Ultra Classic

Keskustelualue H-D harrastajille

Valvojat: Pertti, pressa

waldo

Ultra Classic

Viesti Kirjoittaja waldo »

Olisi tälläinen pyörä kiikarissa, mallia -96. En ole vielä päässyt näkemään ja saatikka ajamaan sillä ja siksi
tiedustelisin vähän kokemuksia tietävimmiltä.
Moottori on 1340 cm3, onko se liian alitehoinen? Massaa ja kokoa piisaa, millainen käsitellä?
Millainen ajaa kyytiläisen kanssa? Muita hyviä/huonoja puolia.
Saako tarvittaessa pois perälaukku/teline/selkänojamysteerin, olisi vähän kevyemmän näköinen.
Kiitos!
Joe Cool
Viesti:

Re: Ultra Classic

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Pyörä on aina merkistä ja mallista riippumatta kompromissi ja omat painotukset ratkaisevat. Tuon ikäisellä Ultralla en ole ajanut, mutta 2008 Ultralla kylläkin 2500 km 8 päivässä 2 päällä ja tavaratilat aivan täyteen tungettuna 2 ihmisen tavaroita.

Reissun jälkeen totesin, että ikinä en tule tuollaista matkapyörää ainoaksi pyöräkseni hankkimaan. Pyörä oli aivan loistava matka-ajossa ja pitkätkin päivämatkat taittuivat todella miellyttävästi. Sen sijaan paikallaan pyöritellessä kaupungeissa pysäköintitilanteissa jne. se on vastaavasti juuri niin kömpelö, miltä näyttääkin. Mutta heti kun on liikkeellä ja vauhtia muutamakin kilometri, pyörä menee hyvin.

Teho on minusta toissijainen tällaisessa pyörässä, eikähän tuo jaksa matkaa taittaa tuollakin koneella luotettavasti. Liikennevaloista spurttailuun se ei muutenkaan ole tarkoitettu :D Kömpelyys ja korkea painopiste etenkin 2 päällä ja kuormattuna ovat ne suurimmat ongelmat minun mielestäni. Ja siis nimenomaan pikkupyörityksessä, matkassa nuo ongelmat katoavat täysin.

Suurimmalle osalle tälainen pyörä on kuitenkin se ainoa, joten omat ajotottumukset ratkaisevat. Kehukoot he nyt sitten puolestaan, että kyllä se kaikkeen sopii :mrgreen: Itse ostaisin sille kaveriksi toisen kevyen pyörän pikkuajoon, Sportster tai FX / Dyna tms... :roll:
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
JNu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JNu »

Joe Cool kirjoitti:Sen sijaan paikallaan pyöritellessä kaupungeissa pysäköintitilanteissa jne. se on vastaavasti juuri niin kömpelö, miltä näyttääkin. Mutta heti kun on liikkeellä ja vauhtia muutamakin kilometri, pyörä menee hyvin.

Kömpelyys on suhteellinen käsite. Itse en koe mitenkään pyörää kömpelöksi... Riippuu varmasti ajajan koosta. Alle 180cm pitkillä auttaa madaltaminen, yli olevilta en ole ikinä kuullut valituksia kömpelyydestä.
Ultra -07
waldo

Kiitoksia vp:lle linkeistä, sieltä löytyi paljon tietoa.
Olen 187 cm/ 100 kg, joten luulen nyt Ultran sopivan minullekin.
Joe Cool
Viesti:

JNu kirjoitti:
Joe Cool kirjoitti:Sen sijaan paikallaan pyöritellessä kaupungeissa pysäköintitilanteissa jne. se on vastaavasti juuri niin kömpelö, miltä näyttääkin.
Kömpelyys on suhteellinen käsite. Itse en koe mitenkään pyörää kömpelöksi... Riippuu varmasti ajajan koosta.
Kyllä, ilman muuta kaikki on suhteellista. Itse en ole harrikkamiehen stereotypian mukainen iso ja tulkeva ;-) 178 cm / 75 kg osapuilleen. Kyllä siinä jalat yltävät hyvin maahan ja kömpelyys tulee esille etenkin silloin, kun on täyteen kuormattu ja 2 päällä.

Ja tietenkin mihin vertaa - minulla vertailupohjina rautis, joka on Harrikoissa ketteristä ketterin, 2008 Sportster ja pääosin 1975 FLH, joka on jo lähes yhtä painava, kuin nuo nykyiset matkamallit - silti FLH:lla on paljon alhaisemman painopisteen takia pieni pyörittely helpoudessaan aivan toista, kuin Ultralla.

