule mietittyä. Ehkäpä kannattaa ajella moottoripyörällä jossakin suljetulla alueella ensin ja totuttautua tähän. Sitten koeajamaan eri kokoisia ja merkkisiä särriä. Kevarista kannattaa mielestäni kuitenkin aloittaa.
Viimeksi muokannut Romas, 19:27 11.01.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aika multaa puistot.
Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Joo tai sit hommaat sika sopperin jalakakytkimel ja käsivaihteil,,,jätät viä etujarrun pois ja paat rasvankeräin/ratasjarru värkin taakke (siitä saa joutsenmerkin),,,,ei tartte ees yrittää pysäyttää kovas vauhis ja kokoajan saat ennakoida mitä teet ja mitä muut meinaa tehä 

-Panheads MC-
-
- Viestit: 236
- Liittynyt: 18:40 07.01.2009.
- Viesti:
Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Mie ajelin ensin Honda Monkeyllä (viritetyllä, perkele!jupele kirjoitti:Oppiiko tuommoista ajamaan ja onko sopiva aloittelijalle?
Vai olisiko parempi aloitella jollakin muulla pelillä?

Eli ihan hyvin sillä oppii ajamaan, alussa otat vaan varovasti ja harkiten, varsinkin hiljaisissa nopeuksissa. Eikä ole virhe ottaa myöhemminkään rauhallisesti ja harkiten. Matalan painopisteen takia nuo ovat luultua helpompia hallita hitaassakin vauhdissa, vakaita kun ovat. Pitkäkeula voi tietysti olla haasteellisempi käsitellä kuin orkkis.
Traumojen välttämiseksi: Haista ennen kuin maistat!
Yöjuna 2008
Sohveli 1975
Yöjuna 2008
Sohveli 1975
Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Tuttu osti syksyllä ensi pyöräkseen HD:n ja ehti ajella 300 km ennen talvea. Pakko myöntää että hieman arvelutti mutta hän vain totesi että ostaa kerralla pyörän jolla ajaa kymmenen vuotta, ei ole rahaa vaihdella.
Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Seurasin hyvin läheltä kesällä 2008 melko pienikokoista (nais)ihmistä, joka ei ollut edes ajanut mopolla koskaan. Harrikan kyydissä hän oli kyllä ollut. Hän meni autokouluun ajamaan A-kortin ja valitsi täällä Helsingissä autokoulun, jossa oli opetuspyöränä Sportster. Opettaja pani ajamaan pari ekaa ajotuntia kevarilla ja sitten Sportsterin sarviin. Ja opetus oli hyvää, riittävän vaativaa. Joka kerta Harrikka piti aluksi ajaa ulos parkkihallista korkkiruuvikäytävää hitaasti. Liikenteessä harjoiteltiin paljon ja jopa väistöjä pientareelle asvaltin ulkopuolelle normaalista ajonopeudestajupele kirjoitti:Korttikin pitää vielä ajaa keväällä ja viimeisin ajokokemus on mopolla...
Oppiiko tuommoista ajamaan ja onko sopiva aloittelijalle?
Vai olisiko parempi aloitella jollakin muulla pelillä?

Henkilömme sai kortin ja jo vähän ennen kortin saamista hän sai keväällä tilaamansa tuliterän 883 Sportster Customin. Hän alkoi heti ajaa ja ajoi jo ensimmäisenä kesänä lähes 5000 km. Osallistui mm. noin 2 viikkoa kortin saamisen jälkeen Walkka-ajoon ja kävi pyörällään kanssani Lapissakin. Lapissa ajoimme aivan käsittämättömän huonoja tietyöalueita, joissa oli kananmunan kokoista sepeliä kilometritokulla jne. Seuraavana kesänä ajot jatkuivat vajaalla 4000 kilometrillä
Tarinamme opetus on se, että varovasti ja harkiten ajamalla ja vain ajamalla oppii aivan helposti pärjäämään Harrikalla. Ei ole mitään järjellistä syytä ostaa jotain harjoituspyörää. Valitse sinäkin autokoulu, jossa on Harrikka ajokkina, niin olet jo paljon pidemmällä oikean pyörän käsittelyssä kortin saatuasi


Viimeksi muokannut Joe Cool, 12:04 18.01.2010.. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joe Cool Has Left The Building
- Joella on vasemmanpuoleinen rakennus 


Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Kunhan muistat pitää ne testosteroiinipurkaukset makuukammarin puolella, etkä liikenteessä, niin suatat selvitä hengissä 
Ei vaan. Turvallisintahan olisi aloittaa liikenteen seassa peltilaatikossa (autossa), joka suojaa joka suunnalta ja näin opetella muun liikenteen seassa ajamista... Tosin, jos asuu jossain harvaan asutulla seudulla, jossa liikennemäärät eivät ole Kehä III sisäpuolen luokkaa, mikä ettei prätkälläkin voisi aloittaa suoraan....
Mutta kun en tunne sua henkilönä, ei tämän enempää

