laatikon öljyt

Kaikki ne tekniikka-aiheet jotka eivät sovi suoraan johonkin muuhun aihealueeseen.

Valvojat: Pertti, pressa

Vieras

laatikon öljyt

Viesti Kirjoittaja Vieras »

tere!
paljonko on pannun nelivaihteisen laatikon öljy tilavuus?

kiitos etukäteen!!!
pannu64

Viesti Kirjoittaja pannu64 »

Muistaakseni sinne kuuluu laittaa ~0,5l suoraa 50 moottoriöljyä.
Pannupiä

Viesti Kirjoittaja Pannupiä »

Pannu64 muistaa nyt kyllä hitusen pieleen...
8O 8O Ite oon laittanu aivan tavallista 80W 90 vaihteistoöljyä 0.71 litraa. Näin myös kehoitetaan ohjekirjassa toimimaan. Kyseessä on vm. -60. :!:
Sex, choppers and rock´n roll!!!
fxr-ss

öl

Viesti Kirjoittaja fxr-ss »

Suoraa 50:stä laittanut aina niin paljon että siitä tarkistusreiästä rupeaa valumaan.. ja eteenpäin on päästy!
Pannupiä

Jaaha. No, lieneekö sitten opuskirjat repineet ton ilmoittamani tiedon hatustaan... 8O
akrapu

ölöpettiä

Viesti Kirjoittaja akrapu »

Justiinsa vaihoin vaihdeöljyt -49 pannuun. Sinne menee se 0,71 litraa. Eri vuosimalleissa on hyvinkin erilaisia määriä. En nyt muista niitä ulkoa, mutta voin luntata kotona Clymerin opuksesta.

Tulipa samalla tsekattua, missä oljypinta on, kun on kerrankin laatikossa oikea määrä tavaraa. Pyörä tuelle, öljyä lootaan kunnes pinta saavuttaa tarkistus-/lisäysuakon alareunan. Näin se mulla meni, muttei varmaan ole täysin yleispätevä ohje :?: .

- AKr
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Manuaali neuvoo käyttämään nimenomaan suoraa 50 moottoriöljyä. Hypoidiöljyt saattavat syövyttää pannun vaihelaatikossa olevia prossipuslia.Se määrä oli 0,5-0,7 litraa vuosimallista riippuen.
Pannupiä

Jaa... :roll: Kattelin just tosta Clymerin oppaasta ton antamani tiedon mutta eihän se nyt tietty ole kiveen kirjotettu. Taitaa olla meikäläisen lootassa sitte puslat entiset ku on edellinenkin omistaja käytelly 80W 90 litkua... :( Vaikka eipä tuolta nyt kuulu ainakaan mitään ylimäärästä kaiken ulinan ja rohinan lisäks ja pykälätkin pelaa... :?
Hessu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Taas pääsee kinaamaan öljyistä. ASIAA!

HD:n neliloviseen lodjuun kuuluu aina 0,7l öljyä.
Toi tarina vaihteistoöljyn syövyttävyydestä on kyllä ihan legendaa.
Missään tapauksessa ei kandee käyttää moottoriöljyä laatikossa.
Moottoriöljyn pintapaineenkesto on niin huono että hampaiden kosketuspintojen välissä ei käytännössä ole minkäänlaista öljykalvoa.

Se miksi vanhat ohjekirjat moista suosittelee, on että 50-luvulla ei parempaa ollut saatavana. HD:n laatikot ainakin vielä Evoissa,
on käytännössä teknisesti aivan samanlaisia kuin pannareissa, mutta niihin ei enää suositella suoraa 50:stä. Miksi niiden puslat sitten kestää vaihteistoöljyjä?

Mä oon vetäny 15v pannarin laatikolla, sinä aikana on kerran pitäny tehdä remppa laatikkoon, eikä siellä pronssipuslat ollu sen kuluneempia kuin muutkaan laakerit. Olen käyttänyt aina Kendallin "kolmee tähteä".
Tänä keväänä laitoin Redlinen heavy proofit. Sen näytti melkoiselta mämmiltä ja vaikuttaa hyvältä. Tuntuis kuin vaihteet kolahtelis vähämmän vaihtaessa. Se voi kyllä olla vaan fiilis juttuja.

Odotan innolla teräviä vastauksia ja hyvin perusteltuja mielipiteitä.
Pannupiä

Hii hoo!!! :P :P Eipä nyt siis hätiä mitiä. Kyllä hiukka ihmettelinkin että kuinkas sitä nyt moottoriöljyä lootaan... Tää kyseinen Clymerin opas on muistaakseni painettu -90 luvulla että selittää sen 80W 90 ölkän jota ei tietty ollu sillon ennen muinoin :wink:
pannu64

Eihän moottoreissa, joissa vaihdelaatikko on koneeseen ympättynä, käytetä hypoidiöljyjä. Tavallinen moottoriöljy siellä pyörii ja antaa hyvän suojan (pintapaineen) rattaille.Esim. japseissa laatikot on hoideltu näin ja niillä ajetaan ~200 000km ilman remontteja. Että se niistä huonoista moottoriöljyistä vaihdelaatikossa.
UL-41

Viesti Kirjoittaja UL-41 »

Mulla on laatikossa Revtech-kuoret. Onkohan siinä sama öljytilavuus kuin alkuperäisessä laatikossa ???
Hessu
Viesti:

Toi oli hyvä pointti noista Japsi pyöristä, mutta ei taida vaan olla ihan
noin yksinkertainen juttu. Tohon rattaisiin syntyviin kuormituksiin
vaikuttaa mm. laatikon sisäiset pyörimisnopeudet, ajoneuvon puolet kevyempi paino. Sekä tietysti yhtenäismoottorin huomattavasti halvempi valmistus, joka sanelee aika paljon. Todennäköisesti rattaat kyllä valmistetaan silloin paremmista materiaaleista.

Ei ole kokemuksia, mutta ei kai niilläkään, kuin tarinoissa, ajeta 200 tuhatta kilsaa.
pannu64

Painosta ja valmistuskustannuksista puheenollen autoissa Saabin vaihdelaatikossa käytetään samaa moottoriöljyä kuin koneessa.
Hessu
Viesti:

Nää öljy asiat hauskoja. Aina joku tartuu syöttiin ja syntyy loputon eipäs juupas juttu. Ehdottomasti minä itse mukaan luettuna.
Sä pannu-64 heität vaan kommentteja, mutta et perustele mitään ja minä hölmö vastaan. Mutta miten Saapi ja valmistuskustannukset liittyy toisiinsa?
Lopuks vielä pankaa laatikkoon mitä haluutte. Mä en tiedä muuta kuin omasta kokemuksesta ja yrityksestä funsii ite asioita, eikä aina uskoo
mitä jossain lukee.

Muistu lapsuudesta vielä mieleen että tipparellua mainostettiin aikoinaan
"ei vettä, ei öljyä, vain tippa bensaa". Siin ei vaihteistossa ollut varmaan
öljyä ollenkaan.
Vastaa Viestiin