Mutta hyvä ja mukava pyörä ehdottomasti, jos pidempää matkaa viihtyy tien päällä!
Joe Cool Has Left The Building 8) - Joella on vasemmanpuoleinen rakennus :mrgreen:
JNu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JNu »

Joe Cool kirjoitti: Ja tietenkin mihin vertaa
Niin jos vertaa vaikka Boss Hossiin niin on pirun näppärä.
Ultra -07
JNu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JNu »

waldo kirjoitti:Kiitoksia vp:lle linkeistä, sieltä löytyi paljon tietoa.
Olen 187 cm/ 100 kg, joten luulen nyt Ultran sopivan minullekin.
Varmasti sopii . Tuosta VP:n videosta näkee kuinka ketterä Ultra on kunhan tottuu.
Ultra -07
waldo

Onko Ultra Classic ruiskulla vai kaasarilla?
Takalaukun saa toki irti mutta onko lopputulos siisti, olisi pienemmässä ajussa paljon kevyemmän näköinen?
Onko kulutus selvästi isompi kuin dynalla?
Kiitos etukäteen.
Joe Cool
Viesti:

waldo kirjoitti:Onko Ultra Classic ruiskulla vai kaasarilla?
Takalaukun saa toki irti mutta onko lopputulos siisti, olisi pienemmässä ajussa paljon kevyemmän näköinen?
Onko kulutus selvästi isompi kuin dynalla?
Kiitos etukäteen.
No tässä kinkkua sulatellessa ehtii vastailla :D
"ruiskulla vai kaasarilla" - kysy hyvä mies myyjältä.
"kevyemmän näköinen" - ei sitä itse näe, se on siellä takana ja mitä väliä sillä oikeasti on, miltä se naapurista näyttää :?: Se miltä pyörä tuntuu on ainoastaan tärkeää kuskille, ei se miltä se näyttää jonkun muun silmiin :roll:
"kulutus ... isompi" Kaikki Harrikat mallista riippumatta kuluttavat noin 5-8 litraa satasella täysin kuskista ja yksilöstä riippuen 8) Lue vaikka tämä ketju: http://www.hdcf.fi/juttutupa/viewtopic. ... it=kulutus" onclick="window.open(this.href);return false;

Nämä kun ovat harrastekäytössä, niin kunnossa olevan pyörän kulutuksella ei oikeasti ole mitään merkitystä mihinkään. 1 litran ero 10 000 km on siis 100 litraa - sillä ei rikastu eikä köyhdy kukaan, jolla on varaa ostaa ja pitää Harrikka. Eräs jenkkiautokaverini tapaa sanoa, että bensan hinnalla eikä kulutuksella ole mitään merkitystä niin kauan, kun näillä ei ole pakko ajaa :mrgreen:

Kun muistelen sinun aiempia viestejäsi, niin käsittääkseni sinulla on jo ollut useampia pyöriä, etkä ole ensimmäistä ostamassa. Silloin tiedät jo mitä pyörältä haet. Ja kun menet koeajolle, tiedät varmasi jo 10 kilometrin jälkeen, onko se sitä mitä haluat.

Jos haluamasi pyörä on Suomessa, koeajo juuri nyt on vähän hankalaa :D Mutta kyllä se kevät sieltä tulee ja jos joku kuuma ostaja ostaa tuon pois sitä ennen, niin kyllä ajokauden alkaessa on kymmeniä sohvia myynnissä ja koeajettavissa ihan varmasti. Eivät nämä täältä lopu :D Ja koeajaa tuollainen kohta jo 15 vuotta vanha pyörä pitää joka tapauksessa, niissä voi olla jo valtavia yksilöeroja - toinen voi olla "kuin uusi" ja toinen jo täysin "loppuun asennettu", vaikka myyjän mukaan siinä olisi vain pari pientä helposti korjattavaa vikaa :mrgreen:

Jos pyörä taas on Amerikan ihmemaassa, nappaa talvilomalento sinne nurkille ja käy koeajamassa se sekä 5 muuta ja osta paras. Tällaisesta reissusta saa paljon muutakin iloa, kuin ostamisen ilon. Jos taas tällainen reissu ei ole käytännössä mahdollinen, ota riski ja osta se sika säkissä. Vappuun mennessä tiedät jo siitä yksilöstä ja yleensäkin Ultran miellyttävyydestä paljon enemmän, kuin kukaan täällä voi kirjoittamalla sinulle kertoa :idea: :D
waldo