Ei vaan. Turvallisintahan olisi aloittaa liikenteen seassa peltilaatikossa (autossa), joka suojaa joka suunnalta ja näin opetella muun liikenteen seassa ajamista... Tosin, jos asuu jossain harvaan asutulla seudulla, jossa liikennemäärät eivät ole Kehä III sisäpuolen luokkaa, mikä ettei prätkälläkin voisi aloittaa suoraan....
Mutta kun en tunne sua henkilönä, ei tämän enempää
Kickstart, deserve the ride!
Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
- Mopopoika -65
- Viestit: 2110
- Liittynyt: 08:42 07.05.2003.
- Paikkakunta: Vantaa-Pirkkala
- Viesti:
Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Näin on!joe cool kirjoitti:Tarinamme opetus on se, että varovasti ja harkiten ajamalla ja vain ajamalla oppii aivan helposti pärjäämään Harrikalla. Ei ole mitään järjellistä syytä ostaa jotain harjoituspyörää. Valitse sinäkin autokoulu, jossa on Harrikka ajokkina, niin olet jo paljon pidemmällä oikean pyörän käsittelyssä kortin saatuasi
Mä ajoin kesän -83 serkkupojan pappatunturilla lähetin hommia ja seuraava kokemus motorisoidusta kaksipyöräisestä oli oma viritetty 1200 sportsteri vuonna 2001. Maltillista harjottelua Turun Oikotiellä reilu viikko (aina välillä muutaman päivän hermolepoja). Kun jarrutus ja vaihtaminen sujui luontevasti, niin liikenteen sekaan rauhallisille isoille teille. Muutaman lenkin jälkeen kaupunkiliikenteen sekaan. Ensimmäisen ajokauden aikana (elokuun puolivälistä syyskuun loppuun) tuli 3500 kilometriä ja pirun kivaahan se jo silloin oli. Niin ja kortti on tätä vanhaa mallia jolla saa ajaa mp:tä ilman ajo-opetusta...
Ezmon kommenttiin yhtyen: vaikka autolla aikoinaan on tullut iloisesti räppäiltyä, niin prätkän sarvissa pyrin pitämään ennakoivan ajotavan ja tolkun päässä - Menkööt muut menojaan jos niillä on kiire...
Aake
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
XLH-84 (late)
Aiemmin omistettu XLH -86, XLS -81 ja XLH-90
Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Eiköpä klubi järjestä taas keväällä ajokurssin. Ja sehän on klubilaisille ilmainen! Siis liittymään!

- Sulkava
- Viestit: 291
- Liittynyt: 10:42 28.04.2005.
- Paikkakunta: Helsinki-Sulkava alla day lång
- Viesti:
Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
wanha totuus on ettei ajotaito kartu kaljaa ryystämällä jalat pöydällä elvistellen
Toi ajokurssi on varmasti hyvä juttu ekaa- toista kesää ajaville. Viime kesänä oli liian monta lehtijuttua, jossa moottoripyöräilijä menetti ajokin hallinnan ja paiskautui milloin kaiteeseen tai pöpelikköön. Suomalainen liikenteessä on aina ollut se ainoa ja paras kuski jota ei tartte tulla neuvomaan -- päinvastoin usko on luja muita opettaan keskarilla, eteen kiilaamisella jne muilla stunteilla.
Jokainen uusi pyörä vaatii omaa toteuttelua ja parhaiten se onnistuu kun ei tarvii pohtia sitä ja tätä ajamiseen liittyvää liikenteen seassa. Useampi tällänen vanempi jässi on käynyt ottamassa ajotunteja autokoulussa ja ilman häppeen häivää elossa pysymisen vietin ohjaamana
Joulun aikaan ajelin piiitkän tauon jälkeen 250cc Hussella jossa on maastopiikkirenkaat... ei ollut ihan hanskassa kun ekan kerran läväytti kaasun auki...
pari päivää meni että alkoi tuleen pyörä tutuksi -- spooriajovinkkejä kyselin osaavilta ja kyllä ne helpotti menemistä !
Aika harvoin on näillä palstoilla ollut ajamiseen liittyvää ohejistusta / vinkkejä ! mix ???
Määnneenä vuonnakin oli yhtä motaria paikattu paska-asfaltilla joka kastuessaan oli ku öljyy ! taisi siinä mennä useempikin pyörä nurin -- osa pahastikkin.
Siis varo paikkoja -- maasedulla paikat on kesällä ussein vielä lämpösiä eli sitä pikee lentää ja tarttuu jokapaikkaan...
Toinen muistettava juttu on että keväällä EI kannata ajella edes olemattomissa urissa eli ajolinjoilla -- koska nastat ovat karhentaneet asfaltin ja se SYÖ rengasta ihan eri tavalla kuin vieressä oleva sille pinta...
mites olisi oma AJOTAITO - toppiikki ???
mites sateella ?? ja kovassa tuulessa ??? ja ja letkassa ??...
ai niin osataan jo kaikki no need for that