Kiitos sinulle JoeCooli niin vitusti hyvistä neuvoista. On varmaankin otettu kinkun kanssa
reilusti myös ohralientä :roll:
Jos minun "tyhmät" kysymykseni mielestäsi pilaavat täällä palstatilaa, ota verenpainelääkkeesi
ja siirry vaikka keskustelemaan " fasebookkiin", jossa ei näin vaikeita asioita ehkä käsitellä. :D
Toivottavasti saan vastauksia kysymykseeni sellaiselta, jolla mahdollisesti on tai on ollut
kyseinen pyörä.
JNu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JNu »

Ton ikänen voi mun mielestä olla kummalla vaan kaasarilla tai ruiskulla, joka tapauksessa jos on ruiskulla on niitä ensimmäisiä muistaakseni Marellin tekemiä (En oo ihan varma oliko jo -96 pyörässä.) Mieluummin ehkä ottaisin kaasari koneisen kuin ensimmäisiä ruiskukoneisia.

Takalaukku on muutamalla pultilla kiinni, ei ole kyllä ikinä ollut mulla irti. Käsittääkseni joku on jotain siipimutteri-tyylisiä pikakiinnityksiä väsännyt. Sitten on tietenkin Ultrassa antenniongelma, joka on kiinni takalaukussa.

Kulutus on tosiaan niin kuin sanottiin, Ei vie käytännössä yhtään sen enempää kuin muutkaan samoilla myllyillä olevat.
Ultra -07
Joe Cool
Viesti:

waldo kirjoitti:Kiitos sinulle JoeCooli niin vitusti hyvistä neuvoista.
Ole hyvä vaan ja menestystä kirjekurssipyöräkaupoillesi - koeajo ja myytävään tuotteeseen tutustuminen onkin ihan yliarvostettua :twisted: Jokuhan täällä on usein todennut, että "kukaan ei nykyään osta paskaa, kaikille vaan myydään paskaa" :mrgreen: :mrgreen:

Ja ihan selvyydeksi, ei ole facebookkia eikä ole otettu mitään piristeitä :mrgreen:
böötömi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja böötömi »

Joe Cool kirjoitti:
waldo kirjoitti:Kiitos sinulle JoeCooli niin vitusti hyvistä neuvoista.
Ole hyvä vaan ja menestystä kirjekurssipyöräkaupoillesi - koeajo ja myytävään tuotteeseen tutustuminen onkin ihan yliarvostettua :twisted: Jokuhan täällä on usein todennut, että "kukaan ei nykyään osta paskaa, kaikille vaan myydään paskaa" :mrgreen: :mrgreen:

Ja ihan selvyydeksi, ei ole facebookkia eikä ole otettu mitään piristeitä :mrgreen:
Vaikka periaatteessa ihan asiaa kirjoitatkin, niin silti puolustan täällä kyselemistä.Monestakin syystä:Täällä ehtii olemaan silloin kun on aikaa, ja kyllä kaikki tieto mitä on saatavilla ennen noinkin isoa investointia on hyvä kerätä.Jokainen varmasti tajuaa koeajon tärkeyden, hyvä vaan jos koeajolle lähtiessä on jo vähän hajulla mitä on ostamassa.Tuonikäisestä ei ole kokemuksia, mutta omalla FLHT:llä kyllä tarkasti varoo minne pysäköi, onneksi on vähän apinan raajat niin jollain lailla pärjää :D
Street Bob
MT-350
sportster/sivari
Joe Cool
Viesti:

böötömi kirjoitti:Vaikka periaatteessa ihan asiaa kirjoitatkin, niin silti puolustan täällä kyselemistä....Tuonikäisestä ei ole kokemuksia, mutta omalla FLHT:llä kyllä tarkasti varoo minne pysäköi, onneksi on vähän apinan raajat niin jollain lailla pärjää :D
En minäkään kyselemistä vastusta, kyselen itsekin asoita, jotka voivat olla monelle itsestäänselvyyksiä. Yritin ihan asiallisesti vastatakin alkuperäiseen kysymykseen omista vähäisistä kokemuksistani Ultralla verrattuna omilla pyörilläni ajamiseen.

Joihinkin kysymyksiin ei vaan kertakaikkiaan voi antaa tarkkaa vastausta, etenkään sellaisiin, jonka tietää vain ko. pyörän myyjä - kuten tuo kaasari vai ruisku, mistä sellaisen voi tietää, jos molempia on ollut tuohon aikaan saatavilla. Eikä meistä kukaan voi sanoa, missä kunnossa kysyjän havittelema yksilö on - siksi koeajon painotus. Ja polttoainetta kuluu kaikilla eri määrä, jos lukee laittamani linkin. Ulkonäön suhteen kauneus ja kauheus on ihan katsojan silmässä jne... Silloin voi vastata vähän yleispätevämminkin pyörän hankintaan liittyen ja siitä voi olla hyötyä ja ajateltavaa muillekin.

Jos sitten alkuperäinen kysyjä vetää herneen nenään ja alkaa haistatella, kun vastukset eivät ole pelkkää hymistelyä, kehuja ja selkään taputusta, ei siihen voi enää kovin paljoa lisää asiaakaan heittää. Ei tietysti kannata provosoit8ua mihinkään loanheittoonkaan, joten asia saa minun puolestani olla tällaisenaan.

Ja on mukava huomata, että sinäkin olet pannut merkille käsiteltävyyteen liittyviä seikkoja, etten minä ole ainoa. Kokemuksiahan tässä pyydettiin ja niitä pitää antaa, vaikka ne olisivat vastaajan kokemuksen osalta joissain piirteissä negatiivisiakin. Niistä sitten jokainen seuloo haluamansa totuudet.
Vee2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vee2 »

Komppailen tässä Jussia hieman ja puolustelen, että Electra on erittäin näppärä peli jopa
kaupungissa kun sitä pyörää oppii käsittelemään.
Olen ajanut Harrikalla vasta vuodesta -96, jolloin ostin Moto-Guzzi California III jälkeen uuden
Road Kingin ja se oli yksi niistä 3 pyörästä jotka silloin tulivat ruiskulla. Moni silloin ihmetteli ja moitti
ruiskua mutta ei se ainakaan mulla koskaan aiheuttanu mitään ongelmia, päinvastoin.
Jaksoi mennä alpeilla ihan kevyesti kun kone sai kunnolla ilmaa sopan joukkoon.
Tämän jälkeen ostettiin nykyiselle vaimolle Sportin jälkeen Electra Standard, koska haluttiin toinen matkapyörä perheeseen. Vaimon ensimmäiset kommentit olivat Electrasta seuraavat:
"Minua on huijattu! Sportster muka naisten pyörä? Electra on helpompi käsitellä ja ajaa kuin
kankea Sportster". Näin hän totesi ja on tietty kertonut pyöränhankintaa harkitseville naisille mainostanut
Touringsarjan pyöriä niiden helpon käsiteltävyyden takia. Electra vaihtui Road King Classiciin ja taas se
Electraan ja nyt hänellä on Road King "Standard", johon on erittäin tyytyväinen.

Minulla on kanssa ollut RK ja Electra vuorotellen ja nyt Electra.
5-10 vuotta sitten kuulin kokoajan naljailua, että "miksi ajan pakettiautolla/homosoffalla"?
Koska se on ollut käyttötarkoitukseemme ainoa oikea PITKÄNMATKAN ajopeli.
Nyt muotivirtaukset ovat olleet kääntymään päin ja "paatuneet" choppermiehetkin ovat vaihtaneet
Touring malleihin, varsinkin kun sinne on tullut ja mennyt vuosien varrella pari mielenkiintoista
laitetta. Street Glide ja RK Custom.

Painosta hieman. Itse 172cm ja 100 kg.
Olen ajanut erittäin paljon Alpeilla ristiin rastiin pitkin poikin ja joku voisi yhtäkkiä väittää että
Electra on raskas siellä. Kieltämättä vajaan 500 kilon möhkäle on painava kantaa mutta moottori on hyvä
ja jaksaa viedä moista massaa kepoisesti mäkisessäkin maastossa.

Eräs Harrikoita vihaava asiakkaamme aina jaksaa aina muistuttaa, että miksi ajan kuminauhaan kiinnilaitetulla moottorilla ja miten sillä voi päästä alppien yms vuorten yli. Vastasin kuten olen vastannut kaikille, että erittäin hyvin. Se on miehestä kiinni ja kokemuksesta,sanon ja kysyn aina että onko hän montakin kertaa ollut ajelemassa alpeilla? Ei koskaan kuulemma. Olen haastanut hänet ja Yamaha
XJ 900:n Grossglocknerin ylitykseen mutta eipä ole vielä uskaltanut lähteä.
Olen jopa luvannut maksaa hänen matkansa jos en pysy kyydissä mukana.

En tässä kehu ajotaitojani vaan puolustelen Electraa, että painostaan huolimatta se on loppupeleissä
näppärä vehje jos on sen kanssa tullut sinuiksi.

Aloittajan ehkä kannattaa käydä kyseisiä laitteita koeajamassa, mutta jos on mieltynyt Touring sarjalaisiin,
eikä voi käydä koeajamassa, voihan sen ostaa ja myydä sitten pois jos ei tykkää.
Electra on tavarankuljettamiseen varmasti sopivin laite, väitän.
Vastaa Viestiin