Toi ajokurssi on varmasti hyvä juttu ekaa- toista kesää ajaville. Viime kesänä oli liian monta lehtijuttua, jossa moottoripyöräilijä menetti ajokin hallinnan ja paiskautui milloin kaiteeseen tai pöpelikköön. Suomalainen liikenteessä on aina ollut se ainoa ja paras kuski jota ei tartte tulla neuvomaan -- päinvastoin usko on luja muita opettaan keskarilla, eteen kiilaamisella jne muilla stunteilla.
Jokainen uusi pyörä vaatii omaa toteuttelua ja parhaiten se onnistuu kun ei tarvii pohtia sitä ja tätä ajamiseen liittyvää liikenteen seassa. Useampi tällänen vanempi jässi on käynyt ottamassa ajotunteja autokoulussa ja ilman häppeen häivää elossa pysymisen vietin ohjaamana

Joulun aikaan ajelin piiitkän tauon jälkeen 250cc Hussella jossa on maastopiikkirenkaat... ei ollut ihan hanskassa kun ekan kerran läväytti kaasun auki...




Aika harvoin on näillä palstoilla ollut ajamiseen liittyvää ohejistusta / vinkkejä ! mix ???
Määnneenä vuonnakin oli yhtä motaria paikattu paska-asfaltilla joka kastuessaan oli ku öljyy ! taisi siinä mennä useempikin pyörä nurin -- osa pahastikkin.
Siis varo paikkoja -- maasedulla paikat on kesällä ussein vielä lämpösiä eli sitä pikee lentää ja tarttuu jokapaikkaan...
Toinen muistettava juttu on että keväällä EI kannata ajella edes olemattomissa urissa eli ajolinjoilla -- koska nastat ovat karhentaneet asfaltin ja se SYÖ rengasta ihan eri tavalla kuin vieressä oleva sille pinta...
mites olisi oma AJOTAITO - toppiikki ???
mites sateella ?? ja kovassa tuulessa ??? ja ja letkassa ??...


ai niin osataan jo kaikki no need for that




H-Ds + Mustangs...
Soutuneuvos
Soutuneuvos

Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Niin ja sit kun se perusajo onnistuu, harjoitellaan se vastaohjaus sinne selkäytimeen. Taipuu peli tiukempaakin kurviin, jos tulee ns. hätäväistö.. Kallistamisellahan se pyörä ei hirveen nopeesti mutkittele...
Kickstart, deserve the ride!
Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
Shovelhead bobber -76 "blowfly"
Sportster Hugger -94
- Sulkava
- Viestit: 291
- Liittynyt: 10:42 28.04.2005.
- Paikkakunta: Helsinki-Sulkava alla day lång
- Viesti:
Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
juu just tota tarkoitin vinkeillä
; mikä vastakääntö ?? ton voisi selvittää ihan rautalankamallilla... ja mitä mm hyrrävoimat ovat ...eli miksi se ei kallistamalla vaan taivu jne




H-Ds + Mustangs...
Soutuneuvos
Soutuneuvos

- Lippajärven kreivi
- Viestit: 241
- Liittynyt: 03:48 16.12.2008.
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Tämmösestä linkistä löytyy aika kattava selitys moottoripyörän ohjauksesta.
http://www.bajahill.net/mpohjaus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bajahill.net/mpohjaus.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dyna Low Rider -08
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
SE Heavy Breather Air Cleaner kit
Thunder-Max EFI
V&H Straighshot HS Slip-Ons
Progressive Suspension 440 series
Re: Uusi mahdollinen harrastaja kyselee?
Uuden kuskin todellakin kannattaa otta huomioon monta asiaa, kun pyörän sarviin tartuu. Edellä kaikki hyviä vinkkejä.
Yksi kevään riesa on sellainen, jota itse kukin kokeneempikin saa niellä ja varoa. Hiekka ja pöly talven jäljiltä. Sitä on mutkissa, risteyksissä, pihateiden luiskissa, ties missä. Ja kun keväällä on se ajointo kuumimmillaan, ajotaidot kenties heikoimmillaan, ja tiet hiekkaisimmillaan, niin muistetaan tääkin.
Kyllä ne ekat kunnon sateet sitten taas paikkoja putsaa.
Yksi kevään riesa on sellainen, jota itse kukin kokeneempikin saa niellä ja varoa. Hiekka ja pöly talven jäljiltä. Sitä on mutkissa, risteyksissä, pihateiden luiskissa, ties missä. Ja kun keväällä on se ajointo kuumimmillaan, ajotaidot kenties heikoimmillaan, ja tiet hiekkaisimmillaan, niin muistetaan tääkin.
Kyllä ne ekat kunnon sateet sitten taas paikkoja putsaa.
Keep on rockin'